Dlhodobá popularita segmentu SUV sa dnes stala už takmer samozrejmosťou. Prispôsobili sa jej automobilky a takmer všetky bez rozdielu dnes nejaký ten crossover či SUV v ponuke majú. Ešte častejšie hneď niekoľko, ideálne vo všetkých veľkostných kategóriách. Nezastaviteľnej vlne ich popularity nedávno podľahli aj výrobcovia luxusných značiek a drahé limuzíny nahrádzajú superluxusnými SUV zosobňujúcimi to najväčšie, najdrahšie a najprestížnejšie na trhu.

Podľa údajov zozbieraných magazínom The Wall Street Journal to však nemusí trvať večne. V priebehu posledných rokov sa síce ponuka SUV na trhu znásobila, začínajú sa však prejavovať prvé príznaky jeho presýtenia týmto druhom áut a tempo rastu ich predaja začína pozvoľna klesať. Predať SUV dnes už aj v USA trvá viac času ako kedysi. Kým tento rok si na amerického zákazníka SUV počká priemerne 71 dní, vlani to bolo 63 dní a rok predtým dokonca len 51 dní. Medziročný nárast ich predajov pritom len za posledný rok klesol z 13,2 % na 1,6 %. Pre objektivitu však treba povedať, že predaje klesli všeobecne vo všetkých automobilových segmentoch. Ich tempo smerom dole však nebolo tak zásadné ako práve pri spomínaných SUV.

Do segmentu SUV nakoniec pod tlakom trhu vstúpila aj tá najkonzervatívnejšia automobilka sveta, Rolly-Royce.

Že by mali Japonci predtuchu?

Bez zaujímavosti nie je ani fakt, že americkí výrobcovia rozširujú ponuku SUV a crossoverov na úkor tradičných segmentov. Limuzín a praktických kombi verzií, či rodinných vanov je preto na trhu čoraz menej. Výnimkou sú japonskí a ostatní ázijskí výrobcovia. Tí si nechávajú aj v týchto časoch zadné dvierka a tradičné segmenty ponechávajú naďalej v ponuke. Nepozastavili vývoj limuzín ani kombi verzií a SUV stále berú síce ako významný, ale predsa len doplnkový výrobný program. Ponuka japonských značiek v USA a Kanade je značne odlišná ako tu v Európe. Ak by nastúpený trend v poklese obľúbenosti SUV neprestal, prípadne by dokonca zosilnel, je dosť možné, že práve ázijské automobilky budú mať na americkom trhu taktickú výhodu. Koniec koncov, nebolo by to prvýkrát, čo nachytajú americké automobilky na vlastnom piesočku.

Vplyv crossoverov je tak silný, že výrazne ovplyvnil aj takú veľkopriestorovú stálicu, akou bol Renault Espace.

Hoci sa zozbierané údaje týkajú výlučne severoamerického trhu, určitú paralelu môžu znamenať aj pre Európu. Tu je totiž situácia veľmi podobná, popularita SUV a crossoverov nemá hraníc a automobilky húfne rozširujú svoje modelové portfóliá na úkor tradičných segmentov. Že sa táto vlna jedného dňa skončí, je jasné každému súdnemu človeku. Kedy to však reálne príde aj na Starý kontinent, si zatiaľ nikto nedovolí s určitosťou predpovedať.