Test: Škoda Superb 3,6 V6 FSI B6

Škoda ma od príchodu typu Octavia I permanentne dostáva do konfliktov s kamošmi, aj auto odborníkmi. Príchod Superba mi nič neuľahčil a druhé generácie oboch typov mi to všetko ešte riadne skomplikovali. Prečo? Lebo som asi široko-ďaleko jediný, kto od ich vzniku nahlas tvrdí, že nepatria do kategórie, kam ich väčšina automaticky zaraďuje. Stále mi nerozumiete? Jednoducho len preto, že Octavia stojí na koncernovej báze Golf nie som ochotný radiť ju medzi autá nižšej strednej triedy - segment C. Vnímam to tak, že ju tam radia len pre tento jeden parameter - rázvor náprav. Moji oponenti tento jediný fakt (a možno ešte jednoduchosť podvozka) dvíhali nad neodškriepiteľné fakty o rozmeroch pôdorysu, veľkosti kufra, škály ponúkaných motorov a výbav. Tie v mojich očiach Octaviu porovnateľne radili k autám strednej triedy. Rovnaký problém som neúnavne rozoberal aj keď prišiel na pretras Superb.

Škoda Superb 3,6 V6 sa hneď prezradí vďaka štyrom koncovkám pod zadným nárazníkom. Neverili by ste, ako priťahujú pohľady ľudí...

Minimálne z môjho testu Octavie II RS, možno z iných zdrojov a možno aj z vlastnej skúsenosti viete, že s Octaviou II urobila škoda ohromný kvalitatínvy skok vpred. Toto isté do bodky platí aj o Superbe II. Nová najväčšia a najluxusnejšia škodovka oproti predchodcovi poskočila v každom jednom smere tak veľmi, až sa sám trošku "desím" toho, čo sa mi tu natláča povedať. Prvý Superb som porovnával s autami vyššej strednej triedy z tých čias (Alfa 166, Lancia Kappa, Opel Omega, Peugeot 607, Renault Vel Satis, Saab 9-5, Volvo S70...). Superb II sa mi svojimi rozmermi, spracovaním, vnútroným priestorom a ponúkanou výbavou posúva ešte ďalej. Natíska sa mi porovnávať ho s Audi A6! Prečo ten výkričník? Prečo ten dôraz na vážnosť situácie? Preto, lebo Audi A6 nie len že patrí medzi autá vyššej strednej triedy - segment E, ale zároveň aj medzi prémiové značky. A tam už predsa škodovka ozaj nepatrí, ani patriť neplánuje. Ale fakty, ktoré uvádzam nižšie ju tam berú...

Viac než polovica Slovákov nevie správne vysloviť meno tohto auta! Toto je Superb, vážení! Žiadne SuperBéčko!

A je tu ešte jeden faktor. Uvedomili ste si, že "neprémiové" luxusné autá strednej triedy takmer vyhynuli? Neexistuje nová Alfa 166, Lancia Thesis je krásne, ale ojedinelé zjavenie, neexistuje nový Opel Omega, nie je tu Ford Scorpio, Peugeot stále nepredstavil nástupcu 607, Renault po fiasku Vel Satis nevyrába, Saab 9-5 sa prakticky nepredáva...) A každý predsa musí vidieť, že Superb je o triedu inde ako VW Passat. Priestorom, pohodlím, pôdorysom... Aj keď najluxusnejšia škodovka stála na jeho podlahovej plošine. Ale predĺženej, značne predĺženej! Pri Superbe I to bolo o celých 100 mm. Dospelejšou ju robila aj konfigurácia s pozdĺžnym motorom. Superb II má motor naprieč a stojí na pôvodne ešte menšej plošine A5. Týmto chcem všetkých verejne upozorniť na fakt, že samotný rázvor a pôvod podlahovej plošiny zďaleka neurčuje zaradenie auta. Alebo áno? Tak potom nové BMW radu 5, typ F10 patrí do triedy luxusných áut. Urobil som malú rešerš. Pozrite si hodnoty rázvoru aktuálnych luxusných limuzín:

Audi A8 - rázvor 2 999 mm
BMW 7 - rázvor 3 070 mm
Lexus LS - rázvor 2 970 mm
Mercedes S - rázvor 3 035 mm

Viete koľko má od seba nápravy BMW F10?  Rekordných 2 996 mm! O dosť viac než Lexus LS a takmer na chĺp presne ako A8. A všetci predsa veľmi dobre vieme, kam 5-ka od BMW patrí, nie?!

Superb druhej generácie pôsobí nemotorným dojmom, avšak pohon 4x4 mu dáva netušenú obratnosť

Na hanbu svojho okolia, mnohí samotní majitelia to meno nevedia správne. Ale to ich, samozrejme, vôbec neodrádza od jeho kúpy. Podľa nich, mať v mene auta slovo SUPERb je predsa super. Už teraz možno povedať, že Superb II je úspešné a vydarené auto. Kým som sa v ňom nevozil, ani som si neuvedomoval, koľko ich tu je. Do bodky však platí syndróm cudzieho auta. Keď sa v nejakom aute veziem, zrazu vnímam okolie v týchto súvislostiach. Podstatne viac si všímam rovnaké autá. A ja som tých Superbov koncom zimy videl na našich cestách každý deň naozaj požehnane.


Superb je pre škodovku vskutku výnimočné auto. Aj pre priaznivcov a históriu značky. Škoda týmto typom prelomila viacero limitov. S prvou generáciou po 60 rokoch prišla znova šesťvalcová škodovka. Superb II V6 je s výkonom 191 kW (260 k) najvýkonnejšia škoda všetkých čias, s maximálkou 250 km/h tiež najrýchlejšia a s pohotovostnou hmotnosťou 1750 kg asi aj najťažšia. A je tu ešte ďalšie naj. Superb II je bez diskusie škodovka s najväčším priestorom pre nohy na zadných sedadlách! Doslova kráľovským.

Plavba krajinou ide Superbu ukážkovo. Len pri nej netrafte výtlk.

Môj známy dostal Superb II ako firenmné auto. Mal už rôzne kúsky z VW Group, no najväčšiu škodovku si nevie vynachváliť. Väčšinu jeho argumentov som poznal a tiež oceňujem. Ale keď povedal, že najlepšie na Superbe je, že nezbedné decká predné sedadlá zašpinenými topánkami neokopú, onemel som. Toto by mi vo sne nenapadlo. Na toto človek prosto musí mať rodinu a tie problémy musí žiť. Pre mňa, po dlhom čase jeden z najoriginálnejších dôvodov hodnotenia auta :)

Keď som spomínal nutkanie porovnávať Superb II s Audi A6, nepísal som to, aby som tu robil aféru. Mám viac známych, ktorí sú zvyknutí na veľké BMW a Mercedesy. Keď zbadali Superb, spontánne, prirodzene a úprimne sa oň zaujímali. A to je veľká vec! V žiadnom prípade to zo Superba II nerobí prémiovú mašinu, ale ich záujem tam je. Dokonca aj ochota previezť sa a mať osobnú skúsenosť. Pozrite si ďalšie fakty.

Škoda Superb nie je práve auto, ktoré vám napadne pri slove "zábava". Ale keď už na to príde...

Naozaj veľké auto

Nové Éčko od Mercedesu je dlhšie len o 2 cm (Superb 4 840 mm, trieda E 4 860 mm), čo sa voľným okom ani nedá vidiet. Priestor vo výške lakťov vpredu je tu takmer 2 a vzadu až o 3 centi väčší v porovnaní s A6. Vpredu je dokonca rovnaký ako má nové Éčko a vzadu je o 5 mm väčší. Napriek  vysokej streche má však vpredu i vzadu menej miesta na výšku (vpredu sediaci: A6 - 1 033 mm, trieda E 1 048 mm, Superb len 988 mm, vzadu sediaci: A6 - 960 mm, trieda E 972 mm, Superb 956 mm). To je jediný parameter, v ktorom Superb luxusné autá vyššej strednej triedy neprekonáva. Má naozaj veľmi kvalitne spracovaný interiér, rekordne veľa miesta vzadu a mega kufor so základným objemom 565 l. Špičkové materiály, krásne farby, nadpriemernú základnú výbavu a množstvo skvelých príplatkových doplnkov. Patentovaný dvojitý systém otvárania zadného veka Twindoor (má ho dostať aj Octiavia III) je milé plus. A na tomto všetkom, podľa mňa, môžu predajcovia škody silno stavať. Minimálne u klientov, ktorí nie sú skalopevne presvedčení, že si naozaj musia s autom kúpiť aj svetovú značku.

Superb druhej generácie je až prekvapivo podarené auto. Z hľadiska dizajnu mám vyhrady len k zadnej časti. Tú pre mňa z hľadiska krásy u všestrannosti skvelo rieši Superb Combi. Na sedane sa mi však veľmi páči línia strechy. Ide presne opačným smerom ako azda všetky súčasné autá. Neklesá, nesnaží sa navodiť umelý dojem kupé. Naopak! Je dlhá a takmer rovná. Dosť mi pripomína veľké americké limos. Človek sa tak vzadu aj cíti. Ako superstar. Je to naozaj VIP zvezenie, aj keď dĺžkou sedákov, či komfortom pruženia a hlučnosťou Superb II nie je s préimovými luxusnými značkami porovnateľný.

Vrátim sa k motoru. 3,6 l agregát VR6 s priamym vstrekovaním paliva FSI som v plnej sile a kráse zažil v Passate R36. Pre fajnšmekra vydarená vec. Znie ohromne, vytlačí až 221 kW (300 k) a aj vďaka nemu je pre mňa R36-ka najlepší súčasný športový VW (Golf VI R ani Scirocco R som ešte nemal možnosť prevetrať). Superb ako veľká limuzína nepotrebuje ostrosť a agresivitu. Preto je motor na výkone utlmený na spomínaných 191 kW (260 k) v prospech lepšieho priebehu sily a menšej agresivity. Aj keď reálne odmerané hodnoty sú o dosť ďalej, čo je super. Na valcovej brzde vo firme MM RACING sme získali veľmi prekvapivé čísla. Max. výkon až 202 kW (275 k) pri 6 065 ot. Šesťvalec nielen potvrdil 350 Nm v rozsahu 2 500 - 5 000 ot, on to aj značne prekonal. 350 Nm je k dispozícii od 2 200 po 5 000 ot a maximum je dokonca 378 Nm! A tieto čísla sú naozaj citeľné pri každej jazde. Pri prudšom a väčšom otvorení hrdla motoru sa do vnútra stále dostane zvodné hrmenie. Ťah je aj s viac zaťaženým autom naozaj nadpriemerný. Napriek váhe 1 750 kg (s vodičom sa vždy dostanete cez 1 800 kg) je Superb V6 veľmi slušne dynamický. Ani tu limo z Mladej Boleslavy nevytŕča. Hmotnosť je až na +/- 10 kg rovnaká ako má porovnateľná A6 a trieda E.


Verziu V6 možno dostať len s pohonom 4x4 a len s robotizovanou 6-stupňovou prevodovkou DSG II. Pohon oboch náprav zabezpečuje 4. generácia systému Haldex s medzinápravovou viskóznou spojkou. Superb 4x4, rovnako ako autá označené 4motion nie je permanentnou štvorkolkou, hoci za istých okolností k nej nemá ďaleko. Nový Haldex totiž dokáže pripojiť pohon zadných kolies aj preventívne (napríklad na základe údajov zo snímačov ESP) a nemusí čakať na preklz predných kolies. Okrem toho Superb II pricháza s niekoľkými absolútnymi novinkami. Po prvýkrát sa vo vozidlách značky Škoda objavuje kolenný airbag vodiča a bočné airbagy vzadu (Superb tak môže mať až 9 airbagov), parkovací asistent a Bi-Xenónové svetlomety s funkciou AFS. Pre motor 1,8 TSI/118kW je dokonca pripravená nová samočinná 7° prevodovka DSG - Direct Shift Gearbox.

Jazda? Z môjho pohľadu v zásade bez výhrad. Všetko čo nám na Superbe II vadilo je povedané vo videu a zhrnuté v PLUSOCH a MÍNUSOCH. Inak je to presne ako má byť. Vodič naozaj cíti, že riadi veľké a ťažké auto. Veci majú váhu. Samotné dvere, keď ich otváram/zatváram, gombíky, ktorých sa dotýkam, páka ktorou radím, všetko tu má takú snobskejšiu zotrvačnosť. A to mám na veľkých autách rád. Riadenie mi moc nesedí. Nie je extra presné, akoby bez priameho spojenia s kolesami. Len veľmi ťažko sa dalo z rúk na volante cítiť, čo sa na ceste deje. Posilňovač bol v tejto verzii až príliš premotivovaný. Skvelé pre tých, ktorí naozaj riadia autá dvoma-troma prstami. Ale zlé pre tých, ktorí majú na volante obe ruky, tak ako sa má a chcú vo volante cítiť rýchlosť, váhu a hranice priľnavosti. Ale vie to byť extra rýchle a komótne zvezenie. Prekvapivo aj na kľukatých cestách, mimo diaľnic, mimo perfektných povrchov...

Čo do emócií, je to sterilné auto. Rovnako ako väčšina Volkswagenov. Ale to je v zásade v poriadku. To čo Superb urobiť má, urobí. S kamennou tvárou. Odvezie rýchlo a pohodlne, poslúži, rozmazná, zohreje aj vychladí - presne ako si želáte. A vôbec to nekomentuje. Je ako sluha James. Všetky želania majiteľa sa snaží splniť do bodky, bez reptania, frflania, alebo iného prejavu, napríklad aj kladných emócií. Dá sa naň spoľahnúť a na jeho služby aj tešiť. Ale nedá sa s ním mať zážitky z riadenia, z rýchlej jazdy, ani zo zákrut. Presne ako James. Urobí to super, ale nikdy neviete, čo si vlastne myslí. :)

PLUSY:

+ veľkorysí priestor,
+ spracovanie/materiály,
+ dojem/vážnosť,
+ motor výkon/ťah/zvuk,
+ podmanivá dynamika,
+ práca DSG,
+ stabilita vo vysokých rýchlostiach,
+ všetko funguje ako má, ba aj lepšie,
+ robustnosť vnútri i na podvozku,
+ vhodná pre naše necesty,
+ tuhšie pruženie/príjemný komfort.

MÍNUSY:

- tvar zadku,
- priskoré drobné vady,
- nekomunikatívne auto,
- vzadu krátke sedáky,
- chýba 5 alebo 6 valec TDI,
- dotykový LCD s dlhou odozvou - nebezpečné,
- spotreba vie byť zlá.

Cenník a výbavy Škoda Superb II

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Veľké a pohodlné. Presne to táto limuzína spĺňa s prehľadom. A navyše s pohonom 4x4 sa dostanete aj tam, kde ste s prvou generáciou Superbu nemali šancu...

Škoda Superb B6 V6 FSI 4x4 DSG
rok výroby 2009
Motor:

atmosférický celohliníkový vydlicový 6-valec VR s jednou hlavou valcov uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, uhol rozovretia valcov len 15o, objem 3 580 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 89 x 96,4 mm, kompresný pomer 11,4:1, max. výkon 191 kW (260 k) / 6 000 ot, max. krútiaci moment 350 Nm / 2 500 - 5 500 ot, litrový výkon 53 kW (72 k) / l.

Pohon: dve suché trecie spojky, 6-stupňová robotizovaná prevodovka DSG II, samočinne aktivovaný pohon 4x4 Haldex IV. generácie
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy p/z - 345/310 mm, ABS, EBD, EBA, ESP, elektrický posiľňovač riadenia EPS.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 18", pneu 225/45 R18
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4840 x 1815 x 1460 mm, objem kufra - 565 - 1670 l, pohotovostná hmotnosť - 1 750 kg, kombinovaná spotreba -10,1 l/100 km, výkonová hmotnosť 9,16 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 250 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,5 s

Cena: Základný model - od 35 969 €, Testovaná verzia - cca 42 000 €