Bratia v triku

Crossland X a Grandland X ako keby jedna mater mala. Crossovery Oplu postavili na základoch PSA. Väčší zdieľa technický základ a motory s futuristickým Peugeotom 3008. Oproti Francúzovi pôsobí konzervatívnejším dojmom a to vôbec nemusí byť na škodu. Klasické tvary exteriéru aj interiéru nedávajú tušiť technickú podobnosť. A Grandland X vyzerá navonok podarene. Nerozbúri emócie, je však pokojný, uhladený a tento charakter sa nesie naprieč celým autom...

Oproti Crosslandu X nepôsobí tak umelo nafúknuto a v kombinácii s výrazným modrým lakom sa vie zapáčiť. A o to pri crossoveroch ide. Taktiež neponúkne pohon 4x4, zmiasť môže ovládač Grip Control, ktorý poznáte z Peugeotu. O nič svetoborné nejde, aj keď pripomína otočné ovládače pravých SUV a offroadov. Jednoducho len upraví režim ESP pre konkrétne jazdné podmienky. Pomôže, nečakajte však zázraky. Svetlá výška je len 123 mm, ale pri plne zaťaženom aute. Realita nie je až taká zlá. Pri prvom naštartovaní zamrzí to, že štartovacie tlačidlo musíte držať, pokým sa motor nezobudí. Nestačí ho iba krátko stlačiť a nechať všetko na elektronike.

Nafúknutá Astra?

Grandland mi pripomína Astru na šteklách. A tá bude pre majoritu ľudí stále lepšou voľbou. Ak však chcete silou mocou crossover, Grandland X ju dokáže zastúpiť. Vnútri ste si na prvý pohľad istí, že sedíte v aute s bleskom v znaku. Klasická konzervatívna palubná doska Oplu s príjemnými materiálmi, skvelým rozsahom nastavenia posedu a príplatkovými sedadlami AGR. Tie som chválil už v minulosti a Grandland X nie je výnimkou. Nie, nie sú tak výrazne tvarované ako v Insignii. Prekvapí nadmerná tuhosť, ale po dlhej trase zistíte, že asi to tak má byť a v Opli vedia, čo robia. Sú skvelé, podopierajú chrbát na správnych miestach, majú predĺženie sedáku a dokonca elektricky nastaviteľnú kolísku! Spolu s výborným volantom, ktorý si pritiahnete až ku hrudi, je posed za volantom tradične veľmi dobrý.

Kvalitné materiály potešili, menej niektoré odbité detaily spracovania. Obloženie A stĺpikov, lícovanie plastov... Vŕzgali tiež opierky rúk v predných dverách. Predpokladám, že detaily spracovania postupne vylepšia, poprípade oproti prvým autám už aj vylepšili. Ergonómia kríva. Okrem ovládania klímy, o ktorom bude reč, ide o nevýrazné umiestnenie funkcie výstražných svetiel. Kolegom vadili aj páčky pod volantom, ktoré sú umiestnené príliš šikmo a dohora. Priznám sa, že mne to nevadilo a rýchlo som si zvykol.

Vzadu som mal dosť miesta aj s výškou 186 cm. Bolo to však na hrane, najmä v oblasti kolien. Kufor má objem 514 litrov a to je jedna z výhod oproti „krátkej“ Astre. Poteší dvojitá podlaha a praktické bočné "kapsy" pre menšie predmety. Nakladacia hrana je vysoko, až 81 cm nad zemou. Zadné sedadlá sklopíte priamo z kufra. Maximálny objem činí úctyhodných 1652 litrov. Batožinový priestor ponúka vychytávku v podobe bezkontaktného otvárania „kopnutím“ pod zadný nárazník. Nefunguje spoľahlivo, a niekedy kopete naprázdno dlhšiu dobu, kým zareaguje.

Infotainment prezradí, že sedíte v aute s francúzskymi koreňmi. V tomto prípade to nie je na škodu. Identický systém Navi 5.0 IntelliLink s dotykovou 8-palcovou obrazovkou som chválil už pri Crosslande X. Je intuitívny a má grafiku vo vysokom rozlíšení. Navigácia vie vyhľadávať podľa kľúčového slova a vy sa nemusíte preklikávať ulicami. Tu sa nie je na čo sťažovať. Spárovanie s mobilom tentokrát fungovalo bez problémov, audiosystém hrá priemerne. Neurazí, pre bežné auto na každý deň postačí. Oproti minule testovanému T-Rocu so štandardným audiosystémom mu však trochu chýba čistota zvuku, presnosť a hĺbka basov.

Nelogické ovládanie klimatizácie máme aj v tomto prípade. U Oplu je to zvykom. Nastavenie teploty a vyhrievanie skiel vybavíte klasickými tlačidlami na paneli klímy. Nie však nastavenie prúdenia vzduchu. Tu musíte najprv stlačiť klasický gombík na paneli pre vyvolanie "menu" a následne sa vám na dotykovom displeji infotainmentu zobrazia možnosti prúdenia. Vyriešilo by to staré dobré tlačidlo „mode“. Škoda.

Úsporný pohoďák

Sympatie získal aj dieselový 1,6 CDTI (v PSA BlueHDI) s 88 kW (120 k) pri 3750 ot/min a 300 Nm pri 1750 ot/min. Nie však spôsobom, akým sa mi páčil výbušný dCi pod kapotou Qashqaia. Srdce Grandlandu X splýva s charakterom auta. Ide o veľmi plynulý a komfortný pohon. Je dobre utlmený a kultivovaný, zaberá plynule od 1400 ot/min. Ak však chcete dynamiku, potrebuje 2000 – 2500 ot/min. Točiť ho do vysokých sfér je zbytočné. Zvoľnite, a odvďačí sa pohodovým charakterom. 

120 koňový diesel sa ku Grandlandu X náramne hodí. Je tichý, kultivovaný, úsporný. Kráľom dynamiky v objemovej triede nie je.

Pri 90 km/h točí na 6. prevodovom stupni 1500 ot/min a dovolí akcelerovať, motor nízke pásmo znesie. Možno mu trochu chýba absolútna dynamika, ale ide o veľmi príjemný agregát na každý deň. Na stovku zrýchli za 11,8 s a maximálka je 189 km/h. Pri 130 km/h točí len 2250 ot/min. Pre porovnanie, silnejší dvojliter Oplu v Insignii točil 2300 ot/min. 

Na testovacej trati 1,6 CDTI zožral 5,8 l/100 km. Pri každodennom jazdení to bolo 5,5 l/100 km a túto métu bolo z dlhodobého hľadiska problém prekročiť aj pri dynamickej jazde. V meste žral okolo 6 - 6,5 litrov na sto km, pri plavnej jazde okreskami som jazdil za 4,5 l/100 km. Veľmi dobré čísla. Výrobca udáva priemerne 4,0 l/100 km.

A čo ten podvozok?

Na naladenie šasi som bol veľmi zvedavý. Po vcelku nepríjemnom prekvapení s Crosslandom X som si po týždni nažívania s Grandlandom X vydýchol. Aj keď niektoré veci štvali. Ak je však podvozok nešportový, chvalabohu je aspoň plavný a komfortný. Vyžehlí väčšinu nerovností a dier. Mäkký podvozok občas dá karosérii ranu, ale celok pôsobí harmonicky, zladene a komfortne.

Oproti menšiemu súrodencovi, a dokonca aj oproti Peugeotu 3008, je oveľa plavnejší. Je dobré, že Opel si odladil „francúzsky“ podvozok sám a zvolil komfort a nie pseudošportovosť, kedy to auto v zákrutách aj tak nevie. Obuté som mal kolesá s pneu 225/55 R18 a Grandland X váži 1,3 tony. Obe novodobé crossovery Oplu potešili skvelým aerodynamickým odhlučneným aj pri naozaj vysokých diaľničných rýchlostiach. 

Mŕtve a necitlivé riadenie nepoteší

Grandland X sa nakláňa a riadenie pôsobí presne tým istým mŕtvym dojmom, ako v Crossland X. Nevracanie volantu do stredovej polohy je niekedy veľmi na nervy a považujem to za najväčší mínus auta. A to nemusíte ísť ani pílu, všimnete si to hneď na prvom kruháči. Brzdy sú príliš ostré, ale na nepríjemný pedál „on-off“ v T-Rocu sa stále nechytajú. Účinok pri plnom brzdení je veľmi dobrý.

Tradične je už v základnej výbave služba Opel OnStar, ktorú si Maroš už dávnejšie vyskúšal v Insignii. Poskytuje asistenčné, informačné, bezpečnostné a multimediálne služby s vyškolenými pracovníkmi na telefóne. Ak ste unavení, poradcovia sú k dispozícii nonstop a dokážu vám napríklad rezervovať hotel. V prípade nehody dokážu poslať záchranné zložky. Je toho viac. Pozrite si nasledujúce video.

Prečo toto radenie?

Veľkým mínusom je radenie manuálnej prevodovky. To, aké zvuky vydáva kulisa pri zmene stupňa, je neuveriteľné. Garantujem vám, že gumový vŕzgavý zvuk si občas všimne aj váš spolujazdec. Tiež má nepresný chod a dlhšie dráhy. Mechanický feeling nehľadajte. Tu sa naplno podpísala francúzska škola manuálneho radenia. A pritom „nemecká“ Insignia radila tak dobre...

Radenie mohlo byť presnejšie. Sprevádza ho nepríjemný gumový pazvuk.

Za svetlá palec hore

Dobre nefungoval ani asistent udržania v jazdnom pruhu. Niekedy vôbec nezaregistroval čiaru. Problémy robili najmä prerušované čiary. Ale za svetlá si v Opli zaslúžia pochvalu. Automatické prepínanie diaľkových funguje bez pripomienok, osvetlená plocha vozovky a okolia je nadpriemerná aj pri jazde v zákrutách. Oproti Matrix LED svetlám v Insignii s nedostatočným natáčaním im nie je čo vytknúť.

Záver a zhodnotenie

Grandland X k srdcu neprirástol, ale objektívne je dobrým autom. Testovaný kus sa niesol v znamení pohodlia, plavnosti a uhladeného charakteru. Má pár zádrheľov a stále si myslím, že klasický hatchback alebo kombi nižšej strednej triedy sa oplatí viac (Opel Astra). Ak však túžite po crossoveri s tou trochou lepšej prejazdnosti v meste a „po lúkach“, Grandland X je fajn. Dieselový motor mu sedí a záverom ho hodnotím ako dobré praktické auto na každý deň. Je lepší ako Peugeot 3008? Francúz boduje extravaganciou, ktorá sa mu hodí a ktorá pri Opli chýba. Konzervatívnejším zákazníkom bude sedieť viac Opel, aj kvôli komfortnejšiemu podvozku. Je však z veľmi drahého kraja, o čom hovorí aj porovnanie s konkurentmi na konci tabuliek. Ani Peugeot 3008 na tom lepšie nie je. 

Opel Grandland X 1,6 CDTI Innovation

Rok výroby 2017

Cenník Opel Grandland X platný na Slovensku

PLUSY:

+ komfortné jazdné vlastnosti

+ kultivovaný, tichý a úsporný motor

+ sprevodovanie

+ tichá jazda, odhlučnenie

+ spotreba

+ kvalitné materiály v interiéri

+ špičkové sedadlá AGR, posed za volantom

+ infotainment + navigácia

+ výborné Full LED svetlá

+ priestorová ponuka

+ objemný kufor

+ Opel OnStar

+ hmotnosť len 1,3 tony

 

     

MÍNUSY:

- mŕtve a necitlivé riadenie

- spracovanie interiéru, vŕzganie
- gumové a nepresné radenie

- vysoká cena
- neposkytne 4x4

- zmätený asistent jazdy v pruhoch

- príliš citlivé brzdy

- ovládanie klimatizácie

- nespoľahlivé bezdotykové otváranie kufra

 

 

 

Opel Grandland X 1,6 CDTI rok výroby 2017
Hnací agregát: Turbom prepĺňaný vznetový radový 4-valec s priamym vstrekovaním paliva common rail, objem 1 560 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, max. výkon 88 kW (120 k) / 3750 ot/min, max. krútiaci moment 300 Nm / 1750 ot/min, .
Pohon: 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson s trojuholníkovým ramenom, tuhá zadná náprava s torznou priečkou, vinuté pružiny, elektronické systémy ABS, ESP, TC
Kolesá: zliatinové 18-palcové disky, pneu 225/55 R18
Rozmery a hmotnosť: d x š x v - 4477 x 1 856 x 1609 mm, rázvor 2 675 mm, objem batožinového priestoru 514 l / 1652 l, pohotovostná hmotnosť 1 317 kg, kombinovaná spotreba 4,0 l/100 km (reálna 5,8 l/100 km), objem palivovej nádrže 53 l, svetlá výška 123 mm (plne zaťažené auto)
Dynamické parametre: maximálna rýchlosť - 189 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 11,8 s
 
Komentár redakcie: Marek PAUCO

Dizajn auta je tradičný aktuálnej značke. Nami testované auto vyniká krásnou modrou farbou. Fakt tento farebný odtieň spravil dojem. 

Interiér auta? Nehovorím, že to je zlé, ale akosi som Oplom (napr. Astre) nevedel prísť na chuť. Veľa vecí pri namáhaní zavŕzga. Strašne došikma umiestnené ovládanie pačiek ma privádzali do šialenstva. Pre koho to bolo spravené?! Fakt netuším. Nepáčilo sa mi ani to, že štartovacie tlačidlo sa musí držať. Nestačí ho iba raz stlačiť a elektronika zariadi všetko sama. Funkcia výstražných svetiel sa zapína veľmi malým tlačidlom (keby som ju nemusel použiť, tak si to ani nevšimnem). Pochváliť musím odkladacie priestory vo dverách a celkom fajn zvládnutie ambientné osvetlenie. Keď už sme pri osvetlení, svetlá auta svietili fantasticky. S natáčaním je to podstatne lepšie ako u Insignie.


Infotainment? No taký... ako to povedať... nič moc. Nespravil na mňa akýsi wau efekt. Úplne jednoduchá grafika, ale za to čitateľná a prehľadná.

Jazda: ako auto pre ženu, alebo pre človeka, ktorý sa chce odviesť a nič neriešiť, je to fajn. Podvozok má príjemne odtlmený, aj keď niektoré nerovnosti ho vedia vystrašiť. Posilňovač riadenia neposkytuje dostatočnú, ba dokonca takmer žiadnu odozvu a je nastavený až veľmi jemne. Radenie: dráhy manuálnej prevodovky mohli byť o trochu kratšie. Pri radení sa nevyhnete nepríjemným pazvukom, ktoré vychádzajú z kulisy.  Čo som si tak všimol, spracovanie auta nie je až také, ako by som možno čakal (otázna je však cena).

Iritovalo ma aj otváranie kufra. S kolegom sme stáli za autom a proste kufor išiel raz sám a inokedy sa mu muselo pomôcť rukou proti jeho vôli. Skúšali sme aj podkopávanie a ani to nešlo tak, ako by sme chceli... 

Komentár redakcie: Miloslav MIHALIK

Grandland X mi príde omnoho dospelejšie auto, ako nedávno testovaný Crossland. V tomto prípade ľudia z Oplu neodflákli toľko vecí a je to poznať.

Motor bol tichý, úsporný, odstupňovanie 6-stupňovej manuálnej prevodovky bolo naozaj vydarené. Nečakal som ani také nízke otáčky na 6ke pri 130 km/h (2 250 ot./min.), na rozmery auta a malý motor to bolo nízke číslo. Nástup sily tiež prichádzal až "nedieselovsky" vysoko, okolo 2 500 ot./min.

Nechápal som interiérové páčky pod volantom, teda skôr nad volantom v štýle tykadiel. Úplne zbytočne zlá ergonómia. K tomu sa pridal nie moc kvalitný interiér s vŕzgajúcimi plastmi.

Perfektné LED-ky, natáčanie fungovalo bezchybne a pre mňa by boli voľbou číslo 1 pred Matrix LED svetlami z Insignie.

 
Opel Grandland X 1,6 CDTI
88 kW M6 INNOVATION
Škoda Karoq 1,6 TDI
85 kW M6 STYLE
základný model
20 290 €
(Grandland X 1,2 Turbo 96 kW M6 SELECTION)
19 770 €
(Karoq 1,0 TSI 85 kW M6 AMBITION)
adekvátny model
25 490 €
(Grandland X 1,6 CDTI 88 kW M6 INNOVATION)
24 070 €
(Karoq 1,6 TDI 85 kW M6 STYLE)
adekvátna výbava
PDC vzadu a vpredu, bezkľúčový vstup, automatická dvojzónová klimatizácia, 18-palcové disky, vyhrievané čelné sklo, adaptívny tempomat, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, vyhrievanie volantu, aktívne sledovanie jazdného pruhu, automatický parkovací asistent, zadná kamera, audiosystém R link, sledovanie mŕtveho uhlu, LED predné svetlá, navigácia, slnečné roletky na zadných dverách, športové sedadlá
v sérii: LED svetlá, bezkľúčový vstup, alarm, PDC vpredu a vzadu, adaptívny tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, automatická dvojzónová klimatizácia

za príplatok: Style Plus s kamerou vzadu a navigáciou a elektrickým kufrom 849 €, Style Comfort s vyhrievaným volantom a zadnými sedadlami a čelným sklom a koža/umelá koža poťahom sedadiel 849 €, prepínanie diaľkových svetiel 192 €, kontrola mŕtveho uhla 371 €, športové sedadlá 319 €, 18-palcové disky 352 €, sound system Canton 367 €, rezerva na disku 138 €
výsledná cena
32 240 €
27 507 €
 
Peugeot 3008 1,6 Hdi
88 kW M6 ALLURE
Nissan Qashqai 1,5 dCi
81 kW M6 TEKNA
základný model
21 590 €
(3008 1,2 PureTech 96 kW M6 ACCESS)
22 760 €
(Qashqai 1,2 DIG-T 85 kW M6 ACENTA)
adekvátny model
26 890 €
(3008 1,6 Hdi 88 kW M6 ALLURE)
27 980 €
(Qashqai 1,5 dCi 81 kW M6 TEKNA)
adekvátna výbava
v sérii: predné a zadné PDC, elektricky sklopné zrkadlá, 18-palcové disky, dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat

za príplatok: Grip Control 410 €, LED svetlá 1 200 €, pack bezpečnosť s monitorovaním mŕtveho uhla a automatické diaľkové svetlá a výstraha pred neopustením jazdného pruhu 740 €, parkovací asistent 500 €, bezkľúčový vstup 400 €, vyhrievané čelné okno 220 €, navigácia 850 €, Focal sound system 850 €, vyhrievanie predných sedadiel 200 €
v sérii: navigácia, predné a zadné PDC, parkovací asistent, sledovanie mŕtveho uhla, automatické diaľkové svetlá, LED svetlá, 19-palcové disky, automatická klimatizácia, tempomat, elektricky sklopné zrkadlá, vyhrievané predné sedadlá, kamerový parkovací systém

za príplatok: vyhrievané čelné sklo 220 €
výsledná cena
32 260 €
28 200 €
 
Hyundai Tucson 1,7 CRDi
85 kW M6 STYLE
Seat Ateca 1,6 TDI
85 kW M6 XCELLENCE
základný model
20 490 €
(Tucson 1,6 GDi 97 kW M6 COMFORT)
17 990 €
(Ateca 1,0 TSI 85 kW M6 REFERENCE)
adekvátny model
26 490 €
(Tucson 1,7 CRDi 85 kW M6 STYLE)
24 730 €
(Ateca 1,6 TDI 85 kW M6 XCELLENCE)
adekvátna výbava
v sérii: 17-palcové disky, systém pre udržanie v jazdnom pruhu, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, vyhrievanie volantu, vyhrievanie predného okna pod stieračmi, automatická klimatizácia, tempomat, predné a zadné PDC, alarm, navigácia, zadná kamera

za príplatok: LED svetlá 600 €
v sérii: LED svetlá, 18-palcové disky, bezkľúčový vstup, automatická dvojzónová klimatizácia, elektricky sklopné zrkadlá, PDC vzadu, tempomat, zadná kamera

za príplatok: adaptívny tempomat 173 €, Sound system Beats 459 €, navigácia 969 €, PDC vpredu a parkovací asistent 549 €, sledovanie mŕtveho uhla 365 €, vyhrievané čelné sklo 173 €, vyhrievané predné sedadlá 482 €
výsledná cena
27 090 €
27 900 €