Dá sa polemizovať o tom, ktorý výrobca prišiel s prvým bežným cestným autom upraveným pre terén. Volkswagen nepochybne bol medzi priekopníkmi tohto druhu, keď v 80. rokoch na báze II. generácie Golfa robil model Country. Ale ako ten do ponuky prišiel, tak sa z nej aj vytratil. Takže znalci môžu oprávnene namietať, že prvenstvo modernej generácie týchto áut patrí Švédom. Pred koncom minulého storočia totiž priniesli Volvo V70 CrossCountry. O zhruba dva roky neskôr predstavilo prvú generáciu Audi A6 Allroad a od začiatku nového storočia sa ponuka v Európe s terénnymi kombíkmi doslova sype. No ešte pár rokov predtým, celkom presne v roku 1995, prišlo Subaru s typom Legacy vo verzii Outback. Prvé modely kombíka pre "terén" boli určené pre všetky trhy okrem Európy. Tu sa Legacy Outback objavilo "až" v roku 1997. No stále platí, že toto je ten skutočný prvý priekopník nového podsegmentu moderných kombíkov. No je vlastne celkom jedno, kto bol prvý a kto kopíruje. Podstatné je, čo za svoje peniaze vy ako klient dostanete. Preto sme sa celkom podrobne pozreli na schopnosti cenovo najdostupnejšej alternatívy spomedzi technicky identickej trojice Golf Alltrack a Octavia Scout. Toto je Seat Leon vo verzii pre zážitky Xperience.

Dominant

Koncern Volkswagen je v tomto segmente trhu neprekonateľný. Ponuku zodvihnutých kombíkov s pohonom oboch náprav, ktoré sa v miernom teréne nestratia, má celosvetovo najpestrejšiu. A4 Allroad a A6 Allroad, Octavia Scout, Golf Alltrack a Passat Alltrack a samozrejme Seat Leon Xperience. Práve ten sme pred časom vybrali na redakčný test. Po ozaj pozitívnom hodnotení v teste Octavie III Scout sme zvedaví, aká je španielska alternatíva auta, ktorému pristane špina a nepohoda. Síce to nerobíme často, no v tomto prípade sme vyskúšali rovno dva modely. Jeden s prepĺňaným benzínovým 4-valcom 1.8 TSI s max. výkonom 132 kW (180 k) skombinovaný so 6-stupňovou samočinnou prevodovkou DSG a druhý s naftovým dvojlitrom s max. výkonom 110 kW (150 k) v kombinácii so 6-stupňovým manuálom. Ktorú by sme brali radšej? A páči sa nám Leon Xperience viac ako jeho najväčší konkurent na slovenskom a českom trhu Octavia III Scout? To a oveľa viac sa dozviete z videotestu nižšie:

To, čo je pekné nie je automaticky a vždy aj praktické. Vonkajšie spätné zrkadlá Seatu Leon špinia zorné pole vodiča na oboch stranách. Či už vodou, snehom, alebo hmyzom v lete... Toto miesto však kefy neumyjú.

Súčasný Seat Leon je vcelku vydarené auto. Verzia Xperience nás doslova milo prekvapila. V rokoch 2009 až 2013 bol podľa EuroNCAP 4. najbezpečnejším autom kategórie Small Family Car.

Vo videoteste opakovane konštatujeme, že Leon Xperience je podľa nás ešte o trochu lepším autom než ozaj vydarená Octavia III Scout. Iste, nie je to jeho jediný, ale nepochybne hlavný konkurent na našich trhoch v SR a ČR. Napriek tomu, že Španiel má o pár desiatok litrov menší kufor a o 6 mm nižšiu svetlú výšku, pri bežnom používaní zvládne viac než 90% toho, čo Octavia Scout. Ak mu dáte prednosť, odmení sa nielen krajším dizajnom, športovejšími jazdnými vlastnosťami a skvelými prednými sedadlami, ale aj širšou ponukou motorov, prevodoviek a pohonov, nižšou cenou a v neposlednom rade neopozeranosťou. 

Seat Leon bol v rokoch 2009 - 2012 podľa EuroNCAP 4. najbezpečnejším testovaným autom v kategórii Small Family Car. To je veľmi slušný výsledok.

Seat Leon Xperience
rok výroby 2015
 

PLUSY:

+ vyšportovaný dynamický dizajn,
+ ponuka motorov, pohonov a prevodoviek,
+ všestrannosť,
+ neopozeranosť,
+ športovo/komfortný podvozok,
+ veľmi vhodný pre naše NEcesty,
+ prekvapivé schopnosti v teréne,
+ príjemné jazdné vlastnosti na cestách,
+ predné športovo-komfortné sedadlá,
+ nízka hlučnosť vnútri (benzínová verzia),
+ všetky prednosti Seat Leon ST
  (priestor vnútri, veľký kufor, robustná konštrukcia, mnoho odkladacích priestorov...).

 

     

MÍNUSY:

- chýba asistent zjazdu z kopca,
- široký stredový tunel tlačí vodiča,
- stretávacie LED svetlá bez funkcií,
- automat diaľkových sv. reaguje neskoro,

- nádrž len 55 l
  (TDI dojazd 850 km, TSI 650 km),
- vonkajšie zrkadlá špinia zorné pole,
- ECO režim totálne dusí motor!
 

 

 

 


 

 

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Leon X-perience je naozaj rozumnou voľbou ak potrebujete rodinné auto a sem tam s ním zájsť aj mimo cestu. V ľahkom teréne dokáže viac ako mnohé SUV a na bežnej ceste je to stále pekné, aerodynamické, praktické rodinné auto, ktoré nepôsobí smiešne. Leon má navyše slušné jazdné vlastnosti. Účinok adaptívneho podvozka je však otázny. Zmeny v jednotlivých režimoch sú totiž veľmi malé. S Leonom X-perience máte tiež dobrý predpoklad, že si bude lepšie držať hodnotu ako bežné modely. Podobne ako Octavia Scout.


Cennik modelov Seat Leon X-PERIENCE platný na Slovensku.

 

Seat Leon

X-PERIENCE  1.8 TSI

rok výroby 2015

Motor:

zážihový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 798 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 82,5 × 84,2 mm, kompresný pomer 9,6 : 1, max. výkon 132 kW (180 k) / 4500 - 6200 ot, max. krútiaci moment 280 Nm / 1350 - 4500 ot, litrový výkon 66 kW (90 k) / l. Emisná norma - Euro VI.

Pohon:

automatická 6-stupňová prevodovka DSG, pohon všetkých kolies

Podvozok:

nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy predné 312 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA,

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,0 x 17", pneu 205/55 R17

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4543 x 1816 x 1481 mm, rázvor - 2630 mm, objem kufra - 587 l, pohotovostná hmotnosť - 1 486 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 6,5 l/100 km, objem nádrže - 55 l, výkonová hmotnosť 11,26 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 221 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,2 s

Cena:

Základný model  - od 27 000 €

 

Seat Leon

X-PERIENCE 2.0 TDI

rok výroby 2015

Motor:

vznetový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva Common Rail, objem 1 968 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 81.0 × 95.5 mm, kompresný pomer 16.2 : 1, max. výkon 110 kW (150 k) / 3500 - 4000 ot, max. krútiaci moment 340 Nm / 1750 - 3000 ot, litrový výkon 55 kW (75 k) / l. Emisná norma - Euro VI.

Pohon:

manuálna 6-stupňová prevodovka, pohon všetkých kolies

Podvozok:

nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy predné 288 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA,

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,0 x 17", pneu 205/55 R17

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4543 x 1816 x 1481 mm, rázvor - 2630 mm, objem kufra - 587, pohotovostná hmotnosť - 1 491 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 4,8 l/100 km, objem nádrže - 55 l, výkonová hmotnosť 13,55 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 208 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,7 s

Cena:

Základný model  - od 24 720 €