Na tom sa nič nezmenilo, no Lexus si tiež hľadá cestu k širšiemu publiku a záujemcom ponúka aj menšie modely, ktoré vyzerajú, akoby pri ich lisovaní používali rovnaké formy. Živým príkladom je aj NXko. Svojimi futuristickými tvarmi fascinuje najmä pri pohľade spredu. Pri bližšom pohľade mi do oka padla aj krásna perleťová biela farba. Mňa však viac ako dizajn zaujímala hybridná technika pohonu a jazdné vlastnosti. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Život za volanom

Kým sa rozbehneme, ešte jeden krátky pohľad do interiéru. Podobne ako exteriér, aj vnútorný priestor z celej sily navodzuje dojem niečoho výnimočného. Drevené a kožené dekorácie sú aj vecou vkusu, ale vždy zušľachtia priestor. Tu sa estéti môžu veru dlho kochať. Farebnými kombináciami, materiálmi aj niektorými nápaditými detailmi. Napríklad vyberacie viečko stredovej schránky na okuliare má na dne nalepené zrkadlo. Ako každý som ho otvoril ako prvé a pousmial sa. Vodičky sa potešia. Oči mi hneď padli aj na takmer horizontálny panel plný ovládačov, ktorý vyrástol kolmo z hornej časti prístrojovky. S mojou neveľkou výškou som sa musel trochu nadvihnúť, aby som si rýchlo preletel ikony pri tlačidlách. Vtedy som si uvedomil, že veľké postavy nebudú mať za volantom popri stredovej konzole veľkú priestorovú rezervu, mne to však stačilo. Viacerým v redakcii nám do rúk dobre padol samotný volant, príjemne sa sedí na pohodlných sedadlách, nič iné by sme od Lexusu ani nečakali. Horšie je, že ovládaniu infotainmentu aj navigácii zobrazovanej na 10,3-palcovej obrazovka multimediálneho rozhrania chýba akási naša európska logika, a nebol som sám, komu sa toto prostredie zdalo málo intuitívne. Zaujímavou vychytávkou je dotyková plôška touchpad, ktorá poskytuje odozvu, no žiaľ, výber pri vyberaní položiek z menu nie je presná. Chce to cvik a za jazdy na ceste inej ako diaľnci s prirodzenými nerovnosťami sa to aj tak nenaučíte. Je to príliš citlivé... Štvrtým rozmerom interiéru je zvuk, o ktorý sa postaral Mark Levinson. 

Interiér je vskutku ukážkou luxusu, farbami aj materiálmi

Odkladacím skrinkám a poličkám sa venovať nebudem - totiž, ani nie je čomu. Okrem tých zatváracích prakticky nemáte žiadnu vodorovnú plochu alebo hoci malý tunel, kam by ste pohodili drobné veci, ešte aj odkladacie priestory na dverách sú malé. Špeciálne v prípade mestského crossovera by som toto nečakal. Takže všetko strkám do skrinky pod lakťovou opierkou a vyrážam. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Aká je efektivita hybridného systému 

Hoci nejde o plug-in verziu, ale „len“ hybridný model, aj tak sa každý pýta, koľko dokáže jazdiť len na elektrinu. Tak som si pekne dobil batérie nezmyselným jazdením na vysoké otáčky a potom som skúsil to, čo inak neuvádza ani sám výrobca. Aspoň v katalógu som to nikde nenašiel. Bez toho, aby sa naštartoval benzínový motor, som dokázal pomalou jazdou prejsť 3 - 4  kilometre alebo inak, bez úzkostlivého udržiavania päťdesiatky mi to vydržalo čosi vyše 2 minúty rovnomernej jazdy. Takže dlhú rannú bratislavskú kolónu, keď krokujeme na úseku 3 kilometre ozaj prejdete bez emisií a v úplnom tichu. A to je skvelé!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

A ešte jedna poznámka - elektrický režim EV je k dispozícii len do rýchlosti 50 km/h. Pri rýchlejšej jazde systém vypíše, že rýchlosť pre EV bola prekročená, ale neznamená to automaticky, že nahodí spaľovací motor. Bez neho si Lexus vystačí do rýchlosti 65 km/h.

Škoda, že ovládač HOLD, ktorý drží auto pri zastavení na križovatke na brzde, treba po každom naštartovaní opätovne stláčať. Hybrid patrí hlavne do mesta, režim HOLD by mal byť jeho východiskový stav. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov

Reálne nároky na palivo

Ak máme posudzovať hybrid z hľadiska jeho opodstatnenosti, musíme na prvom meste skúmať spotrebu. Náš vytýčený stokilometrový okruh kombinujúci všetky bežné prostredia sme dokázali prejsť za 6,8 litra benzínu. Bežnú cestu po Slovensku bez diaľnice som absolvoval pri spotrebe 7,1 – 7,3 litra, čo je na takéto auto veľmi rozumná hodnota. Čakal som, že keď s hybridom vyleziem na diaľnicu, odhalím hneď jeho najväčšiu slabinu. Zázraky sa totiž stále nedejú a v bežných motoroch spaľujeme stále ten istý benzín – hoci v prípade dva a pol litrového štvorvalca Lexus je to motor s Atkinsonovým cyklom, ktorý by mal tiež prispievať k jeho vyššej účinnosti, ale posúďte sami. Na tempomate som si nastavil presné číslo 140 km/h. Pre rypákov, reálna rýchlosť bola 133 km/h, čo potvrdilo meranie GPS, a inak aj palubný počítač ukázal presne tento priemer. Pri tejto rýchlosti si Lexus bez hanby zobral 9 litrov na sto kilometrov! Vyskúšal som aj zmenu zrýchlenia v rôznych režimoch jazdy. Skúška bola veľmi orientačná a isto nepresná – so stopkami v ruke. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Režimy menia charakter

Zaujímalo ma, či sa ekonomický režim podpíše nejako na zmene absolútneho zrýchlenia z nuly na 100 km/h. Výsledok ma len utvrdil v tom, čo som už pred tým párkrát vyskúšal, a to, že aj v ekonomickom režime, keď sa inak celý pohon správa veľmi komótne a reaguje zdržanlivo na pohyb akcelerátora, pri prudkom stlačení pedála auto okamžite pochopí, že treba čo najrýchlejšie unikať. Zaujímavá zhoda okolností – aj ručne som nameral vždy presne 9,2 sekundy ako udáva výrobca. A teraz späť k jazdným režimom – ponuka je veľkorysá, rovno štyri. 

Aj pod volantom sa našlo miesto na pár tlačidiel, treba sa ich naučiť nahmatať popamäti

ECO/Normal/Sport/Sport+

Ekonomický režim je isto aj ekologický, lebo motor reaguje veľmi umiernene na pohyby akcelerátora, bezstupňová prevodovka CVT ho udržuje v rozumných otáčkach, auto zrýchľuje veľmi jemne. Vy sa máte čas venovať viacerým displejom, ktoré kontinuálne vyhodnocujú, ako sa vám darí ekonomicky narábať s palivom v nádrži. V tomto režime som jazdil najviac, necítil som sa ako brzda premávky, ale bolo to dosť otravné. 

V režime Normal je Lexus fakt normálny, azda okrem prejavov prevodovky, na ktorú si treba zvyknúť. Jednoducho plynule meniteľný prevod je zvláštny v tom, že otáčky, zvuková kulisa a vibrácie nezodpovedajú lineárnemu zrýchľovaniu, ako sme zvyknutí pri zubových prevodovkách. Chvíľkové zavíjanie motora je sprievodným znakom tejto koncepcie pri všetkých značkách a takáto prevodovka je zodpovedná za to, že motor pôsobí slabšie, ako je v skutočnosti. Nad prácou prevodovky slušne povedané viacerí v našej redakcii krútili hlavou. Ale keď sa otáčky ustália, pri jazde rovnomernou rýchlosťou na elektrinu či benzín je Lexus NX nádherne tiché auto. Digitálne prístroje sa tiež menia podľa zvoleného režimu. Klasický otáčkomer sa objaví len v Sport-e, inak vidíte akýsi ukazovateľ využitia celkovej energie systému. Otáčky motora v tomto aute naozaj nie sú dôležité. 

Tak som si doprial športový režim a skúsil vydráždiť takmer 200 koní (145 kW), ktoré poskytuje celý pohonný systém. Prevodovka nechávala motor ešte viac v otáčkach, až máte chuť ručne preradiť. Hurá, pádla pod volantom. Tlačím práve krídelko, a nič podstatné sa nestalo, len sa trochu presunulo spektrum otáčok. Prekvapenie prišlo pri športovej jazde v serpentínach - keď prevodovka pri prudkom brzdení do ostrej zákruty laxne spustila otáčky motora na minimum, niečo ako neutrál, tak to ma poriadne prekvapilo. A to dokonca aj v sľubnom režime Sport+. Pádla pod volantom sú v tomto prípade tak úplne zbytočný prvok, ktorý by si majiteľ mal dobrovoľne sám demontovať. Veď žiť sa dá aj bez nich, a v hybride s CVT zvlášť.

Pri športovej jazde, a nielen pri nej, a v športovom režime, ale nielen v ňom, sa perfektne prejavoval podvozok, aký mi vyslovene vyhovuje. Nesnaží sa posádku falošne rozmaznávať prílišnou mäkkosťou, ktorá by sa vypomstila v rýchlych zákrutách. Adaptívne pruženie AVS je nesmierne empatické, už podľa otvorenia dverí vie, akú má vodič náladu. Auto sa takmer nenakláňa, v zákrutách som sa tešil z rýchlosti, proti ktorej by protestovala celá posádka, no podvozok nezaváhal ani na okamih. 


Jazdu bez asistentov si už ani nevieme predstaviť

Asistent pre jazdu v jazdnom pruhu sleduje pomocou kamery polohu vozidla v jazdnom pruhu, varuje pri nechcenom vybočení teda prekročení čiary vibráciami na volante (Lane departure alert) a následne mierne natočí volant do správneho smeru (Steering assist). V praxi to však funguje až príliš nevtieravo a natáčanie volantu je akési nepresvedčivé, sila točenia je slabá. Niekedy som mal pocit, že systém by mal byť dôraznejší a hlavne, keď sa z rôznych dôvodov deaktivuje a prestáva zasahovať, oznámi to opäť veľmi diskrétne až nebadane.

Podobne málo dôsledný som mal pocit aj z aktívneho tempomatu ACC (Active Cruise Control). Je to vec koncepcie, ale po zastavení na križovatke mu napríklad je potrebné dať pokyn na opätovné rozbehnutie. A to v čase, keď sa nám výrobcovia prémiového segmentu kolektívne vyhrážajú autonómnou jazdou.

Hoci Lexus si na cestu svieti štandardnými bixenónovými svetlami, robí to veľmi efektne a pri automatickom prepínaní diaľkových som mal pocit, že využíva viacero svetelných zdrojov. Adaptívny systém ovládania diaľkových svetiel AHS dokáže meniť uhol jednotlivých reflektorov, takže pocitovo sú to svetlá akoby schopné mierne vyrezávať protiidúce autá. Viem, je to ilúzia, ale príjemná. 

Stredný panel s ovládačmi je dobre dostupný vystretou rukou, slabšie vidieť na ikony

A ešte trochu praktických postrehov

Vozidlá SUV vnímam ako dobrú kombináciu schopností jazdiť v meste, voziť okrem posádky aj batožinu. Hodnota 475 litrov isto nebude tou najväčšou v segmente, ale asi tušíme, čo z nej ubralo pár decilitrov. Užitočné teda bude elektrické sklápanie zadných sedadiel, ktoré zvládnu premenu za 10 sekúnd. Predstavovať otváranie kufra kopancom pod nárazníkom nebudem – len jedna veta: funguje presne, jednoznačne a opakovane. Na mnohých iných autách, ktoré sa pýšia týmto doplnkom, to nie je pravidlom. Kufor sa teda otvára kráľovsky, no nakladacia hrana je príliš vysoko. Len pre predstavu – so svojimi 173 centimetrami som si nevedel na hranu kufra normálne sadnúť (viem, na kufri sa nesedí, to len pre lepší obraz.) Japonské autá sa občas prejavia nepochopiteľne neprakticky. Jeden príklad za všetky: detská poistka na zadných dverách je aj v prémiovom Lexuse stále mechanická. To znamená, že ak sa budete chcieť blysnúť a vezmete v noci susedov z divadla (a máte deti), pred domom musíte vyskočiť a vypustiť ich. Aj lacnejšie autá to dokážu z miesta vodiča. 

L-extrakt

Čím Lexus NX rozhodne osloví? Neopozeraným dizajnom, kvalitou a komfortom a určite najmä pre jazdu v meste zaujímavým hybridným pohonom všetkých kolies. Jeho úlohou je okrem úspory paliva pomáhať aj na šmykľavej ceste pripojením zadného elektromotora, ale o nejakom teréne by som radšej nehovoril, je to skutočne MESTSKÝ CROSSOVER. Potvrdilo sa to aj v našom teste inteligencie pohonu 4x4, v ktorom Lexus NX 300h získal len 3 hviezdičky. Test si môžete pozrieť pod článkom. Stojí však na veľmi spoľahlivom podvozku. Pri jeho kúpe sa nedajte pomýliť uvádzanými optimistickými spotrebami. Výbavu si musí zákazník naskladať z viacerých balíkov a jednotlivých prvkov a za to všetko si zapýta vyššiu cenu, než je štandard v triede. 

Typ karosérie: 5-dverová
Trieda / kategória: kompaktné SUV
Vonkajšie rozmery: 4640 mm x 1845 mm x 1645 mm dxšxv
Druh pohonu: hybridný AWD
Zdvihový objem (ccm): 2.494 ccm
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / koní): 114/155
Maximálny krútiaci moment (Nm): 210
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,2
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 5,4/5,2/5,3
Prevodovka: ECVT
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1785
Brzdy: P:17C, vetrané   Z:16, elektrická parkovacia brzda 
Podvozok:  
Rozmery kolies: 18
Rozchod (p/z), rázvor: 1580mm/1580mm, 2660 mm
Objem nádrže: 56 l
Objem kufra: 475 l /1600 l
Cena ( Euro ): 62.100 €
 
Lexus NX 300h 4x4
145 kW CVT Prestige Top
BMW X3 xDrive20d
140 kW A8
základný model
40 800 €
(NX 300 FWD 175 kW A6 Elegance)
43 650 €
(X3 sDrive18d 110 kW M6)
adekvátny model
62 100 €
(NX 300h 4x4 145 kW CVT Prestige Top)
49 450 €
(X3 xDrive20d 140 kW A8)
adekvátna výbava
alarm, adaptívny tempomat, adaptívne pruženie, LED svetlomety, 18-palcové disky, vyhrievané a odvetrávané predné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá, automatická dvojzónová klimatizácia, navigácia, Mark Levinson soundsystem, DAB rádio, HUD displej, PDC vpredu a vzadu, kožené čalúnenie
v sérii: 18-palcové disky, PDC vpredu a vzadu, alarm, automatická klimatizácia

za príplatok: adaptívne LED svetlomety 1 540 €, automatické stmavenie vnútorného zrkadla 186 €, vyhrievanie sedadiel vprediel vpredu a vzadu 765 €, kožené čalúnenie 2 119 €, 3-zónová klimatizácia 755 €, odvetrávanie sedadiel 2 016 €, head-up 1 013 €, Harman Kardon 1 127 €, navigácia Professional 2 326 €, DAB rádio 331 €, adaptívny podvozok 1 023 €, Performance zadnej nápravy 155 €
výsledná cena
62 100 €
62 806 €


 

 
Mercedes-Benz GLC 250d 4MATIC
150 kW A9
Audi Q5 40 TDI quattro
140 kW A7
základný model
46 518 €
(GLC 250 4MATIC 155 kW A9)
45 900 €
(Q5 35 TDI quattro 120 kW A7)
adekvátny model
48 498 €
(GLC 250d 4MATIC 150 kW A9)
47 300 €
(Q5 40 TDI quattro 140 kW A7)
adekvátna výbava
v sérii: automatická klimatizácia, 17-palcové disky

za príplatok: 18-palcové disky 360 €, kožený interiér 1 968 €, odvetrávané sedadlá a vyhrievané predné 1 296 €, vyhrievané zadné sedadlá 390 €, navigácia Comand 3 120 €, Burmester 930 €, head-up displej 1 188 €, adaptívne LED svetlá 1 740 €, adaptívny tempomat 1 158 €
v sérii: bi-xenóny, automatická klimatizácia, tempomat, 17-palcové disky, PDC vzadu

za príplatok: 18-palcové disky 900 €, Bang and Olufsen 1 281 €, MMI navigácia 3 193 €, paluvný počítač s farebným displejom 282 €, Audi connect 348 €, head-up displej 1 102 €, LED Matrix svetlá 2 137 €, PDC vzadu a kamera 1 171 €, parkovací asistent 302 €, DAB tuner 377 €, odvetrávané sedadlá 1 288 €, delené zadné sedadlá 394 €, elektrické sedadlá 1 389 €, elektricky sklopné zrkadlá 388 €, predné a zadné vyhrievané sedadlá 776 €, koža Milano 2 024 €, 3-zónová klimatizácia 770 €
výsledná cena
61 968 €
65 422 €


 

 
Volvo XC60 D4 AWD
140 kW A8 Inscription
Ford Edge 2.0 TDCI AWD
154 kW A6 Titanium
základný model
40 900 €
(XC60 D3 110 kW M6 Momentum)
45 990 €
(Edge 2.0 TDCI AWD 132 kW M6 Titanium)
adekvátny model
52 800 €
(XC60 D4 AWD 140 kW A8 Inscription)
48 990 €
(Edge 2.0 TDCI AWD 154 kW A6 Titanium)
adekvátna výbava
v sérii: tempomat, automatická klimatizácia, LED predné svetlá, 19-palcové disky, PDC vzadu, elektricky sklopné zrkadlá, kožené čalúnenie, digitálny prístrojový panel

za príplatok: navigácia Sensus 1 170 €, Head-up displej 1 200 €, Bower and Wilkins soundsystem 3 300 €, Dab rádio 330 €, PDC vpredu 410 €, vyhrievané predné a zadné sedadlá 590 €, adaptívne tlmiče so vzduchovým odpružením 2 280 €
v sérii: bezkľúčový vstup, elektricky sklopné zrkadlá, automatická klimatizácia, 19-palcové disky, PDC vpredu a vzadu, zadná kamera, elektricky vyhrievané čelné sklo, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant, tempomat, navigácia

za príplatok: vyhrievané zadné sedadlá a odvetrávané predné sedadlá 555 €, alarm 315 €, adaptívne full LED svetlá 1 925 €, adaptívny tempomat 555 €
výsledná cena
62 080 €
52 340 €