Kompaktné SUV Opel Antara je postavené na platforme Theta. Tá je okrem iného zdieľaná aj so Chevroletom Captiva, ktorý navyše môže byť 7-miestny. Opel Antara je globálnym modelom, stretnúť ho môžete pod rôznymi značkami  po celom svete. 

Dizajn

Dizajn je vec prudko individuálna. A pri tomto modeli auta to platí dvojnásobne. Keď ešte v r. 2006 zavítala Antara medzi ľudí, nepochybne pôsobila moderne a nevšedne. Časom však úplne splynula s davom. Množstvo rôznorodých geometrických tvarov je prítomných hlavne v predných partiách vozidla. V r. 2011 prišla modernizácia, ktorá sa odlišuje len v detailoch, ako iný tvar masky, či nárazníka. Zmeny vzadu sa hľadajú len veľmi ťažko. Poznávacím znakom je iná grafika svetiel. 

Dizajn interiéru je nejednotný. Vrchná časť sa snaží byť modernejšia ako tá spodná. Prístrojová dosky pochádza z Astry, výduchy kúrenia z Corsy. V Antare sa nebudete sťažovať na málo odkladacích priestorov. Je ich skutočne dosť a navyše sú priestranné. Priestranný je aj interiér.

Plusom pre Antaru je, že väčšina z nich je dobré vybavená. Mohla za to vtedajšia politika, ktorá ponúkala rozsiahle zľavy. Avšak aby ste neboli prekvapený napr. použitými materiálmi. Dominujú tvrdé plasty, dielenské spracovanie patrí skôr medzi podpriemerné. Z rôznych častí sa ozývajú pazvuky, povedzme z lakťovej opierky alebo z obloženia dverí. Pritom to pri kúpe nebolo najlacnejšie auto. Cenníkové čísla sa bežne pohybovali okolo 30 000 eur. 

Opel Antara patrí medzi kompaktné SUV. Jej konkrétne rozmery D x Š x V sú: 4576 x 1850 x 1704 (mm). Do batožinového priestoru zmestíte len 370 - 420 l batožiny, po sklopení sedadiel 1420 litrov, čo nie sú dychberúce čísla. Do nádrže natankujete 65 litrov paliva. Modely pred modernizáciou mali svetlú výšku 176 mm, po modernizácii 200 mm. Veľký pozor však na predný podnárazník (po modernizácii), ktorý je ohrozený najviac. Maximálna hmotnosť brzdeného vozíka je od 1700 do 2000 kg. 

Motory

Paleta motorov benzíny - neoslňujú výkonom, samozrejme pokiaľ sa nebavíme o motorizácii s V6 pod kapotou. Radový štvorvalcový motor pred modernizáciou s objemom 2,4 litra a výkonom len 103 kW (140 k) nemal predpoklady na dynamickú jazdu. Novšia má koní viac, konkrétne 123 kW (167 kW). Spotreba? Pretočia sa vám panenky. Bežne zhruba 12 litrov. S automatom ešte viac. Našťastie si celkom dobre rozumie s LPG a okrem dodatočných montáži môžete nájsť kusy s továrenským systémom. 

Pre nadšencov veľkých motorov a tiež z dôvodu, že auto bolo globálne, montovali doň aj motor V6 s objemom 3,2 litra. Po modernizácii však z palety vypadol. Predalo sa ho len pár kusov. Ničím výnimočným nie je ani bežná 15-litrová spotreba. 

Naftové motory nepotešia uši. Pracujú hlučne. Zo začiatku výroby ste mohli natrafiť na motorizácie s objemom 2 litre a výkonom 93 kW (126 k) alebo 110 kW (150 k). Kombinovaná spotreba sa pohybuje od 9 do 10 litra. Neskôr prišili motory s objemom 2,2 litra a výkonom 120 kW (163 k), resp. 135 kW (184 k). Väčší motor prekvapivo žerie menej. Vystačí si aj s menej ako 9 litrami nafty. Pred koncom výroby sa naspäť vrátili k dvojlitrom s výkonom 125 kW (170 k). Ta žerie zhruba 7 litrov.

Motor Palivo, typ a objem (cm3) Výkon (kW/k)  Krútiaci moment (Nm) Prevodovka Rok výroby 
2,0 CDTi nafta R4, 1991 93/126 295 5 st. manuál / 5 st. automat  2006-10
2,0 CDTi nafta R4, 1991 110/150 320 5 st. manuál / 5 st. automat  2006-10
2,0 CDTi nafta R4, 1956 125/170 400 6 st. manuál / 6 st. automat  2016-17
2,2 CDTi nafta R4, 2231 120/163 350 6 st. manuál / 6 st. automat  2010-15
2,2 CDTi nafta R4, 2231 135/184 400 6 st. manuál / 6 st. automat  2010-15
2,4  benzín R4, 2405 103/140 220 5 st. manuál  2006-10
2,4  benzín R4, 2384 123/167 230 6 st. manuál / 6 st. automat  2010-15
3,2  benzín V6, 3195 167/227 297 5 st. automat  2006-2010

 

Pohon 4x4, ak ho auto má, je po celý čas 100 % predokolka, avšak ak riadiaca jednotka vyhodnotí potrebu pripojenia zadnej nápravy, presúva až do 50 % krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Sprostredkúva to elektrohydraulická spojka ITCC. Systém sa navyše vyznačuje solídnou konštrukciou, problémy s ním sú len občasné.

Jazda a jazdné vlastnosti

Nastupujem prvýkrát do auta, zatváram dvere a v tom si uvedomujem, že rúčku dverí s ostrou hrankou veruže nedomysleli. Rozhliadam sa, skúmam okolie, pozerám detaily. Čo vlastne čakať od najmenej prémiového Nemca, teda od modelu Opla, ktorý v podstate ani nie je z Nemecka? Prvý dojem nebude pre náročného užívateľa najlepší, avšak nenechám sa v úvode znechutiť. Po naštartovaní naftového motora čakajte jeho hrubší chod na voľnobeh, ktorý ušiam nelahodí. 

Čo sa týka jazdných vlastností, športovosť tiež určite nečakajte. Auto sa pri jazde v zákrutách alebo po nespevnenom povrchu pohupuje. Rovnako naše jemnejšie polovičky môžu mať výhrady k tuhšie nastavenému riadeniu a pedálov. Odozva z volantu nie je výrazná. Zvažujete Antaru prevažne do preplneného mesta? Dajte si pozor, polomer otáčania je 12,8 m. A to nepatrí medzi najlepšie hodnoty v triede.

Z pohľadu ergonómie ovládania a istoty obsluhy na tom Antara tiež nie je najlepšie. Povedzme ovládanie palubného počítača alebo tempomatu. Ďalej displej palubného počítača umiestnený v hornej časti palubnej dosky, navigácia (ak ju vozidlo má) núti vodiča pozerať dole. Navyše displej rádia nepríjemne svieti v tme, čiže rozptyľuje.

Čo ma však príjemne prekvapilo je účinnosť halogénových svetlometov, a to ako stretávacích, tak diaľkových. 

Spoľahlivosť 

Opel Antara sa tiež nevyznačuje ani spoľahlivosťou. Prvé kusy trápili problémy s riadením, ktoré sa našťastie riešili v rámci reklamácie. Benzínových motorov nie je v ponuke veľa. Menšie motory sa nevyznačujú fatálnymi poruchami, dokonca si rozumejú aj s LPG. Pozor aj na slabšiu životnosť palivového čerpadla umiestneného v nádrži. 

Naftové motory trápia typické problémy ako sú vstreky, DPF, turbo. Pri starších kúskoch pozlostí aj elektronika, konkrétne riadiaca jednotka motora alebo automatická prevodovka. Pri starších dvojlitroch pozor aj na problém s piestami. Týka sa to najmä áut, ktoré nemali šetrné zaobchádzanie. Manuálna prevodovka nemá rada námahu. Doslova neznáša častú záťaž. A to vrátane dvojhmotného zotrvačníka. Kusy s pohonom 4x4 zatiaľ väčšie problémy nehlásia. 

Nápravy pri bežnom používaní čo-to vydržia. Avšak pri ceste s horším povrchom ako prvé odchádzajú stabilizačné tyčky, neskôr aj ložiská, vytekajú tlmiče, poprípade k slovu do bitky s peňaženkou sa hlásia aj ABS snímače. 

Čo sa týka komfortnej a elektrickej výbavy, často zlostí klimatizácia, konkrétne únik chladiaceho média. Ďalšia nemilá závada je porucha motorčeka regulujúceho teplotu vzduchu. Ničím výnimočným nie je ani pokazenie fabrického rádia. Celkom rado svoju službu vypovedá aj čerpadlo kvapaliny do ostrekovačov

Hodnotenie Autoporadca.sk 

Autor: Daniel Miklóši 

  Opel sa po dlhšej odmlke pokúsil v roku 2007 o návrat do triedy SUV, ktorá si už v tom čase odkrajovala slušnú porciu z koláča predaja vozidiel. Dvojičky Opel Antara a Chevrolet Captiva však na trhu žiadny väčší úspech nezaznamenali a tak sa aj na trhu jazdených vozidiel jedná o pomerne okrajovú záležitosť. Niet divu, toto SUV je len veľmi priemerné v každom smere a v niektorých oblastiach aj podpriemerné. Batožinový priestor 370L je na danú triedu naozaj málo, spotreba u dieselov bežne okolo 9 litrov, v prípade benzínových motorizácií 12 aj viac. Pohotovostná hmotnosť vozidla 1,8 až 1,9 tony je tiež negatívom. Agilita podvozka a dynamika motorov uspokojí len nenáročných klientov, schopnosti jazdy v teréne nenadchnú, ale ani neurazia. Vo väčšine prípadov bola Antara vybavená pohonom 4x4, ktorý však nedisponuje žiadnymi uzávierkami diferenciálu ani inteligentným riadením prenosu síl na jednotlivé kolesá. Za bežných okolností Antara využíva pohon prednej nápravy a v prípade potreby pripája zadnú. V ponuke boli manuálne aj automatické prevodovky s klasickým hydromeničom. Manuál je bezproblémový, aj keď mechanicky nie úplne vycibrený. Automaty sú pomalšie, majú pomerne veľký preklz pri radení a oberajú motor o časť dynamiky. Riadenie je bez spätnej väzby, mechanika podvozka odolná len priemerne. 
Klady vozidla
-dostatočne priestranný interiér (nie však batožinový priestor), dobrá variabilita
-celkom slušná výbava vzhľadom na dobu vzniku automobilu, hodnotnejšie materiály ako Captiva 
-na trhu boli aj modely s fabricky montovaným LPG, čo robí z benzínov celkom zaujímavú alternatívu ku konštrukčne oveľa zložitejším a na servis drahším ojazdeným dieselom
-benzínové motory boli mechanicky odolné, bez nejakých vážnych konštrukčných nedostatkov, ich prejav je však dosť letargický a spotreba paliva v zásade stále dvojciferná.
-lepšie spracovanie a jazdný prejav ako sesterská Captiva, nulový záujem zlodejov
Zápory vozidla:
-slabá mechanická odolnosť podvozkových komponentov, ložiská kolies, tyčky stabilzátora, u benzínov kratšia životnosť spojky
-do príchodu facelift modelu v roku 2011 boli všetky prevodovky výlučne 5 stupňové, čo malo negatívny dopad na spotrebu a hlučnosť najmä pri diaľničných presunoch 
-nie celkom spoľahlivá elektroinštalácia a elektronika, obzvlášť v skorších ročníkoch na začiatku výroby
-u dieselov pomerne neskoré reakcie na plyn, značná turbodiera, pod 2 000 rpm neochota zrýchľovať
-u dieselov sa často objavujú problémy s funkčnosťou DPF, dajte si pozor na olej nariedený naftou, výmenný interval skráťte na max 15 000 km
-pri nájazde nad 150 000 km, už počítajte s tým, že sa môže prejaviť opotrebenie turba, zanesenie a nefunkčnosť EGR ventilu, alebo opotrebenie vstrekovačov nafty
-pri sedadlách čalúnených kožou, sú často popraskané bočnice sedadiel už pri nájazde okolo 100 000km, na bočniciach nie je koža, ale koženka
Hodnotenie Autoporadcom 4/10

Opel sa po dlhšej odmlke pokúsil v roku 2007 o návrat do triedy SUV, ktorá si už v tom čase odkrajovala slušnú porciu z koláča predaja vozidiel. Dvojičky Opel Antara a Chevrolet Captiva však na trhu žiadny väčší úspech nezaznamenali, a tak aj na trhu jazdených vozidiel ide o pomerne okrajovú záležitosť. Niet divu, toto SUV je len veľmi priemerné v každom smere a v niektorých oblastiach aj podpriemerné. Batožinový priestor 370 l je na danú triedu naozaj málo, spotreba u dieselov bežne okolo 9 litrov, v prípade benzínových motorizácií 12 aj viac. Pohotovostná hmotnosť vozidla 1,8 až 1,9 tony je tiež negatívom. Agilita podvozka a dynamika motorov uspokojí len nenáročných klientov, schopnosti jazdy v teréne nenadchnú, ale ani neurazia. Vo väčšine prípadov bola Antara vybavená pohonom 4x4, ktorý však nedisponuje žiadnymi uzávierkami diferenciálu ani inteligentným riadením prenosu síl na jednotlivé kolesá. Za bežných okolností Antara využíva pohon prednej nápravy a v prípade potreby pripája zadnú. V ponuke boli manuálne aj automatické prevodovky s klasickým hydromeničom. Manuál je bezproblémový, aj keď mechanicky nie úplne vycibrený. Automaty sú pomalšie, majú pomerne veľký preklz pri radení a oberajú motor o časť dynamiky. Riadenie je bez spätnej väzby, mechanika podvozka odolná len priemerne. 

Klady vozidla
  • dostatočne priestranný interiér (nie však batožinový priestor), dobrá variabilita;
  • celkom slušná výbava vzhľadom na dobu vzniku automobilu, hodnotnejšie materiály ako Captiva;
  • na trhu boli aj modely s fabricky montovaným LPG, čo robí z benzínov celkom zaujímavú alternatívu ku konštrukčne oveľa zložitejším a na servis drahším ojazdeným dieselom;
  • benzínové motory boli mechanicky odolné, bez nejakých vážnych konštrukčných nedostatkov, ich prejav je však dosť letargický a spotreba paliva v zásade stále dvojciferná;
  • lepšie spracovanie a jazdný prejav ako sesterská Captiva, nulový záujem zlodejov.
Zápory vozidla
  • slabá mechanická odolnosť podvozkových komponentov, ložiská kolies, tyčky stabilzátora, u benzínov kratšia životnosť spojky;
  • do príchodu facelift modelu v roku 2011 boli všetky prevodovky výlučne 5-stupňové, čo malo negatívny dopad na spotrebu a hlučnosť najmä pri diaľničných presunoch;
  • nie celkom spoľahlivá elektroinštalácia a elektronika, obzvlášť v skorších ročníkoch na začiatku výroby;
  • u dieselov pomerne neskoré reakcie na plyn, značná turbodiera, pod 2 000 otáčkach neochota zrýchľovať;
  • u dieselov sa často objavujú problémy s funkčnosťou DPF, dajte si pozor na olej nariedený naftou, výmenný interval skráťte na max 15 000 km;
  • pri nájazde nad 150 000 km už počítajte s tým, že sa môže prejaviť opotrebenie turba, zanesenie a nefunkčnosť EGR ventilu, alebo opotrebenie vstrekovačov nafty;
  • pri sedadlách čalúnených kožou sú často popraskané bočnice sedadiel už pri nájazde okolo 100 000 km, na bočniciach nie je koža, ale koženka.
Hodnotenie Autoporadcom 4/10
 

Kúpiť / nekúpiť? 

Opel Antara je veľmi priemerné, priam všedné auto v segmente. A práve preto nikdy veľkého úspechu v predajoch nezažila. V ničom nevyniká, v ničom nechytí za srdce, ale poslúži tým nenáročným. Hodnotenie auta za redakciu Topspeed.sk je 5 bodov. Najlacnejšie kusy štartujú na hranici 4000 eur. Najdrahšie stoja zhruba 15 000. v rebríčku spoľahlivosti Antara obsadzuje priečky v druhej polovici vzhľadom na konkurenciu. Po zohľadnení všetkých vstupov je naše hodnotenie 6 bodov vo vzťahu cena / protihodnota.