Dizajn Civicu je aj na dnešné pomery odvážny.

Civic je globálny produkt a v rôznych častiach sveta vyzerá a existuje inak. Honda pre Európu primárne určila 5 a 3 dverový hatchback. Sedan je pomerne zriedkavým javom a často je ho možné nájsť vo forme hybridu. Výroba tejto generácie prebiehala v anglickom Swindone.

V roku 2009 automobilka pripravila facelift, ktorý zmenil predné a zadné svetlá. V priebehu života Civicu stúpala aj jeho bezpečnosť. Čo sa týka ocenení, tak v roku 2006 získal titul „Best of the best“ v rámci Red Dot Design Awards. Okrem toho v roku 2009 dostal „Top Safety Pick 2010“.

Civic absolvoval testy euroNCAP dvakrát. V roku 2006 stratil v každej disciplíne (ochrana dospelej posádky, detskej posádky a chodcov) jednu hviezdičku. V roku 2009 po zmenách pravidiel a úprave samotného typu dostal plný počet piatich hviezdičiek.

V opakovaných nárazových testoch výkazal Civic zlepšenie.

Dizajn

Dizajn môžeme rozoberať dlho. Ľudí polarizuje na dve skupiny. Tých ktorým sa páči a tých ostatných. V čase svojho príchodu sa mi nenormálne páčil a po rokoch musím uznať, že stále vyzerá mimoriadne dobre. Jeho prejav je natoľko nadčasový, že bežné starnutie sa ho týka menej ako ostatných áut. Nikoho však neočarí, pretože na cestách je týchto Civicov pomerne dosť.

Za zmienku určite stojí súhra predných hmloviek a koncoviek výfuku. Vpredu sú hmlovky umiestnené v trojuholníkových tvaroch. Vzadu sú v rovnakom duchu umiestnený koncovky výfuku. Budí to dojem, že sa tiahnu celou dĺžkou auta.

Vo vnútri to nie je o inom. Ako prvé určite zaujme netradičné rozmiestnenie ovládacích prvkov a trojica displejov. V centrálnom nájdete info o aute, otáčkomer a palubný počítač. Nad ním je umiestnený tachometer s indikátorom „eco“ jazdy a správneho preradenia vo vysokých otáčkach. Vpravo od nich leží a pracuje displej rádia a ventilácie.

Keď sme už pri vzduchotechnike, tak jej ovládanie leží hneď blízko volantu. Spolujazdec si teda v tomto prípade teplo veľmi nastavovať nebude. Sedadlá sú však príjemné a pohodlné. Telo podržia aj v ostrých zákrutách a ich povrch je odolný.

Nielen exteriér, ale aj interiér pôsobí futuristicky.

"Ufónsky" dizajn je aj po rokoch veľmi zaujímavý. Honda ním prekonala pomerne nudné stvárnenia predchádzajúcich generácií.

Výhľad cez zadné okno je naozaj zlý. Má však aj svoje pozitíva, ktoré prichádzajú najmä v noci.

Jazda a jazdné vlastnosti

Honda v danom prípade šetrila. Najmä na zadnej náprave. Civic tejto generácie má po prvýkrát na svojej palube prítomnú vlečenú zadnú nápravu s torznou priečkou. Nutne sa to musí prejaviť na jazdných vlastnostiach. Podvozok je až prekvapivo tvrdý. Rozhodne som to od „rodinného“ hatchbacku nečakal. Žeby snaha o zachránenie jazdných vlastností? Ktovie.

Automobil drží na ceste napriek tomu veľmi dobre. Ale iba na kvalitnej vozovke a až do chvíle, kým nenarazí na nerovnosť. Potom to už začína byť trochu nepríjemné a Civic má tendenciu odskakovať. Okrem toho do interiéru prenikajú celkom slušné rázy a zvuky od podvozku.

Radenie je však veľmi príjemné a presné. Všetky modely sú vybavené minimálne 6 stupňovým manuálom. Pri zapadaní jednotlivých stupňov kulisa síce vydáva trochu plastový zvuk, no nie je to nič extrémne. Radiace dráhy sú krátke, v podstate tak ako sprevodovanie.

Riadenie je však veľmi dobré. Presné a strmé. Volant sedí v rukách vynikajúco. Športový duch teda v Civicu určite ostal. Je však pomerne výrazne utlmený a krotený skracovaním rozpočtu.

Jazdné vlastnosti sú stále na veľmi dobrej úrovni. Nerovnosti však podvozku vôbec nesedia.

Motory a prevodovky

Základ tvorí benzínová jednotka 1,4 i-DSI, ktorá má však objem len 1339 cm3 a pochádza z typu Jazz. Jej výkon 61 kW (83 k) Honda v roku 2009 zvýšila na 73 kW (99 k). Napriek tomu by som sa však po tomto agregáte veľmi neobzeral. Oveľa lepšiu jazdu prinesie 1,8 litrový i-VTEC. 103 kW (140 k) dokáže Civic rozhýbať na 100 km/h za 8,9 sekundy. V tomto prípade sa však netreba báť žiadnej obludnej spotreby. Pri jazde mimo mesta nie je problém dostať sa pod 6 l/100 km. Kombinovaná prevádzka vychádza na približne 7 l/100 km. Motor však nemá turbo. Ide o poctivú atmosféru, ktorá potrebuje poctivé otáčky. Pri predbiehaní je teda nutné podraďovanie. Skutočný ťah prichádza nad hranicou 3500 otáčok. Márne to však nie je ani pod touto hranicou. Hot hatch Type R má pod kapotou dvojliter s výkonom 148 kW (201 k), ktorý stláča akceleráciu na stovku na 6,6 sekundy.

Naftové srdce európskeho motoristu poteší len jediný agregát tohto druhu, 2,2 litrové i-CTDi. Pohonná jednotka ponúka 103 kW (140 k). Je to spoľahlivý a  kultivovaný motor. Jeho spotreba sa pohybuje okolo 5,5 l/100 km. Vo väčšine prípadov je možné ho nájsť bez filtra pevných častíc. Niektorú kusy dovezené zo zahraničia však tento filter majú.

Pozitívom je, že všetky motory sú spojené so 6 stupňovým manuálom. Jednaštvorka a niektoré dovezené jednaosmičky môžu mať aj 6 stupňovú robotizovanú prevodovku i-Shift. Sedany zriedkavo majú 5 stupňový štandardný automat.

Obrovská ponuka motorov, na akú sme zvyknutí z nemeckých áut, sa rozhodne nekoná. Napriek tomu Honda ponúka veľmi zaujímavé a dobré agregáty.
Motor Výkon Krútiaci moment Roky výroby
1,4 i-DSI 61 kW (83 k)/ 5700 ot 119 Nm/ 2800 ot 2006- 2009
1,4 i-VTEC 73 kW (99 k)/ 6000 ot 127 Nm/ 4800 ot 2009- 2012
1,8 i-VTEC 103 kW (140 k)/ 6300 ot 174 Nm/ 4300 ot 2006- 2012
2,2 i-CTDI 103 kW (140 k)/ 4000 ot 340 Nm/ 2000 ot 2006- 2010

1,8 litrový benzínový motor s označením i-VTEC je najlepšou voľbou.

Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy

Honda Civic patrí rozhodne k tým spoľahlivejším autám. Pozor si však treba dať na dizajnovo zaujímavo riešené kľučky predných dverí. Síce vyzerajú efektne, no mechanizmus zvykne vypovedať službu. Stáva sa to najmä na vodičovej strane, kde dochádza k otváraniu dverí najčastejšie. V interiéri nepoteší rýchle opotrebovanie niektorých jeho častí. Hlavica radiacej páky často vyzerá staršie, ako auto v skutočnosti je. Majiteľa nepotešia ani zatuhnuté plynové vzpery dverí kufra.

Na podvozku sa ako prvé porúčajú tyčky predného stabilizátora, ktoré k jeho hlučnému prejavu pridávajú nové klepanie. Celkovo môže po čase podvozok vydávať rôzne vŕzgavé zvuky, ktoré síce nezapríčiňujú žiadne výrazné problémy, no dávajú pocit „unaveného“ auta. Nie príliš dlhou životnosťou sa vyznačuje spojka a najmä spojkový valec, ktorý po stlačení vydáva cvakavé zvuky.

Motory tejto Hondy sú naozaj spoľahlivé. Asi najlepšou voľbou sa javí 1,8 i-VTEC. Menšiu jednaštvorku môže trápiť zanesený EGR. Môže za to najmä dlhodobá jazda „ala penzista“.

Naftová pohonná jednotka si zvykne občas cucnúť z olejovej náplne. Problém je v tom, že nemá žiadnu indikáciu nízkej hladiny oleja. Inak je to klasika. Žiadne katastrofické scenáre sa nekonajú. Po prekročení istého počtu kilometrov, prípadne pri zlom zaobchádzaní môže dôjsť k potrebe výmeny vstrekovačov, turba a dvojhmotného zotrvačníka.

Civic absolvoval aj niekoľko zvolávacích akcií. V roku 2006 išiel do servisov kvôli chybnej riadiacej jednotke posilňovača riadenia. Kusy s rokom výroby 2005 až 2007 mali problémy aj s ručnou brzdou. V roku 2010 zvolávačka riešila problémy s brzdami, ktoré vyžadovali pri zošliapnutí pedálu celú silu vo vodičovej pravej nohe.

Daná generácia Hondy Civic je aj po rokoch spoľahlivá. Majiteľa nečakanými výdavkami neprekvapí.
Najčastejšie poruchy
Nefunkčný mechanizmus kľučiek predných dverí
Opotrebované časti interiéru (napríklad hlavicaradiacej páky)
Zatuhnuté plynové vzpery kufra
Klepotajúce tyčky stabilizátora
Krátka životnosť spojky
Zanesený EGR venti l1,4 i-DSI
Pri vyššom počte najazdených kilometrov bežné poruchy naftových motorov (turbo, vstrekovače a dvojhmotný zotrvačník)

Ponuka náhradných dielov Motointegrator.sk

Diel Premium Standard
Spojková sada 103 €  
Pneumatická vzpera kufra - na objednávku 35,52 €/kus  
Tyč stabilizátora 21,70 € 13,70 €
Predný tlmič 142 € 113 €
Zadny tlmič 101 € 76,10 €
Čap riadenia 27,20 € 10,97 €
Guľový čap 45,50 € 19,68 €
Predný brzdový kotúč 46 €/kus 30 €/kus
Zadný brzdový kotúč 31,60 €/kus 25,20 €/kus
Predné brzdové platničky 55,80 € 27,50 €
Zadné brzdové platničky 46,50 € 26,20 €
Vstrekovač 2,2 CTDi - na objednávku 439,22 €  
Výmena oleja (olej, filter, práca) od 67,85 €  

Zadná náprava nielenže mierne zhoršuje jazdné vlastnosti, často je aj zdrojom rôzneho vŕzgania.

Kúpiť/nekúpiť?

Hondu Civic v ôsmom pokračovaní môžete aktuálne získať už za niečo viac ako 6000 €. Cenový strop hravo a vysoko prekračuje hodnotu 10 000 €. Za niektorú z týchto súm môžete mať napríklad 6 airbagov, klimatizáciu, tempomat alebo rádio, ktoré zvládne CD s mp3.

Ponuka zahŕňa ako naftové, tak aj benzínové motory. Ale našťastie v tomto prípade je rozdelenie síl zhruba rovnaké pre jednu aj druhú stranu a teda netreba sa báť, že benzínový motor budete hľadať ako ihlu v kope sena.

Civic je spoľahlivý hatchback so športovým nádychom. Pod kapotou môže mať vynikajúce motory (1,8 a 2,0 i-VTEC). Ak vám nevadí netradičný dizajn a pocit kozmickej lode, kupujte! Civic sa vám odmení.

TopSpeed verdikt pre jazdenú Hondu Civic 8. generácie: ODPORÚČAME!