Luxusná kabína, veľmi dobre odhlučnený interiér, špičková výbava (za patričnú cenu samozrejme) a hybridný systém, na ktorého obsluhu sa nemusíte nijako výnimočne sústrediť. Asi tak nejako by sa dal v stručnosti rýchlo charakterizovať Mercedes-Benz GLA 250e. Pri teste akéhokoľvek plug-in hybridného auta však všetkých zaujíma skôr to, koľko odjazdí na jedno nabitie akumulátorov, ako rýchlo sa nabije a či to má aj na elektriku poriadny „odpich“. Z vlastných skúseností môžem potvrdiť, že väčšina súčasných plug-in hybridných áut má reálny „elektrický“ dojazd niekde medzi 40 – 50 km a aj na výlučne elektrický pohon dokážu dosahovať veľmi slušnú dynamiku, ktorá je nielen v meste, ale stále častejšie aj za mestom viac než dostatočná.  A GLA 250e nie je žiadnou výnimkou. Na rozdiel od niekoľkých konkurenčných plug-in hybridov navyše prekvapí možnosťou rýchlonabíjania.

Ja už nie som trieda A

Mercedes-Benz prechádza s aktuálnou generáciu GLA k taktike samostatného segmentu, teda aj keď je to pokrvný príbuzný s hatchbackom triedy A, nepokladá sa len za jeho oplastovanú terénnu verziu. Už to teda nie je len zodvihnuté „Á-čko“, ale najmenší crossover štuttgartskej rodiny s originálnym a svojským dizajnom. Podľa mňa sa inak dizajn celkom podaril a jeho proporcie skutočne zdôrazňujú príbuznosť k rodine „terénnych“ Mercedesov.

Rázvor náprav má GLA zhodné s aktuálnou triedou A. Celková dĺžka 4410 mm je o 14 mm menšia, než pri predchodcovi. Do šírky však GLA povyrástlo o 30 mm.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Čo sa týka vnútorného priestoru, GLA je na tom lepšie, než jeho rovnomenný predchodca. Štyria dospelí sa tu odvezú v plnom komforte, vpredu je teraz približne o 35 mm viac miesta na šírku a 20 mm na výšku, vzadu je GLA širšie dokonca o 40 mm, takže ak treba, vzadu to tu teraz núdzovo zvládnu dokonca aj traja cestujúci. Dôraz na rodinu prezrádza aj pozdĺžne posuvná zadná lavica s nastaviteľným sklonom zadného operadla. Či dokáže GLA poslúžiť bežnej rodine? Myslím si, že s rezervou. Dokonca aj na dlhšie rodinné výlety.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 27 obrázkov

V meste je to pohoda

V meste sa plug-in hybridný Mercedes-Benz GLA cíti ako doma. A bodaj by nie, presne na tento druh mobility ho fabrika vlastne konštruovala. Či som už zvolil ekonomický alebo komfortný režim, dynamika auta bola pri rozjazdoch vždy veľmi dobrá a pri nabitých batériách sa po odpichu na semaforoch dokázalo GLA predrať dopredu ako prvé bez toho, aby mu v tom musel pomôcť spaľovací motor. Proste som tu jazdil ako s bežným plnohodnotným elektromobilom s priemernou spotrebou 16,3 – 18,4 kWh/100 km. Auto som od kolegu preberal s batériami nabitými na 50 % a avizovaným zvyšným elektrickým dojazdom 29 km (a dovtedajšou spotrebou 16,3 kWh/100 km), reálne som stihol do prvého zapnutia spaľovacieho motora odjazdiť asi 25 km. Po absolvovaní ďalších 10 km v zmiešanom režime spaľovací motor + elektromotor mi teda na 35 mestskej trasy palubný počítač nakoniec ukázal spotrebu 16,1 kWh/100 km (elektrika) + 1,3 l/100 km (benzín). S plno nabitými batériami som na druhý deň v meste zvládol 49 km. Zaujíma vás, ako to z hľadiska spotreby dopadne, keď sa nebudete ani v meste dynamicky nijako obmedzovať a zapojíte aj pri plne nabitých batériách do hry hneď aj spaľovací motor? Necelých 70 km som štýlom plyn-brzda v meste prešiel so spotrebou 16,9 kWh/100 km + 2,2 l/100 km (pri priemernej rýchlosti 53 km/h zahŕňajúcej aj jazdu po diaľničnom obchvate Bratislavy).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Nestratil sa ani za mestom

Zle sa hybridnému Mercedes nedarilo ani za mestom. Pri normálnej medzimestskej jazde s vybitými batériami točil pri rýchlosti 90 – 100 km/h približne 1700 ot./min. (VIII), posádku neobťažoval žiadnym hlukom a jazdil za 4,8 l/100 km. Vďaka dobrej aerodynamike sa prijateľnou spotrebou (5,5 - 6,0 l/100 km) prejavil aj po zrýchlení na 110 km/h (2050 ot./min.). Pravdou však je, že spotreba čisto naftovej verzie by bola podľa môjho odhadu približne o liter nižšia. Tempo 130 km/h znamená 1950 otáčok (VIII) a priemerku 7,2 l/100 km pri jazde s vybitými batériami (na benzín), prípadne 23 – 25 kWh/100 km ak sa na diaľnicu vyberiete s nabitými baterkami. Klasický medzimestský okruh (vrátane mestskej jazdy) zvládlo hybridné GLA so spotrebou 4,9 l/100 km (s vybitými baterkami), benzínový motor si pritom Mercedes stále udržiava v otáčkovom rozsahu niekde okolo 1400 – 2500 ot./min.. Pri ustálenej jazde rýchlosťou 90 – 95 km/h si pritom pokojne vypol motor a približne kilometer jazdy som zvládol len na elektrický pohon (pri batérii nabitej len na 2 % kapacity).

Pri jazde so studeným motorom (ranný štart a odjazd do práce s vybitými baterkami) bola po prvých 5 km jazdy spotreba 10 l/100 km + 3,3 kWh/100 km. Po desiatich kilometroch sa spotreba znížila na 9,5 l/100 km + 0,1 kWh/100 km a po dvadsiatich km medzimestskej jazdy to následne bolo 8,7 l/100 km + 0,1 kWh. Nenabíjať plug-in hybrid sa skátka neoplatí.

Pri normálnej medzimestskej jazde si aj s vybitými baterkami GLA vystačilo s päťlitrovou spotrebou. Na diaľnici však jeho spotreba prekročila sedemlitrovú hranicu.

Ako je to s tým zohrievaním studeného motora?

Mercedes-Benz razí pri plug-in hybridných modeloch teóriu, že studený motor treba čo najskôr zohriať pri strednej záťaži a zvýšených otáčkach. Musím potvrdiť, že keď som odchádzal za mrazivého rána z domu, napriek čiastočne nabitým baterkám sa po chvíľke sám naštartoval aj motor a auto ho chvíľku udržiavalo pri 1800 – 1900 otáčkach. Mám dokonca pocit, že ho cielene zapájalo do hry a vytváralo mu tak záťaž potrebnú pre zohriatie aspoň na nejakú teplotu. GLA 250e sa tak preventívne pripravilo na to, že po naštartovaní už bude motor čiastočne zohriaty a pripravený na podávanie plného výkonu. Ak som mu však pri inej jazde nasimuloval potrebu okamžitého výkonu, napriek studenému stavu štvorvalec takmer okamžite vytočil na 5800 ot./min. a logicky uprednostnil výkon pred postupným zohrievaním (zároveň bolo cítiť, že naplno zapája do hry aj trakčný elektromotor).

Na pohon verzie GLA 250e slúži benzínový štvorvalec 1.33 TCe s výkonom 118 kW (160 k) a elektromotor naladený na 75 kW (102 k). Ich spoločný výstupný výkon je 160 kW (218 k). 

Aj rýchlonabíjanie

Dobrou správou je, že plug-in hybridné GLA je vybavené aj nabíjacou koncovkou pre rýchlonabíjacie stanice, pri jeho nabíjaní tak nie ste odkázaní len na domácu zásuvku a celonočné nabíjanie pred rannou cestou práce. Takéto auto nebude nikto samozrejme nabíjať počas dlhých diaľničných presunov na rýchlonabíjačkách, ak však k takej situácii dôjde a urobíte si povedzme na čerpacej stanici dlhšiu prestávku na obed, či oddych, vedzte, že mne sa podarilo za 15 min. dobiť batérie na 50 % a za ďalších 9 min (celkovo teda za 24 min.) na 80 % kapacity, čo znamenalo 44 km elektrického dojazdu (stojan pritom avizoval 9,140 kWh dodanej energie). Následná jazda diaľničným tempom 110 km/h znamenala spotrebu 22 kWh/100 km a reálny elektrický dojazd 39 km.

Na rýchlonabíjačke sa nám podarilo vybité GLA 250e nabiť na 80 % kapacity za 24 minút. Na diaľnici to stačilo na dojazd 39 km (pri tempe 110 km/h).

Hmotnosť nezamaskuje

Úprimne, kombinácia elektrického pohonu a spaľovacieho motora + prevodovky na palube niečo váži, takže GLA 250e má prázdne vo výsledku až 1,9 t, čo rozhodne nie je málo. Ak doň skočia dvaja chlapi, razom je ťažšie ako dve tony a tu je už cítiť, že jeho motor 1.33 TCe toho má na ramenách viac, než by si občas prial. Dynamika nie je zlá, len už jednoducho cítiť, že mu chýba nadhľad a tradičná uvoľnenosť šesťvalcových Mercedesov. Patrí sa takto kritizovať dynamiku pri plug-in hybride? Neviem, každopádne je to auto ťažké, takže ho fabrika musela aj trochu pritvrdiť na podvozku, aby sa v zákrutách a pri vyhýbacích manévroch nekontrolovateľne nenakláňalo. Jeho jazdné vlastnosti nie sú zlé, trakciu aj priľnavosť má dobrú, len si vždy akosi uvedomujete tú hmotnosť. Ťažko sa mi porovnáva, nesedel som v bežnej benzínovej verzii GLA 250 (ktorú mimochodom poháňa benzínový dvojliter), ale mám tušenie, že tá bude o čosi uvoľnenejšia a menej „utiahnutá“ na tlmičoch.

Testované auto jazdilo na pneumatikách Hankook Winter-iCept Evo 3 235/55 R 18.

Ak hľadáte plug-in hybridné prémiové auto a budete ho využívať tak, ako predpisuje filozofia plug-in hybridných modelov (teda nabíjanie doma cez noc a väčšina jázd na elektrický pohon), nebojte sa ho. Je to výborne postavené auto a v rámci možnosti predvádza typickú DNA trojcípej hviezdy. Ak si však myslíte, že verzia 250e bude v každej situácii lepšia a ekologickejšia, než konvenčne poháňané verzie GLA, nie je to celkom tak. Proti nej hovorí najmä kombinácia vyššej hmotnosti a relatívne malého motora 1.33 TCe, za zasa ekonomika prevádzky na krátkych mestských trasách (pri pravidelnom nabíjaní, pochopiteľne). Tak si vyberte, ako vždy nám totiž život znova ukazuje, že vždy platí niečo za niečo.

PLUSY:

+ kvalita interiéru;

+ vnútorný priestor;

+ možnosť rýchlonabíjania;

+ výborné svetlomety;

+ dobre fungujúce asistenčné systémy;

+ objem kufra.

     

MÍNUSY:

- vysoká hmotnosť;

- dynamika tlmená hmotnosťou;

- spotreba po vybití batérií na diaľnici;

- cena

- spotreba na krátkych trasách pri vybitej batérii.

Typ karosérie: SUV
Trieda / kategória: nižšia stredná trieda
Vonkajšie rozmery: 4410 x 1834 x 1611
Druh pohonu: hybridný (benzín + elektrika)
Zdvihový objem (ccm): 1332
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 160/218
Maximálny krútiaci moment (Nm): 450
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7,1
Spotreba mix (l/100 km): 1,3 - 1,7
Prevodovka: 8g-DCT (dvojspojková)
Prevádzková hmotnosť (kg): 1896
Brzdy: kotúčové vetrané/kotúčové
Podvozok: vzpery MacPherson vpredu, viacprvkové zavesenie vzadu
Rozmery kolies: 235/55 R 18
Rozchod (p/z), rázvor: 1605/1606, 2729
Objem nádrže:  - 
Objem kufra: 385
Cena ( Euro ): 57 762
  Mercedes-Benz GLA 250e
160 kW A8
BMW X1 xDrive25e
162 kW A6
základný model 36 474 €
(GLA 180 100 kW A7)
31 050 €
(X1 sDrive18i 100 kW M6)
adekvátny model 48 060 €
(GLA 250e 160 kW A8)
44 600 €
(X1 xDrive25e 162 kW A6)
adekvátna výbava navigácia, zadná kamera, MBUX, 18-palcové disky, dvojzónová automatická klimatizácia, LED svetlá, parkovací asistent s PDC vpredu a vzadu, tempomat, digitálny displej, DAB, ťažné, zatmavené zadné sklá, vyhrievanie predných sedadiel v sérii: 17-palcové disky, automatická dvojzónová klimatizácia, elektrické veko kufra, DAB, PDC vzadu, tempomta, za príplatok: 18-palcové disky 1 199 €, balík s PDC vpredu a zadnou kamerou a parkovacím asistentom 923 €, ťažné 827 €, adaptívne LED 1 726 €, zatmavené zadné sklá 466 €, predné vyhrievanie sedadiel 413 €, navigácia s head up displejom 3 101 €, alarm 206 €
výsledná cena 57 762 € 53 461 €
  Audi Q3 40 TDI
147 kW quattro A7
Volvo XC40 T5
132 kW + 60 kW A7
základný model 32 640 €
(Q3 35 TFSI 110 kW M6)
32 650 €
(XC40 T2 95 kW M6)
adekvátny model 41 570 €
(Q3 40 TDI 147 kW quattro A7)
51 200 €
(XC40 T5 132 kW + 60 kW A7)
adekvátna výbava v sérii: 18-palcové disky, LED svetlá, digitálny displej, manuálna klimatizácia

za príplatok: Audi virtual cokcpit 472 €, navigácia 2 531 €, kožený volant 168 €, automatická klimatizácia 664 €, zadná kamera 461 €, parkovací asistent 957 €, LED Matrix 1 788 €, predné vyhrievané sedadlá 382 €, zatmavené zadné sklá 450 €, tempomat 337 €, ťažné 1 001 €
v sérii: tempomat, zadné PDC, navigácia, automatická dvojzónová klimatizácia, elektrické veko kufra, digitálny displej, DAB, audiosystém High performance, 18-palcové disky

za príplatok: parkovací asistent 650 €, kamery okolo celého auta 990 €, asistenčné systémy 540 €, vyhrievané predné sedadlá s volantom 500 €, LED svetlá 850 €
výsledná cena 50 781 € 54 730 €
  Jaguar E-Pace P300e
227 kW AWD A8 R-Dynamic S
Lexus UX 250h
135 kW CVT Luxury
základný model 38 616 €
(E-Pace P160 118 kW A8 )
36 400 €
(UX 200 125 kW CVT Elegance)
adekvátny model 63 600 €
(E-Pace P300e 227 kW AWD
A8 R-Dynamic S)
56 200 €
(UX 250h 135 kW CVT Luxury)
adekvátna výbava v sérii: LED svetlá, 18-palcové disky, dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat, DAB, predné a zadné PDC, 3D kamerový systém, alarm

za príplatok: zatmavené zadné sklá 442 €, digitálny prístrojový panel 751 €, ťažné 1 002 €, vyhrievanie sedadiel 381 €
v sérii: panoramatické zobrazenie okolia, alarm, LED svetlá, zatmavené zadné sklá, 18-palcové disky, vyhrievané a odvetrávané sedadlá, vyhrievaný volant, dvojzónová automatická klimatizácia, bezkľúčový vstup, DAB, navigácia, Mark levinson audiosystem, Head-up displej
výsledná cena 66 176 € 56 200 €