Test Ford Focus 1.0 EcoBoost

Módna vlna downsizingu je tu a nikto z nás, našťastie či žiaľ, s tým nič nespraví. Nie že by to bolo prvý krát, čo sa k verejnosti dostávajú maloobjemové prepĺňané motory (spomeňte si na japonské Kei cars) avšak je to po prvý krát, čo si našli cestu do áut kategórie nového Focusu. Ako by povedal klasik, vývoj sa nedá zastaviť, a tak tu máme dnes pred sebou tretiu generáciu Ford Focus a v ňom Motor roka 2012 o objeme 998 ccm.

Ak ste povzdychli, nemusíte sa hanbiť, asi tak 99% ľudí ktorých som stretol a preberal s nimi túto tému malo rovnakú reakciu. V podstate sa okruh otázok zúžil na tri hlavné: ako to chodí, čo to žerie a aká je životnosť takéhoto motora. Na prvé dve vám dá odpoveď náš dnešný test, na tú tretiu si budeme musieť počkať. Ale najprv si pozrite videotest:

Prečo už nestačia staré dobré atmosférické motory?

 

Aké dôvody vedú automobilky k takýmto krokom? Prečo už nestačia staré dobré atmosférické motory? To sú otázky, ktoré si kladie mnoho z nás, ale vo všeobecnosti sa dá povedať, že je to najmä snaha o celkové znižovanie emisií a spotreby pri porovnateľných dynamických parametroch, či šikovné obchádzanie zvýšeného daňového/poistného zaťaženia podľa objemu. Konšpiračné teórie o snahe ošklbať zákazníka na následných investíciách do náhradných dielov necháme teraz bokom, aj keď je určite niečo na nich pravdivé. Tak to predsa povedal Jožovho brata sused :)

Ford Focus 1.0 EcoBoost

Ford Focus 1.0 EcoBoost

Posaďte do dnes testovaného Ford Focus 1.0 EcoBoost bežného motoristu a čakajte na reakcie. Bez toho aby ste mu povedali čo je pod kapotou, ako to jazdí alebo čokoľvek, čo ho môže pripraviť na realitu vám garantujem, že trojvalcový „liter“ by v reále tipoval málokto. Pri bežnej jazde totiž vôbec nepreukazuje zažité stereotypy o trojvalcoch (hluk, nervozita, vibrácie) a tvári sa ako celkovo dospelé auto so slušným a vychovaným motorom. A to bol, podľa mňa, prvotný ciel Fordu s motormi 1,0 a 1,6 EcoBoost – priniesť skutočne akceptovateľnú alternatívu k vymierajúcim benzínovým atmosféram o objeme 1,6 a 2,0 litra (aj keď nútene umierajúcim).

 

Treba si však ujasniť jedno - netvrdím, že tento 1,0 motor znesie priame porovnanie dynamiky a kultúry chodu so špičkovými štvorvalcami, avšak som presvedčený, že je to viac než výborná alternatíva pre bežných motoristov (to len tak na okraj, lebo už vidím, ako tu niekto vyťahuje 1.6 4A-GE od Toyoty...).

Predsudky z litrového motora pod kapotou? Zahoďte ich!

1.0 EcoBoost sa ponúka v dvoch verziách (100k a 125k) a obe sa svojimi parametrami vyrovnávajú bežným benzínovým 1.6 motorom. Je to najmä vďaka kombinácii technických vymožeností ako variabilné časovanie ventilov, priame vstrekovanie benzínu, kompaktné turbo atď. My sme dostali do rúk tú silnejšiu verziu 125k (6 000 o/min) a 170 resp 200 Nm (1400-4500 o/min) a musím povedať, že mierne počiatočné obavy nakoniec vystriedala spokojnosť. Sympatický a kultivovaný prejav, lineárny ťah a v konečnom dôsledku aj prijateľná priemerná spotreba na úrovni 6 l/100 km.

 

Bežná prax a zaužívaná logika hovorí, že malý objem sa rovná nutnosť vytáčať ho do otáčok. Nie v tomto prípade, pretože práve vďaka prepĺňaniu je max krútiaci moment dostupný už od 1400 o/min. Pripočítajte si k tomuto dobre poskladaný 6 st. manuál a máte to – 1.0 EcoBoost je dobrý a primerane silný motor k autu, ako je Focus tretej generácie.

 

Vo firme MM racing sme na valcovej záťažovej brzde namerali hodnoty 127k pri 5800 o/min a 207 Nm pri 2100 o/min. Teda ešte o chlp lepšie ako sú papierové hodnoty.

Interiér Ford Focus 1.0 EcoBoost

Interiér Ford Focus 1.0 EcoBoost

Ak si kupujete Focus tak predpokladám, že ste si ho vybrali aj pre jeho špičkové jazdné vlastnosti. Ruku na srdce, aktuálna tretia generácia už nie je to, čo bývala prvá, prípadne druhá, avšak stále je to etalón triedy. Paradoxne aj vďaka motoru 1,0 EcoBoost. Nízka hmotnosť nad prednou nápravou (približne 97kg váži kompletný motor, čo je o cca 30kg menej ako atmosférická 1,6 ktorú nahrádza) sa totiž nemalou mierou podpisuje pod výborné jazdné vlastnosti tohto auta. A tu má 1,0 EcoBoost jednoznačne navrch aj voči dieselovej alternatíve. Nedotáčavosť? Pche! Sériou zákrut preletíte s úplnou ľahkosťou a časom vám ani nepríde, že tam vpredu dole stále pracujú len tri trojdecáky... Reakcie na každý pokyn od volantu sú okamžité a presné, dovolím si tvrdiť, že diéta nad prednou nápravou sa tu prejavuje vo veľkej miere. Takže ďalšie plus pre prípadných záujemcov!

Test Ford Focus 1.0 EcoBoost

Test Ford Focus 1.0 EcoBoost

Ford Focus 1.0 EcoBoost

 

PLUSY:
 

+ vyspelý trojvalec,
+ prekvapívá kultivovanosť chodu,
+ spotreba (komb. 6 l/100 km)
+ pohodlie za volantom,
+ 6. st. prevodovka,
+ agilita, hravosť a komunikatívnosť.

 

   

MÍNUSY:
 

- nová neodskúšaná technika,
- nevhodný na diaľničné šprinty,
- niektoré detaily v interiéri,
- nešťastný stredový tunel.

Zdvihový objem (ccm): 998
Počet valcov / ventilov: 3/12
Maximálny výkon (kW / ps): 92kw / 125k pri 6000 o/min
Maximálny krútiaci moment (Nm): 170/200 Nm pri 1400–4500
Maximálna rýchlosť (km/h):

193 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11s
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 5.1 kombinovaná, reál 6.0
Prevodovka: 6.st manuálna
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1300 kg podľa výbavy
Rozmer pneu: 215/55 R16
Cena (Sk, Euro): od 15 980 EUR
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 56 obrázkov