Vďaka krátkej minuloročnej prezentácii na Jankovom Vŕšku som však tiež vedel, že doteraz najsilnejší Focus ST jazdí naozaj dobre. Tvrdiť to a pritom myslieť len na to, ako to ide vpred je pre Ford urážka! Focus ST je a vždy bol hlavne o ovládateľnosti, agilite, o držaní stopy... Pri hodnotení tretej generácie nemám na výber než použit tie isté slová. Ja viem, poviete si, tieto reči čítate/počúvate v prakticky v každom teste ostrejšieho auta. Skúste mi uveriť. V tomto prípade naberajú nový význam a váhu. Čítať o tom, je ako čítať o sexe. V dobe rozšírených autovizuálnych možností vám nemôžem dať viac, než šťavnatý videotest. Nech sa páči:

Každý, každučký, kto mal osobnú skúsenosť s predošlou generáciou narieka pre zvuk, ktorý tento nový nemá. Jasné, nemá a ani mať nemôže. Vývojári sú si tohto nedostatku veľmi dobre vedomí.  „Ľudia milovali zvuk predchádzajúceho modelu Focus ST,“ povedal šéf vývoja Jost Capito. „Fyzika a akustika 5-valcového motora v porovnaní so 4-valcovým motorom je veľmi odlišná, ale to boli aj Beethoven a Mozart – obaja komponovali fantastickú, pričom veľmi odlišnú hudbu. My veríme, že zvuk motora nového modelu Focus ST zákazníkov takisto poteší.“ Minimálne za seba a svoje okolie môžem potvrdiť, že skutočne potešil. Ak sa nebavíme o boxer motore, veľa lepšie znejúcich, navyše s turbom než je tento fakt nenájdete. To hlavne vďaka špeciálnemu zvukovodu, ktorým sa podarilo konštruktérom veľmi jednoduchým spôsobom priviesť do auta nefalšovaný akustický zážitok. Tomuto, aj keď drahšiemu riešeniu, tlieskam. Na rozdiel od systémov ASC, ktoré budú hrať aj zvuk F1, alebo rely auta, ak ich o to "požiadate".

Ford Focus ST 3 ma až šokoval, ako dobrý je na jazdenie aj premiestňovanie. Má srdce i dušu, rovnako ako Talian a robustnosť a modernú techniku typickú pre Nemca. Škoda len, že vyzerá ako nepodarený Francúz...

Jedno z najlepších riadení na svete! Ak nie najepšie...

Ford Sport Steering System dostal nedávno ocenenie ako najlepšie športove riadenie. Hrebeň riadenia s variabilným pomerom nového modelu Focus ST je navrhnutý tak, aby na kľukatých cestách zvýšil agilnosť vozidla a pri vysokých rýchlostiach zaručil istotu a bezpečnosť riadenia. Tento systém zmenší citlivosť riadenia pri jazde rovno, ale pri prejazde zákrutami sa citlivosť naopak zvýši. Vodiči môžu pevne držať volant aj v tých najprudších zákrutách a stále budú mať nad vozidlom kontrolu. Môžem odprisahať, že toto naozaj funguje skvelo. Horšie je to už s manévrovaním. Podľa tvrdenia fordu vodič nepotrebuje neustále krútiť volantom, aby nasmeroval vozidlo na to správne miesto. Nuž, neviem. Buď bol v mojom prípade systém FSSS pokazený, alebo súdruhovia kdesi urobili chybu :)
 

O to väčším šokom je správa, že toto auto nemá klasický hydraulický posiľnovač, ale elektronický (EPAS) rozšírený o kompenzáciu ťahania riadenia pri akcelerácii (Torque Steer Control). Agresívnejšie nastavenie TSC umožňuje Focusu ST razantnejšie akcelerovať aj na nerovných povrchoch a na povrchoch s rôznou adhéziou. Systém reaguje na ťahanie riadenia a komunikuje so softvérom systému EPAS. Ten následne potláča efekt a takmer eliminuje vodičovo vnímanie vzniknutého stavu.

TopSpeed.sk test Ford Focus ST

Také budíky sa z áut vytrácajú. Asi pre výrobné náklady a presvedčenie, že vodič ich nesleduje. To je blbosť! Focus ST, našťastie, ide proti prúdu a ponúka vodičovi info o teplote chladiacej zmesi (inde), teplote oleja, pretlaku turba a tlaku oleja.

Za farbu výkrik mandarinky (tangerine scream) chcú šialených 2 000 €. Pokryť auto kokaínom, alebo tepaným zlatom musí byť lacnejšie... Našťastie, ak máte radi modrú, špeciálna Spirit Blue bude vaša za 500 €. Ak vám na farbe nezáleží, bielu a červenú máte na účet podniku :)

ESP pracuje v 2 režimoch a dá sa vypnúť!

V základnom stave systém ESP pracuje rovnako ako inovatívny systém základného modelu Focus. Keď čítam túto informáciu, nechápem a neverím, lebo to čo som s Focusom ST zažíval je ďaleko nad hranicou bežného jazdenia. Potom sa dozvedám, že pre model ST bolo ESP upravené tak, aby vodiča moc neobmedzoval. A to, vážení, platí takmer na 100%. Štandardný režim pomáha vodičovi na všetkých povrchoch, či už je to suchý, mokrý alebo snehový povrch a zaručuje istotu bezpečnej jazdy bez ohľadu na počasie. Druhá úroveň sa označuje aj ako „wide-slip.“ V tomto režime sa vypína kontrola trakcie, ktorú teda ovláda vodič a ESP zasiahne iba v absolútne nevyhnutnom prípade. Pravdupovediac, tento režim som neskúsil, no nemám dôvod marketingovým informáciám neveriť. Veď miera pochopenia systému stabilizácie pre športovú a dynamickú jazdu už v základnom stave je tak dobrá...


Focus ST prejaví svoje schopnopsti po vypnutí ESP. Gombík treba podržať 5s, pre vylúčenie omylu. Aktívne zostávajú len doplnkové podporné systémy ako Enhanced Dynamic Cornering Control (EDCC) - teda elektronická náhrada samosvoru (ktorá podľa mňa ešte na žiadnom aute nepracuje poriadne) a tiež ABS. Všetko ostatné je od tohto momentu vo vašich rukách...

TopSpeed.sk test Ford Focus ST

Sedadlá Recaro sú naozaj krásne, športové, aj pohodlné. Žiaľ, len pre postavy do 185/90.

Enhanced Torque Vectoring Control je vylepšená verzia systému zo základného modelu Focus. Systém modelu Focus ST aplikuje pribrzďovanie vnútorného kolesa v zákrute oveľa agresívnejšie a ešte pred zasiahnutím systému ESP pridáva aj pôsobenie systému Cornering Under Steer Control (CUSC), ktorý aplikuje krútiaci moment na naklonenie vozidla podľa nedotáčavého správania vozidla pri akcelerácii, ale aj spomaľovaní. Tieto systémy spolu zaručujú, že systém ETVC je dôležitým prvkom, ktorý pomáha modelu Focus ST s pohonom prednej nápravy zostať plne pod kontrolou vodiča a vyrovnať sa s akoukoľvek zákrutou s perfektnou istotou. Práve tieto riešenia posúvajú doteraz psychologickú hranicu jednoduchých starších áut, že max. rozumný výkon pre predokolku je čokoľvek do 200 k. Toto už dávno neplatí a Focus ST je ďalším skvelým príkladom...

Pôvodne som cenu Focus ST nechcel kritizovať. Základná cena 5-dverovej verzie v nižšej výbave ST R je 27 400 €, kombík stojí o 800 € viac. Vyššia výbava ST X je od 29 600 €. V tejto triede sú aj lacnejšie, aj drahšie autá. Je zrejmé, že Ford by sa mal tlačiť k tým nižším cifrám, ako to robia ostré Renaulty, alebo Opely. A Ford to aj robí, niekde. Pri pátraní po aktuálnych cenách som narazil na čosi, čo prípadných vážnych záujemcov o toto auto posadí na riť! V Čechách minulý týždeň začala akcia, v ktorej ponúkajú Ford Focus ST o 20% lacnejšie, bez siahnutia na základnú výbavu. To znamená, že na neďalekej Morave kúpite estéčko od 660 000 Kč, teda 25 400 €. Rozdiel, ktorý vídíte a cítite! Ford ČR sa totiž podujal na "Mission Impossible". Chce bojovať proti Škode Octavia RS v o titul najpredávanejšie auto vo svojej triede. Možno je to už otrepané, ale je to tak. Z konkurenčného boja vychádza víťazne zákazník :)

 

Cena testovaného modelu: 32 270 €

Cenník Ford Focus ST 3. gen na Slovensku

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov

PLUSY:


+ jazda v ňom? úžas!
+ perfektne neutrálny,
+ precízne ostré riadenie,
+ progresívny el. posilňovač riadenia,
+ skvelé držanie stopy,
+ super kompromis medzi
   športovým/komfortným pružením,
+ spätná väzba páčok a gombíkov,
+ pružnosť/ťah motora,
+ využiteľné otáčky (od 1500 ot),
+ vypínateľné ESP (v 2 režimoch),
+ nízka spotreba
   (kombo do 8 l/100 km),
+ skvelé sedačky Recaro,
+ nemá Start/Stop.

     


MÍNUSY:


- chýba mechanický samosvor,
- slábe brzdy (rýchlo vädnú),
- veľmi malý rejd,
   problém s manévrovaním,
- škaredný a lacný stredový panel,
- rozsah nastavenia sedačiek,
- malý a zastaraný LCD
- 55 litrová nádrž (dojazd do 550 km).

Ford Focus ST rok výroby 2013
Motor:

zážihový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom Borg Warner K03, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, variabilné časovanie ventilov oboch vetiev Ti-VTC (Twin independent variable camshaft timing), priame vstrekovanie paliva, ECU Bosch MED17), objem 1 999 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 86,4 × 83,8 mm, kompresný pomer 10.0 : 1, max. výkon 184 kW (250 k) / 5 500 ot, max. krútiaci moment 360 Nm / 1 750 - 4 000 ot, litrový výkon 92 kW (125 k) / l, emisná trieda Euro5.

Pohon: suchá trecia spojka, 6-stupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies, otvorený diferenciál s elektronickou podporou EDL.
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy predné 340 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA,
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8 x 18", pneu 235/40 R18
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4362 x 1823 x 1484 mm, objem kufra - 316/1101 l, rázvor 2648 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 362 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba -7,2 l/100 km (výrobca), počas testu 8,2 l/100 km, objem nárdže 55 l, výkonová hmotnosť 7,40 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 248 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,6 s

Cena:

Základný model ST - od 27 400 €,
Testovaná verzia ST - 32 270 €