Priznám sa, že na Hondu CR-V 1.5 VTEC Turbo CVT som si musel chvíľku zvykať. Veľmi charakteristický je najmä prejav jej CVT prevodovky, akustika motora 1.5 VTEC Turbo a v konečnom dôsledku aj pohľad na priebeh reálnych spotrieb. Úprimne, dávku trpezlivosti si vyžadovalo aj ovládanie jej palubného počítača, po týždni používania som si však čiastočne zvykol aj na to. Čím si ma však Honda CR-V takmer okamžite získala, je komfortný a tichý podvozok. Ale pekne poporiadku. Teraz stručne odpoviem na niekoľko konkrétnych otázok z avíza testu, komplexnejšie a obsiahlejšie dojmy a hodnotenie auta budú nasledovať v plnohodnotnom teste.

Gabo

Po koľkých km jazdy sa po studenom štarte dostal teplomer chladiacej kvapaliny na hranicu optimálnej teploty?

Toto som pozoroval prakticky celý týždeň. Ranné mrazy nie sú pre benzínové motory s najnovším emisným naladením nijak optimálnym prostredím, potrebujú totiž dostať katalyzátory čo najskôr na prevádzkovú teplotu, aby začali pracovať tak, ako majú. Zámerne tak zmenou predstihu a časovania ventilov vytvárajú bohatšiu zmes, ktorá dohorieva vo výfuku (kvôli tomu má napr. nemecký motor 1.5 TSI Evo mediálne známe problémy s nepravidelným chodom za studena).  Píšem to len pre vysvetlenie, prečo dnešné naftové agregáty vykazujú krátko po studených štartoch tak vysoké spotreby. V mraze -5 ºC sa dostala testovaná Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo na prevádzkovú teplotu po necelých 6 km pokojnej jazdy (ø 11,5 l/100 km). Ako som odpozoroval, na prevádzkovú teplotu (teplota chladiacej kvapaliny) sa agregát 1.5 VTEC Turbo dostával vždy v rozsahu cca 5 – 6 km. Ak dôjde tesne pred polovicou rozsahu teplomera ku chvíľkovému poklesu teploty chladiacej kvapaliny, je to jav, kedy termostaty, či rozvádzacie ventily vody "prehodia" okruhy a na chvíľku dôjde k zmiešaniu teplej a chladnej vody v okruhu. 

Vysoká priemerná spotreba tesne po studenom štarte zodpovedá režimu "zohrievania" katalyzátora. Teplomeru (na obr.) zostávajú do polovice rozsahu asi dve políčka, tie sa rozsvietili po ďalších 5 km pokojnej jazdy.

Zeco32W

Pohon 4x4, aký je? Ako funguje? Do akej rýchlosti funguje?

Pohon 4x4 tu využíva elektrohydraulicky ovládanú medzinápravovú spojku (s elektrickým čerpadlom) s lepšou účinnosťou, než v minulosti. Za normálnych okolností ide takmer 100 % sily motora na prednú nápravu, Honda si však pri každej akcelerácii preventívne pošle časť výkonu aj dozadu. Rovnako to robí aj v zákrutách, celkovo je vidieť, že systém pracuje podľa rozumných algoritmov. Na blate aj snehu mala vždy výbornú trakciu a ani raz ma nenechala v problémoch. Pri brzdení, naopak, zadný náhon odpojí, aby parazitné sily pohonu nekomplikovali prácu stabilizačnému systému. Páči sa mi aj to, že Honda férovo priznáva námahu oleja v zadnom diferenciáli a podľa servisného plánu sa jeho náplň mení po prvých 20 000 km (ďalšia výmena až po 100 000 km). Do akej rýchlosti pohon 4x4 funguje, skúsim zistiť priamo v Honde. Na tomto aute sme urobili aj náš typický test 4x4 na valčekoch. Táto Honca CR-V získala 5 hviez do 6 možných. Takže pekný, aj keď nie najlepší výsledok.

Pohon 4x4 je už proaktívny a nečaká na preklz predných kolies. Dozadu už v určitých situáciách posiela časť výkonu preventívne.

miso?

Aký je výkon LED svetlometov? Ako sa správa CVT prevodovka?

S výkonom LED svetlometov som bol spokojný. Aj v stretávacom, aj v diaľkovom režime. Nezdalo sa mi, že by Honda svietila podstatne menej, ako ostatní konkurenti (hoci špička to nie je). Správanie CVT prevodovky je na dlhšie a na túto tému sa viac rozpíšem v teste. V rámci bezstupňových prevodoviek však funguje veľmi rozumne (výmena oleja každých 40 000 km, prevodový rozsah 2,645 - 0,405). Má sedem prednastavených polôh variátora a vďaka špeciálnemu softvéru dokáže efektívne brzdiť motorom. V manuálnom režime je schopná dokonca aj pri rýchlosti 60 km/h podradiť z virtuálnej dvojky do jednotky a vyhnať motor na 6000 otáčok, takže v CR-V s CVT dokážete reálne brzdiť motorom. Pri bežnej jazde udržiava otáčky motora pod hranicou 2000 ot./min. (čo je veľmi rozumné, pretože s otáčkami rýchlo rastú trecie straty a účinnosť CVT prevodovky). Do neprirodzene vysokých otáčok sa motor dostáva až pri prudkom zrýchľovaní. Prevodovka tiež reflektuje teplotu motora a kým nedosiahne určitú teplotu, drží vyššie otáčky a ani pri tempe 90 km/h nezaradí najvyšší "virtuálny" prevodový stupeň.

Na prejav CVT prevodovky si treba zvyknúť, v rámci týchto prevodoviek je však tá v CR-V naladená dobre. Počítajte však s vyššou spotrebou (CVT má principiálne veľké trecie straty).

Daniell

Je verzia 1.5 VTEC Turbo rovnako dynamická ako staršia verzia CR-V 2.2 iCTDi (103 kW/140 k)?

Z hľadiska dynamiky je na tom benzínová verzia 1.5 VTEC Turbo rozhodne lepšie (najmä v zime, kedy nemusí pri kompresnom pomere 10,3:1 počas jazdy na plný výkon tak často bojovať s detonačným horením), tieto dva motory sa však nedajú porovnať z hľadiska emisií ani spotreby. Benzínová verzia je z princípu fungovania fyziky menej úsporná, navyše sa musí pasovať s novými protiemisnými systémami, ktoré idú neraz proti termodynamickej účinnosti motora.

xxc

Aká verzia motora je použitá? Už tie problémy vyriešili?

V spojení s CVT prevodovkou použila Honda verziu naladenú na 142 kW (193 k) a 243 Nm, ktorá utiahne 1500 kg ťažký príves. Neviem, aké problémy máte konkrétne na mysli, no ak je to riedenie motorového oleja benzínom, ide o principiálnu slabinu všetkých motorov s priamym vstrekovaním paliva.

Motor 1.5 VTEC Turbo mal v testovanej Honde 142 kW (193 k). Zvyknúť si treba na jeho charakteristický zvuk. Priaznivci vysokotáčkových atmosférických motorov nedávnej minulosti môžu byť z akustického prejavu tohto motora sklamaní.

Talbot

Aj tebe sa stáva, že pri zapnutom systéme udržania na ceste (nie v jazdnom pruhu, ale ten, ktorý je zapnutý trvalo, pri ľavom kolene vodiča) sa dosť často po zásahu automaticky vypína autokorekcia?

Počas týždňa sa mi to stalo asi tri, štyrikrát... Podľa Hondy sa systém sám deaktivuje v momente, ak niekoľkokrát zasiahne a následne nepocíti od vodiča žiadnu reakciu. Po niekoľkých minútach jazdy sa automaticky znova sám aktivuje (čo sa mi naozaj reálne potvrdilo).