Test Peugeot RCZ 1,6THP 200

Aj keď sa už nejedná o žiadnu novinku, všetci v TopSpeed.sk sme naozaj veľmi radi, že Peugeot sa odhodlal stavať auto ako RCZ. Po dlhých rokoch, či desaťročiach je to peugeot, ktorý nie je hanba nalepiť si na stenu. Práve naopak. RCZ vyzerá skvelo - dynamicky, emotívne, moderne a aerodynamicky. Staticky má pre väčšinu všetky črty obdivovaného a túžobne želaného auta. Nezvyčajne, prakticky od uvedenia do predaja, má tento typ okamžite slušné renomé aj medzi autíčkarmi a skutočne prísnymi kritikmi.

TopSpeed prináša druhú autorecenziu Peugeot RCZ. A po druhýkrát môžeme (testovali sme Peugeot RCZ HDI 163k) verejne pridať zistenie, že Peugeot RCZ nie len skvelo vyzerá, ale rovnako tak na cestách aj funguje. Ako funguje v oblasti spoľahlivosti nám môžete zreferovať vy. Zdá sa, že vás majiteľov tohto kočkolapa nie je vôbec málo. Prakticky každý deň na našich cestách stretnem aspoň jeden kus, niekedy aj viac...

Peugeot typom RCZ pred dvoma rokmi vošiel do triedy luxusných imidžových kupé. Aj keď v minulom desaťročí vyrábal model 407 coupé, podľa väčšiny túto kategóriu opustil krásnym 406 coupé. Na rozdiel od krásnej 406ky od Pininfarinu je typ RCZ navyše skutočný športiak, telom aj dušou.
Interiér je naozaj na vysokej úrovni. Na peugeot je to svetová zmena!

Interiér je naozaj na vysokej úrovni. Na peugeot je to svetová zmena!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Bolo by to asi veľmi jednoduché, povrchné a informačne málo vídatné, keby som pre peugeot tak prelomové auto zhodnotil a opísal v piatich vetách. Pripravte sa preto na nápor faktov prepletených emóciami, ktoré by vám na konci mohli pomôcť vytvoriť si na tohto šviháka z francúzska názor.


Presne pred rokom sme preverili zdatnosti modelu so vznetovým dvojlitrom RCZ HDi s max. výkonom 163 k. Väčšinu vtedy zistených faktov vtedy môžeme teraz znova potvrdiť. Vtedy nám jednoznačne najviac chýbal výkon a dravosť. Dízlové RCZ je super voľba pre tých, ktorí nie sú ochotní brúsiť pneumatiky ani 1x za týždeň. Presnejšie vôbec. Aj keď ono sa to aj na modeli HDi veľmi pekne dá. Krátke výlety na okruh a uzavretú motokárovú trať to povtrdili. Ale je pre tých, ktorí chcú super štýlové auto na každý deň, nebudú točiť motor do oblakov, nebudú pískať pneumatikami ale ústami pri pohľadne na dosiahnutú spotrebu. Je pre tých, ktorí chcú komfortne a svižne cestovať, s prehľadom predbiehať a užívať si zakľukatené cesty.

V oblasti dizajnu Peugeotu RCZ nieto čo vyčítať, absolúne nič.

V oblasti dizajnu Peugeotu RCZ nieto čo vyčítať, absolúne nič.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov
Najväčším a v zásade jediným nedostatkom Peugeotu RCZ je obmedzená ponuka motorov a ich podpriemerné výkony.

Vedel som, že v ponuke je aj výkonnejšia verzia s benzínovým turbo motorom s max. výkonom 147 kW (200 k). Podľa uvádzaných údajov mi bolo ľúto, že Peugeot RCZ nemá v ponuke naozaj silný motor. Ale na verdikt som si musel počkať. Nebudem ho predsa hodnotiť za jeho chrbtom... :)


Moja predtucha sa naplno potvrdila. Ak chce výrobca moderným, robustným autom so slušnou aktívnou a pasívnou bezpečnosťou (asi netreba pochybovať, že Peugeot RCZ v testoch EuroNCAP nedopadne dobre - zatiaľ ho tam nerozbíjali) a slušnou výbavou, ktorého pohotovostná hmotnosť prekračuje 1300 kg zaujať pilotov, musí s pomerom výkonovej hmotnosti podliezť 8 kg na kilowatt. V tomto prípade to pri hmotnosti 1390 kg predstavuje požiadavku na výkon mininálne 176 kW (240 k). Opakujem, takto výkonný motor by mal byť pre skutočne športový model RCZ len začiatok. Športové Audi TTS má pri výkone 200 kW pohotovostnú hmotnosť 1470 kg, čo je 7,35 kg/kW. Naostrejší model TT RS má pre veľký 2,5 litrový 5-valec, množstvo chladičov a medzichladičov, veľké brzdy a podobne síce až 1525 kg, no k dispozícii tiež 265 kW, čo predstavuje výkonovú hmotnosť len 5,7 kg/kW.


Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motor pod kapotou tohto borca (turbom prepĺňaný radový 4 valec s objemom 1,6 l) je už každému kto sa o autá aspoň trošku zaujíma veľmi dobre známy, vďaka aliancii medzi BMW a PSA ho používa v širokom spektre modelov Citroen, Peugeot, Mini a najnovšie už aj BMW v rade 1. Na jeho adresu teda len krátko. Je to jeden z najlepšie zvládnutých motorov v tejto kategórii vôbec. V TopSpeed.sk sme s ním mali za ostatné dva roky česť už niekoľkokrát. Dokázalo sa, že podľa kombinácie s prevodovkou a celkovým naladením auta dokáže byť veľmi smädný (Mini Cooper S JCW), ale aj vcelku úsporný. Vhodným príkladom je napríklad aj tento fešák RCZ.

Výrobca tvrdí, že 200 koňový model dokáže jazdiť vo vymyslenom kombinovanom cykle len za 6,9 l na sto. To je, samozrejme, kravina. Ale nejde to ani tak na tričko samotného výrobcu, ako toho, kto tento nereálny spôsob merania a uročovania spotreby stanovil. Na našej testovacej trase, ktorá meria 90 km a má po tretine zo všetkého (diaľnica, mesto-obec, mimo mesto) a celé je to prešité kopcami, klesaniami a min. troma ostrými predbiehacími manévrami dosiahlo toto kupé spotrebu slušných 7,6 l. Počas celého testu, ktorý obsahoval mnoho svižných až rýchlych presunov bola spotreba po týždni na úrovni 8,6 l. Dovolím si tvrdiť, že každý majiteľ s týmto autom bude jazdiť kdesi medzi 8 - 8,5 litra. To na zdravých 200 koní pod kapotou nie je vôbec zlé číslo...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Na Peugeote RCZ ma ale aj všetkých autičkárov naďalej najviac mrzí fakt, že otvorený boj s Audi TT francúzi nedotiahli do konca. Dovolím si tvrdiť, že vo všetkých oblastiach, okrem ponuky motorov a výkonov, sa RCZ môže TéTéčku smelo pozerať priamo do očí. Pre porovnanie spektrum ponuky Audi TT a Peugeot RCZ. Ale dobre si všimnite aj tie ceny:

Jazda na Peugeote RCZ je vždy pasiou. Či sa ide na spotrebu, alebo na hranu...

Jazda na Peugeote RCZ je vždy pasiou. Či sa ide na spotrebu, alebo na hranu...

Zaujímavejšia než motor je tu prevodovka. 200 koňová verzia má iný typ 6 stupňovej manuálnej prevodovky. Tá je presnejšia, športovejšia, má dobré odstupňovanie prevodov a hodí sa ku charakteru ostrejšieho športového auta. Čo je ešte obdivuhodnejšie je odpruženie a tlmenie. Ako spomínam vo video, RCZ nemá v ponuke (ani za príplatok) aktívne pruženie, čo je ďalší argument, ktorým zaostáva za hlavným rivalom TT. Ale na klasické nezávislé zavesenie kolies bez možnosti meniť charakter pruženia je pruženie mimoriadne dobre vyvážené medzi komfortom a športovými potrebami. Kupé RCZ je tuhé a tvrdé, no nie nepohodlné. Napriek kombinácii s 19" diskami zvláda aj náš tankodróm vcelku dobre (samozrejme, keď si do RCZ presadnete z typov 407 a 508 bude sa vám zdať veľmi nepohodlný a tvrdý). Ale tí, ktorí poškuľujú po športiakoch RCZ v tomto musia oceniť.

Cenník modelov Audi TT a TT Roadster

Cenník modelov Audi TT a TT Roadster

Cenník modelov Audi TTS a TTS Roadster

Cenník modelov Audi TTS a TTS Roadster

Cenník modelov Audi TT RS a TT RS Roadster

Cenník modelov Audi TT RS a TT RS Roadster

Pre porovnanie cenník Peugeot RCZ

Pre porovnanie cenník Peugeot RCZ

Peugeot RCZ je mimoriadne vydarené auto. Ak by francúzi dokázali dať pod kapotu aspoň 250 koní a pripravili by ešte ostrejšiu verziu (aj tvarovo, brzdami a vzhľadom), bol by to skutočne adekvátny rival pre Audi TT. Takto ostáva dostupnejšou alternatívou pre tých, ktorí chcú štýlový športiak a moc hľadia na spotrebu gúm aj paliva a nemôžu/nechcú utratiť o poznanie viac peňazí za prémiové auto. RCZ je však skrytý talent. Kým sa na ňom dobre nepreveziete, nemáte šancu zistiť ako dobrý naozaj je...

PLUSY:

+ dizajn, štýl,
+ imidž, obdiv okolia,
+ jazdné vlastnosti,
+ vyladenie pruženia,
+ posed za volantom,
+ slušne spracovaný interiér
(nie celkom TT)
+ veľmi dobrý motor
(ochotný do otáčok, ťah v širokom spektre...)
+ akceptovateľná cena,
+ prekvapivo veľký kufor 321/639 l,

     

MÍNUSY:
 

- chýba naozaj výkonný motor,
- ergonómia interiéru
(nevhodné ovládače),
- nie všetkým pohodlné sedačky
(nie pre vysokých),
- 2+2 koncepcia je skôr 2+0,
- spotreba o 2l vyššia ako uvedená.

Peugeot RCZ 1,6 THP 200 k
rok výroby 2011

Motor: prepĺňaný zážihový radový 4-valec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu, objem 1 595 cm3, max. výkon 147 kW (200 k) pri 5 800 ot., max. krútiaci moment 255 Nm/1 700 ot. - 275 Nm krátkodobo pre overboost,
Pohon: suchá trecia spojka, mechanická 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečné ramena, kotúčové brzdy, hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom, systémy ABS, protiprekĺz, stabilizačný systém
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8,5 x 19", rozmery pneumatík - 235/40 R19
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 4 287 x 1 845 x 1 359 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 390 kg,

Dynamické parametre:

Priemerná spotreba:

max. rýchlosť - 235 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,5 s

podľa výrobcu - kombinovaná prevádzka - 6,9 l/100 km, namerané hodnoty - 7,6 l/100 km na testovacej trase a 8,6 l/100 km počas celého testu.

Cena: Základný model od 26 850 €
Testovaná verzia cca 35 000 €