Test: Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4

Bez okolkov a kalerábov prejdem rovno k veci. Škoda Yeti je skvelé auto! Bez ohľadu na verziu, najnovšia škoda je vydarená viac než väčšina z vás bude ochotná uveriť a akceptovať. Samozrejme je nutné ju vnímať v súvislostiach určenia. Nie je to športiak, nie je to reprezentatívne auto. Inak je to naozaj všetko v jednom. Mojou misiou je vás úplne nezištne presvedčiť, že Yeti je hoden nie len vášho času a pozornosti, ale dokonca stojí za to ho mať doma.

Už dve desaťročia počúvam, že zlé autá sa už nerobia. Blbosť! História od roku 1990 dala mnohým jasne vedieť opak. Nemôže a nikdy to nebude inak. Prečo? Lebo auto je, rovnako, ako každá spotrebná vec prostriedkom pre výrobcu ako zarobiť. Nič iné za tým nie je! Vážne. Automobilový priemysel je tvrdý a nekompromisný obchod. Nebuďte naivní len preto, lebo autá pre vás znamenajú život. Že sa vám o nich sníva, zbožňujete ich a chceli by ste mať v megagaráži samé chuťovky? Aj ja. Ale preto ešte neprehltnem tvrdenie, že zĺých áut niet, lebo "no name" výrobca na vývoj minul 5 rokov a more núl peňazí. Toto treba vnímať v súvislostiach doby. Isteže, azda všetky práve nové autá by boli pred dvoma desaťročiami hviezdy. Ale svet predsa nespí. Práve naopak. Preto veci, ktoré sa autám vyčítali kedysi sú už dnes zväčša vyriešené... Ale nová doba má nové kritériá. A podľa nich nevydarené autá stále existujú. Ja vám chcem otvoriť oči a potvrdiť, čo ste už možno zachytili. Že Yeti medzi zlými zaručene nie je. A nie len to. Yeti je celosvetová špička. V kategórii malých SUV jednoznačne.

Škoda Yeti je mojím autom roka 2010.

Sú ročníky, kedy mám s voľbou Auto Roka - teda Car of the Year na Európskej úrovni problém. Je tam nejedno auto, ktoré skúšku času neobstálo a dodnes nechápem, ako mohlo získať tento prestížny titul. Ešte okatejšie rozdiely vo voľbe Auto Roka sú v slovenskej ankete. Niet divu jej renomé... Úprimne, s víťazmi COTY 2010 a COTY Slovakia 2010 nemám žiaden problém. Nové Polo aj Astra sú skvelé autá. Naozaj. Ale v mojich očiach sú v porovnaní s Yeti ako celok veľmi konvenčné a konzervatívne. Práve preto by som ja osobne dal najviac bodov práve snežnému mužovi.

Svetlá výška všetkých verzií je 180 mm, čo je skvelý kompromis medzi potrebami bežných ciest a ľahkého terénu.

Svetlá výška všetkých verzií je 180 mm, čo je skvelý kompromis medzi potrebami bežných ciest a ľahkého terénu.

Moju poklonu má Škoda s typom Yeti aj preto, lebo je to prvý skok výrobcu do hlbokých vôd nového SUV segmentu, v ktorých bola škoda doposiaľ s modelmi Scout len po kolená. A hneď prvý skok je šípka z najvyššieho mostíka. Možno ste ani nevedeli, že Yeti stojí na modifikovanej plošine Octavia II, známej ako A5. Vrámci VW Group na ňom dovedna stojí až 17 áut.

Meranie na valcovej brzde MAHA 4x4 v bratislavskej pobočke firmy Profituning potvrdilo takmer výrobcom uvádzané parametre. Max. výkon 115 kW (156 k) naozaj v rozsahu 4 500 - 6 000 ot. S priebehom krútiaceho momentu, ktorého špička 238 Nm je len o málo nižšia než tvrdí výrobca, to v oblasti jeho priebehu už malo väčšie odchýlky a krivka nebola v rozmedzí 1 500 - 4 000 ot ani približne plochá. Nárast sily motora je v nízkych otáčkach pozvoľnejší, čo je cítiť aj na jazdnej dynamike. Ale toto nie je žiaden šprintér. Na všetko ostatné je priamovstrekový 1.8 TSI super, a podľa mňa aj najlepší motor v ponuke.

Vo videu hneď na začiatku tvrdím, že na Yeti som nenašiel žiadnu chybu. Následne si pozriete naše klasické PLUSY/MÍNUSY a nájdete tam tri výčitky. Kde je problém? Nikde. Yeti naozaj nemá žiadnu vážnejšiu chybu. Chýbajú mu emócie? No a? To väčšine ľudových nemeckých áut. Sú podobné ako Nemci sami - presné, precízne, ale chladné a odmerané. Prosto fungujú a to je dôležité. Veď to predsa auto má, nie? Kdesi v závisti a neochote či neschopnosti vyrovnať sa nemeckej premakanosti vznikla táto nemerateľná "chyba". Jasné, sú nie nemecké autá, ktoré robia z jazdy zážitok, rozprúdia krv a zvýšia tep. Ale kto to zmeria? Kto to vyhodnotí? Okrem toho, čo je lepšie? Snívať aké to môže byť keby...? Alebo proste sadnúť a ísť?

Pri jazdení stredne ťažkým terénom som relatívne rýchlo narazil na vážnejší problém. Schopnosti Yetiho 4x4 v teréne sú vďaka mnohým chytrým riešeniam sú naozaj úchvatné. O tomto som sa s vami podelil už pred 3/4 rokom. Ale schopnostiam podvozka a pohonu nestíha prenos sily medzi motorom a prevodovkou - spojka (spojky pri DSG). Už po krátkom šantení v zložitom teréne pri malých rýchlostiach, kedy spojka musí byť prekĺze na to každý príde. Pre plazenie sa terénom by to chcelo redukciu, alebo hydraulický automat. Alebo naozaj? Stačí sa len trošku zamyslieť a je jasné, že vôbec nie. Nik, alebo len naozaj málokto bude ochotný brať Yeti do takého terénu, kde by to naozaj potreboval. Takže manuál a DSG v ponuke sú naozaj v poriadku... Pravý offroader sa na Yeti ani nepozrie. A tí ostatní? Tam, kde by ich jeho veľké chodidlá boli schopné vziať sa neodvážia.

Dotykový LCD a jeho odozva? Hmm, tak ten ma štval už aj v Superbe, ktorý sme mali na test. Kompletné multimédiá sú však od dodávateľa a používa ich aj VW. S tým teda chalani v Mladej Boleslavi naozaj nič nespravia...

Yeti a Superb Combi sú podľa mňa najlepšie škodovky vôbec. Alebo teda minimálne ostatných 30. rokov, čo škodovky poznám. Ťažko to vyjadriť v percentách, alebo číslach. Jednoduchšie je povedať to opačne. Yeti vám splní všetko čo môžete od auta kedy chcieť. Okrem dvoch vecí - neuspokojí pilotov a snobov.

PLUSY:

- ohromne praktická pre život
(mesto, vidiek, terén, výlet...),
- vhodné ceny,
- super spotreba,
v meste aj pod 7,5 l/100 km,
- motor prakticky potvrdil svoje údaje,
- jazdné vlastnosti,
- všetko funguje ako má, ba aj lepšie,
- kvalita spracovania a materiálov,
- robustnosť vnútri i na podvozku,
- skvelá pre naše necesty,
- tuhšie pruženie/príjemný komfort.

MÍNUSY:
(tak predsa len zopár)

- emočne sterilná,
- chýba klasický automat
(vysvetlenie v texte),
- dotykový LCD s dlhou odozvou - nebezpečné,
- chýba možnosť uzamknúť pohon 4x4.

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Aj pre mňa sa jedná o veľmi príjemné prekvapenie od automobilky Škoda. Jediné auto, ktoré by mu vôbec mohlo v blízkej budúcnosti konkurovať, je Dacia Duster. Nechajme sa prekvapiť, ale Yeti je zatiaľ môj bezkonkurenčný favorit!

Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4
rok výroby 2009
Motor:

celohliníkový radový 4-valec vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva prepĺňaný turbom s medzichladičom stlačeného vzduchu, objem 1798 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 82,5 x 84,2 mm, kompresný pomer 9,6:1, max. výkon 118 kW (160 k) / 4 500 - 6 200 ot, max. krútiaci moment 250 Nm / 1 500 - 4 500 ot, litrový výkon 65,5 kW (89 k) / l.

Pohon: suchá trecia spojka, 6-stupňová mechanická prevodovka, samočinne aktivovaný pohon 4x4 Haldex IV. generácie
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy p/z - 288/272 mm, ABS, EBD, EBA, ESP, elektrický posiľňovač riadenia EPS.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,0 x 17", pneu 225/50 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4225 x 1795 x 1690 mm, objem kufra - 405 - 1760 l, pohotovostná hmotnosť - 1 460 kg, kombinovaná spotreba -8,0 l/100 km, výkonová hmotnosť 12,6 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 200 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,4 s

Cena: Základný model 4x2 - od 13 900 €, Základný model so 4x4 - od 17 500 €, Testovaná verzia - cca 25 000 €
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov