Najpredávanejší roadster na svete

Limitované výročné edície jednotlivých modelov sú vždy atraktívna vec. Najmä, ak ide o výnimočné auto už v jeho normálnej, sériovej podobe. Mazda MX-5 takým autom rozhodne je. Je tu s nami už od roku 1989 a zároveň je najlepšie predávaný roadster na svete. Tridsiate výročie je výbornou príležitosť, ako atraktivitu auta marketingovo ešte zvýšiť, fabrika tak vyrukovala s 3000-kusovou edíciou 30th Anniversary Edition vo výraznom oranžovom laku Racing Orange, s upraveným podvozkom vybaveným jednoplášťovými tlmičmi Bilstein, kovanými 17-palcovými diskami Ray, brzdami Brembo (vpredu) a Nissin (vzadu), športovými sedadlami Recaro čalúnených alcantarou a efektnými detailmi kabíny vo farbe laku karosérie. Úprimne? Podľa mňa vyzerá edícia 30th Anniversary výborne. A rovnako výborne jazdí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Ako do vane

Mazda MX-5 je nízky roadster (1225 mm) s nízkym ťažiskom a ešte nižšie umiestnenými sedadlami. Dôjde vám to až vo chvíli, keď doň máte nastúpiť a následne vystúpiť. Tu ide akákoľvek frajerina bokom, musíte sa skrátka naučiť vlastný postup, aby ste pritom nevyzerali trápne a neboleli vás z toho časom kríže. Pri mojej výške 182 cm už dalo časté vystupovanie z auta zabrať a ak som zastavil vedľa vyššieho obrubníka na strane vodiča, vystúpiť bolo skoro nemožné. Aj tento detail v podstate určuje cieľovú skupinu tohto auta – mladí a fyzicky zdatní ľudia s výškou do nejakých 185 cm. S vyššou postavou máte skrátka problém. Nielen s nohami, ale aj s hlavou prečnievajúcou nad rám čelného okna.

Tým však nevšednosť Mazdy MX-5 ani zďaleka nekončí. Nepočítajte ani s odkladacími miestami v tradičnom ponímaní. Niečo síce odložíte do miniatúrnej schránky v stredovom tuneli alebo pred radiacu páku, no tieto priestory sú skutočne len na drobnosti. Do dverí pre zmenu nedáte vôbec nič. Ak máte viac vecí, musia putovať do uzamykateľnej schránky medzi operadlami sedadiel. Má to však aj výhodu, počas jazdy bez strechy nehrozí, že niečo vyletí z kabíny. Pozícia za volantom je ukážková, radiaca páka akurát po ruke, nohy máte natiahnuté ďaleko pred seba a anatomické sedadlá Recaro sú tak komfortné, že v nich zvládnete aj dlhé trasy.

Do kufra naložíte 130 l batožiny. Jeho objem ostáva bez ohľadu na pozíciu strechy vždy rovnaký. Len si dávajte pozor na preťaženie, vrátane členov posádky sa musíte zmestiť do 211 kg.

Mazda MX-5 ostáva verná klasickým otočným ovládačom a tlačidlám. To je samozrejme dobre, v aute tohto razenia by bolo dotykové ovládanie čohokoľvek počas jazdy dosť problematické. Na ovládanie infotainmentu si rýchlo zvyknete, poteší aj fakt, že pri využívaní funkcie Apple CarPlay (v cene auta) vás prepínanie základného menu tlačidlami Domov, Hudba, Navigácia (na stredovom tuneli) nevyhodí späť do klasického palubného infotainmentu. Praktický detail, ktorý neodpútava počas jazdy pozornosť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov

Vyššia škola jazdy

To, o čom každý v súvislosti s Mazdou MX-5 básni, sú jej jazdné vlastnosti. Sú skutočne fenomenálne a má to niekoľko zásadných dôvodov. Prvým je veľmi dobre nastavené riadenie. Nejde o počet otáčok medzi dorazmi, ale o progresiu jeho účinku v závislosti od natočenia a prenosu síl do riadenia počas jazdy. Vysvetlím. Prichádzate k zákrute, nadídete si ju, jemným, rýchlym a veľmi presným natočením volantu dáte autu impulz, do ktorej strany idete zatočiť, jednoplášťové tlmiče Bilstein rozhýbu piestnice, Mazda sa v miernom náklone dostane rýchlo do rovnováhy a stabilne vykrúži oblúk. Ak v ňom začne neskúsený vodič robiť hlúposti a vyhodí ju z rovnováhy, predná náprava dá cez riadenú deformáciu silentblokov pokyn riadeniu, a to začne klásť volantu zvýšený odpor. Ten v rukách potom tuhne presne v rytme, ako sa predné vonkajšie koleso zapiera o asfalt. Odpor volantu sa tu totiž umelo neodvíja od rýchlosti prejazdu, ale od priečnych síl pôsobiacich na prednú lichobežníkovú nápravu.

Na výjazdoch zo zákrut Mazde pomáha samosvorný diferenciál, v ktorom je 0,6 l oleja (Mazda Long Life Hypoid Gear Oil SG1). Aj ten treba meniť pravidelne. Všimnite si veľké prepruženia, ktoré pomáhajú lepším jazdným vlastnostiam.


Ďalším prvkom úspechu je zladenie tlmičov Bilstein a mäkkých pružín. Vďaka špecifickej charakteristike ich spolupráce dokáže Mazda jemne pružiť na dlhých vlnách a cestovanie s ňou je aj na dlhších výletoch príjemne komfortné. Ak však nabehnete na priečny prah, predná náprava to ešte vďaka mäkšiemu naladeniu a slušnému zdvihu pohltí, no zadok už nadskočí. Lenže tak to má byť. Práve tvrdší „zadok“ sa stará o držanie bočných náklonov pod kontrolou, zatiaľ čo predné, poddajnejšie zavesenie drží aj vnútorné odľahčené koleso stále v kontakte s asfaltom a autu zabezpečuje potrebný grip "na predku". Práve nižšia tuhosť prednej nápravy voči zadnej zabezpečuje, že pri zrýchľovaní v oblúku začne Mazda predvídateľne a veľmi opatrne meniť svoju charakteristiku z neutrálnej na pretáčavú. Ona sa skrátka neodtrhne hneď, ale dáva vám včas najavo, že sa dostávate do zóny vyžadujúcej kontru volantom. Ten vám na oplátku pomocou meniaceho sa odporu pohotovo oznamuje, dokedy majú predné kolesá priľnavosť (najmä, ak nepodchytíte prvé vybočenie zadku, Mazda si zadok následne prehodí do druhej strany a vy potrebujete presne odhadnúť, čo sa pod prednými kolesami deje). Skrátka, podvozok a riadenie sú tu vo vzácnej zhode. Takže si to zopakujme – mäkký predok, tvrdší zadok, celkovo mäkšie pružiny, relatívne vysoké zdvihy, tvrdé jednoplášťové tlmiče a riadenie, ktorého účinok je  závislý od priečnych síl na prednej lichobežníkovej náprave. Trochu sa len obávam, že daná rovnováha bude závislá od technickej kondície tlmičov. Ak preto jedného dňa budete Mazdu MX-5 renovovať, bude potrebovať rovnaké tlmiče ako z prvovýroby, inak sa, vzácna rovnováha naruší.

Riadenie Mazdy ukážkovo reaguje na odstredivé sily v prednej náprave. Bočné náklony sú žiaducim javom, zadná náprava ich však drží pod kontrolou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Linearita, základ úspechu

Ďalším prvkom výnimočnosti Mazdy MX-5 je jej atmosférický motor. Edíciu 30th Anniversary poháňal štvorvalec Sky-G184. Pod týmto názvom sa skrýva benzínový motor s kompresným pomerom až 13:1, nadštvorcovou konfiguráciou 83,5 x 91,2 mm (vŕtanie x zdvih) a max. výkonom 135 kW (184 k). Viac ako max. výkon, ku ktorému sa dostanete až pri 7000 ot./min., je dôležitejšia jeho výborná pružnosť a maximum krútiaceho momentu dostupné už pri 4000 otáčkach (aj zásluhou vysokozdvihovej charakteristiky s väčšou „pákou“ na ojnici). Pri normálnej defenzívnej jazde sa tak veziete na vlne krútiaceho momentu, zatiaľ čo pri žmýkaní výkonu využívate dobre „poskladanú“ šesťstupňovú manuálnu prevodovku a ochotu motora dostať sa rýchlo na 7500 otáčok. Pri každom preradení vyššieho prevodového stupňa otáčky zároveň spadnú z oblasti najvyššieho výkonu presne do oblasti najvyššieho krútiaceho momentu. S vysokým kompresným pomerom súvisí aj nadpriemerná schopnosť brzdenia motorom, ľahký roadster tak dokážete v bežnej premávke brzdiť len motorom a brzdy prídu k slovu až pri vyslovene športovej jazde. Všetky tieto detaily robia celok a vplývajú na výsledné subjektívne vnímanie auta. Z mechanickej stránky je Mazda MX-5 skrátka výborná.

Testovaná Mazda MX-5 má pohotovostnú hmotnosť len 1049 kg. Odvezie ďalších 211 kg, ak sa dostanete cez 1260 kg, už ju preťažíte.

Ten motor nič nežerie

Testovaná Mazda MX-5 sa výborne predviedla aj pri hodnotení spotreby. Čo-to naznačila už na diaľnici, kde pri tempe 110 km/h točila prijateľných 2750 ot./min. a brala necelých sedem litrov. Zrýchlenie na 130 km/h poslalo motor na 3250 otáčok, no spotreba sa stále držala pod hranicou 7,5 l/100 km. Na našej tradičnej testovacej trase dlhej 100 km zahŕňajúcej diaľnicu, mesto aj klasické okresné cesty I. triedy si brala len 5,5 l/100 km, no úplný šok mi spôsobila na trase z Banskej Bystrice do Revúcej (85 km), ktorú v bežnej premávke absolvovala za 4,8 l/100 km. Nízka spotreba bola výsledkom kombinácie excelentnej konštrukcie motora, dobre odstupňovanej prevodovky (pri 90 km/h točí na šestku 2250 ot./min.) a správneho jazdného štýlu s využívaním vyraďovania do neutrálu (šetrenie kinetickou energiou podporené výbornou aerodynamikou) a brzdenia motorom v kopcovitom teréne. V meste sme bežne jazdili za 6,0 – 6,7 l/100 km.

V novom, výrazne odľahčenom motore Sky-G184 cirkuluje 4,3 l motorového oleja Mazda 0W-20 Supra. Vzhľadom na jeho vysokootáčkovú charakteristiku meňte olej pravidelne.

Kupujte, kým tu je

Ak hľadáte auto na voľný čas a máte radi mechanické veci, okamžite si jednu Mazdu MX-5 kúpte. Pri súčasnej prísnej legislatíve je len otázkou času, dokedy ju nebude Mazda v tejto podobe do Európy dovážať. A je jedno, či sa dostanete k testovanej edícii 30th Anniversary lákajúcej na špeciálny oranžový lak, bohatú výbavu a vycibrený podvozok, alebo k štandardnej Mazde MX-5.

Každá verzia tohto auta dokazuje, že ide o mimoriadne vyvážený roadster, ktorý vám dokáže robiť radosť nielen v zákrutách na okruhu, ale aj v bežnej premávke a pri každodennom používaní. Len si musíte zvyknúť na absenciu odkladacích priestorov, akceptovať jej vyššiu cenu a naučiť sa z nej elegantne vystupovať. Mimochodom, mám pocit, že táto edícia bude jedného dňa medzi zberateľmi a fanúšikmi Mazdy dosť vyhľadávaná.

 

PLUSY:

+ vzácne vyvážené jazdné vlastnosti,

+ schopnosť podvozku "žehliť" rozbitú cestu

+ pozícia sedenia,

+ účinnosť LED svetlometov,

+ trakcia zadnej nápravy,

+ presné riadenie,

+ reakcie motora na pokyny plynového pedála,

+ reálna nízka spotreba,

+ výnimočnosť edície 30th,

+ nízka hmotnosť.

 

     

MÍNUSY:

- vyššia cena,
- málo odkladacích priestorov,

- umiestnenie tlačidla otvárania kufra (v zadnom nárazníku pri evidenčnom čísle),

- aerodynamický hluk od bočných okien (pri vytiahnutej streche).

           
Typ karosérie: roadster
Trieda / kategória: kompaktný dvojmiestny roadster
Vonkajšie rozmery (mm): 3915 x 1735 x 1225
Druh pohonu: pohon zadných kolies+ samosvorný diferenciál
Zdvihový objem (ccm): 1998
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 135/184
Maximálny krútiaci moment (Nm): 205 pri 4000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 6,8
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 6,9
Prevodovka: 6-manuálna
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1049
Brzdy: kotúčové ventilované/kotúčové
Podvozok: lichobežníkové zavesenie/viacprvkové zavesenie
Rozmery kolies: 205/45 R 17
Rázvor (mm): 2310
Objem nádrže: 45
Objem kufra: 130
Cena ( Euro ): 34 590
 
Mazda MX-5 2,0 Skyactiv
135 kW M6 30th Anniversary
Toyota GT86 2,0
147 kW M6 Executive
základný model
24 890 €
(MX-5 1,5 Skyactiv 97 kW M6 Emotion)
29 590 €
(GT86 2,0 147 kW M6 Sport)
adekvátny model
34 590 €
(MX-5 2,0 Skyactiv 135 kW M6 30th Anniversary)
33 290 €
(GT86 2,0 147 kW M6 Executive)
adekvátna výbava
športové sedadlá, 17-palcové disky, LSD diferenciál, adaptívne LED svetlá, navigácia, Bose audiosystém, zadné PDC, automatická klimatizácia, DAB rádio, vyhrievané sedadlá, tempomat
v sérii: tempomat, LED svetlá, vyhrievané predné sedadlá, automatická dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový vstup, 17-palcové disky
výsledná cena
34 590 €
33 290 €



 

 
BMW Z4 sDrive20i
145 kW M6
Audi TT 40 TFSI
145 kW A7
základný model
41 100 €
(Z4 sDrive20i 145 kW M6)
39 880 €
(TT 40 TFSI 145 kW A7)
adekvátny model
41 100 €
(Z4 sDrive20i 145 kW M6)
39 880 €
(TT 40 TFSI 145 kW A7)
adekvátna výbava
v sérii: 17-palcové disky, LED svetlá, automatická klimatizácia, alarm, tempomat

za príplatok: PDC vpredu a vzadu 724 €, vyhrievanie predných sedadiel 393 €, DAB rádio 331 €, HIFI systém 362 €
v sérii: bi-xenóny, automatická klimatizácia, 17-palcové disky

za príplatok: PDC vzadu 450 €, Sound system 287 €, vyhrievané predné sedadlá 394 €, tempomat 337 €, DAB rádio 360 €
výsledná cena
42 910 €
41 708 €