Ach ten aktuálny forďácky design, v zásade naň počúvam len dva názory – „je to trápna kópia prednej masky Aston Martin“ (ehm, ok, keď si niekto všíma len predok auta...) alebo „uau, je to šik a športové“.  Za mňa jednoznačne palec hore, pretože Fiesta so športovým paketom je auto, ktoré vás chytí za srdce a naplní ho očakávaniami. Voči predchodcovi posun správnym smerom, Ford jednoducho začal hrať na emócie. A čo je dobré, stále si uchováva veľmi priaznivý pomer hodnoty a ceny, keďže takto vytrénované a ospojlerované auto dostanete u dílera už za približne 16 000 EUR. Fiesta je už aj v základe pekné auto, ale je to práve táto verzia Sport, ktorá jej dáva tie správne grády. Čo v nej teda nájdete? 16" disky kolies z ľahkej zliatiny s pneu 195/45/16, športový podvozok ale najmä sadu spojlerov Sport - športový predný nárazník a kryty podbehov, športový zadný nárazník s deflektorom a športový  zadný spojler. Je to na chlp rovnaká sada, ako v prípade špičkovej verzie ST. Videotest Ford Fiesta ST nájdete tu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Ku cti Fiesty slúži najmä fakt, že ona nie len vyzerá, ale aj jazdí skutočne dobre. A možno ešte lepšie, než by ste pôvodne očakávali od kombinácie malej karosérie s váhom 1090 kg a litrového trojvalca s výkonom 125 koní. Ak by som mal charakterizovať toto auto jedným slovom tak by to bolo toto: agilita. Auto je neskutočne hravé, poslúcha na slovo a jeho brzdy sú presne také, aké si zaslúži. Nechcem povedať že je extrémne rýchle, to nie, veď 0-100 km/h jej trvá 9 sekúnd, ale radosti za volantom vie rozdávať ďaleko viac, než by ste čakali. Opäť za to môžu asi len a len predsudky. Takže sadnite dnu, otočte kľúčom a zabudnite na všetko, čo ste doteraz o tom aute čítali. Len si užívajte a skúšajte, čo všetko vám výborný podvozok dovolí. Tá absencia zbytočnej hmotnosti nad prednou nápravou je cítiť zakaždým, keď otočíte volantom. Presne tak, ako sa na športové auto patrí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Test špičkových parametrov výkonu a krútiaceho momentu na valcovej brzde MAHA LPS3000 v partnerskej firme MMracing prakticky presne potvrdil údaje výrobcu. Max. výkon 93,5 kW (127 k) pri 5800 ot a krútiaci moment 207 Nm pri 2100 otáčkach sú aj po dvoch rokoch od predstavenia motora úctihodné. Za ten čas totiž mala konkurencia dosť času priniesť na svet obdobnú alternatívu, no na šťastie pre Ford sa na trhu nič adekvátne neobjavilo. Všimnite si, že aj napriek drobným vĺnkam ponúka tento motor vyše 200 Nm v rozsahu od 1950 do 3200 otáčok a 90% svojho maxima prináša v ešte krajšom rozsahu od 1900 až po 4500 ot. A pri jazde tieto parametre naozaj cítiť, na každom jednom prevodovom stupni!

TopSpeed.sk test Ford Fiesta mk7 Sport EcoBoost

Nič si nenahovárajme, interiér je miesto, kde je asi najviac poznať, či sa na aute šetrilo na nesprávnom mieste. A žiaľ, v tomto smere nám Fiesta ukáže nahú pravdu. Síce nie tak, ako v predošlej generácií (mal som ju vo firme na krátke presuny, takže „fajnových“ a neskutočne ohavných plastov som si užíval často) ale stále je to v porovnaní s konkurenciou asi tá najslabšia časť auta. Sadnite si do VW Polo a razom pochopíte čo tým myslím. Ok, ale ďaleko podstatnejší je napríklad posed za volantom a tu musím jednoznačne dať Fieste plný počet bodov. Najmä, ak si ho porovnáte s konkurentom akým je Peugeot 208. Ten skutočne hrá v interiéri iba na krásu, viď náš test Peugeot 208 GTI. Fiesta má výborný volant, sedačky, ergonómiu a v neposlednom rade práve tú "pilotskú" polohu za volantom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Ford Fiesta 7. generácie je nabitý zaujímavými technológiami:

Európski vodiči mladší ako 25 rokov sú štatisticky až dvakrát častejšie účastníkmi smrteľných dopravných nehôd!

MyKey: umožňuje rodičom mladých vodičov nastaviť niektoré obmedzenia v záujme ich bezpečnejšej jazdy: umožňuje obmedziť maximálnu rýchlosť, hlasitosť reprodukovanej hudby a znemožniť deaktiváciu podporných systémov a bezpečnostných technológií.

„Mladí vodiči nie sú technológiou MyKey nadšení, až kým nezistia, že zvyšuje pravdepodobnosť, že im rodičia dovolia riadiť vozidlo.“ :)


Emergency Assistance: Funkcia núdzovej pomoci systému SYNC* využíva info z palubnej jednotky GPS vo vozidle. Pomocou mapy a mobilnej siete dokáže určiť miesto havárie a zavolá na celoeurópske číslo tiesňového volania 112 v jazyku krajiny, v ktorej sa vozidlo nachádza. Prieskum spoločnosti Ford odhalil, že v posledných piatich rokoch 75 % Európanov cestovalo autom do miest, kde by sa nedokázali dovolať do záchrannej služby v miestnom jazyku. Operátorovi oznámi informáciu o nehode a polohu vozidla. Použije mobilný telefón cestujúceho pripojený cez rozhranie Bluetooth.


Pokročilý systém hlasového ovládania a konektivity zaručujúci lepšiu integráciu a ovládanie mobilných telefónov a hudobných prehrávačov. Umožňuje vodičom mať stále ruky na volante a zrak uprený na cestu. Emergency Assistance je jeho štandardnou súčasťou.


Active City Stop: Systém predchádzania nárazom pri nízkych rýchlostiach sleduje situáciu pred vozidlom s cieľom predísť nárazom pri rýchlosti nižšej ako 15 km/h a pomôcť znížiť silu nárazu pri rýchlosti do 30 km/h. Systém neustále sleduje vzdialenosť od vozidiel pred sebou, vypočítava riziko nárazu do stojaceho alebo pomaly sa pohybujúceho objektu a pripraví brzdový systém vozidla, aby poskytol maximálnu brzdnú reakciu. Ak vodič nezareaguje brzdením alebo prudkým otočením volantu, systém súčasne aktivuje brzdy, zníži krútiaci moment motora a zapne zadné výstražné svetlá. Dôkazom účinnosti systému Active City Stop je aj ocenenie Euro NCAP Advanced za bezpečnosť.


„Mestá sú živnou pôdou pre nehody v nízkych rýchlostiach, ku ktorým dochádza v situáciách, keď si vodiči nevšimnú, že automobil pred nimi zastal.“


EasyFuel – systém bezzátkového hrdla nádrže, ktorý rozpozná rozdiel medzi tankovacou pištoľou na benzín a naftu. Nikdy tak nemôžete načerpať nesprávne palivo (štandard)

Quickclear – vyhrievané čelné sklo (ako jediný v triede)

Je výsledných 16 290 EUR za malú športovú Fiestu veľa? Hlavne, ak základná „social“ verzia stojí takmer polovičné peniaze (9 599 EUR)? Nie, najmä ak hľadáte za volantom aj kus zábavy, nie len nudné presúvanie z bodu A do bodu B. Navyše, s týmto benzínovým motorom Fiesta dokonale popiera zmysel rapkajúceho diesela pod kapotou - jednak spotrebou a jednak výborne rozloženým krútiacim momentom ktorý dosahuje až 200 Nm. A verte, že vytočený trojválec vôbec neznie až tak zle, ako by ste si mysleli. Fakt, nekecám! Na druhej strane, keď si do Fiesty Sport doprajete trošku viac výbavy, veľmi sa priblížite cene, za ktorú sa predáva najostrejšia a historicky najvýkonnejšia verzia Ford Fiesta ST.

Aj keď to píšem nerád, potenciálnym majiteľom odporúčam preštudovať cenník u západných susedov. V Čechách je cenová politika Fordu citeľne iná než v SR. Rozdiely sa pohybujú aj okolo 3000 € na auto!

Komentár redakcie: Maroš ČABÁK

Viac než 16 000 euro však za tak jednoduché auto nie je málo. Možno sa už budem opakovať, no 7. generácia Fordu Fiesta je s odstupom od ostatných pred ňou najlepšia aj najkrajšia. Je čo zlepšiť, táto trieda ponúka naozaj tvrdú konkurenciu, no toto auto má nie len vzhľad, ale aj charakter, šmrnc a pobaví vás vždy keď budete chcieť a nebudete to žiadať aj v rýchlostiach nad 150 km/h.

Ford Fiesta Sport 1.0 EcoBoost

PLUSY:

+ 1,0 l EcoBoost (Motor roka 2012)
+ nadupaný výzor, najkrajšia Fiesta doteraz
+ super jazdné vlastnosti
+ posed za volantom
+ špeciálne funkcia mykey
+ mnoho zaujímavých technológií (viď text)

     

MÍNUSY:

- lacný interiér
- ovládanie hlasom je nepresné
- nad 140 km/h začína dochádzať para
- Fiesta ST je cenou blízko


Cenník modelov Ford Fiesta platný na Slovensku.

Ford Fiesta Sport 1.0 EcoBoost rok výroby 2013
Motor:

zážihový liatinový radový 3-valec prepĺňaný turbodúchadlom, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov Ti-VCT, hlava valcov z hliníkovej zliatiny, objem 999 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 71,9 × 82 mm, kompresný pomer 10.0 : 1, max. výkon 92 kW (125 k) / 6 000 ot, max. krútiaci moment 200 Nm / 1 400 - 1 500 ot, litrový výkon 92 kW (125 k) / l, emisná trieda Euro V.

Pohon: suchá trecia spojka, 5-stupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu jednoduchá vlečná náprava, kotúčové brzdy, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, ESP
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 17", pneu 205/40 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 3 969 x 1 709 x 1 495 mm, objem kufra - 290/974 l, rázvor 2 489 mm, pohotov. hmotnosť - 1 091 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 4,3 l/100 km (výrobca), počas testu 6,2 l/100 km, objem nárdže 42 l, výkonová hmotnosť 11,85 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 196 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 9,4 s

Cena:

Testovaná verzia Fiesta Sport 1.0 EcoBoost  - cca. 16 290