Neustále rastúce množstvo funkcií palubných systémov moderných áut má jeden problém, Návrhári bojujú s tým, ako ich všetky vodičovi sprístupniť a kde natlačiť ikonky na ich ovládanie. Väčšina z nich je dnes totiž ovládaná už len pomocou dotykových displejov. Často uplatňovaným riešením je preto vytváranie ďalších podmenu v systémoch infotainmentov. Má to však jedno výrazné bezpečnostné úskalie. Namiesto uľahčovania života za volantom sa stáva pravý opak. Ich ovládanie odpútava pozornosť šoféra od vedenia motorového vozidla. A ako zistila štúdia britskej spoločnosti IAM RoadSmart, je to ešte horšie, než sme si mysleli. V hraničných prípadoch je totiž ovládanie palubných systémov ešte horšie, ako keby ste sadli za volant opití.

Nebezpečné Apple CarPlay aj Android Auto

Navigácia, zábava, prezeranie obrázkov a mnohé ďalšie praktické aplikácie. To je len malý výpočet možností, ktoré dnes umožňuje prepojenie mobilných telefónov s palubným systémom auta. Ako to však v živote chodí, ľudia nepoznajú mieru a namiesto uľahčovania života za volantom začínajú uvedené rozhrania v autách používať až neprimeraným spôsobom. Podľa výskumov IAM RoadSmart je používanie Apple CarPlay a Android Auto nebezpečnejšie, než jazda pod vplyvom marihuany, či pod vplyvom alkoholu. V najzložitejších situáciách odklonili testovací šoféri zrak z cesty až na neuveriteľných 16 sekúnd. To je samozrejme extrém, nikto však nedá ruku do ohňa za to, že sa tak bežne nedeje. Pri rýchlosti 110 km/h testovacie auto na rovnom diaľničnom úseku prešlo naslepo takmer pol kilometra. Pri meraní reakčnej doby pracovníci IAM RoadSmart zistili, že pri používaní niektorých aplikácií Apple CarPaly a Android Auto došlo k predĺženiu reakčnej doby vodiča až o 57 %. Čo je však ešte horšie, veľmi zle dopadlo aj hlasové ovládanie niektorých funkcií. Ako sa totiž ukázalo, aj pri ňom sa vodič sústredí na zadávanie pokynov, čo prináša predĺženie reakčnej doby o 35 %. Len pre porovnanie, pri užití marihuany sa pozornosť znížila o 21 %, telefonovanie bez hands free údajne zasa znamená pokles pozornosti o 46 %.

Využívanie súčasnej konektivity v nových autách má aj svoje bezpečnostné úskalia.

Čo s tým?

Organizácia IAM RoadSmart poukazuje na potrebu vytvorenia nových noriem určujúcich „zložitosť“ ovládania jednotlivých funkcií v autách. Podľa odborných odhadov je totiž príčinou až tretiny všetkých nehôd na cestách práve nepozornosť vyvolaná rozptyľovaním súčasnou konektivitou. Kým sa tak však stane, odborníci odporúčajú používať akékoľvek systémy priamo nesúvisiace so šoférovaním s veľkou rozvahou a maximálnou opatrnosťou.

zdroj: IAM RoadSmart