Test Renault Wind 1,6 16V

Na Renault Wind sme si museli počkať niekoľko rokov po jeho ohlásení. Pôvodne sa totiž mal volať Twingo CC ale nakoniec k nám zavial vietor a priniesol maličké coupe-cabriolet menom Wind na báze Twinga. Testovaná verzia Wind 1,6 16v má pôvod v Twingu RS, čo sa javí ako veľmi dobrý základ. Akoby by aj nie, veď si spomeňte na náš starší test Renault Twingo RS, kde sme toto mestské auto vychválili najmä za radosť, ktorú vám dokáže dať aj keď nemáte pod kapotou stovky koní. To hlavné sa totiž skrývalo vo vyšlachtenom podvozku a nízkej hmotnosti. Ak si pozrieme dnešného pána na holenie tak zistíme, že na našom trhu nemá prakticky priameho konkurenta. Či viete o nejakom?

Hodnotiť design nebudem, len poviem, že Wind je doslova magnetom pre oči. Takmer každý sa za ním otočí aj keď názory na jeho tvar su skutočne rôzne. Ale určite sa zhodneme v tom, že sa jedná o auto pre ženy, druhé pohlavie vyzerá za jeho volantom, no povedzme že divne... Avšak to najlepšie na tom je fakt, že výzor ho pasuje k ďaleko drahším autám, takže konečná cenovka môže niekoho (príjemne) zaskočiť. Jedná sa o CC, teda kupé a kabriolet v jednom balení. Sklopenie strechy zaberie 12 sekúnd (pozrite video) a nijako výrazne nemení tvar auta, avšak iné veci áno. O tých ale neskôr. Zložená strecha taktiež neuberá vzácny priestor z kufra, pretože celá sa dokáže zložiť do tretích dverí, resp do krytu batožinového priestoru. Ak sa pozriete na otvorené dvere, isto vás zaujme ich zakončenie na hornej hrane. Svojho času mal niečo podobné aj Nissan ZX300. Ale to už špekulujem :)

Interiér vás ničím neoslní a naplno prezrádza svoju cenovku

Interiér vás ničím neoslní a naplno prezrádza svoju cenovku

Interiér je zmesou Renaulťáckych tvarov, materiálov a ovládačov. Hlavným materiálom je tvrdý plast, ktorý síce vyzerá lacno (a na dotyk aj je) ale svoj účel splní, pretože sa ráta aj s jeho vystavením poveternostným vplyvom. To, že sa jedná o auto pre ženy dokazuje niekoľko vecí, napríklad veľkosť sedačiek, ktoré sú pre dospelého muža jednoducho primalé. Po usadnutí do auta a zabuchnutí dverí ma napadlo len jedno slovo - klaustrofóbia. Postupom času sa to samozrejme zlepší (a zmizne úplne keď dáte dole strechu), jednalo sa len o prvotný nezvyk. Na čo si však nezvyknem asi nikdy, to je ovládanie niektorých vecí typických pre túto značku, ako keby nám to Renault robil schválne: tempomat (kapitola sama o sebe), klaksón, vypínač ESP, nastavenie zrkadiel...

Renault Wind je o dve triedy exkluzívnejšia podoba Twinga

Motor 1,6 16v je staré známe číslo z Twinga RS. Papierový výkon 98 kW (133 k) sa zdá byť na váhu 1170kg postačujúci (my sme mu namerali dokonca 102 kW (139 k) a v reále to aj tak skutočne je. V žiadnom prípade ale nečakajte dych vyrážajúcu pružnosť, Wind 1,6 je svojou dynamikou na úrovni bežných 1600 ccm vozidiel, veď voči čipernému Twingu nabral 100 kg živej váhy! Navyše, do približne 4000 o/min je aj dosť mŕtvy, prebúdzať sa začína až nad touto hranicou a svoje výkonové maximum dosahuje pri 6730 o/min (pozri graf). Tu už ale motor vyslovene jačí a za tento koncert si aj zapýta - spotreba bola pri bežnom jazdení v našom prípade 8,3 l/100 km, avšak pod toto číslo sa dostane len veľmi ťažko. Dovolím si tvrdiť, že ak by bolo v tomto aute 6 stupňov miesto 5, išiel by apetít dole. Prevodovka a konkrétne radenie jednotlivých stupňov je už klasicky bolesťou celého Francúzska, ale aj tu sa blíska na lepšie časy a tento Wind je toho dôkazom. Nie je to radenie á la Mazda MX-5, ale potešilo nás, že je to opäť o niečo lepšie ako v minulosti.

Žena za volantom Renaultu Wind. Presne tak to má byť...

Žena za volantom Renaultu Wind. Presne tak to má byť...

Kto si kupuje Renault Wind tak musí tušiť, že si domov berie auto so športovo ladeným podvozkom navyše obuté na nizučkých 17" (205/40 R17) pneumatikách. Tie iste na komfote nepridajú, ale celkovo je kvalita jazdy prijatelná, v žiadnom prípade sa nejedná o nepohodlnú či tvrdú jazdu á la Mégane RS (ten ale milujeme :) A tu sa dostávame k tomu, čo sme naznačili na samom začiatku: zložená strecha za chrbátom posádky síce nezmení tvar auta, ale jeho jazdné vlastnosti. Tým, že sa hmotnosť strechy presunie do zadnej časti, jemne ovplyňuje aj chovanie auta na limite. Toto ale nezistíte pri inej, ako vyslovenej ostrej jazde, keď má zadok tendenciu zotrvať v danom smere. Avšak opakujem, bežná užívateľka Winda toto nikdy nepostrehne. Wind sa správa veľmi predvídavo a bezpečne, žiadne zákernosti rozhodne nečakajte.

Renault Wind je vybavený elektrickým posilovačom riadenia, avšak bez obáv, v žiadnom prípade sa nejedná o zabijáka citu či spätnej väzby vo volante. Na naše prekvapenie je to aj s týmto prvkom celkom zábavné a komunikatívne auto.

Renault Wind si nespletiete s ničím iným, veď sa len na neho pozrite!

Renault Wind si nespletiete s ničím iným, veď sa len na neho pozrite!

Mať Winda na každý deň? Áno, ale určite nie ako jediné auto v rodine, na to je príliš jednosmerne zamerané. Ak ale chcete imidžové, neokukané autíčko s dobrými jazdnými vlastnosťami, ktoré má navyše možnosť dať dole strechu a to všetko za dobrú cenu, berte ho. Musíte mu síce prepáčiť niektoré nedostatky (lacná kabína, slabé odhlučnenie...) ale za svoje peniaze dostanete dobrú protihodnotu.

Wind má však iný problém, a ten sa volá Twingo RS a Clio RS... Twingo je lacnejšie a aj praktickejšie, ale zase nemá tu magickú 12 sekundovú strechu. Náš testovaný Wind 1,6 16v stojí približne 17 990 EUR, a to už je pomaličky teritórium úžasného Clia RS, ktoré stojí 21 900 EUR.

Som ale presvedčený o tom, že takto to vidíme len my, petrolheadi, majiteľka Windu sa totiž rozhoduje podľa iných kritérií a tam je toto auto skutočne silné...



PLUSY:

+ dizajn, štýl,
+ neopozeranosť,
+ imidž
+ dve autá v jednom
+ nemenný objem kufra




MÍNUSY:

- ergonómia interiéru
- použité plasty
- odhlučnenie
- spotreba by mohla byť nižšia
- výhľad vzad

Renault Wind 1,6 16v
rok výroby 2010
Motor: atmosférický zážihový radový štvorvalec vpredu naprieč, objem 1 598 cm3, max. výkon 98 kW (133 k) / 6 750 ot, max. krútiaci moment 160 Nm / 4 400 ot, litrový výkon 61 kW / l ( 83 k/l).
Pohon: mechanická 5-stupňová prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečné ramena, kotúčové brzdy (280/240), hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom, systémy ABS, protiprekĺz, stabilizačný systém
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17", rozmery pneumatík - 205/40 R17
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 3833 x 1689 x 1381 mm, objem kufra - 270 l, pohotovostná hmotnosť - 1 170 kg, kombinovaná spotreba - 6,9 l/100 km
Dynamické parametre: max. rýchlosť - 201 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 9,2 s
Cena: Základný model od 15 990 €
Test. verzia 1,6 16v od 17 990 €
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 46 obrázkov