Škoda Fabia RS a RS Combi

V novej Fabii RS mám prvé desiatky kilometrov. Chcem vám o nej povedať čo najviac, no netuším ako začať. Po osobnej skúsenosti mi v hlave víria myšlienky rovnako, ako keď fúknete na zaprášenú policu. Nekontrolovane mi lietajú v hlave. Prijemné sa mieša s prekvapením aj sklamaním. Materiál píšem celkom za horúca. Nemal som vôbec čas zvážiť hmotnosť jednotlivých zistení. Naozaj v tomto momente neviem, či dobré správy prevážia tie zlé. Prejdime si to spoločne. Na konci tohto nie dlhého zážitku budeme múdrejší. Argumenty nevážte podľa ich počtu na strane + a -. Také jednoduché to žiaľ nie je. Napríklad, príjemnú základnú cenu tesne pod 18 tisíc € na negatívnu stranu nepreváži pubertálny zvukový prejav motora, ani prisilno svietiace LEDky denného svietenia. Dokonca ani oba tieto argumenty dovedna. Verím, že mi rozumiete. Nie je argument ako argument. Každý má svoju vlastnú váhu. Aby ste tu neboli len v roli pasívneho čitateľa, zamestnám vás vážením. Váš výsledok mi napíšte pod článkom, budem to pravidelne kontrolovať.

Osobne som bol na novú Fabiu RS už riadny čas dosť zvedavý. A nie len to. Ja som sa na ňu tešil. Nie sú v tom len nostalgické dôvody vnímania škodovky ako "domácej" značky. Ale hlavne preto, že predošlú Fabiu RS TDi brali v segmente hot-hatch mnohí len do počtu. A ona na cestách dokázala mnohým vykúzliť na tvári riadne grimasy. Technická špecifikácia novinky na to má v zásade všetky predpoklady. Fabia RS II totiž v segmente B disponuje skutočne prvotriednou technikou. Vedeniu Škody sa podarilo od Nemcov vydrankať priekopnícky agregát. Motor 1,4 TFSI s priamym vstrekovaním a dvojstupňovým prepĺňaním mechanickým kompresorom a turbom. S výkonom nadpriemerných 132 kW (180 k) a 250 Nm v rozahu 2 000 - 4 500 ot je v kombinácii s dvojspojkovou Direct Shift Gearbox III. generácie Fabia RS II naozaj nemohla mať lepšie srdce. Rovnakú mechaniku má nové Polo GTI a Ibiza Cupra.

Fabiu RS to z pokoja na stovku vezme len za 7,3 s a potiahne až na 224 km/h, Combi vďaka štipku lepšej aerodynamike na 226 km/h. Hlavne maximálka je na malé autá naozaj vysoká a ja ju môžem potvrdiť. Opakovane sa mi Fabiu RS Combi podarilo podľa rýchlomera dostať nad 232 km/h. Trvalo mi však riadnu chvíľu, kým som si dokázal prečítať koľko vlasne idem. Dostať sa do poľa nad 180 km/h pre Fabiu RS nie je väčší problém. Neviem prečo sa tam tvorcovia rozhodli ciachovať rýchlomer nad v krokoch po 30 km/h. Vďaka tomu vodič čumí na rýchlomer a nevie koľká bije. Okrem toho, že je to otravné, neprispieva to ani k aktívnej bezpečnosti, keď sa vodič vo vyšších rýchlostiach dlhšie venuje ručičke, než ceste.


Schopnosti motora sú naozaj skvelé. Silu má stále, stále vládze ťahať. Jeho charakter a ostrosť dosť filtruje 7-stupňová prevodovka DSG. Je skvelé, že ju Fabia RS II má. Blbé je, že nemá aj klasickú mechaniku. Som presvedčený, že s ňou by bola ešte ostrejšia, čo by bolo super. DSG totiž má svoje "momenty", kedy preradí priskoro, prípadne váha a v kombinácii s ESP často v ostrých zákrutách neposkytne výkon hneď po stlačení pedálu, čo pilotov naozaj nepoteší...

Fabia RS II naozaj nemohla mať lepšie srdce. Rovnakú mechaniku má nové Polo GTI a Ibiza Cupra.

Silný motor, väčšie kolesá, upravený bodykit a špeciálne laky, to zďaleka nie je všetko, čo robí z Fabie model RS. Pre lepšiu stabilitu primárne, a teda aj pre menší odpor vzduchu sú tieto športové verzie nižšie o 15 mm. Rovnako predná i zadná náprava majú upravené charakteristiky pruženia. Celkom konkrétne, predná náprava má tuhšie vinuté pružiny, tuhšie tlmiče, mäkší skrutný stabilizátor, tuhšiu nápravnicu pre zníženie elastokinematiky. Zadná náprava dostala tuhšie tlmiče, tuhší stabilizátor 15 N/mm (sériovo 10 N/mm, rovnako aj pre Combi RS) a pevnejšiu konštrukciu zadnej vlečenej nápravy.Všetko to z nej robí síce tuhú, ale stabilnú a naozaj dlho, až za limit neutrálnu čitateľnú mašinu. Moje prvé zistenia v oblasti podovozka sú nie len bez výhrad, ale na pochvalu.

Horšie je to s riadením. Je ostrejšie než v iných Fabiach. S elektrickým posilňovačom má celkovo namiesto 2,9 teraz 2,6 otáčky. Problém je v tom, že majster posilňovač je príliš premotivovaný. Riadenie je priľahké, nedáva spätnú väzbu a vo vysokých rýchlosiach, povedzme nad 160 km/h sa musí vodič začať naozaj sústrediť na to, aby na ostrejšom riadení nerobil pohyby. Tie sa totiž hneď prenesú na veľké výkyvy na ceste. Náročné je to aj opačne. Nerovné cesty posielajú auto rôznymi smermi a dolaďovanie smeru jazdy je pracnejšie. Fabia RS potrebuje riadenie s premenlivým účinkom, alebo menej aktívny posilňovač, ktorý by z nej už na prvý kontakt robil športovú verziu.

Fabia RS II je popri ESP vybavená aj systémom modifikovanej elektronicky kontrolovanej uzávierky diferenciálu. Preto ju neoznačili EDS, ale XDS. Systém zasahuje v ostrých prejazdoch zákrut a ešte ostrejšie a precíznejšie obmedzuje pretáčanie vnútorného odľahčeného hnaného kolesa. Prínos tohto systému som nemal možnosť pocítiť, keďže na okruhu v Sosnovej sme dostali príležitosť urobiť len dve ostré kolá. Toto lepšie preveríme až v riadnom teste. Navyše si nie som istý, či sa funkcia XDS vypína s vypnutím trakčnej kontroly ASR, alebo ostáva s ESP stále aktívny.

Čítate dobre. Fabia RS II má napriek ambíciám v hot-hatch segmente nevypínateľné ESP. Z môjho pohľadu veľká chyba. Ťažko si zvykám, že je stále menej bežných áut, ktorým môžno stabilizáciu pre bláznenie úplne vypnúť. Argumenty prínosu pre celkovú bezpečnosť ani najmenej nespochybňujem. Ale pri modele RS? Ostré verzie predsa nekupujú začiatočníci, ale vodiči, ktorí takéto auto ocenia a netešia sa len z jazdy rýchlo rovno. Auto síce má klasickú mechanickú a typicky škodovácky tuhú ručnú brzdu. Pre ostré jazdenie je však na nič, keď  každý pohyb auta priečne na smer jazdy v momente krotí vždy prítomné ESP.


Nedá mi nezastaviť sa ešte pri sedadlách. RSa je vybavená športovým sedením nie len vpredu. Okrem negatíva, že predné sedadlá sú dosť vysoko aj po úplnom spustení môžem jedine pochváliť. Odolný, pevný materiál je príjemný na pohľad i na dotyk. Sedadlá samotné majú primerane športové tvary, sú ergonomické, podržia no sú komfortné aj pre dlhé cesty. A prekvapivo. podobne je to aj vzadu. Žiadna trestná lavica! Pekne športovo a aj s náznakmi schopnosti bočného vedenia tvarované sedenie pre ďalších dvoch pasažierov. Na záver treba znova pripomenúť cenu, ktorá začína na 17 999 €, čo je po starom čosi nad 542 000 Sk. To je naozaj ťažký plusový argument. Ibiza Cupra totiž bežne začína nad 21 000 €, aktuálne v akciovej cene stále za viac než 19 000 €, ktorú nedostanete inak než v 3 dverovej verzii.

Tak čo? Odvážené? Čo je ťažšie, plusy či mínusy? Dajte vedieť v diskusii...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 23 obrázkov