Test: MINI Cooper S John Cooper Works

Každý z vás iste má, alebo už listoval v knihách AUTÁ SNOV. Ja mám tri. MINI Cooper S od John Cooper Works je len v jednej z nich. Veľký priestor tam však nedostal. Verte že mal. A podstatne viac! Obe generácie MINI s fabrickým tuningovým kitom GT plným právom patria medzi autá snov. Bez ohľadnu na to, ako divné vám to teraz medzi Ferrari, Lamborghini či Porsche môže pripadať. Verím, že kým sa prečítate na koniec hodnotenia tohto žihadla, budete somnou súhlasiť.

Dajme trošku dejepisu, nech si lepšie uvedomíte s kým máte česť. Značku John Cooper Works (ďalej len JCW) po kúpe MINI firmou BMW šikovne založil legendárny pretekár F1 a úpravca pôvodných Mini. Písal sa rok 2000. Krátko po rozbehnutí firmy zomrel. Vedenie JCW prebral syn Michael. V roku 2007 úspešnú tuningovú firmu špecializovanú na MINI kúpilo BMW.

Prvý JCW kit na nové MINI ponúkal len 8 kW prídavok vďaka upravenej hlave valcov, filtru, čiptuningu a priepustnejšiemu výfuku. Napriek faktu, že jednoduchý kit stál 2 000 libier, bol prekvapivo úspešný. Prvý kompletný JCW kit prišiel na Cooper S. Z kompresorovej 1,6ky vydupal krásnych 147 kW (200 k) - upravená hlava valcov, väčší pretlak kompresora, upravené sanie/filter, sviečky, čiptuning. O 2 roky neskôr ponúkla firma ešte väčšie vstrekovače - 155 kW (210 k) a nakoniec ešte JCW sound kit, výfukový systém s ďalšími 2,2 kW.

MINI Cooper S JCW je mimoriadne vydarená mašina. Je skutočne hodný sieni slávy a kníh o autách snov. Čo do pôžitku z jazdy je autom z extraligy. Absolútne! Bez ohľadu na druh pohonu, výkon, či cenu auta s ktorým sa porovnáva.

MINI II je na letmý pohľad od MINI I ťažké odlíšiť, no priniesol množstvo zmien. Je príkladom toho, ako výrobca sleduje kritiku odborných novinárov i verejnosti. C stĺpiky nemá prekryté sklom, čo bol hodnotný, no nepraktický a neaerodynamický prvok. MINI II je dlhší, čo spolu s výbratiami v chrbtoch predných sedadiel pridalo kritizované miesto pre nohy vzadu sediacich. Klasický kľúč nahradil špeciálny diaľkový ovládač s možnosťou príplatkového systému, ktorý automaticky odomkne auto po priblížení kľúča. Ale povedzme si na rovinu. Toto všetko sú blbovinky. My sme TopSpeed a podľa toho autá i hodnotíme. Žiadneho skutočného jazdca nezaujímajú. Nik z nadšencov si pre ne MINI JCW nekúpi skôr, a nikoho neodradia.

MINI Cooper S má napriek premiestneniu medzichladiča do predného nárazníka typický náduch na kapote.

MINI Cooper S má napriek premiestneniu medzichladiča do predného nárazníka typický náduch na kapote.

V r2007 ponúklo MINI JCW kit oficiálne po celom svete. Vzhľadom na turbo namiesto kompresora na motore má iné úpravy. Sanie, výfuk, čip pridali autu 13 kW a 10 Nm na hodnoty 143 kW a 250 Nm (270 v overbooste). Set začali neoficiálne volať Stage I. V roku 2008 prišlo MINI s novým modelom JCW. Ten priniesol až 155 kW (210 k) a 260 Nm (280 Nm). Tento kúsok sa líši v podstatne viac oblastiach. Veľmi podstatný rozdiel je diferák a podporné elektronické systémy jazdy. Na rozdiel od Cooper S má JCW elektronickú šperu s variabilným účinkom 0 - 50 %. Ako prvé MINI dostal systém DTC známy z BMW. Ten je rovnako ako v bavorákoch vypínateľný v 2 fázach. Hlavný rozdiel medzi DTC a DSC je schopnosť zmeniť mapu dát pre trakčný a stabilizačný systém. To umožňuje športovejšiu jazdu i pri zapnutých systémoch bez nutnosti ich deaktivácie. A to je ohromné!

MINI vám kupuje životný štýl. Čím viac MINI - tým viac štýlu. MINI Cooper S JCW je maximum štýlu medzi drobnými autami.

MINI vám kupuje životný štýl. Čím viac MINI - tým viac štýlu. MINI Cooper S JCW je maximum štýlu medzi drobnými autami.

S radosťou môžem potvrdiť to, čo už aj tak všetci tušíte. MINI Cooper S JCW je mimoriadna mašina. MINI je vôbec veľmi vydarené auto, bez ohľadu na generáciu či model. JCW je však čosi veľmi špeciálne. Je to skutočne auto hodné siene slávy v knihách o autách snov. Najdrahšia verzia je čo do jazdných vlastností, či pôžitku z jazdy autom, ktoré patrí do extraligy. A to myslím absolútne, bez ohľadu na druh pohonu, výkon, či cenu auta s ktorým by sa porovnával. Medzi mne známymi predokolkami je to to najlepšie čo som kedy riadil, spolu s mašinami ako Focus RS, Mégane RS, Clio RS, Civic TypeR, Golf GTi, Astra OPC - áno mne to auto naozaj sedí.

Písať o aure, kredite a úspechoch MINI je už zbytočné klepanie do klávesnice. Za 9 rokov sa už o kvalitách týchto ohromných áut popísalo úplne všetko. Vyše milióna vyrobených kusov za 8 rokov hovorí za všetko. MINI je doposiaľ snom mnohých mladých ľudí, bez ohľadu na vek, príjem a vzdelanie. Má štýl, má úroveň. S MINI si kupujete životný štýl. To je jasné. Čím viac MINI, tým viac štýlu. S maxi verziou MINI JCW ste maxi i vy.