Alfa Romeo Brera 2.4 JTD

Sú autá, ktoré nechajú chladným takmer každého. A potom sú autá, ktoré zrýchlia tep každému bez ohľadu na pohlavie, vek či príjmovú skupinu. A presne taká je dnešná dáma na randenie - Alfa Romeo Brera 2.4 JTD Q-Tronic. Pristúpte teda bližšie, bude sa na čo pozerať. Aj keď sme veľmi chceli benzínovú variantu, na testovanie sme dostali dieselový model. Konkrétne najsilnejšiu dieselovú 2,4 JTD s výkonom 200k a navyše spriahnutú so 6.st automatickou prevodovkou. Pre niekoho absolútne neprijateľná kombinácia, pre nás skôr veľký otáznik ešte pred samotným testom. Sedí takýto motor a prevodovka k charakteru tohto auta? Nebudeme vás napínať, kombinácia je to vskutku podarená. Musíte sa síce zmieriť s niektorými vecami, ale inak... vážne príjemné auto!

Brera si vás dokonale omotá okolo prsta. A to až tak, že jej prepáčite niektoré jej nedostatky...

Alfa Romeo bola, je a vždy bude automobilka evokujúca vášeň a športového ducha. Brera je akoby predurčená byť na samotnom čele celej modelovej rady (exkluzívnu 8C necháme bokom) a udávať tak tón. Je teda celkom pochopiteľné, že by sme mali pod prednou kapotou radšej benzínový 6valec, ktorý má najmä u tejto automobilky povesť skutočného športovca s nádherným zvukom. Preto sme k Brere 2,4 JTD pristupovali skôr z iného pohľadu, veľmi neradi by sme totiž skĺzli do porovnania s jej benzínovým bratom a vynášali súdy o tom, či je lepší benzín alebo diesel. Nie, ten kto si kúpi dieselovú Breru dostane presne to, čo sa od nej dá očakávať. Teda veľmi príjemné zvezenie v štýlovom balení, vynikajúci interiér a špičkové jazdné vlastnosti. Tu by sme sa ale pozastavili – naftožrút pod prednou kapotou je už riadna masa, a to sa prejavuje napríklad pri ostrejšej jazde. Cítite, ako je auto tlačené zotrvačnosťou zo zákruty, oveľa viac ako pri benzínovej variante (konkrétne 2,2). Preto aj z tohto dôvodu si dovolíme tvrdiť, že doménou JTD verzií budú hlavne dlhšie cesty kde sú tieto motory skutočne príjemným spoločníkom. Pri diaľničných rýchlostiach je motor veľmi tichý a kultivovaný, nerozpoznáte jeho obľúbené palivo. Pri už spomínanej ostrej športovej jazde vám to dá ale jasne najavo. Niekedy je hluk tohto 5valca až príliš prenášaný do kabíny a tým pádom aj nepríjemný. Ale opäť zdôrazňujeme, kto chce skutočne športové náradie, siahne po benzíne, diesel je tu pre pôžitkárov z kľudnej a bezpečnej jazdy. Navyše, pri športovej jazde sa prejavuje aj vyššia spotreba 2,4 JTD 20v ktorá atakuje dvojciferné číslo. A to sa ani nemusíte veľmi „snažiť“. Preto mu najviac svedčí tá pohodička a jemné tempo, veď predsa chcete dať šancu okoloidúcim na riadne prezretie si vašej novej hračky, nie?

<p>Vskutku krásny pohľad prednej časti auta, uau!</p>

Interiér auta je ako vystrihnutý z učebnice o ergonómií. Za celý tu dobu sme neprišli na nič, čo by nám vyslovene prekážalo alebo vadilo. Možno jedna drobnosť – v tejto cenovej hladine by sme už akosi automaticky očakávali elektricky nastaviteľné sedačky. V našom prípade sme sa museli uskromniť s klasickými páčkami. Volant, posed, sedačky, to všetko je na špičkovej úrovni. Radenie rýchlostí môžete nechať plne v moci automatu, prípadne mu môžete fušovať do práce páčkami pod volantom alebo samotnou pákou. Najmä pri manuálnom radení páčkami pod volantom sa „fun factor“ tohto auta dostáva na oveľa vyššiu úroveň. Razom zabudnete že tam máte „len“ diesel, zrazu zistíte, že vás hra na pretekára ukrutne baví, najmä ak systém aj tu drží nad vami ochrannú ruku. Ako? Nedovolí vám podradiť pri otáčkach ktoré by mohli poškodiť motor (podraďovať na dieselovom motore pri 5000 o/min je fakt trocha nebezpečné :-). To isté platí aj smerom hore, čiže ak sa rozhodnete zaradiť vyšší rýchlostný stupeň pri povedzme 1000 o/min, systém vám to neumožní, iba vás jemne upozorní zvukovou signalizáciou. Ešte jedna perlička – okrem nádherného podsvietenia nás zaujal jeden milý detail. Budíky na stredovej konzole, teda zvlášť tá jedna na samom kraji: už ste niekedy videli aby auto s turbo dieselovým motorom malo ukazovateľ tlaku turba? My ešte nie a za tento detail dávame palec hore.

Sila naftového 5 valca je úžasná. Avšak jeho spotreba môže byť práve to, čo vás nemusí potešiť

O praktickom využití tohto auta by sme sa síce mohli baviť, ale... ale kto očakáva od takéhoto dizajnérskeho skvostu praktickosť? Auto je vhodné pre pohodlný presun dvoch dospelých ľudí, trebárs aj s kopcom batožiny. Avšak golfový vak dnu už nedáte. Tak ako ani za seba neposadíte ďalšie osoby, malé deti možno, ale inak... Nie, toto je automobil pre ľudí čo vedia čo chcú, čo vedia čo si za svoje nemalé peniaze kúpili a čo vedia, čo možno od Brery očakávať. Ak ste fajnšmeker a Brera sa vám páči, zhurta do nej! Je to auto pre radosť, a už len pomyslenie na to, že po práci osedláte túto krásku a vyberiete sa tou najdlhšou cestou domov je prekrásny pocit. A Alfa Romeo Brera vie, ako vám ho naservírovať dosýta. A to každý jeden deň.

<p>Alfa Romeo Brera v pohybe. Nádhera...</p>

Zdvihový objem (ccm): 2387 diesel
Počet valcov / ventilov: R5 / 20v
Maximálny výkon (kW / k): 147/200
Maximálny krútiaci moment (Nm): 400
Maximálna rýchlosť (km/h): 225
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,3
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 11,4 / 5,8 / 7,8
Prevodovka: 6st automatická
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1585
Rozmer pneu: 225/50/17
Cena (Sk, Euro): 1.133.000 / 37.600
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 28 obrázkov