Kia Cee´d druhej generácie je na trhu mimoriadne obľúbená. Možno za to môže aj fakt, že výrobný závod automobilky je u nás. 

Svoju premiéru si odohrala druhá generácia na autosalóne v Ženeve v r. 2012. Spolu sa vyrábali tri karosárske verzie. 3-dverový niesol označenie PRO_Cee´d a 5-dverový hatchback je označovaný klasický štyrmi písmenami s apostrofom. Kombi zasa nazvali "SW". Už pri príchode na trh bola nová generácia o trochu drahšia ako predchodca. Jednoducho si nechali priplatiť za nárast veľkosti, ale aj za novšie technológie. Nechceli byť nízkorozpočtovou značkou, ale skôr ekonomickým kompromisom. S treťou generáciou sa už snažia posunúť zas o čosi ďalej. 

Dizajn

Dizajn auta sa automobilke vydaril. Tvar usmievavého vajíčka navrhol Peter Schreyer. Predná polovička Cee´d-ky je presklená až nad pomery. Skla však od B-stĺpika rýchlo ubúda. Tiež záleží, aký stupeň výbavy máte. Základná nie je taká honosná, ako tie vyššie. Smerovky sú v blatníkoch, chýbajú chrómové doplnky, LEDky v predných a zadných svetlách. To posledné zmienené je možno aj dobré. Spoľahlivosťou teda rozhodne nevynikajú. Naozaj netypicky vyzerá verzia GT alebo GT line, ktorá má v mohutnejšom prednom nárazníku 4 páry malých denných svetiel usporiadaných do štvorca.  Samozrejme, k tomu prispôsobili aj boky a zadné partie. Modernizácia prišla v r. 2015. Na prvý pohľad ju rozoznáte len veľmi ťažko. Iný je predný a zadný nárazník, trošku zmienili prednú masku, modernejšia je aj grafika svetiel a napr. zmenili aj zadné odrazové plochy v nárazníku. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dizajn interiéru v mojich očiach trošku za exteriérom zaostáva. Na to, že model prišiel v r. 2012, je v niektorých ohľadoch zastaraný. Materiály a aj spracovanie je tiež skôr priemerné. Opotrebenie niektorých komponentov a súčastí interiéru je tiež vidieť. Potešia jednoducho a dobre čitateľné budíky. Výhrady mám akurát k slabšej čitateľnosti displeja umiestneného v rýchlomere. Za slnka je slabšie čitateľný. Vyššie výbavy mali celý rýchlomer digitálny, ktorý ponúkal rôzne funkcie, ako povedzme tlak turba. Rozdielne výbavové stupne a príplatkové prvky interiér jednoznačne oživia. V základnej výbave je auto až príliš jednoduché a takmer nič oko, alebo iný zmysel nepoteší. 

Základné sedadlá ma príjemne prekvapili. Dokonca aj mäkšie bočné vedenie týchto sedadiel čo-to podrží, a to ako v oblastí stehien, tak v oblasti chrbta.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Kia Cee´d v 3- a 5-dverovom prevedení je dlhá 4310 mm, široká 1780 mm a  vysoká  1470 mm. Rázvor náprav je 2650 mm. Kombi - SW je dlhé 4505 mm, vysoké 1485 mm. Šírka ostala nezmenená. 

Batožinový priestor krátkych verzií štartuje na 380 litroch. Po sklopení sedadiel to je v 5-dv. verzii 1318 litrov. Mimoriadne populárna je verzia SW, a to predovšetkým vďaka batožinovému priestoru, ktorý v základnom stave pojme až 528 litrov, po sklopení to je 1642 litrov. Do nádrže natankujete 53 litrov. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motor a prevodovky

Všetky motory, aj zážihové, aj vznetové majú rozvod riešený reťazou. Spočiatku štartovala paleta benzínových motorov na atmosférických pohonných jednotkách. Najmenšie boli 4-valcová 1,4ka a 1,6ka GDI. Tej hneď sekundovala 1,6 T-GDI. S modernizáciou prišli aj prepĺňané trojvalce s objemom 1,0 litra, a to v dvoch výkonových verziách. Modernizáciou prešla aj 1,4ka, ktorá už bola z nového modelového radu. Výhodou mala byť výrazne nižšia spotreba paliva. Čo sa spotreby týka, tak trojvalce žerú zhruba 6,5 litra, 1,4ka pred modernizáciou priemerne 7,4 litra, po modernizácii 6,9. 1,6ka GDI 7,3 litra a preplňovaná verzia cez 9 litrov v priemere. Atmosférické 1,4ky a 1,6ky často jazdia aj na plyn. Spotreba však mierne narastie. 

Motor Rok  Objem (cm3) Výkon (kw/k) Krútiaci moment (Nm) Max. rýchlosť (km/h) Zrýchlenie (s) Prevodovka
1,0 T-GDI od 2015 998 74/100 171 185 12,8 6M
1,0 T-GDI od 2015 998 88/120 171 190 11,1 6M
1,4 CVVT  2012-2015 1396 74/100 137 182 12,8 6M
1,4 CVVT od 2015 1396 74/100 135 183 12,7 6M
1,6 GDI od 2012 1591 99/135 164 195 10,2 6M/ 6DCT
1,6 T-GDI od 2013 1591 150/204 265 230 7,7 6M

Záujemcovia naftových motorov mohli voliť z dvoch objemov. Menšia 1,4ka a väčšia 1,6ka v troch výkonových verziách. Veľkou zaujímavosťou je, že žiadna dieselová verzia nemá dvojhmotný zotrvačník. Jednohmotný zotrvačník v novom naftovom aute pri manuálnej prevodovke sa už len tak ľahko nevidí. Menšie motory jazdia priemerne za 5,4 litra nafty, väčšie priemerne o jeden pollitrík viac. 

Motor Rok  Objem (cm3) Výkon (kW/k) Krútiaci moment (Nm) Max. Rýchlosť (km/h) Zrýchlenie (s) Prevodovka
1,4 CRDi od 2012 1396 66/90 220 170 13,5 5M/6M
1,6 CRDi od 2012 1582 81/110 260 185 11,5 6M/6A
1,6 CRDi od 2012 - 2015 1582 94/128 260 196 10,9 6M/6A
1,6 CRDi od 2015 1582 100/136 280 197 9,8 6M/7DC
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jazda a jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti by som charakterizoval ako priemerné v danej triede. Očakával som však trochu menej tvrdý podvozok. Na môj vkus to bolo už aj s plechovými 15kami trošku tvrdé a každú jamu som cítil o trochu viac, ako by som chcel. Po bokoch mäkké, vo vnútri tvrdšie sedadlá to však dobre absorbovali. Ďalšiu veľkú výčitku mám voči veľkému hluku v kabíne už pri bežných rýchlostiach, pohybujúcich sa zhruba od 100 až 110 km/h. Tento neduh vraj v kusoch po modernizácii odstránili. Kulisa radenia je priemerná, aj čo sa dĺžky dráh aj čo sa presnosti týka. Nebuďte prekvapení, ak vám pri radení spiatočky prevodovka zaškrípe. Stáva sa to pravidelne...

Výraznú odozvu auta, jazdný prejav šoférskeho auta v tomto modeli jednoducho nečakajte, a to vrátane verzie GT. Ide síce pekne, ale aj tak to zatiaľ nebolo to pravé orechové pre vodiča. V tomto verzii je navyše prítomné tlačidlo GT na volante, ktoré po modernizácii mení pozadie rýchlomera, odozvu na plyn, či športový zvuk. Je to typické auto danej triedy, čiže v slangu by sme ho mohli označiť za presúvadlo. Samozrejme, nemyslíme to v hanlivom slova zmysle. 

Posed za volantom si nájde priemerná postava rýchlo. Mne osobne vadilo, že aj volant v najnižšej polohe je na mňa stále vysoko. Tiež by som privítal dlhšiu, alebo aspoň nastaviteľnú lakťovú opierku. Pri športových sedadlách GT sedadlo bije vo vyššej polohe do strechy. Na to si dajte niektoré typy postáv radšej pozor. Výhľad z auta v pred, šikmo vpred a do strán je veľmi dobrý. Dozadu, a šikmo dozadu je to trochu horšie. Bez senzorov a bez kamery môže cúvanie slabších vodičov trošku potrápiť. 

Staršej Cee´d-ke vyčítali, že horšie svieti. Tu ani základné svetlá nie sú zlé. Nemilo ma však prekvapilo, že tento nami testovaný kus síce má doplnkové svetlá v nárazníku, no fungujú len ako denné svietenie, nie ako hmlovky. Za tie ste si museli priplatiť. 

Jazdné vlastnosti by som charakterizoval ako priemerné v danej triede. Očakával som však trochu menej tvrdý podvozok. Na môj vkus to bolo už aj s plechovými 15kami trošku tvrdé, a každú jamu som cítil o trochu viac, ako by som chcel. Mäkké sedadlá to však veľmi dobre absorbovali. Ďalšiu veľkú výčitku mám voči veľkému hluku v kabíne už pri bežných rýchlostiach, pohybujúcich sa zhruba od 100 až 110 km/h. Tento neduh vraj v kusoch po modernizácii odstránili. 
 
Posed za volantom si nájde priemerná postava rýchlo. Pri športových sedadlách GT však sedadlo bije vo vyššej polohe do strechy. Na to si dajte nižšie postavy pozor. Výhľad z auta v pred, šikmo vpred a do strán je veľmi dobrý. Dozadu, a šikmo dozadu je to trochu horšie. Bez senzorov a bez kamery môže cúvanie slabších vodičov trošku potrápiť. Jazdné vlastnosti by som charakterizoval ako priemerné v danej triede. Očakával som však trochu menej tvrdý podvozok. Na môj vkus to bolo už aj s plechovými 15kami trošku tvrdé, a každú jamu som cítil o trochu viac, ako by som chcel. Mäkké sedadlá to však veľmi dobre absorbovali. Ďalšiu veľkú výčitku mám voči veľkému hluku v kabíne už pri bežných rýchlostiach, pohybujúcich sa zhruba od 100 až 110 km/h. Tento neduh vraj v kusoch po modernizácii odstránili. 
 
Posed za volantom si nájde priemerná postava rýchlo. Pri športových sedadlách GT však sedadlo bije vo vyššej polohe do strechy. Na to si dajte nižšie postavy pozor. Výhľad z auta v pred, šikmo vpred a do strán je veľmi dobrý. Dozadu, a šikmo dozadu je to trochu horšie. Bez senzorov a bez kamery môže cúvanie slabších vodičov trošku potrápiť. 
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Spoľahlivosť 

Žiadne auto nie je úplne spoľahlivé. Čo však trápi Kiu Cee´d 2. generácie? Ak máte vyšší rad svetiel s integrovanými LEDkami, pripravte sa, že vám dajú čoskoro zbohom. Našťastie to riešia zvyčajne v rámci záruky. Ďalšou nemilou vecou je strata výkonu motora 1,6 CRDi. Môže za to upchané sitko v nádrži. Pri každej servisnej prehliadke by ho mali v servise vyčistiť. Ak chcete dieselový motor, uprednostnite motor 1,6. Má vstrekovanie Bosch, zatiaľ čo 1,4ka pracuje s Delphi. To je menej spoľahlivé. Motor 1,6 GDI spočiatku výroby mal problémy s ojničnými ložiskami. Často doslúžili aj pri nábehu menej ako 100 000 km. 

Veľkou slabinou auta je povlaková vrstva. Hrúbka laku by ani tak veľký problém nebol. Bežne dosahuje hodnoty viac ako 140 mikrometrov. Horšie je na tom jeho odolnosť. Najviac to vidno na miestach, ako sú kľučky dverí, alebo otváranie kufra. Ničím výnimočným nie sú ani škrabance, či dokonca odlúpnuté kúsky farby na namáhaných miestach. Ak si chcete auto nechať na dlhšie, servisáci tiež odporúčajú už v tomto rannom veku konzervovať dutiny. Antikorózna ochrana síce je, ale nie tak silná, ako by sa patrilo. No je to ale lepšie ako u predchodcu.

Slabinou auta je výdrž brzdových kotúčov a platničiek. A to ako na prednej, tak aj na zadnej náprave. Nelakomte sa na lacnejšie komponenty v servise. Neoplatí sa to.  

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Hodnotenie Autoporadca.sk

Kia Cee´d 2. generácie poľahky nadviazala na úspech tej prvej. Auto šité na mieru vkusu a potrebám európskeho zákazníka si dokázalo nájsť cestu nielen k súkromným osobám, ale aj do firemných flotíl. Tým pádom sa Kia dostala medzi veľkých hráčov na trhu. Svojou kvalitou, cenovou politikou a 7-ročnou zárukou dosiahla predajné čísla, ktoré jej môže väčšina konkurencie v Európe iba ticho závidieť. V ponuke boli benzínové motory 1,0 s turbom a 1,4 a 1,6 bez turba. Vrcholná verzia GT s objemom 1,6 litra a výkonom 150 kW mala turbodúchadlo tiež. V rámci dieselovej ponuky tu boli dva objemy, 1,4 a 1,6 litra v dvoch výkonových verziách. V ponuke boli manuálne, ale aj automatické prevodovky, či už klasické s hydromeničom, alebo aj moderné dvojspojkové DCT. Verziu s pohonom 4x4 tu nehľadajte, dopriať si však môžete 3- alebo 5-dverový hatchback a taktiež priestranné kombi. Kia Cee´d je dobre postavené auto s príjemnou cenou jazdeniek. Hľadajte kusy s jasnou servisnou históriou, v podstate všetky v súčasnosti predávané Cee´dy 2. generácie ešte spadajú do záručnej lehoty.

Klady vozidla

  • dobre spracovaný interiér, slušná priestorová ponuka v rámci triedy;
  • na trhu je pomerne rozsiahla ponuka jazdeniek v dobrých výbavách s dostupnou históriou a stále trvajúcou zárukou;
  • v podstate so žiadnym z ponúkaných motorov nespravíte chybu. Pokiaľ bol v slušných rukách a servisovaný ako treba, je každý z nich celkom solídnym držiakom bez vážnej konštrukčnej vady;
  • dobré pokrytie servisnej siete v rámci celého Slovenska;
  • všetky prevodovky dosahujú dobrú spoľahlivosť, automatom doprajte výmenu oleja každých 60 000 km, všetky motory majú rozvody riešené reťazou.

Zápory vozidla

  • vyššia hlučnosť v interiéri vo verziách pred faceliftom;
  • riadenie a prenos informácií od kolies k volantu je sterilné a nekomunikatívne, pre nadšencov jazdy a rýchlej stopy  toto auto zážitky neprinesie;
  • verzia GT je pomerne rýchla, chýba jej však feeling – niečo ostré a šoférske. Na svoj objem motora je tiež vcelku smädná a bežná jazda pýta podobné množstvo paliva ako dobre odladený dvojliter;
  • drahou a nie zriedkavou poruchou je nefunkčnosť LED diód predných svetlometov, ktoré sa v prípade poruchy menia celé. Ich výmena oficiálne atakuje sumu okolo 1 000 eur;
  • slabším miestom je antikorózna ochrana, na ktorej by ešte KIA mohla popracovať. Niektoré časti podvozka aj karosérie vykazujú počiatky korózie aj po 2 až 3 rokoch prevádzky;
  • benzínové motory s nájazdom cez 150 000 môžu trpieť na zvýšenú spotrebu oleja, v závislosti od ich užívania a servisu. Priamovstrekové benzínové GDI majú sklony ku karbónovým úsadám, skráťte interval výmeny oleja;
  • vyhnite sa motorom s montážou LPG, prináša vyššie opotrebenie motora.

Hodnotenie Autoporadcom 8/10

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kúpiť/nekúpiť

V úvode som spomenul VW Golf a iných zástupcov segmentu z Európy. Na poprednú európsku konkurenciu ešte zaostáva, ale pokrok v technike je vidieť z generácie na generáciu. Už v bežnej verzii Kia Cee´d nie je rozhodne zlé auto, ak ho potrebujete na presúvanie z bodu A do bodu B. Jazdné vlastnosti tých náročnejších asi neoslovia a rovnako tak ani ovládanie, najmä pri slabších verziách. Dizajnom určite nikoho neurazí, vnútorným priestorom detto. Ak máte nastavené priority vysoký ročník, dlhá záruka, nenáročnosť ovládania a hlavne priaznivá cena, tak je to pre vás možno to práve auto. Hodnotenie auta je preto priemerných 6 bodov. Cee´d považujem za takmer plnohodnotné kompaktné auto, ktoré trápia niektoré neduhy v riešeniach, ale aj po stránke spoľahlivosti. Bežné verzia s väčšou porciou kilometrov štartujú na 5000 €. Za prakticky nový, skladový, alebo predvádzací model v prijateľnej výbave dáte 12 - 13-tisíc a za takmer nové GT zaplatíte cez 20 000 €. Myslím si, že adekvátny vzťah cena/protihodnota  je 8 bodov z 10. To vôbec nie je zlý výsledok.