Test Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6 AT

Slová kupé a Hyundai nie sú novou, ani netradičnou kombináciou. Kórejská značka vyrába autá so športovo strihnutou karosériou už dve desaťročia. Začalo to malým kupé postaveným na báze typu Lantra v prvej polovici 90. rokov, ktoré v našich končinách poznáme ako S coupé. Tak ako narástla Lantra ďalšej generácie, zväčšilo sa aj kupé (typ RC a RD), mnohými označované podľa amerického trhu Tiburon, no v Eúrope správne len ako Coupé. V novom tisícročí prišiel tretí nový typ GK a okrem 4 valcov v najvýkonnejšej verzii aj 2,7 l motor V6. Objem aj konfigurácia motora by už snáď aj boli ok. Ale...?

Pre našinca bude zvuk viac než 4 valca asi navždy dôvodom na úsmev, obdiv a sny...

Stále tu bol problém s nedostatočným výkonom a hlavne s pohonom zlej nápravy. Max. výkon naj verzie bol len 128 kW (172 k) a Hyundai svojim "športiakom" stále oslovovalo nesprávnu klientelu. Nemajte mi to za zlé, ale riadne športové kupé by malo mať pohon oboch náprav, alebo ešte lepšie len zadný pohon. Zdá sa, že obe veci si uprostred minulého desaťročia v ďalekej kóreji uvedomili, keď začali pracovať na novej generácii veľkého sedanu Genesis a z neho odvodeného kupé. Bez preháňania môžem napísať a spomínam to aj vo video, že Genesis Coupé bolo pre TopSpeed.sk azda najväčšou záhadou a najočakávanejším autom na vyskúšanie tento rok. Malo šance ohromne prekvapiť, ale aj veľmi sklamať. Už na začiatku vám môžem bez pokazenia zábavy prezradiť, že Genesis Coupé prekvapil. A hneď viacnásobne, ale väčšinou milo a dobre...

Najmä v ostrej žltej vyzerá takmer z každej strany skvelo a zvodne.

Najmä v ostrej žltej vyzerá takmer z každej strany skvelo a zvodne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Poďme na to trošku systematicky. Genesis Coupé nie je žiadnou novinkou. Na domácom trhu je v predaji od jesene 2008. Do USA sa dostalo cca o pol roka neskôr. Veľmi podstatným odkazom pre verejnosť bolo vyhlásenie zástupcov značky, že v tomto prípade sa vôbec nejedná o nástupcu spomínaných predošlých tiburonov. Od začiatku sa pri prezentáciách tohto auta skloňujú a ukazujú slová ako drifting, kontrolované šmyky a pálenie gúm. Teda veci, ktoré predošlé verzie robiť nedokázali.

Tento pohľad slúší Genesisu Coupé najmenej. Príliš rozčapený predok, akoby na auto padlo čosi ťažké...

Tento pohľad slúší Genesisu Coupé najmenej. Príliš rozčapený predok, akoby na auto padlo čosi ťažké...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Genesis Coupé je v ponuke s dvoma motormi. Turbom prepĺňaným radovým 4-valcom na ktorom je zaujímavý fakt, že blok motora je rovnaký ako má Lancer EVO starších generácií. Jeho základný výkon 154 kW (210 k)/6000 ot a 299 Nm/ 2000 ot síce nie sú nič osĺnivé, no tí, ktorí vedia majú jasno v tom, že toto sú tak polovičné, ba tretinové parametre toho, čo tento motor pri správnych úpravách zvládne. Táto verzia dá kilečko z pokoja za 8 s a maximálne 222 km/h. Druhá možnosť je atmosférický 3,8 l V6 s výkonom 223 kW (303 k) / 6300 ot a 361 Nm pri 4 700 ot. Táto verzia dá 240 km/h a stovku za 6,3 s. Ani v tomto prípade sa vzhľadom na objem motora nejedna o žiadne peckové údaje. Litrový výkon len 59 kW (79,7 k) a 95 Nm z litra sú parametre v Európe známe z pred 10 rokov. Na druhej strane sa z toho dá vyčítať aj to, že ani jeden z motorov nie je nijako vyšpičkovaný a svoju robotu bude robiť spoľahlivo a dobre veľmi veľmi dlho. Tak či onak, Genesis coupé nadbytočným výkonom ani v jednej základnej verzii nedisponuje. Ale nie je to žiadna zdochlina. Minimálne V6 verzia iste nie.


Aj keď si odmyslíte farby, zvodnosť a svaly zostanú.

Aj keď si odmyslíte farby, zvodnosť a svaly zostanú.

Priamy konkurent je podľa Hyundai najmä Nissan 370Z a Infiniti G37. Genesis Coupé je v priamom porovnaní konštrukčne aj dizajnérsky oveľa jednoduchšie a prostejšie auto. No je aj o poznanie ľahšie (cca o 70 k) čo má na jazdné vlastnosti citeľný vplyv. Hlavne je neporovnateľne lacnejšie. A tu je nutné sa riadnu chvíľu pristaviť. Základná verzia 2,0T so 6-stupňovým manuálom stojí len cca 27 200 €. Na opačnom konci cenníka je 3,8 l V6 a 5-stupňový automat za 30 650 €. Perfektné ceny za takýto kus auta. Ale aby ste nemali pocit, že cena je to jediné, čo vás má pri tomto šťavnatom aute zaujímať, sledujte text ďalej...

Silueta je viac než klasická. Je nadčasová. Dvojo dverí, dĺha kapota a krátke previsy, presne tak ako to máme radi...

Silueta je viac než klasická. Je nadčasová. Dvojo dverí, dĺha kapota a krátke previsy, presne tak ako to máme radi...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Ťažka váha a super cena

Tvarom to nie je žiaden sofistikovaný fešák, no základné živočíšne črty silného a dynamického športiaku nepochybne má. Možno aj viac než dosť. Je to vážny kus auta. Nie len rozmermi, ale aj robutsnou konštrukciou. Tu sa nikde nešetrilo. Aj preto nie je Genesis Coupé niako zvlášť ľahké auto (porovnateľný Nissan 350Z so základnou váhou 1690 kg už trošku prestrelili). Váha V6 verzie s automatom je akceptovateľných 1615 kg. Zvuk veľkého motora síce nie je žiadna sláva, ale je viac než v poriadku. Pre našinca bude totiž zvuk viac než 4 valca asi navždy dôvodom na úsmev a obdiv.

Genesis Coupé má nie len klasické tvary, ale aj pohon. To znamená motor pozdĺžne vpredu a pohon zadných kolies dochutený samosvorným diferenciálom.

Krotký aj surový

Genesis Coupé vie byť veľmi krotký aj naozaj surový. Záleží na tom, v akej polohe je prepínač stabilizačného systému, ktorý sa dá úplne vypnúť. Kým je ON, môžete dať túto potvoru do rúk aj začiatočníkovi. Keď je OFF (čo je tak jednoduché, až je to nebezpečné) každý lepší vodič si auto naozaj užije. Nie len vďaka nadpriemernému výkonu (v porovnaní s väčšinou áut na našich cestách) ale najmä vďaka zadnému pohonu a sériovo montovanému samosvoru! S ním je to hotová paráda. A to sa vôbec nemusíme baviť o driftoch. Stačí len prosto chcieť svižne až rýchlo jazdiť v zákrutách. Vždy pocítite jeho vplyv, lebo je to starý dobrý poctivý mechanický samosvor.


Ďalšie plus v prospech tohto veľkého kupé je naladenie jeho pruženia. Je športové, no nie nekomfortné. Testovaná verzia mala 19" príplatkové disky a teda extra nízke plášte, napriek tomu na našich cestách jazda s ním nebola extra utrpenie, čo som celkom nepochopil, ako je to vôbec možné. Jazdné vlastnosti sú viac než slušné. Výrobca tvrdí, že v skrute je táto karoséria o 25% tuhšia ako má najúspešnejšie BMW M3, typ E46. Sú nad moje očakávania. Genesis Coupé drží stopu, je dlho neutrálny, čitateľný a vôbec nie zákerný. V rýchlom jazdení je o dosť lepší než som čakal. Nuž a keďže žiaden majiteľ sa s ním nebude len blázniť, poteší aj naozaj slušný audio systém Infiniti.

Pod kapotou výkonnejšej verzie brble veľký 3,8 litrový V6 s výkonom 303 k a 360 Nm.

Pod kapotou výkonnejšej verzie brble veľký 3,8 litrový V6 s výkonom 303 k a 360 Nm.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 16 obrázkov

Negatíva

No sú tu aj nemilé prekvapenia a zistenia. Okrem slabších motorov než by som očakával ma sklamal účinok posiľnovača riadenia. Funguje presne opačne ako moderné zariadenia. Moderné autá už viac než 10r majú posiľnovač riadenia nastavený tak, že ak svoj účinok s narastajúcou rýchlosťou (a teda otáčkami motora) pre lepšiu citlivosť a presnosť vodiča neznižujú, tak si aspoň v celom rozsahu zachovajú rovnaký účinok. V tomto prípade žiaľ s otáčkami motora a teda rýchlosťou účinok posilňovača rastie. A to pre jazdu vyššími rýchlosťami nie je dobrá správa. Rovnako musím zmieniť účinok posiľňovača bŕzd, ktorého práca mi v mnohých prípadoch pripadala nevyrovnaná, až náhodná... Raz prosto pri rovnakom tlaku nohy zaberie viac, inokedy menej. Vždy to bolo treba prvotným kontaktom s ním uhádnuť. Pri opakovanom ostrejšom brzdení sa dal pociťovať efekt fadingu, teda vädnutia. Toto sú veci, ktoré pilot za volantom veľmi neocení.

Treťou zastaranou vecou je automatická prevodovka. Zdá sa, že pre svoje fungovanie nevyužíva žiaden špeciálny softvér a už vôbec nie adaptívnosť. Radí keď má, presnejšie, vtedy keď to má zadefinované, bez ohľadu na jazdnú situáciu. Tiež nedovolí využiť potenciál auta, lebo neumožní využiť rozah otáčok motora. Jednou vetou, Genesic Coupé neprináša žiadne pokrokové technológie a riešenia.  Podobne je to aj so spotrebou. Tá v prípade V6 verzie môže lietať, podľa štýlu jazdy od 10 až do 25 litrov na 100 km. Je to auto akoby skonštruované pred 15. rokmi. Ale to môže byt pre mnohých potenciálnych majiteľov skvelá správa. Autá boli koncom 90. rokov podstatne jednoduchšie a zábavnejšie. Ak hľadáte tieto atribúty, s mnohými tu spomenutými nedostatkami sa dá ľahko popasovať.

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Auto priťahuje až extrémne veľa pohľadov, najmä v tejto žltej farbe. Čo vás ale isto nepoteší, to je posed za volantom. Má VEĽMI ďaleko od ideálneho...

Záver?

Napriek imidžu a lepšiemu zvuku šesťvalca beriem 2,0 T verziu s manuálnou prevodovkou. Ušetrených pár tisíc Euro na betón vrazím do zvýšenia výkonu motora, miernych modifikácií bŕzd a možno optických úprav. Hyundai Genesis Coupé na to, aby to bola skvelá mašina nepotrebuje veľa. Charakterom skôr klasický američan, než moderný japonec. Takéto autá robili v krajine vychádzajúceho slnka do roku 2000. Teraz ich už vlastne niet. A super je, že ani vy nepotrebujete veľa na to, aby ste jeden mohli mať. Za cca 27 000 je to viac než vhodná hračka a alternatíva k špičkovým prémiovým, no často pretechnizovaným športiakom z Európy... O zábavu bude postarané a o jedinečnosť tiež. Týchto áut ulice plné nebudú ani o pár rokov, to mi verte. A to je aj škoda, lebo by si to aj zaslúžili. Toto je auto, ktoré majú chlapci radi. Tak o tom len nehovorte, ale to aj riešte! Začať treba skúšobnou jazdou, potom to už pôjde samo... :)

Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6 AT

PLUSY:

+ perfektná cena už od 27 200 €,
+ živočíšne tvary,
+ robustná konštrukcia,
+ slušne zvládnutý interiér,
+ primeraná hmotnosť 1615 kg,
+ zvuk motora V6,
+ predné sedadlá pre komfort aj šport,
+ úplne vypínateľná stabilizácia,
+ samosvor sériovo v každej verzii,
+ športovo/komfortné pruženie,
+ veľmi zdatné jazdné vlastnosti,
+ až prekvapivé držanie stopy a trakcia,
+ nadpriemerné, aj keď nie špičkové audio INFINITI.




MÍNUSY:

- litrový výkon a litrový krútiaci moment,
- opačný účinok posiľnovača riadenia,
- "náhodný" účinok posiľnovača bŕzd,
- softvérovo zastaraný automat,
- posed, (opierka hlavy, výška sedadla, volant nastaviteľný len výškovo),
- vädnutie bŕzd,
- žiadne moderné technológie,
- spotreba od 10 do 25 l.