KIA XCeed - to je ozaj veľká plejáda motorov

Kia XCeed prišla na trh len nedávno, konkrétne minulý rok. Ponuka motorov je skutočne rozsiahla a vyberie si skoro každý. Od malého trojvalcového preplňovaného zážihového litra cez 1.4 T-GDI až po 1.6 T-GDI s 150 kW (204 k). K tomu je stále v ponuke aj 1.6 CRDI, takže na výber je toho skutočne dosť. No a tento rok ponuku obohatila aj plug-in hybridná verzia. Tá má časom suplovať práve diesel, s ktorým by mala dosahovať identickú alebo ešte lepšiu spotrebu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Je to mestský crossover

Mestský crossover, akým je aj XCeed, asi nebude mať svoje využiteľné miesto niekde v horách, jeho teritórium bude v meste. Preto ani chýbajúci pohon 4x4 nebude vadiť, aj keď k tomu vyššia svetlá výška a oplastovanie po bokoch trocha zvádzajú. Aby Kia odlíšila bežný Ceed od vyvýšenej verzie, dopriala mu aj iný tvar nárazníkov, či svetiel. Jednoducho tak viete, že pred vami nestojí bežný hatchback, ale je to crossover (samozrejme, pri bočnom pohľade by ste to zbadali hneď).

Sériové LED sú skvelé

Mojou obľúbenou témou sú vždy svetlá. Považujem ich za výrazný prvok aktívnej bezpečnosti a pokrok v tejto oblasti je obrovský. Už tým, že si kúpite XCeed, získavate v sérii full LED predné svetlá. Bežný Ceed ich má v sérii až vo vyššej línii výbavy, XCeed ako drahší model ich má sériovo vždy. A musím uznať, že na triedu auta boli perfektné. Problémom menších áut je to, že používajú lacnejšie LED, ktoré sú síce lepšie, ako bežný sériový halogén, ale nie výrazne. A následný servis po x rokoch je nákladnejší. Ak už teda mám za niečo platiť navyše, chcem, aby to malo zmysel. A základné LED svetlá v XCeed-e veru majú.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Full LED svetlá sú na danú triedu perfektné

Už režim stretávacích svetiel hrá perfektne. Veľký rozdiel však bol aj pri diaľkovom režime, kde zvyčajne menšie autá totálne pohoria. Skutočne skvelý dosvit, farba svetla, jednoducho takto si predstavujem pokrok aj v nižšej triede áut. A k tomu režim automatických diaľkových svetiel. Ak auto neponúka takzvané vyrezávanie v diaľkovom režime, väčšinou ten asistent diaľkových svetiel vypínam. Často sa totiž stáva, že oslepí oprotiidúcich, tí mi vždy zablikajú, oslepia ma a prípadne niekedy dokonca musím diaľkový režim vypnúť manuálne ja. Avšak to nie je prípad XCeed-a. Zostal som prekvapený, ako precízne prepínal medzi diaľkovým a stretávacím režimom. Dokonca aj v zákrutách, kde ja by som už manuálne diaľkový režim vypol, to rovnako spravil aj XCeed. V momente, ako sa auto objavilo na horizonte, už diaľkové svetlá systém vypol, rovnako dobre „sledoval“ aj autá idúce pred vami. Skutočne som to v tejto nižšej triede áut ešte nezažil, aby systém fungoval takto precízne. Pre mňa XCeed nastavil novú latku v oblasti prepínania diaľkového a stretávacieho režimu (ak teda neberiem do úvahy Matrix LED s vyrezávaním).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Voľte skôr menšie kolesá

Keďže som mal na test výbavu Platinum, na aute boli sériové 18-palcové disky. Tie boli efektné, avšak s profilovým číslom 45 pri šírke 235 mm to už nebolo také pohodlné. Ak k tomu prirátame tuhšie nastavený podvozok kvôli vyššej svetlej výške a väčšej hmotnosti, dostávame skutočne horší komfort na našich cestách. Napríklad na starej „panelke“ z Bratislavy do Dunajskej Stredy cez Štvrtok na Ostrove a Lehnice to bolo v skutku nepohodlné. Bohužiaľ, naše cesty sú také, aké sú, možno by stálo za to popremýšľať aj nad 16-palcovými diskami, ktoré sú sériovo pre základnú výbavu, ktorá sa volá prekvapivo exkluzívne Gold.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Asistenti

Niekoľkokrát som tiež vyskúšal inteligentný parkovací asistent. Fungoval perfektne, zaparkoval aj do medzery len o niečo málo dlhšej, ako bola dĺžka samotného XCeed-a. Až som sa čudoval, ako blízko k obrubníku zaparkoval, ja už by som sa sám bál o tie efektné 18-ky a zaparkoval o pár cm ďalej. Asistent jazdy v pruhoch by som však veľmi často vypínal. Obzvlášť silno mal potrebu ma viesť naspäť do stredu cesty, pritom som sa k stredovej čiare len priblížil. Bol až silno proaktívny. Keď som ho nechal viesť auto na rovnej ceste, naopak kľučkoval od čiary k čiare. V tomto prípade by som ho teda nevyužíval, budete totiž vyzerať, ako keby ste boli opití.

Je to digitálny displej?

Pri nastupovaní do vnútra zaujme vcelku vysoký prah, ktorý je však dobre chránený a aj napriek špinavému autu v tomto počasí bol prah veľmi dobre chránený. Nohavice si teda nezašpiníte. Som rád, že Kia zachovala ovládače na zmenu teploty v kabíne. Keďže ide o plug-in hybrid, tak si môžete zapnúť kúrenie alebo chladenie len na vodičovu stranu. Veľký efekt v oblasti dojazdu to však samozrejme mať nebude. Vyššia výbava znamenala aj sériový plne digitálny prístrojový panel pred vodičom. Mohli ste si meniť čiastočne rozhranie zmenou napríklad do režimu Sport, avšak na otáčkomer zabudnite, Z tohto dôvodu tak ani neviem napísať, pri akých otáčkach motor „pracoval“ pri rôznych rýchlostiach. Trocha zamrzel aj fakt, že prispôsobenie digitálneho displeja nebolo príliš individuálne. Na veľké zobrazenie navigácie tiež zabudnite, jednoducho mi prišiel digitálny displej trocha nevyužitý, keď už ho teda máte v sérii pre výbavu Platinum.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

K ergonómii ako takej netreba mať žiadne sťažnosti. Už dávno nie sú kórejské autá v oblasti ergonómie za tými európskymi, niekedy ich dokonca aj predbehli. Menu infotainmentu bolo veľmi efektne spracované, mohli ste si nechať na pravej bočnej časti zobrazovať ukazovateľ stavu nabitie akumulátora, samotné zobrazenie navigácie patrilo tiež k tomu lepšiemu štandardu. Keď však tak sedíte na mieste vodiča, musím povedať jeden nedostatok. Tým je výhľad šikmo vpred. Skutočne cez A-stĺpiky a v rohoch umiestnené vcelku veľké spätné zrkadlá tak môžete niečo prehliadnuť, napríklad pri parkovaní nejaký obrubník a podobne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Ako to celé funguje?

Ale poďme k samotnému hybridnému celku, ktorý bol asi tým hlavným, čo ma v tomto teste zaujímalo. Ako teda funguje plug-in hybrid v tomto prípade? Najprv spaľovák. Ten má zdvihový objem 1,6-litra, spaľuje benzín, nemá preplňovanie, avšak využíva už priame vstrekovanie paliva. Práve pri hybridoch s pomocou elektromotoru sa mohli zachovať motory s nepriammy vstrekovaním, ktoré sú práve vhodnejšie na krátke trasy a častejšie štartovania. Nepriamy vstrek má však pri studenom štarte horšie emisie a práve na tie sa tu „hrá“. Takže len priamy vstrek. Spaľovací motor využíva 77 kW (105 k) a 147 Nm, elektromotor k tomu pridáva 44 kW (61 k) a 170 Nm. Spoločný systémový výkon je 104 kW (141 k) a 265 Nm. Teda niekde na úrovni vznetového motora, ktorý by aj mal nahradiť. Má to však svoje úskalia a na tie treba brať ohľad.

Falošné výfuky má aj táto Kia.

Spaľovací motor je s elektromotor spojený cez spojku, až následne za elektromotorom sa nachádza dvojspojková prevodovka. Teda ak auto ide len na elektrický motor, stále má k dispozícii rovnakých 6 rýchlostných stupňov. Pri bežnom hybridnom režime auto využíva elektrický motor aj v prípade, ak máte dojazd 0 km. Ten podľa displeja nastane na úrovni okolo 15 až 17 % kapacity akamulátora. Tá je mimochodom 8,9 kWh, z toho posledných 5 % a vrchných 5 % sa podľa automobilky nevyužíva. Teda k dispozícii je okolo 8 kWh energie. Priemerná spotreba na elektriku by mala byť okolo 16 až 17 kWh/100 km. Bohužiaľ, len mala by byť, keďže Kia tento údaj nezaznamenáva. Aspoň nie do údajov, ktoré zobrazuje. Takže ak na elektriku prejdete približne 50 km, znamenalo by to približne tých 16 kWh/100 km. Reálne v bežnej premávke dojazd 50 km dosiahnete s veľkým sebazaprením.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Rekuperujte, kým sa dá

Mne sa podaril aj dojazd 52 km, avšak mimo mesta som musel ísť maximálne 80 km/h. Skôr je to reálne v meste s množstvom rekuperácie. Napríklad prejazd Pražskou ulicou v Bratislave dokáže zrekuperovať aj 3 % k dojazdu a to je minimum. Takže v meste je tento dojazd reálny. Avšak treba myslieť ešte na jednu vec a tou je kúrenie. Ak chcete kúriť v zime, musí sa spaľovák zapnúť. Bežne sa vypína, keď ani nedosiahol podľa ukazovateľov teplotu vody ani 50 °C, avšak na vykúrenie kabíny to stačilo. Samotný akumulátor v kufri má 2 ventilátory, tie však slúžia na chladenie a nie odvod tepla do kabíny. V priestore zadných sedadiel na vodičovej strane je vstup na chladenie pre akumulátor, ale teplý vzduch odtiaľ nečakajte. Takže skôr dokážete jazdiť výlučne na elektrinu v prechodovom období, keď nepotrebujete kúrenie a klimatizáciu.

Nasávanie vzduchu pre chladenie akumulátora.

Ako na to?

Teraz k hybridnému režimu. Aj pri vybitom akumulátore, keď ukáže pod 15 % z kapacity akumulátora a dojazd 0 na elektriku, dokážete stále v meste a dedine čiastočne jazdiť na elektriku. Jednoducho bude auto pomocou rekuperácie a spaľováku dobíjať akumulátor, aby v určitých režimoch mohlo ísť na elektriku. Len nebude k dispozícii samotný EV mód. Ten máte k dispozícii až v prípade, že ukazovateľ ukáže elektrický dojazd 1 km a viac. Pri zimnej prevádzke odporúčam jazdiť v Sport režime alebo presunúť radiacu páku do manuálneho radenia a radiť manuálne. Vtedy využívate spaľovací motor na pohon aj nabíjanie akumulátorov. Síce jazdíte za dosť vysokú spotrebu, ale ak viete, že pôjdete dlhšiu trasu, oplatí sa vám to viac. Ak totiž pôjdete na hybridný režim a k tomu budete chcieť kúriť, tak spaľovák bude bežať niekde na voľnobežných otáčkach (kvôli absencii otáčkomera to neviem) a pri viac ako 7 % bude na pohon stále využívať elektromotor. Teda kým sa zážihový motor zohreje, trvá to aj 10 km, pritom ešte aj míňate elektrickú energiu na pohon. Radšej tak jazdite prvé 3 až 4 km s pohonom na spaľovák, ktorý sa takto rýchlejšie zohreje, skôr sa môže vypnúť a ešte k tomu vám na takto krátkom úseku nabije ďalšie 2 až 3 km k elektrickému dojazdu. Tieto veci vsak budete riesit len v chladných mesiacoch.

Bohužiaľ rýchlonabíjanie cez DC chýba.

Bez rýchlonabíjania

To sú situácie, keď nestíhate alebo zabúdate nabíjať. Avšak ak auto doma alebo niekde v práci nabijete, je to iná pesnička. Maximálny výkon nabíjania je 3,3 kW, teda na nabíjačke niekde v meste auto nabijete za približne 2,5 hodiny. Absencia rýchlonabíjania je jednoducho cítiť. Doma ste niekde na úrovni 2,2 kW a z hľadiska času 4 až 4,5 hodiny. Takže nabíjanie na verejných nabíjačkach asi nebude častou návštevou, skôr to vidím na nabíjanie doma. Tam ste podľa ZSE na cene okolo 16 centov za kWh, teda pri spotrebe tých 16 kWh/100 km jazdíte krátke trasy na úrovni 1,3 eura na 50 km (ktoré aj reálne viete v rámci elektriky prejsť).

Nabíjanie signalizujú diódy na palubnej doske.

Kto by argumentoval, že načo je potom plug-in hybrid, odpoveďou je dlhšia trasa. Ak jazdíte denne extra krátke trasy do 5 km, na ktoré je hocijaký dnešný spaľovák extrémne nevhodný, môžete si auto nabiť a reálne to odjazdiť len na elektriku. Ak potom cez víkend idete na chatu, nemusíte riešiť žiadne nabíjanie, proste sadnete a idete. Pritom aj v tomto režime nebudete jazdiť za viac ako 5 l/100 km. Ak som odjazdil trasu medzi mestami na hybridný režim, svietil na palubáku údaj 3,2 l/100 km. Presne ten istý údaj svietil aj po našej testovacej trase. Auto som predtým nenabil a simuloval jazdu bežného človeka, čo na nabíjanie zabudne. Ak by ste predtým auto nabili, bolo by to ešte menej.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Záver

Takže čo napísať na záver? Aj plug-in hybridy majú zmysel. Vo veľmi špecifickom spôsobe používania, že ste v meste alebo v jeho veľkej blízkosti a neurobíte denne viac než 50 km. Zatiaľ čo niekto vraví, že máte 2 rôzne pohony s viac problémami namiesto jedného, máte tu na druhú stranu výhody. Môžete jazdiť za lacno ako s elektromobilom a pritom sa neobmedzovať s dlhším dojazdom. Aj keď má XCeed plug-in hybrid len 37 litrovú nádrž, pokiaľ nebudete jazdiť výlučne na diaľnici, cez 5 l/100 km sa aj s vybitým akumulátorom nedostanete (vďaka rekuperácii čo to odjazdíte na elektriku stále). To máte stále 700 km dojazd. Ak teda nechcete trápiť spaľovacie auto na krátkych trasách, prípadne mať 2 autá na 2 rôzne jazdné režimy, plug-in hybrid dáva zmysel. Aj keď nie je pre všetkých. A XCeed plug-in hybrid ho má. Teda až kým si neuvedomíte cenu, za ktorú sa nabíjateľné hybridy predávajú. Navýšenie ich ceny voči bežnej verzii, sa žiaľ, nedá obhájiť a je nenávratné.

Typ karosérie: Crossover
Trieda / kategória: nižšia stredná trieda
Vonkajšie rozmery: 4 395 x 1 826 x 1 495
Druh pohonu: hybridný (zážihový motor + elektromotor)
Zdvihový objem (ccm): 1 580
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 104 kW (141 k) systémový
Maximálny krútiaci moment (Nm): 265 Nm systémový
Maximálna rýchlosť (km/h): 155 až 193
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 1,2 l/100 km (výrobca), 3,2 l/100 km (test)
Prevodovka: dvojspojková 6-stupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 519 až 1 596
Celková hmotnosť (kg): 2 030
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 235/45 R18
Rozchod (p/z), rázvor: 1 575 mm vpredu, 1 573 mm vzadu, 2 650 mm rázvor
Objem nádrže: 37 litrov
Objem kufra: 291 až 1 243 litrov
Cena ( Euro ): 36 600

PLUSY:

+ základné LED svetlá;

+ perfektný asistent diaľkových svetiel;

+ dobrá spotreba aj pri vybitom akumulátore;

+ nízka hlučnosť;

+ stále HW ovládače na klimatizáciu;

+ prekryté prahy.

     

MÍNUSY:

- horší výhľad šikmo vpred;

- nemožnosť nabíjania DC;

- digitálny displej ponúka málo individuality;

- tvrdšie naladený podvozok (čiastočne zlepšenie s 16-palcovými diskami).

  Kia Xceed 1,6 GDI PHEV
104 kW A6 Platinum
Toyota C-HR 1,8 hybrid
88 kW e-CVT Selection
základný model 33 300 €
(Xceed 1,6 GDI PHEV A6 Gold)
23 490 €
(C-HR 1,8 hybrid 88 kW e-CVT Comfort)
adekvátny model 36 600 €
(Xceed 1,6 GDI PHEV 104 kW A6 Platinum)
29 390 €
(C-HR 1,8 hybrid 88 kW e-CVT Selection)
adekvátna výbava alarm, LED svetlá, dvojzónová automatická klimatizácia, zatmavené zadné sklá, predné a zadné PDC, zadná kamera, vyhrievaný volant a predné sedadlá, navigácia, 18-palcové disky, DAB, bezkľúčový vstup, adaptívny tempomat, asistent parkovania, digitálny displej v sérii: bezkľúčový vstup, PDC vpredu a vzadu, vyhrievaný volant, zadná kamera, parkovací asistent, LED svetlá, zatmavené zadné sklá, 18-palcové disky, vyhrievané predné sedadlá, adaptívny tempomat

za príplatok: príplatkový lak 520 €, navigácia 800 €
výsledná cena 36 600 € 30 710 €
  Hyundai Kona 1,6 GDI hybrid
104 kW A6 Style
Ford Kuga 2,5 PHEV
165 kW eCVT Titanium X
základný model 24 990 €
(Kona 1,6 GDI hybrid 104 kW A6 Family)
27 690 €
(Kuga 1,5 EcoBoost 110 kW M6 Titanium)
adekvátny model 27 490 €
(Kona 1,6 GDI hybrid 104 kW A6 Style)
40 290 €
(Kuga 2,5 PHEV 165 kW eCVT Titanium X)
adekvátna výbava v sérii: 18-palcové disky, LED svetlá, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, vyhrievaný volant, zatmavené zadné sklá, head-up displej, automatická klimatizácia, adaptívny tempomat, alarm, bezkľúčový vstup, navigácia, DAB, Krell audiosystém, zadná kamera, predné a zadné PDC

za príplatok: Techno pack s monitorom mŕtveho uhla a elektricky sklopné zrkadlá 600 €
v sérii: 18-palcové disky, navigácia, automatická dvojzónová klimatizácia, LED svetlá, digitálny displej, bezkľúčový vstup, zadná kamera, predné a zadné PDC, audiosystém Bower and Wilkins, zatmavené zadné sklá, tempomat

za príplatok: Winter pack s vyhrievanými prednými sedadlami a volantom 752 €, 18-palcové disky 1 063 €
výsledná cena 28 090 € 42 105 €