Aston Martin V8 Vantage

Mal som možnosť dotknúť sa, cítiť a na chvíľu sa zžiť s autom, ktorých je na svete menej ako šafranu. Úprimne vám poviem, spomienky na deň nášho stretnutia ešte dlho nezabudnem. My, magori do áut, ich vnímame celkom inak ako bežní konzumenti. Možno by sa to dalo porovnať k autistickému vnímaniu sveta. Jednoducho a bez okolkov napísané, my oktánofili vnímame aj pridanú hodnotu – dušu a auru takýchto klenotov, ktoré pre nás vyrábajú rovnakí blázni. Jednu vec však treba priznať: sú také značky a takí výrobcovia áut, ktorí svojimi schopnosťami, technickými finesami a kreativitou svojich dizajnérskych és vedia osloviť aj masy. Anglická značka Aston Martin a jej flotila superáut k nim bezpochyby patria. To, o čom iní len snívajú, som si splnil: jeden deň s Aston Martinom.

Aura, ktorá spája esencie ako noblesa, tradícia, exkluzivita a nebojím sa napísať, že aj nadradenosť nad ostanými. Veď Aston Martin – to je POJEM!

V roku 1914 vznikla automobilka Aston Martin Lagionda Limited za jedným účelom. Hlavnou náplňou práce bola a dodnes je stavba elitných športových a súčasne luxusných superáut. Aston Martin založili páni Robert Bamford a Lionel Martin a sídlom firmy je anglický Gaydone. Prvú sériovú výrobu odpálili v roku 1921 a za dlhú dobu prešla značka vrcholmi aj pádmi. Od roku 1988 patril Aston pod krídla Forda, no dnes patrí britskej značke Prodrive.

 

V čom je teda Aston Martin V8 Vantage taký zvláštny, výnimočný a jedinečný? V prvom rade je to jednoznačne dizajn. Svalnaté, robustné línie inšpirované podmorským svetom ( predné partie mi nesmierne pripomínajú hlavu žraloka ) sa snúbia s elegantnými štylistickými vychytávkami. Stlačením zapustenej kľučky a jej potiahutím otváram dvere, ktoré otvárajú mierne nahor. Má to na svedomí sklon predného uloženia pántov na skosenom ráme, ktorý im prepožičiava decentný Lambo štýl. Keďže detailizmus a dôraz na každú drobnosť je pre autá tohto kalibru samozrejmosťou hneď mi udrie do očí etiketa vyrobená z lešteného hliníka umiestnená na prahoch. Nič nezvyčajné nebyť jej popisu. „Hand built in England“ je presne tá položka, ktorá radí Aston Martin do triedy premiantov medzi Lamborghini alebo Ferrari. Kokpit V8 Vantage je samá koža, leštený hliník a špičková ergonómia a tradične anglické prvky výbavy ako okrúhle hodiny na stredovom paneli. Chuťovkou sú palubné prístroje, špeciálne rýchlomer a otáčkomer. Okrem špičkového priemyselného spracovania tak typického pre Angličanov je na nich niečo zvláštne. Po dlhšom skúmaní na to isto prídete aj sami, čo to je. :-)

<p>Čo je na nich také zvláštne?</p>

Za prednými sedadlami je zopár litrov vzdušniny, teda posádka nepociťuje pocit stiesnenosti ako napríklad v F430. Navyše v rohoch kabíny sú umiestnené hliníkové vzpery eliptického prierezu, ktoré vedú z c stĺpika do oblasti strechy. Nielenže je to veľmi atraktívny dizajnérsky prvok, ale vám aj dáva pocit bezpečia. Celkom vážne. :-) Prvé dejstvo mám za sebou, môže začať druhé s prívlastkom hlavné. Usadením sa do pohodlnej športovej sedačky čakám, čo sa bude diať. Stlačením tlačidla start engine sa v človeku prebudia naplno všetky živočíšne pudy. V8 Vantage ma skutočne nádherný, sýty zvuk. Najviac sa ponášal na chrapľavé Ferrari V8, ktoré sa vo vyšších otáčkach v oblasti prekonania rezonancií prifarboval na hlboký barytón. Keď som už spomenul rezonancie, nedá mi nenapísať jeden postreh. V oblasti nižších otáčok sa jemné vibrácie prenášajú aj do kabíny, cez podlahu a chodidlá rozochvejú celé telo, čo vás ešte viac dráždi pretlačiť plynový pedál až na kov. A o tom Aston Martin V8 Vantage je!!! Pôžitok z jazdy, zmes potu, vzrušenia a adrenalínu s tým najlepším z anglického priemyslu, čo sa za dlhé roky vyprofilovalo ako jediné možné.

V oblasti nižších otáčok sa jemné vibrácie prenášajú aj do kabíny, cez podlahu a chodidlá rozochvejú celé telo, čo vás ešte viac dráždi pretlačiť plynový pedál až na kov.

Vantage sa na nič nehrá, je to dvojmiestne športové kupé so 4.3 litrovým motorom V8 s 32 ventilmi a s maximálnym výkonom 283 kW (380 koní). Všetka sila je umiestnená pod prednou kapotou a cez 6 - stupňovú manuálnu prevodovku sa prenáša na zadné kolesá. Kanonádu z pokoja na 100 km/h hravo zvláda pod 5 sekúnd a maximálne je schopné jazdiť 280 km/h. Čo skutočne oceňujem je príjemné naladenie podvozku (žiadny kostitras sa ani napriek športovému naladeniu nekoná) a špecialitkou je aj brzdový systém ktorý obhospodaruje celkovo až 6 strmeňov.

Musím sa ale k niečomu priznať. Z duše nenávidím krčmové reči a argumenty o tom, že tá a tá značka nemá históriu, či tradíciu a preto zo zásady nemôže byť lepšia ako tá, čo toto všetko má (večný argument obhajcov nemeckých top značiek keď príde na prestrelku s Lexusom...). Avšak pri tomto aute na vás skutočne dýcha niečo, čo len ťažko opísať. Aura, ktorá spája esencie ako noblesa, tradícia, exkluzivita a nebojím sa napísať, že aj nadradenosť nad ostanými. Veď Aston Martin – to je POJEM!

<p>4.3 V8 Aston Martin</p>

Pevne verím tomu, že aj pre ľudí, ktorým Aston Martin stojí v garáži ako druhé, tretie auto, je každá jazda s ním malým sviatkom. Počnúc samotným rituálom otvárania dverí, až po akceleráciu z miesta je to činnosť ktorú bude radi opakovať stále a stále dokola.
S Vantage V8 nie je problém sa s kľudným svedomím, a bez akýchkoľvek výčitiek, prepraviť aj po bratislavskom tankodróme. Samozrejme, nedá sa očakávať, že to bude jazda ako v bavlnke, ale na druhej strane je to lepšie ako by ste od takéhoto auta čakali.

 

Počas jazdy vám ani len nenapadne zapnúť si rádio. Podobne ako v iných autách triedy GT, aj tu má hlavné slovo zvuk vychádzajúci z motora a z výfukov. Počujete totiž obe a pri akcelerácií to doslova do vás pumpuje adrenalín! Ako bolo písané vyššie, námi testovaný kus bol vybavený manuálnou 6st. prevodovkou. V dnešnej dobe je to už skôr rarita, ale stále existuje isté, nemalé percento zákazníkov, čo chce klasický manuál (tú istú situáciu majú aj  v Maranelle).

Jediným mínusom V8 Vantage (ak teda nerátame že pre väčšinu ľudí je to najmä cena a prevádzkové náklady) je jeho svetlá výška. Pokúšali sme sa pre vás nafotiť aj interiérové fotky v podzemných garážach, ale... nenašli sme takú, kam by sme s kľudom angličana mohli ísť bez obavy z poškodenia tohto auta.

Tak či onak, toto auto si kúpi len fajnšmeker ktorý vie, čo kupuje a hlavne prečo to kupuje. Nadčasový design, špičková technika a superšportové výkony, to je Aston Martin V8 Vantage.

 

Na záver zopár faktov a čísel. Priemerne trvá vyrobiť 100 konštruktérom jeden Aston Martin V8 Vantage 180 hodín. Preto niet divu, že dnes sa zákazník po zadaní objednávky dočká svojho pokladu až o 24 mesiacov. Presne tak, čakacia doba na Aston Martin V8 Vantage je celé 2 roky. A to všetko pri produkcii 3000 kusov ročne, čo predstavuje len necelú desatinu z produkcie Porsche 911, ktoré je priamym konkurentom V8 Vantage.

Už teraz vám môžeme povedať, že tento Aston Martin V8 Vantage a Jaguar XK ,ktorý prešiel našim testom minule, sme postavili proti sebe. A ako to dopadlo? To sa dozviete onedlho...

Naša veľká vďaka patrí spoločnosti LuxCar, kde boli takí ochotní a požičali nám túto živelnú nádheru. Ak chcete vidieť viac ultra luxusných kár, klikajte www.luxcar.sk .


Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 41 obrázkov