Nissan už roky ponúka autá s pohonom všetkých kolies. Od mestských hračiek, cez „poloteréniaky“ až po čistokrvné off-roady. Dnes sa pozrieme na zlatý stred medzi dvomi rozličnými skupinami. K slovu sa dostane Nissan X-Trail T31 druhej generácie. Kompaktné SUV s karosériou pripomínajúcou krabicu vyrábali v rokoch 2007-2013. Štvorkolku do testu jazdeného auta zapožičala spoločnosť AAA Auto. 

Nissan X-Trail T31 -  2. generácie si v teréne vedie veľmi dobre. Jeho výhodou je vnútorný priestor. Nevýhodou slabšia paleta motorov a relatívne vyššia cena jazdených modelov.

Dizajn

V úvode spomenutý dizajn krabice jednoznačne neberte v zlom. Vzhľadom na konkurenciu ako Honda CR-V, Toyota RAV4, či Suzuki Vitara líniami karosérie X-Trail zaostával už keď prešiel na trh. Nissan pri tvorení druhej generácie stavil na istotu. Spravili si podrobný prieskum o tom, prečo ich zákazníci volili prvú generáciu. Z toho vznikla evolúcia tvarov pôvodného X-Trailu. Základne kontúry sú síce rovnaké, ale zmien sa na karosérii odohralo viac než dosť. A vďaka tomu má to, o čom môže konkurencia iba snívať. Pri prvom letmom pohľade by ste vážne povedali, že sa jedná o prvú generáciu, ktorá prišla na trh začiatkom milénia. Nie je to však úplne pravda. Keď si kúpite toto auto, väčšina vám asi povie, že je škaredé. Mne sa hranatosť a jednoduchosť karosérie páči. Ale aj ja som na ňu musel pozrieť dvakrát.

 

Pri staromódnych tvaroch karosérie hneď uvediem súčiniteľ odporu vzduchu, ktorý má výslednú hodnotu cx=0,35, čo nie je až také zlé. 

 

Najväčšou výhodou tohto modelu je jeho funkcionalita vďaka jeho vonkajším rozmerom. Nissan X-Trail 2. generácie je dlhý 4630 mm, široký 1796 mm a vysoký 1689, resp. 1770 mm podľa druhu pohonu a v každom smere prekonal predchodcu. Do batožinového priestoru zmestíte 603 litrov bez dvojitej podlahy. Základný objem s dvojitou podlahou je čosi menej ako 500 litrov. Dvojitá podlaha je vysoká zhruba 12 centimetrov a je v nej celkom netradične umiestnený praktický vyťahovací šuplík. Po sklopení sedadiel do auta dokážete naložiť až 1773 litrov.

 

V interiéri žiaden luxus nečakajte. Za príplatok ste mohli mať kožené sedadlá alebo navigáciu...Predné sedadlá skôr pripomínajú kreslá. Sedí sa v nich veľmi príjemne. Dosť miesta je aj na zadných sedadlách. Nevýhodou je kratšia spodná lavica. Pohodlne sa vzadu odvezú aj vyšší ľudia.  

 

Po prvej generácii inžinieri dostali rozum a prístrojový panel umiestnili opäť na klasické miesto, pred vodiča. Je to len jedno z mála áut vo svojej kategórii, v ktorom si pri nastupovaní a vystupovaní nezašpiníte nohavice o masívny prah dverí. Plasty vo vnútri sú síce tvrdé, ale zato ľahko umývateľné. Vo vnútri sa nachádza relatívne veľa odkladacích priestorov. Nie všetky sú však ideálne umiestnené. Peknou vychytávkou sú klimatizované držiaky nápojov v rohoch palubnej dosky. Lenže ak je nápoj menší, začne to ním za jazdy triasť, a tak vás nepriamo núti naň pozerať. Príjemne ma prekvapilo veľké dvojpolohové strešné okno, ktoré sa dá navyše zatiahnuť úplne celé. 

 

Druhá generácia prešla decentnou modernizáciou zhruba v polke života. Hranatý Nissan dostal novú mohutnejšiu masku, iné umiestnenie hmloviek, iný zadný nárazník. Nového dizajnu sa dočkali aj predné a zadné svetlá s LEDkami. Dizajnovo síce pekne v strede umiestnené spiatočkové svetlo v noci svojim výkonom neočarí. Pri cúvaní v tme si tak musíte často nasvecovať brzdovými svetlami. 

 

Osvetlenie vozovky by som hodnotil ako podpriemerné. Halogénové stretávacie svetlá by som pokojne mohol nazvať lampášiky. Diaľkové svetlá boli postačujúce. Pri kúpe by som sa zameral na verzie s xenónovými výbojkami. 

Jazda a jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti tohto auta pretekár isto neocení. Pri bežnom presúvaní po spevnených cestách si vedie veľmi dobre. Dokonca ani pri diaľničných rýchlostiach nie je aerodynamický hluk nijako výrazný. Pri rýchlejších prejazdoch zákrut si musíte dávať pozor na vyššie ťažisko a výrazné nakláňanie karosérie. Na asfaltových cestách za konkurenciou vo vyšších tempách rozhodne stráca. Ale v teréne ich nechá ďaleko za sebou. Pri výbere X-Trailu si dajte pozor. Nie všetky boli štvorkolky... V mojich očiach je pri pohone všetkých kolies veľkým mínusom primárny pohon prednej nápravy. 

 

Systém 4x4 nesie oficiálny názov ALL Mode 4x4i. Oproti predchodcovi je oveľa lepšie nastavený a hlavne pracuje rýchlejšie. Medzi rýchlostnou pákou a panelom kúrenia je otočný ovládač, kde má vodič na výber tri jazdné režimy. Prvým je klasická dvojkolka, druhým je automatické pripojenie druhej nápravy a tretí jazdný režim je permanentná štvorkolka. 

 

Nerovnosti zvláda veľmi dobre aj vďaka prednej náprave MacPherson a zadnej viacprvkovej náprave Multi-Link. Karoséria je navyše položená na pomocnom ráme, ktorý prispieva k lepším jazdným vlastnostiam a lepšej tuhosti karosérie. Od karosérie ho oddeľujú gumové podložky. Táto podlahová platforma je označovaná ako C Platform a základné charakteristiky zdieľajú aj iné modely. 

 

Pri takomto aute je priam povinnosť údaj o svetlej výške, ktorá začína na 200 mm. Predný a zadný nájazdový uhol je 28 a 23 stupňov. X-Trail zvláda bočný náklon až 49 stupňov. Nemá problém sa brodiť blatom do výšky 350 mm. Na použitie v teréne a blate si však priplaťte za kvalitné pneumatiky. 

 

Nielen v mojich očiach bolo auto postavené skôr do role makača, ako do role prémiového SUV. K praktickosti treba prirátať aj možnosť pripojiť brzdený prívesný vozík s hmotnosťou 2-2,2 tony podľa motorizácie. 

Motory

X-Trail druhej generácie neponúka širokú motorovú paletu. Pod kapotou európskej verzie ste mohli mať iba 2 benzínové motory a 2 nafťáky. Zatiaľ čo prvú generáciu ponúkali na vybraných trhoch s prepĺňaným motorom SR20VET s 280 koňmi, pri druhej generácii horko-ťažko pri oboch palivách nahrabali maximálne 170 koní. 

 

Pri benzínových motoroch máte na výber z dvoch objemov. Vopred ale uvádzam, že ponuka jazdených benzínových X-Trailov je minimálna. Prvým je štvorvalcový motor s objemom 2,0 litra a výkonom 141 koní a krútiacim momentom 196 Nm. Tento motor dokázal akcelerovať na stovku za 11,1 sekundy, a maximálnu rýchlosť mal 184 km/h. V kombinovanom cykle vie jazdiť za zhruba 10 litrov. Komu je benzínový dvojliter málo, siahne po väčšom 2,5 litrovom motore s výkonom 169 koní a 233 Nm. S týmto motorom dokáže SUV šprintovať na stovku za 9,8 sekundy a maximálna rýchlosť atakuje 200 km/h. Spotreba je zhruba o pol litra až liter väčšia, ako pri menšom súrodencovi. 

 

Naftové verzie sú takmer všetky u nás predávané kusy. Oba motory pochádzajú z dielne Renaultu a majú rovnaký objem. Prvý agregát ma výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 320 Nm. Zrýchlenie z 0-100 km/h trvá 11,2 sekundy a maximálna rýchlosť je 188 km/h. Druhý, silnejší agregát, má výkon 127 kW (173 k) a 360 Nm. Stovku pokorí za 10 sekúnd a upaľuje až 200 km/h. Oba motory konzumujú približne rovnako nafty. Počítať musíte s 8-9 litrami. Pri väčšom zaťažení alebo pri jazde s vozíkom spotreba pokojne vyskočí na 10-12 litrov. 

 

Tieto motory boli spojené s manuálnou prevodovkou, alebo s automatickou prevodovkou. Silnejší diesel s automatom ale nehľadajte, nevyrábal sa. 

Spoľahlivosť

Nissan X-Trail je na tom so spoľahlivosťou pomerne dobre. Má však zopár nedostatkov. Ak začneme karosériou, na nej nájdeme veľmi slabú vrstvu laku. Čiže aj po menšej jazde mimo cesty môže auto ostať poškriabané. Da sa proti tomu bojovať kvalitnou auto chémiou. 

 

Ako je na tom s hrdzou? Podvozkové partie sú na tom horšie, keďže je auto zvyčajne využívané na prácu. Blato a nečistoty spoločne s vlhkosťou urýchľujú šírenie hrdze aj pod ozdobnými krytmi na karosérii. Na zadných kufrových dverách sa tiež sporadicky ukazuje hrdza. Vzhľadom na vek auta to zatiaľ veľký problém nie je. 

 

Čo sa týka náprav, ničím výnimočným nie je hučiace ložisko kolies. Pri dieselových verziách počítajte s potenciálnou hrozbou výdavkov v podobe DPF filtra a keď niekto dlhodobo tankoval nekvalitnú naftu, tak aj s palivovým systémom. Niektoré kusy majú problém aj s prácou posilňovača riadenia. 

 

Výrobca pri automatickej prevodovke uvádza doživotnú náplň. To nie je vôbec pravda. Ak sa rozhodnete pre automat, preventívne nechajte vymeniť olej.  

 

Benzínové motory sa vyznačujú veľkou trvanlivosťou. Ich veľkým problémom je skôr zanedbaná údržba, a to sa týka najmä rozvodov. Dieselové motory majú klasické neduhy. Vstrekovače, DPF filter, spojka a dvojhmotový zotrvačník. 

 
 

Hodnotenie AutoPoradcom

Nissan X Trail druhej generácie si zachoval tvary príbuzné s prvou generáciou. V čase svojho vzniku prekvapil hranatosťou, ale aj vďaka svojej inakosti si našiel svojich verných fanúšikov. Ponuka motorov nebola veľmi bohatá, mohli ste zvoliť buď benzínový atmosférický 2,5 litrový motor s výkonom 124 kW, alebo 2,0 litrový benzín s výkonom 104 kW. Diesel s objemom 2,0 litra bol dostupný v dvoch výkonových verziách, konkrétne 110 alebo 127 kW. Jedná so o motor vyvinutý v spolupráci Nissan-Renault. Všetky motorizácie boli štvorvalce, nič iné pod kapotou T31ky nehľadajte. 

 

Klady vozidla

  • dostatočne priestranný interiér, dobrá variabilita;
  • jednoduché ovládanie režimov pohonu 4x4, na danú triedu dobrá prejazdnosť terénom;
  • na svoju dobu boli v X-Traili pomerne slušne vybavené vozidlá čo sa týka komfortnej výbavy;
  • benzínové motory od Nissanu sú naozaj dobrou voľbou z hľadiska spoľahlivosti, problémom je absolútny nedostatok týchto verzií na trhu jazdených vozidiel.

 

Zápory vozidla

  • Nissan často bojuje s nadmerným hrdzavením obzvlášť na podvozkových skupinách. Preto si pred kúpou dobre skontrolujte stav a rozsah korózie jednotlivých komponentov;
  • ak zbadáte koróziu aj na karosérii, pravdepodobne to bude následok opravy po autonehode;
  • ak máte záujem kúpiť si T31ku s automatickou prevodovkou, tak máte k dispozícii len jednu možnosť, a to nie príliš obľúbenú prevodovku CVT s premenlivým prevodovým pomerom použitú aj v modeli Murano. Mechanicky je však pri bežnej údržbe pomerne odolná;
  • ak je to možné, skontrolujte si u dieselovej motorizácie stav turba, jeho funkčnosť, prejav, tesnosť turba, spojov, hadíc, intercooleru. V tomto smere sa často objaví problém skôr ako býva zvykom;
  • obzvlášť u dieselovej motorizácie sa často stretávam u X Trailu aj s netesnosťami motora, prípadne diferenciálu;
  • pri jazde mimo terénu je auto pomerne tvrdé, hlučné a plasty interiéru vedia tiež vylúdiť celú škálu otravných zvukov. 

 

Hodnotenie Autoporadcom 6/10

Kúpiť/nekúpiť?

Nissan X-Trail druhej generácie nepatrí medzi dizajnovo zaujímavé autá. Jeho prednosti spočívajú predovšetkým vo vnútornom priestore, jednoduchosti a ergonómii ovládania. Nesmiem zabudnúť ani na prechodnosť terénom, hoci to nie je plnohodnotné terénne auto. Ak hľadáte pracanta aj do neprístupného terénu, toto je jeden z horúcich kandidátov. Cenovka jazdených kusov štartuje na zhruba 7000 €, ale za zachovalé kusy s bohatou výbavou predávajúci pýtajú aj 3-krát viac.

TopSpeed.sk verdikt pre jazdený Nissan X-Trail T31: ODPORÚČAME s malými výhradami!