Elektromobily potrebujú pomerne veľké batérie. Ich výroba si teda vyžaduje veľa grafitu.

Presvedčili sa o tom v Číne, ktorá je najväčším producentom grafitu. V okolí baní sa často vyskytuje veľké množstvo strieborného grafitového prachu. Ten svojim pôsobením poškodzuje poľnohospodárske plodiny. Vplyv na ľudský organizmus zatiaľ hodnoverne preukázaný nebol. O pozitívnom pôsobení však nemôže byť reč.

Proces ťažby sprevádza aj použitie kyseliny chlorovodíkovej, ktorá sa vo vysokých koncentráciách vypúšťa do odpadových vôd. Aj z tohto dôvodu došlo v poslednej dobe k zatvoreniu 50 baní v čínskej prímorskej provincii Šan-tung. Ide približne o 10 % svetovej produkcie grafitu. Podobná situácia možno čaká ďalšie bane na severovýchode krajiny. Celkovo je tak ohrozená produkcia až vo výške 30 %. Zníženie produkcie má čiastočne pokryť nová baňa v Austrálii, ktorá je práve kvôli Číňanom zatvorená už 20 rokov. V tejto krajine však môžeme očakávať mierne ekologickejšiu ťažbu.

Ekologická čistota elektromobilov je naozaj diskutabilná. Ich výroba je mimoriadne náročná. Rovnako aj produkcia elektrickej energie z veľkej časti prebieha v tepelných elektrárňach.

Podľa zlých predpovedných scenárov môže cena grafitu rásť. To by spôsobilo len ďalšie zdražovanie elektromobilov.

Lítium-iónové batérie nepoužívajú len elektromobily. Má ich každý mobilný telefón, notebook alebo tablet. Problém je v tom, že autá spotrebúvajú oveľa väčšie množstvo energie a tak ho potrebujú oveľa viac. Kým batéria mobilu má 15 g tohto materiálu, akumulátory elektromobilu Tesla Model S až 50 kg.

Keďže práve batérie sú slabou stránkou elektromobilov, vzniknutá situácia im rozhodne nepomôže. Zatváranie baní určite nespôsobí zlacňovanie grafitu. Lacnejšie batérie sú pre rozšírenie elektromobilov kľúčové. Ekologické vozidlá sa teda budú musieť vyrovnať s ďalším problémom.

Zdroj: bloomberg.com

Prečítajte si aj:  Porscheho prvé auto bol elektromobil