Na zorganizovanie takejto akcie rovno na posvätnej pôde nášho pretekárskeho okruhu boli vlastne hneď tri dobré dôvody – samotná oslava 55-ročnice úspešného športového Mustanga, ktorý láme rekordy vo svete a mimoriadne sa mu darí aj u nás, ďalej prvá oficiálna prezentácia nového Fordu Focus ST a tretím dôvodom bolo osloviť komunitu milovníkov automobilov z radu Ford Perfomance, ktorí síce majú nejaké príležitostí na stretnutia, no prostredie Slovakia Ringu má predsa len výnimočný charakter, a je to teda ten najlepší spôsob, ako začať aj novú tradíciu takýchto zrazov. Zo Slovenska, Česka, ale aj Rakúska či dokonca Veľkej Británie teda prišlo takmer 200 účastníkov, ktorí predviedli 80 najrôznejších vozidiel.

Najširšie zastúpenie mal práve Ford Mustang, a to vrátane najstarších a najvzácnejších modelov prvej generácie, medzi ktorými nechýbal ani Mustang z roku 1965, vo vybavení Shelby GT 350, ktorého sa na svete vyrobilo iba 525 exemplárov.

Šmykol som tu hneď niekoľko Fordov...

Aby nešlo len o statickú expozíciu modelov najrôznejších ročníkov až po súčasné výkonné verzie, všetci dostali príležitosť vyskúšať si jazdu na tréningových moduloch Centra bezpečnej jazdy. To veru nikdy nezaškodí – najmä, ak sa dá vyskúšať šmyk s vlastným výkonným autom. Odtrhová plošina zabavila všetkých, ktorí sa odhodlali vyraziť v ústrety nečakanému trhnutiu zadnej nápravy a možno prvýkrát v živote korigovali poriadny pretáčavý šmyk. Jazda na mokrej šmykľavej kružnici bola, samozrejme, veľkou výzvou najmä pre majiteľov zadokoliek, ktorí si tak mohli užiť dlhé kontrolované drifty bez toho, aby pred cestou domov museli prezúvať na nové pneumatiky.

Drag Race

Logicky, nesmel chýbať ani šprint na 400 metrov a priznám sa, že som sa nechal vyprovokovať aj ja za volantom novinárskeho Mustanga. Zdá sa to na pohľad jednoduchá záležitosť – pristaviť auto na štart vo dvojici so súperom a potom už len v správnom okamihu stlačiť a držať plyn. No ako sa ukázalo, ak chcete dostať z auta maximum, tak aj jednoduchý spôsob akcelerácie chce tiež trochu cvik. Ford Mustang som len nedávno vyskúšal v redakčnom videoteste, ktorý si môžete pozrieť, no tentoraz som sa neubránil miernemu vzrušeniu, ako sme sa tak posúvali v dlhom rade všetkých zúčastnených a čakali, kým nás na štartovej čiare odmáva pekná baba.

Odhalený Focus ST

Zástupca značky Ford však na túto výnimočnú akciu celkom logicky pripravil aj odhalenie športového Focusu ST. Mohli sme si teda z bezprostrednej vzdialenosti pozrieť vypracovanie celého auta od špecifickej masky chladiča až po dvojicu výfukov, či ďalšie detaily exteriéru aj interiéru, ktoré tento doteraz najvýkonnejší Focus ST odlišujú od „bežných“ súrodencov. Neobyčajný je aj výkon, ktorý ST-éčku dodáva prvýkrát  2,3-litrový zážihový motor EcoBoost s výkonom 206 kW (280 k) a krútiacim momentom 420 Nm. Je síce pravda, že v ponuke je aj vznetový dvojliter  TDCi Ecoblue s výkonom 140 kW (190 k), ale ten celkom pochopiteľne až takú odozvu srdcovej frekvencie nevyvoláva, hoci ani jeho ťah 400 Nm určite nie je zanedbateľný. Priaznivci športovej jazdy ocenia elektronicky riadený samosvorný diferenciál eLSD, ako aj adaptívne tlmiče, ktoré sa do výrobného programu ST dostali prvýkrát. Hoci som si stihol na chvíľu sadnúť za volant a urobiť pár metrov v rámci školy šmyku, o ďalších detailoch či zážitkoch by som sa zatiaľ radšej veľmi nerozpisoval.

Z cenníka je jasné, že Focus ST 2.3 EcoBoost vo výbave ST 2 (nič menej neponúkajú), s manuálnou prevodovkou a vo verzii hatchback sa začína sumou 29 990 eur, za kombi je to 30 990 eur. Pre 2.0 TDCi Ecoblue je na začiatku suma 30 990 eur, respektíve 33 490 eur. To všetko s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Dvojspojková automatická 7-stupňová prevodovka bude dostupná len pre benzínové motory od mesiaca október 2019, a to za 2 400 eur. Stupňovanie cien sa zastaví v prípade benzínového kombíka s automatom vo vybavenejšej verzii ST 3 verzie s Full LED svetlami, sedlami Recaro či 19-palcovými kolesami na sume 35 890 eur.

Ako sa na podobnú akciu sluší, všetci sa rozlúčili spanilou jazdou na okruhu, kde sa stretla klasika, história aj moderna a ja sa teším, keď si s Focusom ST budem môcť na okruh dať aspoň pár ostrých kôl, lebo ST-éčko práve na takúto jazdu neskutočne provokuje.

foto: Martin Sirotný