Napriek tomu, že nákup auta znamená pre väčšinu zásadnú investíciu rodinného rozpočtu, často krát sa pri výbere nerozhodujeme iba na základe reálnych potrieb, ale dáme sa unášať aj emóciami. Pozitívne očakávania spojené s určitou značkou, alebo modelom pri výbere nového auta, ale aj jazdenky, prevážia nad triezvym vyhodnotením najdôležitejších úžitkových vlastností. Slováci jazdenky kupujú viac citom, ako rozumom.

Sú autá, ktorým sa na trhu jazdeniek nedarí. Niekedy za to ani nemôžu...

Ktoré modely na to doplácajú?

"Popularita alebo naopak odmietanie niektorých modelov často nemá opodstatnenie a niektoré  automobily sú tak opomínané neoprávnene. A to aj napriek tomu, že svojimi vlastnosťami a nižšou cenou často predstihnú známejších súrodencov,“ potvrdzuje generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.

 

Takým príkladom je napríklad Citroen C-Crosser či Peugeot 4007. Francúzske vozidlá odvodené od Mitsubishi Outlander nikdy nezískali rovnakú popularitu ako pôvodný model japonského výrobcu. Pritom paradoxne, zatiaľ čo výrobu Outlandero od roku 2008 presunuli do Holandska, Peugeoty s Citroenmi do Európy zdĺhavo putovali z japonskej továrne Mitsubishi. Hlavným dôvodom predajného neúspechu bola cenová politika a malá ponuka variantov. Peugeot a Citroen boli vždy 4x4 a okrem málo žiadaného benzínového motora 2.4 boli k dispozícii iba s motorom 2.2 HDI (115 kW). Mitsubishi bolo k dispozícii s dvomi benzínovými jednotkami a tromi dieslami (jedným od VW, jedným od Peugeot/Citroen a jedným vlastným), a tiež vo verziách s náhonom iba jednej nápravy. Zatiaľ čo ako nové vozidlá bývali Mitsubishi lacnejšie, dnes sa karta obracia a Citroen alebo Peugeot zoženiete lacnejšie ako rovnako vybavené a ojazdené Mitsubishi.

Peugeot 4007 stráca v predajoch za svojim bratom z Japonska, Mitsubishi Outlander

Do tejto skupiny patrí aj Fiat Croma. Fiat je v posledných niekoľkých desaťročiach úspešný hlavne medzi malými vozidlami, zatiaľ čo tie veľké predajné rekordy netrhajú. Croma je trochu zvláštny kríženec kombi veľkosti Passatu s MPV, ale v interiéri ponúka veľmi kvalitné materiály, čalúnenie ako velúr, kožu alebo alkantaru a zaujímavé farebné kombinácie (napr. svetlo béžový interiér v kombinácii s hnedočervenými detailmi a doplnkami). Je vidieť, že pôvodne bola Croma vyvíjaná pre luxusnú značku Lancia. Diesle od Fiatu patria medzi tie menej problémové a iné takto veľké auto za tak málo peňazí iba ťažko zoženiete.

 

Podobný osud postihol aj Chevrolet Lacetti, teda často opomínané lacné vozidlo veľkosti Golfu alebo Astry. Nemá tak prepracovaný interiér ako obe zmienené európske vozidlá, ale ponúka jednoduchú techniku, solídnu spoľahlivosť a výhodnú cenu. Nevýhodou je, že značka Chevrolet už na európskom trhu nepôsobí, ale náhradných dielov je k dispozícii dostatok, pretože model Lacetti sa pre niektoré východoeurópske a ázijské trhy vyrába ako Ravon Gentra dodnes.

Prehľad najmenej obľúbených vozidiel zákazníkov slovenských autobazáarov v roku 2017

Model

Vyrábaný v rokoch

Komentár AAA AAUTO

 

 

Pre

Proti

 

 

 

 

Citroen C-Crosser a Peugeot 4007

 

 

 

 

2007-2013

 

 

Peugeot a Citroen boli vždy 4x4 a okrem málo žiadaného benzínového motora 2.4 boli k dispozícii iba s motorom 2.2 HDI (115 kW).

 

Citroen alebo Peugeot zoženiete lacnejšie ako rovnako vybavené a ojazdené Mitsubishi Outlander, od ktorého sú odvodené.

 

 

 

Fiat Croma

 

 

2005-2010

V interiéri ponúka veľmi kvalitné materiály čalúnenia a dieslové prevedenie patrí medzi tie menej problémové a iné takto veľké auto za tak málo peňazí len ťažko zoženiete.

Nevýhodou je malé množstvo vozidiel s českým alebo slovenským pôvodom.

 

 

Chevrolet Lacetti

 

 

2004-2010

Ponúka jednoduchú techniku, solídnu spoľahlivosť a výhodnú cenu. Dostatok náhradných dielov na trhu, a to i napriek tomu, že značka Chevrolet už na európskom trhu nepôsobí.

 

 

 

 

 

Škoda Superb 1.6 TDI

 

 

 

 

2010-2015

Vozidlo s veľmi moderným motorom s točivým momentom v širokom rozsahu otáčok a výbornou spotrebou do piatich litrov na sto kilometrov v reálnej prevádzke. Novší motor poskytuje rovnaký výkon ako legendárny 1.9 TDI, ale v priamom porovnaní s jeho hlučným a nekultivovaným chodom priamo vyniká svojím tichým a pokojným behom.

Zostáva v tieni svojho predchodcu s motorom 1.9 TDI.

 

 

Suzuki Swift

 

 

od 2005

Veľmi vydarené malé vozidlá, ktoré sa úplne vyrovnajú konkurenčnej Škode Fabia, Fordu Fiesta, Hyundaii i20 a ďalším vozidlám.

Nie príliš rozšírená servisná sieť značky Suzuki u nás.

 

 

minivan Suzuki Wagon R+

 

 

2000-2007

 

Bezproblémové a spoľahlivé vozidlo, ktoré je na iných trhoch (Maďarsko) veľmi úspešné.

Nezvyčajný tvar, kvôli lepšiemu servisnému zázemiu zákazníci uprednostňujú dvojča Opel Agila.

 

 

 

 

Hyundai H-1

 

 

 

 

od roku 2008 dodnes

 

Veľmi podarené a spoľahlivé vozidlo, rozšírené po celom svete. V Európe je alternatívou k bežnejším modelom Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz Vito alebo napríklad Opel Vivaro. Pre jeho kúpu svedčí mimo iného silný 100 kW motor a to, že nemáva žiadne problémy s koróziou.

 

 

 

 

Seat Cordoba 1.2

 

 

 

2003-2008

 

Napinák rozvodovej reťaze, ktorý je však u väčšiny vozidiel s doloženou servisnou históriou dnes už vymenený.

 

 

 

 

 

Mercedes-Benz A150

 

 

 

 

2004-2009, potom do 2012 ako A160

 

 

 

 

 

Vyspelý a odolný automobil.

Základný model A150 je často s minimálnou výbavou a navyše nevzhľadnými nelakovanými kľučkami a zrkadlami. Neodporúča sa automatická prevodovka Autotronic.

 

 

 

 

BMW E90 316i, 316d a 318d

 

 

 

 

 

2005-2012

 

 

 

 

Základná špecifikácia, hlavne 316i a 316d.

Základné motorizácie sú veľmi často spojené s nízkou základnou výbavou. Je výhodné sa vyhnúť nekvalitným vozidlám modelu 320d z dovozu.

 

Zdroj: AAA Auto