Isuzu VehiCROSS - PUV

Izusu čo? Priatelia, úprimne! Koľkí z vás vedia na čo sa pozeráte? Tušili ste, že také vôbec existuje a že jedno z celkovo len 5 958 kúskov určených pre Japonsko a USA je aj u nás? Isuzu sa z povedomia priaznivcov osobákov dosť vytratilo. Približne pred 10. rokmi klesol predaj ich osobných áut natoľko, že túto divíziu zrušili. Aspoň po mene Isuzu iste pozná veľa z vás. Ale nedivil by som sa, keby ste slovo VehiCROSS čítali prvýkrát. TopSpeed.sk mal ešte v zime príležitosť zajazdiť si s jediným autom svojho druhu v šírom okolí (tak nám bolo povedané a nie je ťažké tomu uveriť). Uprostred horúčav vám prinášame krátke video na schladenie.

VehiCROSS je ťažká chuťovka, verte mi! Nie len vzhľadom, ktorý pripomína skôr funkčnú štúdiu, než sériový kus. Športové 3-dverové SUV nikdy bežné neboli a nie sú ani teraz. VehiCROSS bol naozaj veľký úlet mimo. A zostáva ním dodnes. Aj Bugatti Veyron je len v Bratislave prítomný v 3 kúskoch.

Osobne si na túto káru spomínam veľmi dobre. Už len jej tvar a tech. parametre na mňa pred cca. 13 rokmi urobili veľký dojem. Tvarovo VehiCROSS dodnes považujem za jedno z najoriginálnejších SUV sveta. A keď sa dozviete jeho parametre, zistíte, že toto je jedným z mála, ak nie jediné pravé performance SUV, teda PUV na svete. Ak mi niečo uniká opravte ma v diskusii, možno som sa nechal, rovnako ako majiteľ, uniesť. :)

Faktom však je, že VehiCROSS bol teréniak stavaný odpočiaku pre jazdnú dynamiku, výkon a zážitok z jazdy. Nie ako drvivá väčšina dnešných športových SUV, ktoré vznikajú ako módne rodinné tanky a až potom do nich fabrika napasuje šialene výkonné agregáty. Isteže, VehiCROSS by dnes na asfalte pojazdilo už azda každé druhé výkonné moderné SUV. Treba sa naň však pozerať s úctou, pretože vzniklo pred 15. rokmi. A jeho schopnosti v teréne vážení, tak tie by ešte dnes dokázali položiť na lopatky nejedno tuzexové terénne vozítko.

Ale poďme k faktom. VehiCROSS, v USA - ukecaní no posadnutí skracovaním ho volali aj VX, je kompletne samostatný typ Isuzu. Technicky je blízky typu Trooper, konkrétne jeho 3dv. verzii, ktorá sa predávala aj v Európe. To poslúžilo ako hrubý základ pre tuhšie športovejšie pruženie a samosvorný zadný diferenciál. VehiCROSS bol v predaji celkovo len 4 roky. Dosť nepochoptieľne, v rokoch 1997 - 1999 len v JPN a následne od 1999 do 2001 len v USA. Celkovo sa vyrobilo a predalo necelých 5 600 ks, pôvodný plán bol 5 000 ks. Keramicko-pieskové formy pre karosárske dielce vydržali viac než 12% viac :) Komerčnou úlohou VehiCROSSu bolo získať pozornosť a kredit pre značku a nalákať širšiu verejnosť do predajní. Tam už mali zasiahnuť predajcovia a pokúsiť sa predať typy ako Trooper a Rodeo.

Koncept mal premiéru na Tokyo Motor Show ešte v roku 1993. Keďže Isuzu odmietlo použiť pre auto vtedy dostupné dielce iných typov, premiéra sériovky prišla až o 4 roky. VehiCross dokumentovalo schopnosti a zdatnosť Isuzu v oblasti offroadov. Je to jedno z naozaj mála áut, ktoré sa predávalo s hydropneumatickými tlmičmi so samostatnými tepelne expanznými nádobkami. Toto riešenie je v sériovej výrobe veľmi ojedinelé a pre nákladnosť sa používa len v motoršporte. Vďaka tomu však VehiCROSS podstatne lepšie zvláda dlhú a rýchlu jazdu terénom. S ohľadom na tieto ciele je 4-miestny interiér osadený tenkými, ľahkými, manuálne ovládanými sedačkami Recaro. Dverové tapacíry sú kombináciou kože a uhlíkových vlákien. Zovňajšok je v dolných partiách chránený odmontovateľným pevným plastom. Za všetko hovorí aj minimálna hrúbka zadných dverí s vloženou rezervou.

Ešte že existuje slovo JEDINÝ! Toto je jediný PUV (performance utility vehicle) na svete a zároveň jediný VehiCROSS v Čechách a na Slovensku. Jediný sériový offroad, ktorému robili karosárske dielce z foriem, jediný sériovo vybavený športovými sedadlami Recaro, jediný s rezervou vstavanou do zadných dverí, jediný...

Priekopníkce SUV malo pod prednou kapotou jedine celohliníkový zážihový 2x DOHC V6 24v s variabilnou dĺžkou sacej vetvy s výkonom 160 kW (218 k). Na tú dobu naozaj dosť koníkov. Rozdiel bol v objeme motorov pre JPN a USA. Domáci dostávali 3,2 liter, amíci pre podstatne menej kvalitné palivá na čerpacích staniciach mali 3,5 l. Oba motory vraj dostahovali max. výkon pri 5 400 ot a 312 Nm pri 3 000 ot. To sačilo na cca 8,1 s z 0 na 100 km/h.

VXko je zaujímavé pre mnohé ďalšie riešenia. Väčšinu z nich vám opíše priamo majiteľ Miťo v našom krátkom video. Všetky však spomenúť nemohol, tak pridávam stručný sumár. Okrem atypickej trojdverovej, mimoriadne športovo koncipovanej karosérie so spodnou časťou pokrytou plastom má VehiCROSS ďalšie veci hodné obdivu. Toto je jedno z mála SUV postavených na samostatnom ráme, čo zaručuje autu mimoriadnu tuhosť a schopnosti v teréne. A v ňom VX exceluje aj vďaka systému pohonu TOD (Torque on Demand), ktorý so špeciálne odladenou trakčnou kontrolou navrhol a vyrábal Borg Warner.

Práve tento systém priniesol autu uznanie schopnosťami v teréne pomalými, ale aj rýchlymi prejazdmi. Systém využíval až 12 snímačov okamžitého stavu auta. Počítačom ovládal presun krútiaceho momentu ku kolesám podľa zvolených režimov on-road, alebo redukčnou prevodovkou a uzavretím medzinápravového a zadného diferenciálu. ABS bolo vyladené tak, aby dokázalo prostredníctvom svojich snímačov pracovať nie len v prospech efektívneho brzdenia, ale hlavne funkčnej trakčnej kontroly, ktorá TOD zaručovala správnu funkciu. Auto bolo v predaji výhradne so 4-stupňovou automatickou prevodovkou. V JPN boli verzie, ktoré umožnili len pohon len zadnej nápravy, americké zas mali kožený interiér a väčšie, až 18" disky.

VehiCROSS si okrem mňa obľúbilo naozaj mnoho novinárov. V roku 1999, s príchodom do USA získalo od časáku Motor Trend poctu v podobe umiestnenia v Top 10 SUV s dodatkom - najoriginálnejší vzhľad. Iné média ho označili ako najsexi SUV vôbec a niektorí v tom čase asi celkom oprávnene tvrdili, že je to najlepšie ovládateľné SUV. Následne do USA priniesli japonci aj ďalši dva koncepty - 4-dverák VX-4 a roadster VX-O2, ktoré odhalili v r2000 na autosalóne v Los Angeles. Ani jeden z nich sa do výroby nedostal a oba kúsky skončili ako dar pre lokálne Peterson Museum v roku 2008, keď si splnili svoje povinnosti prezentácie značky.

VehiCROSS má za sebou aj markantné motoršportové úspechy. V roku 1998 vyhralo triedu na rely Paris - Dakar. O rok neskôr zas Austrálsku Safari Rely.

Odporúčame pozrieť si vtedajšie reklamy na VehiCROSS:

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Pre mňa sa jedná o prekvapenie roka (aj keď je to staršie auto). Toto fáro ma skutočne toľko NAJ, že si neviem vybaviť iné porovnateľné. Inak nebude to náhoda, ale ľudom sa Isuzu VehiCROSS buď strašne páči, alebo je to pre nich strašná obluda. Ja osobne sa radím k tej prvej...


Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov

Galéria: 1 obrázkov