Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm

V Alfe Romeo to proste vedia... každé ich nové auto má do vienka vloženú jedinečnú charizmu a talent ohúriť svoje okolie kdekoľvek sa objaví. A to na počkanie. Tento fenomén (alebo vlastnosť, ak chcete) im môže závidieť nejedna značka ktorá sa taktiež pokúša hrať na emócie a city. MiTo ešte ani nebolo poriadne na svete, keď sa svetom rozbehla debata o jeho mene pod ktorým ho uvedú do predaja. Skloňovalo sa naozaj všeličo (napríklad Furiousa), až sa nakoniec ostalo pri Mi (Milano) a To (Torino). Pod prekrásnym kabátikom inšpirovaným dokonalým 8C Competitzione (áno, priznávam, toto auto ma skutočne dostalo už len tým, ako sa tvári...) sa schováva v podstate takmer identická technika z Fiatu Punto. Avšak navonok sú to dve úplne iné autá.

Alfa Romeo MiTo má veľmi veľa designových prvkov od 8C Competitzione

Alfa Romeo MiTo má veľmi veľa designových prvkov od 8C Competitzione

Náš testovaný kúsok bol osadený základným dieslakom 1.3 JTDm s výkonom 90k a 200Nm. Čísla sa vám môžu zdať relatívne nízke, ale musíte si uvedomiť dve veci: objem motora z ktorého sú tieto čísla dolované, ale najmä hmotnosť auta s ktorou si musia poradiť. Podčiarknuté a sčítané, MiTo je s týmto motorom veľmi agilné a čiperné autíčko. Predajca vám určite ponúkne aj jeho silnejšiu variantu 1.6 JTDm ktorá má o 30k a 120Nm viac, avšak príplatok je minimálne 2000 EUR. K cene sa ale ešte dostaneme. Navyše, tak ako mnohé progresívne značky (Volvo, BMW), tak aj Alfa Romeo má v ponuke doplnky ktorým si 4 kolesového kamaráta vylepšíte podľa svojho obrazu. Napríklad si môžete zakúpiť nálepky na bok auta či sadu spojlerov pre agresívnejší výzor. Keď k tomu pridáte príplatkové 18" kolesá, z malého MiTa sa stáva neodolateľný magnet pre oči. Mužské, ženské alebo aj detské, MiTu je to úplne jedno, ono totiž má pre každého niečo. A malá pripomienka pre potencionálnych majiteľov - predný nárazník je „proklate“ nízko... preto pozor pri parkovaní na miestach, kde je vyšší obrubník, mohlo by to bolieť. 

MiTo je unikát, jediné designovo porovnatelné auto je sesterský Fiat 500. Podvozkovo ich ale oboch predčí Mini.

Po otvorení dverí s bezrámovým oknom (ďalší krásny detail) vás privíta športovo ladený interiér. Ten je všetko možné, len nie nudný či fádny. Samozrejme záleží od výbavy (ale v dnešnej dobe akciových ponúk isto neodídete s tou základnou.) ale nám sa veľmi páčila štruktúra plastov na prístrojovej doske – tá vzdialene pripomínala karbónové vlákna. Ergonómia je taktiež na dobrej úrovni, ale... mne osobne vadilo nemotorné ovládanie tlačidiel na stredovom panely. Hlavne v jeho dolnej časti idete buď naslepo, alebo musíte dávať oči dole z cesty.

Jedno tlačítko (či prepínač) sa ale naučíte ovládať aj hmatom: úplne dole sa totiž nachádza Alfa Romeo D.N.A. Hmmm, zaujímavý názov, však? V podstate sa jedná o prepínač troch režimov chovania auta ktorý má vplyv na motor, brzdy, riadenie, nápravu a prevodovku. Sú to športový (Dynamic), mestský (Normal) a „maximálne bezpečný aj v náročných situáciách“ (All-Weather). Nás, samozrejme, zaujíma najmä ten prvý Dynamic. Tu prichádza k čiastočnému obmedzeniu systémov VDC a ASR (alias auto vám menej kecá do riadenia) ale najmä prichádza na scénu systém Q2 Electronic. Ten je de facto elektronická náhrada za mechanický diferenciál s obmedzenou svornosťou. Q2 vám podľa potreby pribrzďuje to predné koleso, ktoré prešmykuje pri snahe dostať výkon na vozovku. Úprimne, pri bežnej jazde rozdiel v jazdných režimoch viac menej nepocítite, je potrebná ostrejšia jazda aby ste spozorovali rôzne nastavenia D.N.A.

Ach áno, skoro som zabudol na jedno prirovnanie: táto magická páčka u MiTa (a vlastne celý systém) je niečo také, ako „Manettino“ u Ferrari. Ale to, prosím, berte s rezervou :)

Posed za športovým volantom je veľmi dobrý, nájsť si vhodnú pozíciu nemá problém ani „dobytok“ s výškou okolo 190 cm. Na naše veľké počudovanie, už základný dieselový motor 1.3 stačí na kopec srandy za volantom a celkovo je to veľmi hravé auto. Často vás ani nenapadne, že ho ťahá len 90 žrebcov. Veľkú zásluhu na tom má spomínaná hmotnosť a dobré odstupňovanie 6.st prevodovky. Ako sa na správne auto patrí, podvozok ďaleko predčí motor a necháva vám teda volné pole pôsobnosti. Pri Dynamickom móde je riadenie stuhnuté a viac vás teda vťahuje do hry. Ďalšie prekvapenie bolo to, že na týchto krásnych 18“ diskoch sa nejednalo o žiaden tvrdý rebriňák, skôr o príjemne športové naladenie podvozka. Prvé série MiTa sa vyznačovali problémami s prednou nápravou (niekedy išli tlmiče s buchotom až na doraz), nám sa ale už s naším kusom podobné problémy nestávali.

 

 

Uvádzanej spotreby sa nám dosiahnuť nepodarilo, avšak neboli sme od nej až tak ďaleko. To ale pripisujeme skôr tomu, že sme sa s autom vyslovene hrali a skúšali jeho jazdné vlastnosti ako to len šlo. A teraz k tej sľubovanej cene: 15 000 Euro za auto tejto veľkostnej kategórie a úžitkovej hodnoty nie je zrovna málo. To určite nie. Ale MiTo má v rukáve toľko tromfov, že ak si ho môžete dovoliť, nebudete ľutovať. Fiat 500 je lacnejší, Mini zase drahší. A aj preto mi to vychádza na zlatú strednú cestu – na Alfa Romeo MiTo!

 

 

PS: len vás chcem upozorniť, aby ste si nebrúsili zuby na MiTo GTA, Alfa Romeo ho totiž dočasne zrušila. Teda dúfame, že len dočasne...

Zdvihový objem (ccm): 1248 ccm
Počet valcov / ventilov: 4
Maximálny výkon (kW / ps): 66 kW (90k) / 4 000 ot
Maximálny krútiaci moment (Nm): 200 Nm / 2000 ot
Maximálna rýchlosť (km/h): 178
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 5.9 / 3.9 / 4.5
Prevodovka: 6.st manuálna
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1150
Rozmer pneu: 195/55 R16, 215/40 R18
Cena (Euro): od 15 300,- EUR
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 31 obrázkov