To bolo v roku 2002. Od tej doby sme spálili veľa benzínu. Dnes je na trhu 3. generácia Focusu ST, ktorú dal Ford do predaja v roku 2012. Prvé dojmy sme priniesli hneď v roku 2012 z jazdy s Focusom ST na Jankovom Vŕšku. Podrobný videotest Fordu Focus ST sme priniesli rok na to, v lete 2013. Vlani, takmer presne rok po hatchbacku, sme testovali Ford Focus ST combi a dnes, opäť po čosi viac ako roku, tu máme ďalší Focus ST combi. Čo sa za rok zmenilo? Nuž pomerne mnoho. Focus totiž prešiel modernizáciou a hoci Ford v niektorých materiáloch tvrdí, že momentálne predáva 4. generáciu, náš nedávny test Focusu 1,5 Ecoboost potvrdil, že je to stále 3. generácia. S modernizáciou však Focus ST dostal jednu novú a zaujímavú verziu. Pod kapotou totiž môžete mať okrem 250 koňového prepĺňaného bezínového dvojlitra aj prepĺňaný naftový motor rovnakého objemu s max. výkonom 185 k a krútiacim momentom 400 Nm. Aj keď..., ale k tomu sa ešte dostaneme.

Dízlovému Focusu ST zostal výborný podvozok, no so vznetovým motorom stratil trocha hravosti.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Aký teda je dízlový Focus ST? Na získanie odpovede sme mali málo času (auto nám dali len na 3 dni), no po skúsenostiach s benzínovým Focusom ST sme si ho nemoholi nechať ujsť. Osobne som z neho totiž doslova nadšený a dokázal by som mu odpustiť nedostatky. Focus ST je totiž už nejakú dobu synonymom pre výborný podvozok a skvelé jazdné vlastnosti. Dízlové ST som preto zobral tam, kde to dobre poznám, na Pezinskú Babu. Aby ukázal, čo v ňom zostalo. Pár rýchlych prejazdov som stihol ráno ešte pred tým, ako začala premávka. Musím s radosťou konštatovať, že je to stále ten hravý a presný Focus ST. Podvozok  je komunikatívny, riadenie presné a vďaka premenlivému prevodu aj ešte extrémne strmé. Stabilizácia je navyše nastavená trochu benevolentnejšie, čo som zistil už pri prvom ostrom brzdení. S Focusom ST skrátka treba brzdiť do rovných kolies, čo mi naznačil miernym zavlnením zadnej časti. V zátačkách však drží výborne a keď sa s ním človek zžije, dovolí mu veľa. Mimochom stabilizácia má dva režimy, normal a sport, alebo môže byť úplne vypnutá. Kombinácia podvozka, riadenia a širokých kolies má však aj svoje neduhy. Na cestách s vyjazdenými koľajami totiž ťahá za volant a to najmä pri prudkej akcelerácii. Na hladkej, rovnej ceste s tým však problém mať nebudete. Focus ST je skrátka jedno z tých áut, ktoré musíte držať stále pod kontrolou. Inak sa vám to môže vypomstiť. To však rozhodne nie je výčitka, skôr pochvala, pretože to nie je iba preposilovaný rýchlik, ktorý by ste riadili jedným prstom, ale skutočné jazdecké auto. V tomto bode sa však pristavím pri ešte jednej, pre mňa ohromne sympatickej veci. Focus ST totiž neponúka žiadne vtipné jazdné režimy v štýle comfort či eko. Tie sú v bežných autách fajn, no v tomto prípade by zrejme podobne ako u konkurencie znamenali iba otupenú odozvu na plyn, prípadne mäkšie riadenie. Preto som ohromne rád, že sa tejto chybe vo Forde vyhli a vodič dostane všetko čo ST ponúka bez zbytočného vymýšľania.

Motor 2,0 TDCi sa najlepšie cíti v rozsahu 2 000 - 3 500 otáčok. Nad túto hranicu ho ani nemá cenu točiť.

Poďme však k zásadnej otázke tohto testu. Je Focus ST dobrý aj s dízlom? Odpoveď je áno aj nie. Motor 2,0 TDCi Duratorq má rozhodne dosť sily. Výrobca mu udáva hodnoty 136 kW (185 k) a 400 Nm. Pri jazde som však mal pocit, že mám pod kapotou výkonnejší motor. To sa nakoniec potvrdilo aj na valcovej brzde vo firme MM Racing, kde už tradične meriame výkon testovaných áut. To ukázalo, že dízlové ST v skutočnocti dosahuje výkon až 150 kW (204 k), teda o 14 kW (19 k) viac! Rozdiel v hodnote krútiaceho momentu bol však ešte väčší. Focus ST TDCi totiž zo seba na brzde vydoloval až 471,6 Nm, teda takmer o 72 Nm viac ako udáva výrobca! Rozhodne výborné údaje. Prečo teda to váhanie? Nuž takto naložený Focus síce má dosť sily, no vodič sa musí prispôsobiť faktu, že preháňa vznetový motor. Zabudnite teda na vysoké otáčky, ktoré sa k charakteru auta vyslovene hodia. Ak motor dokážete držať v rozmedzí 2 000 až 3 500 ot., odmení sa skvelím ťahom. Ak navyše dízle môžete, čo väčšina Európanov môže, bude to určite dobrá voľba. Mne však chýbal športový charakter benzínového motora.

Oliver

K motoru sa už vyjadril kolega Fero, ale mne to nedá. Pre mňa je najväčšou slabinou auta. Za hranicou 3500 ot. začína chabnúť a vyššie ako do 4000 ot. ho nemá zmysel točiť. Nie je športový a nemá športový charakter. No všetky nafťáky také nie sú, teda nemusia byť (viď test Mazda6 2.2 Skyactive D). Najväčší problém je tu so samotným dávkovaním výkonu. Precízne, na hrane priľnavosti, je s týmto motorom takmer nemožné. Takže v realite ste s autom pomalší ako by ste mohli byť. Stačí trochu viac zatlačiť plynový pedál a na predných kolesách je už priveľa sily a tie to nezvládajú prenášať na vozovku. 471,6 Nm je na predokolku riadne vysoká hodnota. So zážihovým motorom je toto auto omnoho lepšie kontrolovateľné.

Motor 2,0 TDCi naopak poteší veľmi priaznivou spotrebou a dobrým zvukom! Na našej testovacej trati dal veľmi slušnú spotrebu 6,1 l/100 km. Počas celého testu sme sa nedostali v priemere cez 7,0 litrov. A to sme nemalé kilometre odjazdili v „športovom“ režime.

Pochváliť musím aj dobrý zvuk. Jednoznačne dokážete identifikovať palivo, na ktoré beží, ale v interiéri neobťažuje nepríjemným traktorovým zvukom.

Focus ST má 6-stupňovú manuálnu prevodovku, páka ma ľahký chod a radenie je presné. Dráhy by mohli byť o niečo kratšie, ale to by sme už veľmi rýpali. Pokiaľ ste však majiteľom 2. generácie Focusa, tu pocítite trochu gumovejší chod.

Sedadlá Recaro majú skutočne výrazné bočné vedenie. Výborne držia telo, no mohutnejším postavám budú tesné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Interiér si zaslúži oproti staršej verzii pred faceliftom pochvalu! Ford počúvol kritiku zákazníkov a z palubnej dosky zmizla záplava tlačidiel a „UFO dizajn“. Stále by som však tipoval miesto vzniku niekde v Ázii. Palubná doska má jeden neduh - je strašne široká a pri nastupovaní/vystupovaní si do nej môžete fakt nepríjemne udrieť koleno. 


Poďme k športovým sedadlám Recaro. Tie redakciu „rozhádali“. Kým ja som si na sedačky nezvykol ani po týždni, Fero si ich okamžite zamiloval. Dolná časť mi vyhovovala a stehná držala dostatočne aj pri veľkých bočných preťaženiach. Horšie to bolo s bedrovou časťou. Tu boli pre mňa sedačky príliš úzke a nepríjemne ma tlačili. Pri kúpe si ich rozhodne vyskúšajte, môžu vám sadnúť ako uliate (ale nemusia).

Infotaiment si tiež zaslúži výčitku. Nepamätám si auto, v ktorom by vyžadovalo spárovanie telefónu toľko krokov. Podobne je na tom aj navigácia. V dobe smartphonov pôsobí užívateľské rozhranie z pohľadu jednoduchosti používania zastaralo. Hlasové ovládanie je naopak fantastické. Po jeho objavení som nastavoval takmer všetko cez hlasové pokyny. Vaša angličtina nemusí byť pritom vôbec dokonalá.


Audio je jednoznačne ďalším plusom. V nižšej strednej triede sme už dávno nepočuli tak vyvážený bežný audiosystém. Tu nie je žiadna  špičková audiozástavba renomovanej značky, za ktorú treba vysoliť tisíce eur navyše. A ani netreba.

Natáčanie bi-xenónových svetiel funguje ukážkovo, no prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel sa niekedy nepríjemne oneskorí.

Testovaný Focus mal vo výbave automatické prepínanie bi-xenónových svetlometov z diaľkových na stretávacie a tiež funkciu prisvecovania do zákrut. Kým druhé menované fungovalo výborne, s automatickými diaľkovými to už také slávne nie je. Systém občas nezaregistroval auto pred vami a osĺňoval vodičov. Väčšinou fungoval bez problémov, ale vždy poteší stretnúť „blbca“ v protismere alebo za vami, ktorý „zabudne“ prepnúť na stretávačky, však. V tomto aute sme nimi neraz boli my :(

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Naftový Focus ST stojí rovnaké peniaze ako benzínový. To je z môjho pohľadu veľký mínus. Ak ste petrolheadi a skutočne máte radi jazdenie, určite siahnite po benzínovej verzii. Pokiaľ však jazdíte veľké množstvo kilometrov a z nejakého dôvodu chcete v garáži len jedno auto a úsporu 2-3 litre na stovku dokážete pocítiť, tak prosím. Kúpou verzie TDCi rozhodne neurobíte chybu. Je pekný, dravý a naozaj zábavný. Len pre istotu nikdy nevyskúšajte Focus ST s benzínovým motorom... :)

Cenník modelov Ford Focus platný na Slovensku.

PLUSY:


+ výborné jazdné vlastnosti,
+ perfektne neutrálny,
+ precízne ostré riadenie,
+ progresívny el. posilňovač riadenia,
+ skvelé držanie stopy,
+ vypínateľné ESC (v 2 režimoch),
+ nízka spotreba
   (kombo okolo 6 l/100 km),
+ sedačky Recaro (dizajn i tvar),

+ budíky teplota oleja, tlak turba a tlak oleja,

+ zvuk motora (na diesel),

+ audiosystém.

     

MÍNUSY:
 

- vznetový motor nemá športový charakter, no má neskutočný výkon,
- automatické diaľkové nefungujú na 100%,
- široká palubná doska, vadí pri nastupovaní,
- priemer otáčania až 12 metrov!,
- pritesné sedačky v bedrovej časti pre mohutné postavy,
- neintuitívny a chaotický infotainment.

Ford Focus ST Combi TDCi rok výroby 2015
Motor:

vznetový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1997 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 88 × 85 mm, kompresný pomer 16,7 : 1, max. výkon 136 kW (185 k) / 3 500 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 2000 - 2750 ot, litrový výkon 68 kW (92 k) / l, emisná trieda Euro6.

Pohon: 6-stupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA,
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8,5 x 18",
pneu 235/40 R18
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4566 x 1858 x 1505 mm, objem kufra - 476/1502 l, rázvor 2648 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 413 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 4,2 l/100 km (výrobca), počas testu 6,1 l/100 km, objem nárdže 60 l, výkonová hmotnosť 10,47 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 217 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,3 s

Cena:

Základný model ST R - od 27 690 €,
Testovaná verzia ST X - od 30 680 €

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov