Mini Countryman R60 patrí medzi veľmi zaujímavé dizajnové autá. Dokonca ponúka aj pohon všetkých kolies a silné motory. Jazdou a praktickosťou však nenadchne.

Prvý crossover Mini uzrel svetlo sveta v r2010. Vyrábali ho do roku 2016. Druhú generáciu predstavili len nedávno. Názov má prepojený s históriou. Spomínajú ním na Austin Mini Countryman zo 60. rokov. Vtedy a aj teraz ide o praktickejšiu a väčšiu verziu klasického Mini. Mini Countryman má ešte jedno prvenstvo. Ide o prvé auto, ktoré vyrábali aj mimo Veľkej Británie. Montovali ho v Rakúsku, Holandsku a tiež v Ázii.
 

Dizajn

Nalejme si čistého vína. Asi neexistuje človek, ktorému by sa Mini v modrej farbe s bielym pruhmi nepáčilo. Auto sa nesie v tradičnou duchu značky a príbuznosti nie len k malému modelu. Roztomilý dizajn je bohužiaľ len jedna z mála predností tohto auta. 
Predné svetlá nie sú úplne okrúhle, dokonca ani oválne. Ich okraje lemujú chrómované lišty. Zadné svetlá sú vertikálne umiestnené. Masívne plastové diely v kombinácii s tmavou farbou vyzerá tiež dobre. Oko potešia aj obidve funkčné koncovky výfukov. V dieslovej verzii však športový zvuk z výfuku nečakajte. Veľmi hodnotným dojmom pôsobia aj vonkajšie kľučky dverí. 

Nalejme si čistého vína. Asi neexistuje človek, ktorému by sa Mini v modrej farbe s bielym pruhmi nepáčilo. Auto sa nesie v tradičnom duchu značky a príbuznosti nielen k malému modelu. Roztomilý dizajn je bohužiaľ len jedna z mála predností tohto auta. 

Predné svetlá nie sú úplne okrúhle, dokonca ani oválne. Ich okraje lemujú chrómované lišty. Zadné svetlá sú umiestnené vertikálne. Masívne plastové diely v kombinácii nielen s tmavou farbou podčiarkujú robustnosť. Oko potešia aj obe funkčné koncovky výfukov. V dieselovej verzii však športový zvuk nečakajte. Veľmi hodnotným dojmom pôsobia aj vonkajšie kľučky dverí. Na aute nájdete množstvo emblémov, čiže iste si ho s iným modelom nepomýlite. 
 

Dĺžka auta presahuje 4 metre len o trošku viac. Konkrétne rozmery sú 4097 (4110) – 1789 – 1561 mm. Športovo ladený model S má vďaka nárazníkom rozmery o pár milimetrov iné. Súčiniteľ odporu vzduchu je priemerných cx =0,35/0,36. Auto nie je žiadne pierko. Pohotovostná hmotnosť štartuje na 1380 kg. Countryman kufrom neočarí. Má len 350 litrov. Po sklopení je to o trochu lepšie. Má 1170 litrov.

Interiér štýlom za exteriérom nezaostáva. Idú ruka v ruke. Na pohľad vyzerá všetko dobre. V strede palubnej dosky je veľký rýchlomer, vnútri ktorého nájdete niektoré kontrolky a displej rádia, resp. jednoduchého multimediálneho systému. Za príplatok bola k dispozícii veľká obrazovka. Otáčkomer je umiestnený pod volantom, s ktorým sa výškovo pohybuje. Pri pozdĺžnom nastavení otáčkomer ostáva na mieste. Pozitívne hodnotím aj digitálny ukazovateľ rýchlosti implementovaný do otáčkomera. Vodič tak nemusí pohľady smerovať do stredu prístrojovej dosky. Asi najkrajším dizajnovým prvkom v interiéri sú vypínače v imitácii chrómu. Tie umiestnili aj na stredový panel aj do stropu k spätnému zrkadlu. Za zmienku stojí aj páka ručnej brzdy v tvare pripomínajúcom páky lietadiel. Vyslovene divný tvár má aj hlavica riadiacej páky. Nesadne presne do ruky.  

 

Lenže pre krásu sa trpí. A to je aj prípad interiéru Mini. Odkladacích priestorov je minimum. Medzi riadiacu páku zmestíte iba poháre a menšie predmety. Telefón mi odtiaľ bežne pri ostrejšej jazde vyletel. Medzi prednými sedadlami sú umiestnené koľajničky, kde nájdete pohyblivý držiak telefónu, do ktorého väčší mobil aj tak nezmestíte, a jeden držiak nápojov. Jednoznačne odporúčam zamerať sa na kusy s lakťovou opierkou. Rozoberači za ňu pýtajú aj viac ako 150 €. Priestoru je dosť aj pre cestujúcich na zadných sedadlách. 

 

Mini Countryman hrá na imidž. Farebných kombinácií a doplnkov aj interiéru aj exteriéru ste mohli mať nespočetne veľa. A takmer každá jedna vyzerá na pohľad dobre. 

Jazda a jazdné vlastnosti

Hneď prvé, čo na aute zaujme, je štartovanie. Kľúč ma svojský tvar a dá sa do presne určeného miesta vložiť iba jednou stranou. Štartovacie tlačidlo je hneď vedľa, ale stláča sa zhora.

Jazdné vlastnosti sú vo všeobecnosti nepresvedčivé, vôbec nesekundujú dizajnu auta. Auto už pri nízkych rýchlostiach nepríjemne odskakuje na nerovnostiach v zákrutách. Vyššie ťažisko športovým ambíciám tiež nepridáva, práve naopak.

Interiér síce nevyzerá zle, ale má niekoľko nedostatkov. Neskutočne irituje chvejúce sa spätné zrkadlo. Pri pohľade do zrkadla nerozoznáte evidenčné číslo auta za vami. Vonkajšie zrkadlá vyzerajú síce skvelo, ale bežný človek v pravom nevidí spodnú štvrtinu, ak nie až tretinu. Osobitnou kapitolou sú pazvuky v interiéri. Nie je to tragické, ale prichádzajú z viacerých miest. Pochvalu si zaslúži audiosystém Harman Kardon. Výborne svietia aj predné bixenónové svetlá. S brzdením v bežných rýchlostiach auto nemalo žiaden problém, pri vyšších tempách už ale brzdy nestíhali.

V aute sa výrazne prejavuje aerodynamický hluk aj vďaka tvaru predného skla. Jazda so stiahnutými oknami mimo mesta nie je veľmi pohodlná.

Ďalším v mojich očiach nedotiahnutým prvkom je nastavovanie jednotlivých funkcií auta. Či už ide o automatické stierače, automatické svetlá a pod. Nastavuje sa to len klikaním alebo držaním jedného multifunkčného tlačidla na páčke smeroviek. 

Mini Countryman je štandardne dodávané s pohonom prednej nápravy. Za príplatok si zákazník u niektorých motorizácií mohol zvoliť aj pohon všetkých kolies s jednoduchým názvom ALL4. Do terénu a na nespevnené cesty to ale nebude to pravé orechové. Hlavne vďaka nízkej svetlej výške len 149 mm. Ale na zasnežené a zaľadnené cesty je to nepochybne výhoda. Pri parkovaní nepoteší väčší polomer otáčania. Countryman nie je tak obratný ako iné mašiny výrobcu. Dráhy rýchlostnej páky manuálnej prevodovky sú celkom presné. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Motorizácie

Pod kapotou nájdete viacero motorov. Záleží na vašej chuti. Vyrábali 5 benzínových motorov s objemom 1,6 litra, a to buď atmosférické alebo s prepĺňaním. Výkon štartoval od 72 kW po 160 kW (98 k-218 k) vo verzii JCW. Slabšia dvojica jazdí dlhodobo za zhruba 8 litrov, stredná dvojka vie jazdiť za 9 litrov a najsilnejší motor za 9,5-10 litra. Keď ale využívate potenciál motorov, pripočítajte si 2-3 litre.

One 72 kW/98 k
Cooper 90 kW/122 k
Cooper S 135 kW/184 k
Cooper S 140 kW/190 k
Cooper S JCW 160 kW/218 k
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Paleta naftových motorov bola o trochu skromnejšia. Boli len tri. Začínali na 66 kW (90 k), cez 82 kW (112 k) až po 105 kW (143 k) s rovnakým objemom. Spotrebovo sú na tom približne rovnako. Najslabší jazdí priemerne podľa užívateľov za 5,7 litra, najsilnejší za zhruba 7,1 litra na 100 km. 

One D 66 kW/92 k
Cooper D 82 kW/112 k
Cooper SD 105 kW/143 k

Prevodovky boli podľa motorizácie na výber buď manuálne, alebo automatické. Automatov je na predaj podstatne menej. Najslabší diesel automat nikdy nemal. Samozrejmosťou je skombinovanie pohonu All4 s automatickou prevodovkou. Počet predaných štvorkoliek prvej generácie Mini Countryman je niekde medzi 1/3 až 1/2 všetkých kusov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Spoľahlivosť

Je Mini Countryman spoľahlivé? Môžem konštatovať, že tie autá niekedy žijú vlastným životom. Najmä čo sa týka elektroinštalácie. Ničím výnimočným nie je, keď si v Countrymane naladíte FM stanicu. Auto vypnete, vrátite sa a po naštartovaní vám hrá USB. Vnútorné osvetlenie po odomknutí, či zamknutí ostáva svietiť. Štart-stop systém motor na križovatke vypne, ale naštartovať ho musíte často manuálne. Dokonca riadiaca jednotka si sem-tam nepamätá navolené komfortné prvky výbavy. Pri kúpe vyskúšajte všetku elektroniku, od navigácie, cez sťahovanie okien, až po centrálne zamykanie.

Čo sa týka karosérie, hrdzavieť nezvykne. Dokonca ani odspodu pri podvozkových dieloch. Veľa majiteľov trápia znehodnotené chrómované okrasné prvky karosérie. Uvedenie do pôvodného stavu stojí nemalú sumu peňazí.

Výkonnejšie benzínové motory s turbom vo verzii Cooper S a Cooper S JCW z rannej výroby trápia rozvody, konkrétne rozvodová reťaz. Problém s rozvodmi spoznáte pri studenom štarte. Vtedy budete počuť z tejto oblasti motora výrazný rachot. Pri dieselových motoroch do r2011 bol rovnaký problém. Dokonca na to bola zvolávacia akcia. Zvýšená spotreba motorového oleja nie je ničím výnimočným pri benzínových motoroch. Tiež si dajte pozor na únik oleja v oblasti snímača variabilného časovania ventilov. To samo o sebe nie je veľký problém. Lenže v blízkosti sa nachádza dôležitá elektronika, ktorej poškodenie od oleja môže vykazovať rôzne čudné chyby. Modely ALL4 vyrobené pred novembrom 2012 majú slabšiu spojku, pri rozbehoch a preraďovaní sa na to zamerajte. Z prevodovky tiež zvykne unikať olej.

Nápravy zvládnu relatívne dosť. Občasný buchot prichádza od silentblokov. Pri riadení zvykne odísť aj elektrický posilňovač riadenia. Auto má tiež problém s únikom kvapaliny ostrekovačov, často cez zadnú trysku.  

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Hodnotenie AutoPoradca.sk:

Keď sa MINI Countryman objavil v Paríži na autosalóne v roku 2008 ako koncept, bolo to niečo, s čím nikto nepočítal. Značka, ktorá sa vždy spájala s malými autami aj po jej vzkriesení spoločnosťou BMW, zrazu ukázala auto, ktoré bolo MAXI. Okamžite rozdelilo ľudí na dva tábory, odporcov a nadšencov. A tak je to dodnes. S odstupom času však môžeme konštatovať, že spustiť v roku 2010 výrobu nebol krok vedľa. Dnes má na trhu stabilné miesto. Popravde, kto chce štýl, image, odlišnosť od davu, v triede veľa možností nemá a MINI Country má tých vecí plné vrecká. Môžete si ho kúpiť s benzínovým aj naftovým motorom, manuálnou alebo automatickou prevodovkou, s pohonom prednej nápravy, alebo ako plnohodnotnú štvorkolku s označením  ALL4. A keby bolo stále málo, je tu nabrúsená verzia 1,6 Turbo s označením JCW (John Cooper Works).

Klady vozidla

  • naozaj výrazný image, bohaté možnosti individualizácie a konfigurácie doplnkovej výbavy;
  • široká ponuka motorizácií v objeme 1,6 alebo 2,0 v rôznych výkonových verziách s atmosférickým plnením alebo s turbodúchadlom;
  • pohon 4x4 označovaný ALL4 s elektrohydraulickým diferenciálom je schopný v prípade potreby preniesť na zadnú nápravu až 100 % výkonu;
  • všetky benzínové verzie boli dostupné s manuálnou aj automatickou prevodovkou, pri dieseli si môžete zvoliť automat iba u verzií s objemom motora 2,0 l;
  • relatívne dobrá priestorová ponuka v interiéri aj v batožinovom priestore, už to nie je MINI iba pre dvoch;
  • vďaka BMW, ktorému značka MINI patrí, dostanete dostatok moderných technológií, ak o ne máte záujem.

Zápory vozidla:

  • slabý polomer zatáčania a s tým spojená menšia obratnosť pri parkovaní a manipulovaní na mieste;
  • základný benzínový motor 1,6 bez turba pre jeho nízky výkon do Countrymana neodporúčam, motor sa s autom trápi, pri vyšších rýchlostiach je zrýchlenie naozaj nevýrazné;
  • nákupné ceny nových áut sú pomerne vysoké, doplnková výbava ich môže ešte výrazne predražiť, preto počítajte s tým, že aj ceny jazdených áut nie sú nízke a autorizovaný servis pod krídlami BMW tiež nebude za pár drobných;
  • ovládateľnosť, obratnosť a jazdné vlastnosti nie sú celkom MINI ako býva zvykom u menších súrodencov, stále sa však bavíme o slušnom priemere.

Hodnotenie Autoporadcom 8/10

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kúpiť/nekúpiť

Mini Countryman prvej generácie sa oplatí kúpiť len v prípade, ak je pre vás dôležitejší imidž a prestíž. To dokáže určite zabezpečiť. Ak hľadáte auto, ktoré prinesie pôžitok zo šoférovania, aj určitú mieru praktickosti a funkcionality, poobzerajte sa radšej po niečom inom. Autám, ktoré si to vedia vykompenzovať inak, viem odpustiť veľa múch a nedostatkov. Mini Countryman v mojich očiach také nie je. Už ale keby som sa na Countrymane mal voziť, musel by to byť aspoň Cooper S. Cena za najslabší diesel sa pohybuje od 10 000 €. Ničím výnimočným nie je päťmiestna cenovka začínajúca číslom 3.

TopSpeed.sk verdikt pre jazdený Mini Countryman: NEODPORÚČAME