Napriek tomu, že môj otec je veterinár, v ríši zvierat zďaleka nie som doma. Poznám snáď aj menej zverov, než priemerný šiestak. No odkedy som v kontakte s novinkou Subaru, po rozume mi zavše chodí lemur.Subaru Levorg GT-S je pritom umelé slovo, ktoré vzniklo spojením častí slov LEgacy, reVOlution a touRING. Má reflektovať DNA predošlých typov, z ktorých sa nový športový kombík skladá.

 

 

Väčšine bežných klientov (nie fanúšikov značky) bude základ slova určite ukradnutý, no dobre sa na tom buduje marketing. Čo však nikomu ukradnuté určite nebude, je zážitok z jazdy. Ten na betón ocenia všetci, ktorí sa do Levorgu dostanú. A veru, ak máte radi volant, nielen pre športové jazdné vlastnosti, ale aj komfort pruženia na našich necestách, účinok bŕzd a vôbec komplexnosť jazdných vlastností, mali by ste Levorg okúsiť všetci. Totiž, spomedzi bežne dostupných áut snáď najlepšie predvedie, čo dokáže umne navrhnutá klasika bez elektronicky nastaviteľných tlmičov, bez aktívnych stabilizátorov či diferenciálov. Levorg je prosto až nepochopiteľne kvalitne zvládnuté auto a plným právom ho marketing označuje za športový kombík. Skutočne ním je. No nie preto, že dokáže jazdiť extra rýchlo. Naopak, je skôr lenivší, no napriek tomu zďaleka nie nudný. Rozumiete mi?

Levorg stojí na platforme Imprezy a Legacy. Auto, ktoré existuje len ako kombík, dnes treba na trhu hľadať. Jeho úlohou je nahradiť Imprezu Wagon, ktorú výrobca neponúka už viac než desaťročie. Inými slovami, má svetu ponúknuť alternatívu stredne veľkého rodinného kombi, teda typ auta, z ktorého je hlavne Európa dlhodobo v tranze. Ostatný svet je oveľa menej kombíkový ako my na starom kontinente. Napriek tomu je Levorg dostupný snáď na každom kontinente a prekvapivo práve v Európe má najobmedzenejšiu ponuku. Spredu síce náramne pripomína nadupanú Imprezu WRX STI, čo vôbec nie je náhoda, bol to cieľ. Zároveň ho však u nás kúpite len v jednej konfigurácii - ako kombi, s jediným motorom 1,6 turbo 170 k, len s variátorom, teda CVT prevodovkou Lineartronic. Nemáme k dispozícii motor z WRX STi, ani boxer diesel, a práve to je pre Európu až opovážlivé. Okrem pár prvkov príplatkovej výbavy v zásade volíte len dva stupne výbavy GT a GT-S. Na pomery nového tisícročia až nepríjemne obmedzená ponuka. Na druhej strane, pozrite si cenník a zoznam základnej/sériovej výbavy. Ostanete veľmi milo prekvapení.

Subaru je v súčasnosti najväčší výrobca vozidiel s pohonom 4x4 na svete. Od roku 1972 z jeho výrobných liniek zišlo viac ako 14 miliónov áut s AWD.

Žiaľ, Levorg je u nás v ponuke len s jediným motorom 1,6 turbo boxer a dvoma výbavami. Je to Impreza combi nového desaťročia, ktorá má subaristom a všetkým, ktorí nechcú to isté, čo kupujú ostatní, ponúknuť alternatívu k európskym kombíkom s haldexom.

Subaru Levorg je k decembru 2016 v hodnotení EuroNCAP druhé najbezpečnejšie rodinné auto so štandardnou výbavou. Samotné hodnotenie v jednotlivých oblastiach hovorí jasne, je to mimoriadne bezpečné auto.

Subaru už po piaty raz získalo prestížne päťhviezdičkové hodnotenie od Euro NCAP. V roku 2009 naplno bodovalo Legacy, v roku 2011 Subaru XV, o rok neskôr Forester a v roku 2014 potvrdil nekompromisnú úroveň bezpečnosti Outback.

Levorg je ďalším typickým Subaru. Väčšinu toho, čo dokáže, robí naozaj skvelo. V ergonómii, jazdných vlastnostiach či bezpečnosti je skutočne svetovou špičkou v danej triede. Žiaľ, nemá viacero prvkov výbavy, ktoré sa dnes dajú považovať za samozrejmosť, ako aktívne, alebo adaptabilné svetlá, obmedzený rozsah zmien v jazdných režimoch a hlavne širšia ponuka motorov a prevodoviek. Je veľká škoda, že tak skvelé auto má u nás na ceste za väčším úspechom tak veľké polená v ceste. Málokomu by asi chýbala verzia STi s 300 koňovým dvojlitrom turbo, no mnohí by si iste dali povedať na rovnako veľký motor na naftu a nejeden možno aj na manuálnu prevodovku. Pretože aj napriek chválam mi asi mnohí neuveria, že Lineatronic je tou najlepšie zvládnutou CVT prevodovkou na svete. To auto prosto musíte skúsiť, naozaj mali by ste!

Športový volant v Subaru Levorg je jedným z absolútne najlepších, aké sme kedy mali v rukách. Je prosto perfektný, a to je dôležité. Nič v aute nepoužívate viac a dlhšie... 

Subaru Levorg GT-S
rok výroby 2016

 

PLUSY:

+ osvedčený permanentný pohon 4x4,
+ ohromne vyvážený podvozok,
+ výkonné brzdy (kotúče s vnútorným chladením aj vzadu),
+ športovo-komfortné sedadlá,
+ 4x USB zásuvka,
+ modely 2017 majú eyesight sériovo,
+ zadné sedadlá po sklopení vytvoria rovinu,
+ dokonalý športový volant,
+ možnosť pri CVT radiť páčkami pod volantom, 
+ bohatá sériová výbava.


 

     

MÍNUSY:

 

- veľa displejov vedľa seba na palubovke,
- statické predné svetlá,
- kombinovaná spotreba 8,2 l/100 km,
- vyšší posed vpredu,
- chýba automatické otváranie kufra,
- nepekné denné svietenie cez hmlovky,
- dlhá reakcia na kickdown,
- športový len motor a prevodovka,
- nedá sa zhasnúť svetlo vnútri, keď sú otvorené dvere,
- nemá akustickú podporu pri cúvaní.

Subaru Levorg 1,6 GT-S

rok výroby 2016

Motor:

zážihový 4-valec s protibežnými piestami boxer, prepĺňaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek VTG, uložený vpredu pozdĺž, priame vstrekovanie paliva, objem 1600 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih – 78,8 × 82 mm, kompresný pomer 11: 1, max. výkon 125 kW (170 k) /4 800 - 5600 ot, max. krútiaci moment 250 Nm / 1 800 - 4 800 ot, litrový výkon 78,1kW (106,25 k) / l, emisná trieda Euro VI.

Pohon:

bezstupňová automatická prevodovka CVT Lineartronic s nastavenými 7 prevodmi, permanentný pohon 4x4 Symetrical All Wheel Drive, aktívne riadené elektronické rozdeľovanie krútiaceho momentu.

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies oboch náprav, predná typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie, kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu aj vzadu, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, ESC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom.

Kolesá:

hliníkové disky 7,5x18",

pneumatiky 225/45 R18

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v -  4690 x 1780 x 1490 mm, rázvor 2650 mm, objem kufra - 522 l/ 1446 l, svetlá výška 135 mm,  pohotovostná hmotnosť – 1551  kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 7,1 l/100 km (výrobca), reálna spotreba (test) - 8,2 l/100 km, objem nárdže - 60 l, výkonová hmotnosť – 12,4 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 210 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,9 s

Cena:

základná verzia GT – 28 116 €,
testovaná verzia GT-S a príplatky – 31 440 €

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Subaru vždy presvedčí jazdnými vlastnosťami viac ako čímkoľvek iným. Levorg nie je výnimkou. Podvozok je naozaj výborný a slušne mu sekunduje aj motor. V dnešnej dobe, keď sú ľudia rozmaznaní väčšími číslami, sa síce môže niekomu zdať 170 koní málo, no v bežnej premávke je to viac než dosť. Mne osobne však v Levorgu chýba slušná manuálna prevodovka.


Oliver TEKNÖS Komentár redakcie: Oliver TEKNÖS

Sú autá, pri ktorých už po pár metroch za volantom viete, že sú skvelé. Levorg k ním rozhodne patrí. Uchvátil ma skvelým podvozkom, vďaka ktorému môže konkurovať pokojne autám ako Mazda 6 a Ford Mondeo. Subaru pripomína autá starej školy, kde by ste zbytočne hľadali tlačidlá na zmenu režimu. Už v základe totiž funguje výborne. Najviac ma mrzí nemožnosť vypínať stabilizačný systém. Na snehu sa s týmto autom teda nezabavíte, čo je pri skvelom pohone 4x4 veľká škoda.