Slovenského trhu sa zdražovanie týkať nebude.

Pre Superb III je to už druhé zdraženie od začiatku jeho predaja. Zdraženie o 500 € pri vozidle tejto kategórie je kozmetická úprava. Je to typické flotilové auto, firmy ich kupujú na operatívny lízing, teda formu dlhodobého prenájmu. "Obvykle sa tento typ vozidla vyhotovuje do flotíl na 36-48 mesiacov. To znamená 10 € mesačne na splátke operatívneho lízingu," komentuje Aleš Neuschl, odborník na fleetové predaje zo spoločnosti Business Lease. "Drahšie auto na vstupe ale znamená aj vyššiu zostatkovú hodnotu. Pre klienta teda také zdraženie neznamená nič. To by musel Superb zdražieť o nejakých 1500 €, aby to klient výraznejšie pocítil a prejavilo sa to prípadne na dopyte," vysvetľuje.


V tomto prípade však môže nastať problém u klientov, ktorí majú firmou stanovený presný limit na cenu vozidla a tiež na mesačnú splátku. Tu cena Superbu po zdražení môže limit prekročiť. "Produktové zmeny vrátane zmeny odporúčaných cien sledujú mnoho trhových faktorov. Podieľajú sa na nej okrem iného aj inflačné vplyvy komodít a subdodávok. Ponuka sa priebežne upravuje vrátane atraktívnych paketov, prípadne akčných modelov," komentuje zdraženie úspešného modelu Vítek Pelc z tlačového oddelenia Škody Auto. Najjednoduchším vysvetlením zvýšenia cien je veľký úspech modelu. Aktuálne sa naň kvôli problémom vo výrobe v Kvasinách čaká až 5 mesiacov.

Škody sú vraj prosto lacné

Kozmetická zmena cien Superbu zakrýva zaujímavejšiu vec, ktorá sa deje na pozadí v rámci koncernu. "Bol vyvíjaný tlak na premyslenie cenovej schémy, kedy sú niektoré značky až príliš lacné. Kritizovaná bola napríklad cenová politika modelu Kodiaq, ktorá je podľa niektorých hlasov nastavená cenovo príliš nízko. To môže ohrozovať niektoré koncernové značky," napísal denník Škodovácký odborář o veľkom stretnutí koncernu VW konanom v Španielsku.

Nesmiete sa na to pozerať optikou pokriveného českého či slovenského trhu. Cenové pomery na dôležitých trhoch Európy sú iné. Pre porovnanie: v Španielsku začína Fabia na cene 8 990 eur, (akčná cena s bohatšou výbavou, v ktorej je rádio aj klimatizácia) a cena priameho koncernového konkurenta v podobe domáceho Seatu Ibiza na 10 040 eurách (bez klimatizácie)! Pre zaujímavosť: v Nemecku je najlacnejšia Fabia bez klimatizácie za 11 960 eur, v Česku cenník Fabie štartuje dokonca na približne 8 800 eurách. Doteraz na nelogický nepomer nadávali Španieli len doma pri večeri. Na zasadnutí koncernu VW konanom začiatkom septembra sa už ale Seat ozval. A s nimi aj zástupcovia Volkswagenu. Nepáčia sa im totiž naznačované ceny najnovšieho modelu Škody.


Kodiaq za málo peňazí?
Ceny Škody Kodiaq sú zatiaľ tajné. "Ceny nového modelu Škoda Kodiaq zverejníme počas nadchádzajúceho parížskeho autosalónu. Dovtedy necháme diskusie na túto tému bez komentára," vyhlásil Jozef Baláž. Podľa čerstvých informácií iDNES.cz od zdroja oboznámeného so situáciu majú byť ceny Kodiaq na úrovni Superbu Liftback, to je ešte nižšie, než sa doteraz špekulovalo. Pôvodne sa hovorilo o podobných cenách ako u prevedenia Superbu Combi, za ktorý sa oproti sedanu na Slovensku pripláca 1200 €.
 

Má to jedno "ale". Základný Kodiaq dostanete s benzínovou 1,4 TSI ako má Superb, ale minimálne na českom trhu sa nebude dať zohnať s manuálnou prevodovkou spojenou s pohonom predných kolies. Základná prednokolka teda bude mať automat. Naopak manuál bude spojený s pohonom všetkých kolies. To v porovnaní s čerstvým cenníkom Superbu, znamená cenu základného Kodiaqu tesne pod sedemsto tisíc, teda asi 25 900 eur.
 

Kodiaq je dvojvaječným dvojčaťom Volkswagenu Tiguan XL, ale ten má byť podľa informácií iDNES.cz o 10 % drahší ako škoda. A to sa prestáva páčiť aj ďalšej koncernovej značke - Volkswagenu. Na spomínanom zasadnutí sa pustili do Škody s tým, že bude musieť ceny upraviť. Príliš lacné škodovky sa vraj teraz riešia až vo vedení celého koncernu. Pokojne môže stať, že Kodiaq čoskoro zdražie.