Nerozumejte mi zle, narážky na zdieľanie komponentov z mojej strany nie sú výčitka. Naopak, je to logické vyústenie do situácie efektívnej produkcie podobných až rovnakých áut pre rôzne trhy, klientelu a náskok pred konkurenciou. Všetko pre má však svoje proti. Koncernové autá sa až priveľmi podobajú. Nie vzhľadom, ale prakticky všetkým ostatným - jazdnými vlastnosťami, ponukou výbav, systémami, ale aj poruchami a trvácnosťou. No nebolo by fér vyčítať to len VW Group. Na tento systém efektivity vývoja a produkcie postupne nabiehajú všetky veľké svetové automobilové koncerny, alebo aliancie. Tí, ktorí to robia až teraz, vlastne zaspali. VW Group a niektorí iní to robia už 2 desaťročia a veľmi z toho profitujú. A to je cieľ, zarobiť viac a minúť menej. Každý podnikateľský subjekt sa snaží priblížiť tomuto ideálu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Natíska sa legitímna otázka, prečo kupovať drahší, prémiovejší typ, keď takmer to isté ponúkne ľudová alternatíva za citeľne menšie peniaze? Prečo by mal človek kupovať Macan, keď môže mať Q5, alebo dokonca Tiguan? Ak chcete poznať odpoveď, pohodlne sa usaďte. Je tu ďalší komplexný videotest. V ňom okrem mnohého iného zistíte, že hovoriť o Macane len ako o superluxusnej a športovej Audi Q5 je neznalosť a veľká dehonestácia. Osobne som doposiaľ v lepšom stredne veľkom SUV nejazdil! Ale ani v drahšom. Žiadne drahšie totiž v tejto triede asi neexistuje. Začína to už pri konštrukcii, Macan zďaleka nie je len o dizajne a výbave. S Audi Q5 má len úplný konštrukčný základ. Je však o 43 mm dlhší, o 36 mm širší, má vlastné motory, prevodovku, interiér, systémy podvozka, brzdy, nastavenie pruženia aj celý interiér. Vskutku je lepšie hovoriť o tom, čo má s Q5 spoločné. Narozpráva sa toho oveľa menej. Niektoré komponenty sú prevzaté priamo z Audi. Sú celkom na očiach, čo je dôvod na výčitku. Ale inak...

Je minimálne prekvapivé, že ani naftová verzia Porsche Macan S Diesel nemá eco režim. Odmeraná kombo spotreba 7,4 l je super!

O príchode menšieho SUV od Porsche sa hovorilo celé 4 roky, než sme ho v r2014 konečne spoznali. Vyrábajú ho v rovnakej fabrike ako typy Panamera a Cayenne v Lipsku. Marketingové oddelenie tvrdí, že Macan je skonštruovaný ako ešte športovejšie SUV než je Cayenne. A to je pecka, lebo Cayenne je najšportovejším veľkým SUV. Okrem toho, že je agilnejší, mrštnejší a aerodynamickejší, má dvojspojkovú 7-st. prevodovku PDK, Cayenne pre spoločnú platformu s Touaregom využíva klasický 8st. automat s hydrodynamickým meničom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov
Porsche Macan je najlepším stredne veľkým SUV na svete. Bez odvrávania!

Pre väčšinu sveta sú v ponuke síce len 3, no zato fakt špičkové motory V6 s objemom 3,0 litra. Najslabšou verziou je už beztak supersilný Macan S Diesel 3,0 V6 TDI. Má 190 kW (258 k) a 580 Nm. Strednou alternatívou je Macan S, v ktorom je 3,0 V6 biturbo benzín s 250 kW (340 k) a 460 Nm. Vrcholom je nateraz verzia Macan turbo s rovnakým motorom vyladeným na 294 kW (400 k) a 550 Nm. Na niektorých trhoch je k dispozícii aj 4-valcová verzia s motorom EA888 známym z Octavie RS, či Golfa GTI s výkonom 237 k a 350 Nm. Neskôr sa má do ponuky dostať ešte Macan 2,0 TDi. Nie som si celkom istý, či tieto motory majú čo v Macane hľadať, no aj Porsche si musí týmito riešeniami vylepšovať celoprodukčný priemer emisií. Pritom je to smiešne, že nariadenia nútia automobilky vyrábať modely, ktoré by inak v ponuke nemali, len nech to v tabuľkách vyzerá dobre. Čo na tom, že to skoro nik kupovať nebude? A čo na tom, že v absolútnom sčítaní, na ktorom by malo záležať ako na jedinom, tých emisií bude vlastne ešte viac? Priemer je super! A "všetci" sú šťastní... či?

EuroNCAP hodnotenie Porsche Macan

Konštruktéri v Porsche pri tvorbe Macanu na znižovanie hmotnosti vcelku zanevreli. V oblasti aktívnej, či pasívnej bezpečnosti nerobili žiadne kompromisy. Sledujte tie výsledky. Macan je doslova športový trezor na kolesách, ktorý poklady vo svojom vnútri príkladne ochráni.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 33 obrázkov

Macan je najlepším SUV svojej kategórie. Prakticky v každom smere prevyšuje konkurentov, aj čo do komfortu, ticha vnútri, v športových jazdných vlastnostiach aj schopnosťami v teréne. Špeciálne v kombinácii so skvelým vzduchovým pružením, vďaka ktorému pre rýchlu jazdu klesá a pre offroad zásadne stúpne. Konkurentov však deklasuje aj cenou, preto nie je celkom fér porovnávať ho s každým autom v tejto kategórii. Macan je totiž superprémiovka. Základná cena je od 65 000 €, testovaný kúsok sa vyšplhal slušne cez 90 000 €. No vo veľmi málo prípadoch potvrdím, že Macan je hoden peňazí, ktoré zaň pýtajú.

Cenník modelov Porsche Macan platný na Slovensku.

Porsche Macan S Diesel (2015)

 

PLUSY:

+ skvelý v každom smere
   (okrem drobností vpravo),
+ dizajn, prestíž,
+ odmeraná kombo spotreba 7,4 l/100 km,
+ sport chrono balík auto zásadne zmení,
+ kvalita spracovania interiéru, 
+ luxus z každého detailu
  (okrem Audi ovládačov),
+ špičkové audio Bose,
+ historický odkaz - kľúč a budíky ako 911,
+ prevodovka PDK vie všetko - hladkať aj biť,
+ už základ má ohromný prebytok výkonu,
+ perfektná ergonómia,
+ skvelý volant,
+ sedačky a možnosti ich nastavenia
   (síce viac komfortné, ale to je ok),
+ v režime comfort ozaj pohodlné auto,
+ dva stupne športovosti,
+ vypínateľné PSM (ESC),
+ vzduchové pruženie je nutná výbava,
+ offroad režim auto zodvihne na 23,5 cm,
+ skvelé jazdné vlastnosti,
+ trakcia aj v zlom počasí,
+ neúnavné brzdy.

   

MÍNUSY:

- manuálne radenie PDK pákou je opačne!
- viacero komponentov z Audi,
- prekvapivo ťažký, až 1925 kg bez vodiča,
- zadná kamera sa špiní a je nepoužiteľná,
- cena príplatkov.

 
Komentár redakcie: František HANZEL

Porsche Macan nie je prehnane veľké, čo je v prípade SUV sympatické. Po nastúpení vás očarí kvalita spracovania interiéru a luxus, ktorý srší takmer z každého detailu. Vzhľadom na značku to človek síce očakáva, ale aj tak. Porsche si zachovalo historický odkaz svojich športových typov aj v Macane, čo potvrdzuje napríklad imitácia kľúča, ktorou sa štartuje naľavo od volantu, alebo usporiadanie budíkov. Dojem prekvapivo nepokazilo ani množstvo tlačidiel na stredovej konzole, skôr naopak. Nič totiž netreba zdĺhavo hľadať. Cez dobre tvarovaný volant sa dostávame k jazdným vlastnostiam. Tie sú veľmi isté aj v zlom počasí. Macan je naozaj pohodlný, no aj športový.  Auto má ohromný prebytok výkonu. Až sa pri legálnych tempách zdá, akoby jazdilo na voľnobeh. Hoci nie som úplným fanúšikom tejto kategórie áut, Macanu môžem vytknúť iba málo vecí. Zamrzí napríklad opačné manuálne sekvenčné radenie inak dobrej prevodovky, ktorým celý koncern VW už roky tvrdohlavo kazí športový dojem zo svojich áut. Štart-stop systém by mohol byť inteligentnejší, aby vodič mohol regulovať, kedy sa motor vypne a kedy zostane naštartované. Nuž a keďže je to nemecké auto do špiku kosti, za každý prvok výbavy si budete musieť priplatiť, čo vám zaručene nepríjemne navýši výslednú cenu.

Komentár redakcie: Oliver TEKNÖS

Cayenne bol až doteraz najšportovejšie jazdiacim SUV na svete. Macan ho však prekonáva. Adaptívny podvozok poskytne komfortnú jazdu na cestách so zlým povrchom a v športovom režime sa Porsche nezľakne ani zákrut. Občas som až krútil hlavou nad tým, čo toto takmer 2 tonové auto v serpentínach dokáže. Vysokú hmotnosť však výborne maskuje a pocitovo má tak 1,5 tony. Pochváliť musím aj prevodovku PDK. Podľa mňa ide o najlepšie fungujúcu prevodovku na svete. V Sport Plus režime reaguje fantasticky rýchlo a v komfortnom režime naopak neotravuje kopancami. Doslova návyková je funkcia Launch Control a do rýchlosti 50km/h pripomína akceleráciu ako v superšportoch. Auto je ako celok výborne zladené, dokonca mi neprekážal ani naftový motor pod kapotou. Pokiaľ sa radi športovejšie povozíte a vyberáte medzi Cayennom a Macanom, jednoznačne berte menšie SUV a ušetrené peniaze môžete minúť na príplatky. V základnej výbave tu totiž mnoho vecí chýba.

Porsche Macan S Diesel

rok výroby 2015

Motor:

turbom prepĺňaný vidlicový vznetový 6-valec uložený vpredu pozdĺžne, objem 2 967 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva common-rail, medzichladič stlačeného vzduchu, kompresný pomer 16,8 : 1, max. výkon 190 kW (258 k) / 4 000 - 4 250 ot/min, max. krútiaci moment 580 Nm / 1750 - 2500 ot, litrový výkon 63,3 kW (86,13 k),

Emisná norma EURO VI

Pohon: dvojspojková automatická prevodovka Porsche PDK, pohon všetkých kolies
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu viacprvkové zavesenie, skrutné stabilizátory p/z, kotúčové brzdy, hrebeňové riadenie s elektromechanickym posilňovačom, systémy ABS, EBD, ESC, AED
Kolesá: ľahkozliatinové disky vpredu 8x18", vzadu 9x18"
pneumatiky vpredu 235/60 R18, vzadu 255/55 R 18
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 681 x 1 923 x 1 624 mm, rázvor 2 807 mm, objem kufra - 500, nádrž 60 l, pohotovostná hmotnosť - 1 880 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 6,3 l/100 km, výkonová hmotnosť 9,89 kg/kW,

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 230 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 4,5 s

Cena: základný model 60 065 €