Range Rover Sport 3.6 TDV8

Jazdiť autom ako Land Rover Range Rover Sport je ako listovať v prémiovom katalógu – na každej stránke vás nadchne niečo iné. Je to auto mnohých skvelých vlastností na strane jednej, ale aj kompromisov na strane druhej. V každom prípade, stále sa bavíme o jednom z najlepších áut svojej triedy. Verzia Sport je tu s nami od roku 2005 (vtedy Ford vlastnil Land Rover) keď bol predstavený na North American International Auto Show v Detroite. Ešte v tom roku sa pustil Sport do ostrého predaja a dnes je tu s nami už 4. sezónu. Presný názov našej testovacej verzie je Range Rover Sport 3.6 TDV8 SE vo farbe „Rimini Red“. Mimochodom, čierne Sporty stretávate kde kade, ale v tejto farbe sme nestretli ani jeden.

Range Rover bol už oddávna iný ako väčšina off-roadov, vlastne spolu s Mercedesom G a Toyotou Land Cruiser je to hviezdna trojka ktorá stojí na úplnej špici luxusných off-roadov. Schválne nepíšeme SUV, pretože toto je skutočne iná liga. Ďalším faktom je, že aj keď  táto trojica má rodokmeň pravoverných off-roadov, 99% ich majiteľov ich nikdy nevezme mimo spevnenú vozovku, maximálne tak na štrkovú cestu k jazeru či v zime do zasneženého kopca. To ale na kvalite týchto áut neuberá, i keď už aj v tomto smere je vidieť isté obozretné kroky výrobcov (napríklad zmenšenie počtu uzávierok v novších generáciách atď). Preto sme aj my testovali tento Range Rover Sport v 99% času na cestách a ten zvyšok v ľahkom teréne. Nie, žiadne krkolomné testy na tankodrome, cieľovka tohto auta má úplne iné chute a potreby.

Mnoho ľudí sa pýta, resp nevie, aký že je to rozdiel medzi modelmi Range Rover a Range Rover Sport. No, kým obe auta neuvidíte vedľa seba, rozdiely by ste hľadali ťažko. V prvom rade je verzia Sport nižšia, má viac aerodynamickú karosériu (napríklad nárazníky, lišty alebo blatníky) či štandardne väčšie kolesá . Taktiež veľa rozdielov nájdete vo výbave alebo v samotnom interiéry. Ten najväčší rozdiel ale pocíti vaša peňaženka – štartovacia cena verzie Sport je podstatne nižšie, až o cca 35.000 EUR.

Range Rover bol už oddávna iný ako väčšina off-roadov, vlastne spolu s Mercedesom G a Toyotou Land Cruiser je to hviezdna trojka ktorá stojí na úplnej špici luxusných off-roadov

Už pri príchode k autu vás upútajú krásne vyvážené proporcie tohto auta a aj keď sa pohybuje v približne rovnakej cenovej hladine ako napríklad Mercedes ML, pôsobí ďaleko luxusnejším a majestátnejším dojmom. Hlavne v tejto červenej farbe je tento dojem ešte silnejší. Preto celkom nechápeme použitie vonkajších nelakovaných kľučiek, zbytočne to zráža ten skvelý prvý dojem. Už v predošlej generácií (označenie "P38A", rv 95-02) mal Range Rover vynikajúco riešenú prístrojovú dosku a tu nájdete jej prirodzenú evolúciu. Čo obzvlášť oceňujeme, je posed na špičkových sedačkách a pozícia za volantom. Ak prekusnete to, že na červenej si s autobusárom vo vedľajšom pruhu pozeráte z očí do očí, tak isto oceníte celkovú polohu vodiča, ktorý si po čase pripadá ako v bežnom osobáku (až na tu výšku nad zemou). Čerešničkou je potom niekoľko veľmi dobre vyriešených plôch v dosahu vodiča, kde si môžete pri jazde oprieť ruky (len stredové opierky sú tu tri...). Teda ani pri dlhšej ceste vám nehrozí únava, hlavne ak vám do uší hrá špičková audio sústava Harman Kardon. Well done! Len prosím, spravte niečo s tým zeleným podsvietením budíkov... Vnútorný priestor je ďaleko väčší ako napríklad v už spomínanom Mercedese ML či BMW X5 (o BMW X6 ani nehovoriac). Vzadu teda skutočne a bez kompromisov odveziete ďalšie 3 dospelé osoby. Taktiež kufor a jeho nakladacia hrana je nižšia ako u konkurencie.

<p>Interiér Range Rover Sport</p>

Anglický žrebec


Náš Sport mal pod kapotou, ako sme už spomínali, novinku 3.6 TDV8 spriahnutú s automatickou prevodovkou (6.st).  Jedná sa o 32 ventilový V8 dieselový agregát (zovretie 90 stupňov) s hliníkovou hlavou valcov (prepĺňaný je dvoma turbami s variabilnou geometriou lopatiek). Podľa zvuku je to stále diesel (aj keď je blok  motora vyrobený zo zliatiny obohatenej grafitom kvôli potlačeniu hluku) avšak kultivovanosťou V8 skóruje aj u odporcov nafty. V čom je diesel klasicky silný, je krútiaci moment - ten v tomto prípade dosahuje najvyššej hodnoty spomedzi všetkých Range Roverov a prekonáva tak aj kompresorovú verziu 4,2 V8 známu z modelu Jaguar XKR. Hodnota 640 Nm hovorí sama za seba, a aj s autom o váhe malého tanku dokáže veľmi rezko zacvičiť. Čo nás ale šokovalo úplne najviac, to bola spotreba. Pri viacmenej mestskej prevádzke sme sa dokázali pohybovať na približne 11,5 litrovej hranici. Musíme uznať, že je to na cca 2700kg vážiace auto (nie príliš aerodynamického tvaru) vynikajúca hodnota.

Jazda s týmto krížnikom môže byť označená ako veľmi komfortná, hlavne kvôli faktu, že je to ešte stále viac off-road ako klasické cestné auto

Jazda s týmto krížnikom môže byť označená ako veľmi komfortná, hlavne kvôli faktu, že je to ešte stále viac off-road ako klasické cestné auto. Avšak najmä kvôli absencií akýchkoľvek režimov komfortu/tuhosti odpruženia  (viď Toyota Land Cruiser či Porsche Cayenne)  zbytočne stráca. Čo nás ale jednoznačne potešilo, je technológia Terrain Response. Priamo pod stredovým panelom nájdete ovládač tohto systému, s ktorým si dokážete nastaviť typ terénu po akom sa práve chystáte prejsť. Celkovo je tu až 5 možných variánt ktoré priamo ovplyvňujú následné správanie auta (prísun točivého momentu, kontrola trakcie či výška auta). Mimochodom, tú svetlú výšku si môžete nastaviť aj v bežnom cestnom režime, avšak pri prekročení istej rýchlosti sa opäť automaticky nastaví na strednú hodnotu. Je to zlá správa pre všetkých hip-hoperov ktorý by chceli po meste behať s autom na zemi, žiaľ, nedá sa to...  Ďalšia vec, ktorá si zaslúži od nás absolutórium sú brzdy. Tie nesú na sebe nápis Brembo a ich účinok a ochota spomaľovať skoro 3 tony živej váhy (nezabudnite že aj posádka niečo váži) je úžasná. Ich reakcia je ostrá a hlavne sme nespozorovali žiaden fading či akékoľvek zaváhanie. Vodič má tak oprávnený pocit bezpečia a kontroly nad autom (samozrejme, fyzika je fyzika).

Celkovo sme s týmto autom strávili niekoľko pekných dní a musíme povedať, že kedykoľvek sa k nemu opäť radi vrátime. Ak máte slabosť pre veľké autá, či potrebujete občas vybehnúť  mimo spevnenú cestu, Range Rover Sport môže byť pre vás horúcim favoritom. Najmä ak kúpu takéhoto auta plánujete v súčasnej dobe, keď o rôzne zľavy a akcie zo strany predajcov nie je núdza.


PS: vychutnajte si fotografie, nikto iný vám na Slovensku takéto neprinesie!

<p>Range Rover Sport 3.6 TDV8</p>

Zdvihový objem (ccm): 3628
Počet valcov / ventilov: V8 / 32
Maximálny výkon (kW / ps): 200 / 272
Maximálny krútiaci moment (Nm): 640
Maximálna rýchlosť (km/h): 209
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 14.7 / 9 / 11.1
Prevodovka: automatická 6.st
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2675
Rozmer pneu: 19"
Cena (Sk, Euro): 73.466 EUR (2.213.236 SKK)
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 36 obrázkov