Šikovní ľudia v Daimleri vyvinuli inovatívny výrobný postup na sériovú výrobu veľmi ľahkých obkladových dielov pre autá. Takzvaná KIS technológia (konsolidácia vo vstrekovacej forme) kombinuje inteligentné lisovanie a vstrekovanie s vhodnými materiálmi, a tak umožňuje zníženie hmotnosti až o 50%!

 

 

 

 

Dnes neexistuje žiadna iná hospodársky konkurenčná technológia sériovej výroby ľahkých obkladových dielov, ktorá má vyšší potenciál úspory hmotnosti. Táto metóda sa preto v priebehu niekoľkých rokov môže stať štandardnou technológiou na výrobu obkladových dielov v interiéri.

 

To najlepšie z dvoch svetov

Technológia KIS spája výhody lisovania a vstrekovania: lisované diely umožňujú výrazné zníženie hmotnosti, zatiaľ čo výstuže dielov vyrábaných vstrekovaním umožňujú dosiahnuť potrebnú stabilitu a pevnosť. Keďže návrh nie je ničím obmedzený, možno tak realizovať diely najrozličnejšieho tvaru. V rámci tejto novej výrobnej metódy sa výstuže a montážne body vstrekujú bezprostredne na lisovaný, ešte horúci nosič. Východiskovým materiálom sú hybridné netkané textílie, vyrobené z termoplastových a vystužovacích vlákien. V dôsledku použitia toho istého materiálu matrice pre netkanú textíliu a vstrekovací proces dochádza k optimálnemu spojeniu. Technológia KIS tak umožňuje jednoduchú integráciu funkčných prvkov a malé hrúbky stien.

 

Výrobné náklady novým spôsobom sú o 10% nižšie

 

Napriek tomu, že podľa úvodu by sa zdalo, že Nemcom sa podarilo objaviť niečo zásadné, opäť je to len jeden zo spôsobov ďalšej jemnej optimalizácie. Ak sa v interiéri dôsledne vyčerpajú všetky možnosti, vďaka technológii KIS možno dosiahnuť zníženie hmotnosti o cca 5 kg na vozidlo. Zníženie hmotnosti robí menšie množstvo vstupného materiálu. Oficiálna tlačová správa nezabúda pripomenúť, že zníženie hmotnosti sa pozitívne premieta do znížena produkcie CO2. To je nepochybne pravda, menej sa už výrobcovia zmieňujú o tom, o koľko produkcia CO2 stúpa pri neustálom zvyšovaní sériovej výbavy a dopĺňaní áut novými systémami. Nepochybujem o tom, že mnohé z nich sú potrebné, no tiež je zrejmé, že osobné autá všetkých kategórií sú dnes ťažšie než kedy predtým. To napriek tomu, že ostatné dve desaťročia často čítame o rôznych spôsoboch ako sa výrobcom novými technológiami darí objavovať pevnejšie a ľahšie materiály...

 

KIS zásadne znižuje CO2 vo výrobnom procese, je lacnejšia o 10%

Nová technológia dokáže podstatne znížiť emisie CO2 už počas výroby dielov. Žiadna iná metóda veľkosériovej výroby doteraz nedokázala zrealizovať porovnateľný potenciál zníženia emisií CO2. Ďalšia výhoda: nové diely možno vďaka menšiemu množstvu vstupného materiálu a použitiu vhodných surovín vyrábať v porovnaní s metódou vstrekovania bez zvýšenia nákladov. V porovnaní s metódou lisovania sú náklady dokonca až o 10% nižšie. Prvé diely na obklady stĺpikov a dverí, vyrobené technológiou KIS, pôjdu do sérovej výroby na niektorom z ďalších radov značky Mercedes-Benz.