Land Rover Freelander 2 SE TD4

Na test tohto Land Rovera sme sa tešili, pretože v nás vzbudzuje príjemné pocity a fakt sa nám páči. Tiež sme podľahli jeho dizajnu a šarmu ako väčšina ľudí. Aj napriek nepraktickosti všetkých SUVčiek, bez ktorých by sa svet celkom v pohode zaobišiel, si nás získal Freelander tým, čím aj mnoho iných fanúšikov tohto segmentu a špeciálne Land Roveristov. Pocit bezpečia, pohodlia a istoty. To všetko a omnoho viac vie ponúknuť Freelander, ktorý je akousi pevnosťou, ktorá vás chráni pred nástrahami okolitého sveta.

Mať štvorkolku Land Rover a obísť blato a kaluže, to by bol hriech.

Dosť bolo rozplývania sa nad dizajnom, šarmom a inými položkami, ktoré síce predávajú, ale nás primárne zaujíma niečo iné. Povaha auta, jeho silné, či slabé stránky, sa najlepšie preveria pri jazde na hrane. A keďže sme mali čo dočinenia s Land Roverom, neostali sme mu nič dlžní. Freelandera sme zobrali vyvenčiť do voľnej prírody, nech dokáže, že nie nadarmo je hrdým pokračovateľom rodu. Adekvátne k modelu sme vyberali aj obtiažnosť terénu. Treba si priznať, že na hardcore brodenie má Land Rover v ponuke Discovery, respektíve jednoúčelovú chuťovku Defender.    

Pri preberaní auta som si neodpustil otázku, do akej miery môžeme pri testovačke navoňaného a nalešteného rozmaznaného Freelandera ufúľať? Či nebude prekážať ak ho zababreme po rám okien, prípadne až po strechu? :) S odpoveďou, však je to terénne auto sme sa uspokojili a považovali sme ju za súhlas.

Čo je podstatné o Freelanderovi druhej generácie vedieť? Ako som už načrtol, auto je zaradené do dnes nabitého segmentu SUV. Testovaný model mal pod kapotou preplňovaný nafťák s objemom 2.2 litra a výkonom 118 kW( 160 k ) @ 4000 otáčkach a čo je dôležitejšie disponoval veľmi slušným krútiakom 400 Nm @ 2000 otáčkach. Bohatú porciu krútiaceho momentu bolo cítiť skutočne od podlahy a udeľoval autu slušnú dynamiku. Adekvátne k požiadavkám motora a auta bol odladený aj automat, ktorým sa cez haldex spojku prenášal výkon podľa potreby aj na všetky 4 kolesá. Testovačka bola podľa zvyku v „plnke“ so všetkým, na čo si aj náročný konzument spomenie. Poďme si teda tento balík faktov rozmeniť na drobnejšie.


Auto pôsobí dôstojne a mohutne, nie však neohrabane. Manévrovateľnosť aj v úzkych uličkách, či na parkovisku je prekvapivo jednoduchá. Svetlá výška Freelandera nie je na obtiaž pri nastupovaní, čomu pomáhajú aj plytké sedadlá a štedro dimenzovaná kabína. Interiér je kapitolou samou o sebe. Tu nás zarazilo použitie ušľachtilých materiálov a pomerne lacno vyzerajúcich plastov. Usporiadanie interiéru je však logické, všetko je na svojom mieste. Pardón, nie všetko. Elektrické ovládanie okien je nelogicky umiestnené na vrchnej časti obloženia inak rozmerných dverí. Je to nie veľmi podarené riešenie, pretože ovládače sú od ruky a odpútavajú pozornosť vodiča. Dá sa na to však zvyknúť. Mne osobne veľmi nesedel do rúk volant, presnejšie jeho tenký veniec. Slušný je audio systém Alpine, ktorý na dlhé cesty isto poteší. A práve na cestovateľské účely je toto auto ako stvorené. Človek sa o nič nestará, len sa nabalí do veľkého kufra, nahádže do auta všetko potrebné, a môže začať dovolenkovať  už za volantom. Ozaj pecka!

 

Veľmi ľahko sme si zvykli na výborný preplňovaný naftový štvorvalec a automat, ktorý ponúka aj športový polomanuálny režim. Pri predbiehaní chvíľku trvá, kým elektronika zareaguje na zmenu režimu, čo sa prejavuje akoby turboefektom. Jednoducho chvíľku po zošliapnutí plynu treba čakať na kopanec, ktorý 1800 kilovému Freelenderu uštedrí 400 Nm krútiaku. Na bezpečné predbiehanie a ťahanie je to až až. Priemernú spotrebu paliva 9.8 l/100 km sme počas testu dosiahli ako v blate, tak na okreskách, ale aj v meste.

 

Pri preberaní auta som si neodpustil otázku, do akej miery môžeme pri testovačke navoňaného a nalešteného, rozmaznaného Freelandera ufúľať? Či nebude prekážať, ak ho zababreme po rám okien, prípadne až po strechu? :)

Mať štvorkolku Land Rover a obísť blato a kaluže, to by bol hriech. Vybrali sme sa do lužných lesov nacvakať zopár atraktívnych záberov. Náš zámer vychádzal na výbornú. Dostali sme sa do areálu, ktorý bol ohradený závorou, ktorá ale bola otvorená. Fotíme, skúšame haldex spojku a hráme sa so systémom Terrain Response ( je elektronickým expertom pre jazdu v teréne a na klzkom povrchu, vodič pomocou otočného ovládača na stredovom tuneli zvolil druh terénu po ktorom bude jazdiť a Terrain Response automaticky optimálne nakonfiguruje všetky elektronické regulačné systémy pre zvolené podmienky ). Súčasne s nami sa na tom istom mieste vyskytnú aj krovinorezci a údržbári, ktorí tam zvážajú kde aký bordel. Po dobre odvedenej práci sme sa chystali odísť, ale závora bola zatvorená na zámok. Jediná alternatíva bola nájsť inú cestu cez les smerom do civilizácie. Mali sme poriadny dôvod otestovať kvalitu Freelandera aj na rozmočených, zablatených cestách a musíme uznať, že Freelander znesie omnoho viac, ako sme si mysleli. Od nás má za jeho offroadové schopnosti pochvalu.

 

Land Rover Freelander SE TD4 je veľmi podareným autom. Právom patrí do kategórie SUV, svojou prítomnosťou tento nadupaný segment ozvláštňuje a posúva ho opäť o krok vpred. Kombinácia testovaného nafťáku motora s automatom nie je bežná, ale zdá sa nám najvhodnejšia vzhľadom k prvotnému určeniu Freelandera ako imidžovej pevnosti, ktorá sa však len netvári, ale je aj odolná. Ako sme sa už vyjadrili, najviac sa nám javí testovaný Land Rover ako víkendové, respektíve dovolenkové auto, ktoré nie je prostriedkom, ale cestou za zážitkami vo voľnej prírode a umožní vám cítiť sa ako plnohodnotný Freelander.

Za požičanie Freelandera ďakujeme T.O.P. Auto Bratislava, importérovi značiek Volvo, Land Rover a Jaguar. Viac informácii na www.landrover.sk .

<p>Nádhera</p>

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 51 obrázkov