Mála dedinka Ubľa, známa aj vďaka filmu Čiara, je len jedným z dvoch cestných hraničných prechodov zo Slovenska na Ukrajinu. Je určený len pre peších a osobné vozidlá. Obec na samom okraji Slovenska mala problémy s odstavenými a sčasti rozobranými autami aj doteraz. Rozdiel je v tom, že doteraz ich tam bolo len „pár“. Odstavené, vrakoidné autá a ich následné odstránenie spadá na celom Slovensku do kompetencií obcí. Na odstránenie áut nemajú často peniaze veľké mestá, nie to ešte obce s pár stovkami obyvateľov. Trošku iná situácia nastáva vtedy, ak je správcom miesta, kde je auto odstavené, iný subjekt, alebo sú odstavené na súkromnom pozemku. 

Nielen Ubľa tak bude čoskoro čeliť veľkému problému. Už teraz, prakticky zo dňa na deň, v období protestu a blokády hraníc, pribudli v lokalite desiatky odstavených áut. Po niektoré – drahšie kusy, sa určite majitelia vrátia. Možno ich budú na cestách EÚ používať ďalej, možno sa ich pokúsia predať. Problémom však ostanú autá, ktorých nominálna hodnota je pár eur. Prihlásiť a precliť ich na UA sa neoplatí, kúpiť ich vzhľadom na často horší technický stav nikto nechce, a držiteľ auta to bude mať jednoducho na saláme. Všetko tak padne na plecia obce. 

Auta sa naozaj množia v celej dedine. Pri cestách, na obecných pozemkoch, ale aj vo dvoroch domácich. Tí pomáhajú, možno zištne, možno nie. Myslím si ale, že veľa prípadov skončí v zmysle ľudovej múdrosti "pre dobrotu na žobrotu". Poskytovať parkovanie bez povolenia na súkromnom pozemku nie je úplne s kostolným poriadkom... Veľa áut tak možno časom ostane chátrať len tak niekde v pohraničí.

Toto nepopulárne opatrenie na Ukrajine nie je ničím netypickým, alebo ojedinelým. Aj v západných krajinách, ak sa s autom v krajine dlhodobo pohybujete, musíte ho prehlásiť na ich značky, čiže platiť aj ich poplatky... Uvidíme, ako to všetko skončí a aké problémy budú musieť ľudia riešiť... 

Foto: youtube