Škodovkár

Ako teda z článku vyplýva, prínosom prémiového benzínu sú aditíva, nie vyššie oktánové číslo pre motor, ktorý vyššie oktánové číslo nepotrebuje. Ja vidím ako hlavný problém súčasných palív politikmi vynútené "aditívum" etanol - takzvanú biozložku. Etanol je silne hygroskopiský a viaže na seba vodu aj zo vzdušnej vlhkosti. Preto by bolo možno zaujímavé rozdelenie palív podľa podielu "biozložky". Problém "prémiových" palív vidím v tom, že sa na väčšine čerpacích staníc tankujú málo a dlho sa skladujú. Preto nepriaznivé pôsobenie etanolu je pri nich zvýšené, naviaže na seba viacej vody. Ja osobne uprednostňujem čerpacie stanice s podzemnými nádržami (menšie kolísanie teplôt) a palivo, ktoré sa naviac tankuje (najkratšie skladuje). Aditívum (VIF) si pridám podľa vlastnej potreby. Celkom by ma zaujímal článok o súčasnom podiele "biozložiek" v palivách. Vraj už aj politici pochopili, aký je to (dotovaný!) nezmysel a začína sa od toho ustupovať.
 

Odpoveď SLOVNAFT a.s.

Dobrý deň,

pri výrobe prémiového automobilového benzínu EVO 100+ sa nepoužíva biozložka etanol, z tohto dôvodu a vďaka použitiu multifunkčných aditív (tzv. performance package) sú problémy so zvýšenou viazanosťou vody, zvýšenou koróziou a nestabilitou paliva maximálne eliminované. Motorové palivá sú vyrábané výhradne v rafinériách a v rámci dodávok na čerpacie stanice Slovnaft je celý distribučný reťazec prísne kontrolovaný. Všetky čerpacie stanice  Slovnaft majú podzemné skladovacie priestory, ktoré sú monitorované na prítomnosť vody.

Romanenko

 
Veru mate pravdu. Sused robi v slovnafte na velkoobchode. Do minuleho roka slovnaft pouzival kvalitne biozlozky do nafty a bola pre auto v pohode. Teraz zacali pouzivat vyrazne lacnejsiu z holandska ci odkial a ze katastrofa. Biozlozka v nafte ako aj etanol v benzine ja osobne nazyvam zlocin proti ludskosti. Ale zial sa od toho neupusta a ani nebude, ale bude sa pomer zvysovat. Sice vedia, ze je to nezmysel, ale uz sa v tom tocia prilos velke prachy a EK ma od lobistov vela do vacku. A este to predaju ludom marketingaci ako daco ekologicke. Co na tom ze pri vyrobe biozloziek pouziju 2nasobok energie ako sa da dostat z tej biozlozky ako paliva? Hlavne ze EU dotuje. A je jedno kde sa tankuje, lebo pre cerpacky na sr dodava paliva vyhradne slovnaft a je jedno ci je to shell, omv atd. Vzdy je to vyrobene v slovnafte. Iba na niektorych staniciach v BA je vidiet, ze dovazaju premiove palivo z rakuska, tam je oznacenie B0 na nafte namiesto B7. Lebo tam je daka polosynteticka biozlozka. Ak je oznacena nafta B7 tak obsahuje minimalne 7% biozlozky.

Odpoveď SLOVNAFT a.s.

Spoločnosť Slovnaft nakupuje biozložku FAME len od renomovaných firiem na Slovensku a v zahraničí, pričom musí spĺňať požiadavky na kvalitu podľa celoeurópskej normy  EN 14 214+A1. Každá dodávka biozložky je podrobená prísnej kontrole, dokonca nad rámec vyššie uvedenej normy (napr. testy na mikrobiologickú kontamináciu) a vďaka precízne vybraným aditívam sa vyznačuje predĺženou oxidačnou stálosťou. Označenie B7 hovorí o maximálnom obsahu biozložky, t.j. max. 7 % v/v v súlade s požiadavkami na kvalitu motorovej nafty podľa STN EN 590+A1. 

Dudo

Suhlasim s tym slovnaftom. Na vychode z Palina pri MI dolievaju do paliv picoviny na sposob petroleja, doslova riedia. Na palivofiltri ostava taky sopel ako sliz slimaka, pekne vidno v zime po mraze ked to stvrdne na filtri. Co je vsak zauimave - pozrite si kolko premiovych stojanov uvidite v Rakusku...presiel som s kamosom viedenske pumpy aj cestou do viedne, aj vnutri v meste vo viedni - ani jedna Evo alebo Maxx alebo v-power apod. Nic. Ze cena je nizsia o 15centov oproti najlacnejsiemu benzinu na SK asi nemusim hovorit. Slovnaft je jedina rafinerka ktora m apristup k rieke a tankuje rovno do lodi. Za minuly rok prijmy 4 mld. €...

 
Odpoveď SLOVNAFT a.s. 
Na Slovensku je miešanie palív povolené len v daňových skladoch, ktoré sú prísne kontrolované. V obci Palín pri Michalovciach neprevádzkuje Slovnaft čerpaciu stanicu.

Alternativa

A co tak maxxmotion diesel? ten pokial viem tu "standardnu" biozlozku nema...

Janko SNV

Pred par rokmi keď som si kúpil auto tak som dosť čítal o kvalite nafty. Aj preto som sa rozhodol, že ju budem aditivovať. 3 roky som do auta dával VIF, aj letný aj zimný. Neviem akú spotrebu robilo auto bez VIFu lebo som ho lial vždy. Pred rokom som čítal, že ak dávate aditiva mali by sa prečistiť vstreky a trochu by mala klesnúť spotreba, ako efetk čistého vstreku, ktorý následne lepšie rozpráši palivo a tým pádom ho potrebuje menej. V tej istej dobe keď som to čítal tak som prešiel na aditíva Millers oils. Po cca 9000km som spozoroval, že na voľnobehu je nižšia spotreba o cca 0,1l, áno je to nič ale VIF to nespravil za 3 roky. Túto zimu som tankoval Slovnaf EVO plus, po zime sa mi zdalo, že auto zlenivelo, nechcelo sa mu ísť do otáčok, po zime znovu dávam Millers oils a všetko OK. Tento rozdiel som si všimol ak keď som prešiel z VIF na Millers, auto akoby ožilo. Takže radšej kvalitné aditíva ako prémiova nafta s biozloškou.


Odpoveď SLOVNAFT a.s.

Prémiové palivo každej renomovanej spoločnosti je plne aditivované (Slovnaft používa viacložkovú prísadu od úzko špecializovaných  výrobcov) a neodporúča sa následná aditivácia. V súčasnosti sú už vyvinuté overené  motorové testy, ktorými sa hlavne detergentný účinok aditív dá účinne odmerať a overiť. Každý seriózny výrobca motorových palív, ktorý deklaruje prítomnosť detergentných aditív vo svojich prémiových palivách má výsledky takéhoto testovania k dispozícii. Nami používané detergentné aditíva majú dvojaký účinok, dokážu nielen dlhodobo udržať spaľovací priestor a vstrekovacie trysky čisté , ale naviac môžu už existujúce úsady čiastočne alebo úplne odstraňovať. Použitie dodatočných aditív je hlavne v zimnom období značne riskantné z pohľadu inkompatibility nízkoteplotných aditív paliva a dodatočných aditív, ktoré majú za následok výrazné zhoršenie nízkoteplotnej operability motorovej nafty. Používa zákazník stále to isté palivo? Inak sa porovnáva neporovnateľné.