Mazda 3 je medzi nami už nejaký ten mesiac. Iste ju už stretávate po celom Slovensku. Ak s ňou nemáte osobný kontakt, možno ste zvedaví aká je. Po úžasnej Mazde6 Skyactiv, ktorú sme v najvýkonnejšej verzii vyskúšali minulý rok a svojimi kvalitami nás doslova odpálila je latka pre každý ďalší typ z rodiny skyactiv nastavená mimoriadne vysoko.

 

 

 

Na jednej strane ma Mazda3 nenadchla tak ako to zvládla 6-ka, no je fakt, že je to do značnej miery práve vina väčšieho typu. Keby na svet prišli v opačnom poradí, gradovanie by bolo skvelé. Na druhej strane však platí, že lepšie auto napriek giga širokej ponuke v tejto kategórii asi ani nenájdete. Naozaj, tak vydarená Mazda 3 je. Napriek tomu, že nedostatkov, ktoré jej vyčítam má o čosi viac než by som predpokladal. Čo su jej slabiny a prednosti? Nemala byť Autom Roka 2014? Na všetky tieto otázky nájdete odpovede vo videoteste a sprievodnom texte nižšie.

Ázijským, alebo presnejšie hlavne japonským autám mnoho novinárov vyčíta obmedzené spektrum ponuky. Som jedným z nich. V čase keď Nemecké značky ponúkali každému svojmu typu 3-4 motory, Japonci neochotne ponúkli dva. Dnes má Mazda3 v ponuke 3 (topmodel MPS ešte neexistuje) v podobe 1,5i s výkonom 74 kW (100 k), dve výkonové verzie 2,0i (88 a 121 kW - 120 a 165 k) a chválabohu aj 2,2 litrový nafťák so 110 kW (150 k). Lenže dnes viaceré značky (hlavne VW Group) ponúkajú na výber znova dvojnásobné množstvo. Mazde3 by pre ešte efektívnejšie aplikovanie skyactiv technológie veľmi pristal aspoň jeden turbonafťáčik s objemom 1,5 - 1,8 litra.

Druhou komplikáciou pre slobodnejši výber sú len dve karosárske verzie, hatchback a sedan. Byť, minimálne v Európe, bez kombíka je prešľap, ktorý si Japonci iste uvedomujú, no takto im to určite vychádza efektívnejšie. Európa už nie je ani druhým najväčším automobilovým trhom a inde kombíky prakticky nechcú. No som si istý, že 3dv verziu by svižní mladší vodiči ocenili na celom svete. Hlavne v kombinácii s verziou MPS, ale aj silnejšími verziami zážihových či vznetových motorov. Aby toho nebolo málo, sedan nemožno kúpiť s najslabším ani najsilnejším motorom. Dokonca ani stupne výbav nemožno kombinovať s motormi ľubovoľne. Toto mi veľmi pripomína 80. a 90. roky v Európe. No svet je dnes už iný. Ale dosť bolo negativizmov. Miestoprísažne a zodpovedne vám môžem potvrdiť, že ak v prieniku toho čo hľadáte máte aj nejakú Mazdu3, začnite nad ňou smrteľne vážne uvažovať. Nebuďte leniví a choďte na predvádzaciu jazdu s ňou. Dbajte na to, aby nebola len 10 km krátka a vôbec najlepšie bude, ak Mazdu3 vezme na cesty za mestom ktoré poznáte. Nepochybujte o tom, že na diaľnici vám bude vyhovovať (a my ich stále máme málo). Zážitok z vedenia tejto mladej kočky je naozaj nezabudnuteľný! A ten výkričnik tu nie je len preto, lebo 10 viet predtým malo bodku... :)

Vnútro Mazdy3 je mimoriadne vydarené miesto. Kvalita spasovania, robustnosť, ergonómia, všetko na špičkovej úrovni za ktorú by sa nehanbili ani malé préimovky. Škoda nešťastného použitia svetlej tam kde sa najviac zašpiní (ale vy to tak mať nemusíte) a

Dámy a páni, v prípade Mazdy3 máte (hlavne vo vyšších výbavách) dočinenia z absolútnou špičkou kategórie nižšej strednej triedy. A to dokonca aj v prípade, že by ste s ňou chceli porovnávať prémiovky ako Mercedes A, BMW 1 alebo Audi A3. Prisahám. Iste, nemá niektoré technológie a možnosti kombinovať výbavu a motory ako spomínaní prominenti, ale v mnohom ich predčí (podvozkom, jazdnými vlastnosťami a interiérom určite) a cenou len poteší. Osobne si myslím, že Mazda3 mohla získať titul Auto Roka 2014 s o chĺp viac argumentami než Peugeot 308. Ale keď sa to pred 2 rokmi nepodarilo Mazde6, a naopak získal ho Nissan Leaf vôbec tomu vlastne nerozumiem...

Zabudnite na tituly. Tie žiadne auto lepším ani horším neurobia. V čase keď ich udeľujú, každé auto je hotové. A Mazda3 je viac než hotová, je doslova fit!

Mazda3 2,0 HB Skyactiv
 

PLUSY:
 

+ krásna, emotívna, podmanivá ako
   Alfa Romeo,
+ ľahúčka (hmotnosť len 1220 kg),
+ najlepší pasívny podvozok v triede!,
+ interiér má tvary a ergonómiu,
+ adaptívny tempomat chytrejší
   než má väčšina,
+ riadenie, volant, komunikatívnosť,
+ perfektné radenie takmer ako v mx5,
+ športovo-komfortné sedadlá,
+ úsporná (viac v meste ako na diaľnici),
+ naozaj kvalitné audio,
+ HeadUp displej vidno aj cez
   polarizačné okuliare,
+ prístrojový panel ala superšport,
+ inteligentný bezkľúčový prístup,
+ automatické diaľkové svetlá.
 

     

MÍNUSY:
 

- nepresvedčivá dynamika,
- striedanie materiálov vnútri,
- nad 3500 ot nepekne hlučný motor,
- headup displej sa nedá sklopiť,
- postavy nad 180 cm vidia headup zle,
- celkové krátke sprevodovanie
   (až 3300 ot na 6 pri 130 km/h)
- sedačkám chýba kolíska.

 

Cenník modelov Mazda 3 platný na Slovensku.

 Mazda3 2,0 HB
rok výroby 2013

Motor: atmosférický radový 4-valec vpredu naprieč, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, objem 1 998 cm3, max. výkon 121 kW (165 k) pri 6000 ot., max. krútiaci moment 210 Nm/4000 ot., Vŕtanie x zdvih - 83,5 x 91,2 mm, Kompresný pomer 14,0:1
Pohon: suchá trecia spojka, mechanická 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkové zavesnie, kotúčové brzdy, hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom, systémy ABS, protiprekĺz, stabilizačný systém.
Kolesá: 18" ľahkozliatinové disky, rozmery pneumatík - 215/45 R18 
(v ponuke 16 a 18" obutie).
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 4465 x 2053 x 1450 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 220 kg (bez vodiča), rázvor náprav 2 700 mm, objem kufra 364 l, výkonová hmotnosť 10,08 kg/kW.
Dynamické parametre:
Priemerná spotreba:
max. rýchlosť - 210 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,2 s
podľa výrobcu - kombinovaná prevádzka - 5,8 l/100 km, počas testu 6,9 l/100 km.
Cena: Základný model 1,5 Skyactiv-G100 od 13 990 €
Základný model 2,0 Skyactiv-G165 od 20 590 €
Testovaná verzia 24 565 €.

 

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Auto vyzerá naozaj veľmi dynamicky, hlavne v tejto farbe a s 18-tkami. Prekvapia aj dva obrovské výfuky. Škoda len, že ich nie je počuť. Pri pohľade na ne by človek čakal výraznejší a športovejší zvuk. V otáčkach nad 4 000 je síce motor počuť, no nie je až taký očarujúci zvuk, že by si ho človek púšťal doma ako MP3. Ani dynamika úplne nekorešponduje so vzhľadom. Na výraznejšie zrýchlenie treba motor točiť nad spomínaných 4 000 otáčok, kedy dosahuje maximum krútiaceho momentu. No ani potom vám nevyrazí dych. Veľkú zásluhu na tom má prevodovka, ktorá je postavená vyložene na spotrebu v meste. Dokonca sme mali, počas merania spotreby, lepší výsledok v meste ako na diaľnici. Asistent radenia si pýta šestku už pri 50-ke. Výsledkom je potom 3 300 otáčok pri diaľničnej rýchlosti. Dosiahnutá spotreba 6,9 l/100 km je pomerne slušná a nijak výrazne nevybočuje z čísel, ktoré reálne dosahuje konkurencia. Podvozok dobre drží stopu, ale ani s naozaj nízkymi pneumatikami auto nie je žiadny kosti tras. Jazdné vlastnosti sú každopádne dobrým prísľubom pre schopnosti chystanej Mazdy 3 MPS. Interiér má pár detailov, ktoré kazia inak veľmi dobrý dojem po usadnutí za volant. Najväčším mínusom je tu paradoxne niečo, na čo by v Mazde možno aj chceli byť hrdí a to head up displej. Ak vás totiž po pár kilometroch prestane baviť, máte síce možnosť ho vypnúť, no sklíčko, na ktoré sa údaje premietajú zostane vysunuté. Verím, že ho zopár majiteľov jednoducho demontuje a zrejme aj bez náradia. Druhým detailom sú pomerne dosť dozadu posunuté vonkajšie spätné zrkadlá, nemá to pritom žiadny evidentný význam. Nedostatky však vyvažujú dobré sedadlá a radosť zo šoférovania auta. Z príplatkovej výbavy sa celkom výnimočne oplatí priplatiť za adaptívny tempomat. Funguje výborne až do rýchlosti 20 km/h. Navyše sa vypína iba brzdovým pedálom, čo znamená, že ho viete reálne využiť aj pri jazde mimo diaľnice. Ak totiž na okreske dobehnete pomalšie auto, Mazda pribrzdí na jeho rýchlosť a keď máte v protismere voľno môžete smelo podrať a pridať. Po ukončení predbiehacieho manévru sa jednoducho zaradíte, pustíte plyn a auto znova plynulo zrovná rýchlosť na vami nastavenú hodnotu. Veľkým plusom je, že počas celého manévru zostáva adaptívny tempomat aktívny a netreba ho zapínať po každom stlačení spojky.


Drahomír OSVALD Komentár redakcie: Drahomír OSVALD

Od Mazdy 3 som čakal veľa. Očarila ma dizajnom, môžem na ňu pozerať z akéhokoľvek uhla, vždy je krásna. Červená metalíza a 18-palcové disky jej pristanú. Japonci zvládli aj interiér,  jednoduchý a účelný, nie príliš prehustený všakovakými ovládačmi. Prístrojovka pripomína športové auto, hlave otáčkomer s digitálnym rýchlomerom odkazuje na Mazdu RX-8. Ale nebudem len chváliť. Prvá vec, ktorá mi vadí, je displej infotainmentu, ktorý narúša línie interiéru. Automobilka je hrdá na Head-Up Displej, no nedotiahli ho do konca, môžete ho síce vypnúť, ale sklíčko sa nesklopíte, škoda. Mazda 3 mi príde ako auto do mesta, predovku naskladali ako veľmi krátku a auto si už pri 50-ke pýta 6-ku a potom „trpí“ na diaľnici v relatívne vysokých otáčkach. Odniesla si to spotreba, kde to, čo trojka nahnala v meste, stratila na diaľnici a výsledok 6,9 l na 100 km nikoho neohúri. Pri tak krátkej prevodovke som očakával brutálnu dynamiku, ale nekoná sa. Mazda 3 nie je vyložene lenivá, nechá sa s radosťou vytáčať, ale ak čakáte, že vás zatlačí do sedadla, čakáte márne. 165 koní mohlo z môjho pohľadu rozhýbať ľahké auto oveľa lepšie. Podvozky Mazda vie a ani Mazda 3 nie je výnimkou, 18-ky a „dobré“ slovenské cesty jej nerobia problém. Ak sa chcete vyšantiť, podvozok trojky vás milo prekvapí.