Test: Renault Clio III RS 200

Keby som bol copywriter, moja reklama by znela takto: „Hľadáte vrtké, výkonné, športové auto? Nie ste ochotní vzdať sa praktickosti? Nehľadajte viac! Renault Sport Technologies vie presne, čo potrebujete - Clio RS. Život nikdy nebol zábavnejší.“

Takto som začal test Clio III RS 197 v predošlej redakcii. Rok na to, po kontakte s modernizovaným Clio III RS 200 nemám najmenší dôvod napísať to inak. Clio RS vždy bola absolútna trefa do čierneho pre všetkých vyznavačov neprepĺňaných motorov.

Drvivá väčšina reklám preháňa! Zveličovanie, superlatívy a brnkanie na emócie sú základným náradím reklamných agentúr. Mnoho kreatívcov, ktorí za ťažké prachy kúzlia ohromné slogany, s produktom ani nepríde do osobného kontaktu. Nie som copywriter (človek, ktorý v reklamke vymýšľa reklamné slogany) a nemám ambície stať sa ním. Veci, pre ktoré by som mal vymyslieť niečo ohromujúce, by sa sotva predávali. Ale do kontaktu s Cliom RS som prišiel viackrát. Do intenzívneho kontaktu. Francúz zodvihol latku tak vysoko, že v kategórii kompaktov si viem len ťažko predstaviť auto, ktoré ju preskočí.

Clio RS 2009 si nemožno pomýliť. RS Pack (predný nárazník, kryty zrkadiel a zadný difúzor) v lesklej čiernej alebo sivej kovovej farbe dodáva siluete energiu i keď mne sa viac páčila predošlá verzia.

Clio RS 2009 si nemožno pomýliť. RS Pack (predný nárazník, kryty zrkadiel a zadný difúzor) v lesklej čiernej alebo sivej kovovej farbe dodáva siluete energiu i keď mne sa viac páčila predošlá verzia.

Clio RS je kráľom triedy kompaktných áut, známych aj ako segment B. A základná cena neuveriteľných 21 100 € z neho robí zvodnú ponuku!

Než sa preveziem, pozerám do papierov. Je dobré vedieť, s čím mám tú česť. Clio tretej generácie poznám. Z časopisov, z autosalónov, z ulice. Je ich celkom dosť a niet sa čo diviť. Je to krásavec a na papieri borec. Napísať, že je celý o motore, by bola krivda zvyšku auta. Agregát je však prvá vec, ktorej parametre zaujmú. Čo zaujmú? Doslova prekvapia. Dvojliter má totiž znova vyšší výkon, teraz vraj 147,5 kW (200 k) pri 7 100 ot. a 215 Nm pri 5 400 ot. Veľmi slušné, však? Keď pripomeniem, že to má bez prepĺňania, mali by ste zhíknuť.

Clio RS sa zrodilo zo spolupráce s expertmi tímu Renault F1. Difúzor vzduchu vyvíja vo vysokej rýchlosti aerodynamický prítlak až 40 kg! Prúdenie optimalizujú vývody za prednými blatníkmi a ohybná lišta pod predným nárazníkom. Výsledok? Koeficient Cx nižš

Na Clio RS spolupracovali i experi tímu Renault F1. Difúzor vyvíja v rýchlosti nad 200 km/h aerodynamický prítlak až 40 kg! Prúdenie optimalizujú vývody za prednými blatníkmi a ohybná lišta pod predným nárazníkom. Výsledok? Koeficient Cx nižší o 0,02

Červené pole otáčkomera je v motorkárskom teritóriu, na hranici 8 000 ot. Maximálka 223 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,9 s, 6-stupňová mechanická prevodovka, vpredu 4-piestikové Brembá i športovejšie pruženie sú ďalšie fakty, ktoré na mňa z opisu doslova žmurkajú. Podčiarknuté a zrátané, som zoči-voči najsilnejšiemu a najrýchlejšiemu Cliu. Ale i najväčšiemu a najťažšiemu. Nikomu azda netreba vysvetľovať, že väčšia karoséria (znamená väčší odpor vzduchu) spolu s hmotnosťou sú najväčší nepriatelia športových áut. Už dávnejšie som si uvedomil, že nové Clio mi pripadá rovnako veľké ako Mégane prvej generácie. Aktuálny RS má o viac než 100 kg viac, ako mala predošlá generácia. To je vážne moc! Má však i podstatne viac miesta vnútri a štyroch odvezie skutočne komfortne. Je teda jeho nadváha problém, alebo nie? Dosť bolo teoretizovania, čas beží. Idem jazdiť.

Skvelé športové sedadlá Recaro sú za príplatok 1 000 €. Jednoznačne odporúčam, i keď by mohli mať nastaviteľnú i kolísku...

Skvelé športové sedadlá Recaro sú za príplatok 1 000 €. Jednoznačne odporúčam, i keď by mohli mať nastaviteľnú i kolísku...

Upraviť si správny posed je veľmi jednoduché. Príplatkové športové sedadlá Recaro majú skvelý tvar. Nie celkom sa mi pozdával volant. Je športovejší, než majú ostatné modely, to je fakt. Ale k charakteru auta nie adekvátne športový. Má príjemný, mäkký, hrubý veniec čalúnený dierovanou kožou. Má i ergonomické tvarovanie pre správne držanie.

Silná, rýchla, športová kára a ľahké riadenie nie sú dobrá kombinácia. Neskôr sa ukázali dve veci. Riadenie s rýchlosťou mierne stuhne, i keď to stále nebude ono. Dá sa na to zvyknúť. Zimomriavky mi napriek tomu ostali. Clio RS totiž doslova pozýva vyvádzať. S každou hodinou za volantom som cítil väčší morálny komfort, posúval svoje bariéry a s väčšou istotou som sa vrhal do ďalších zákrut. Lebo presne o nich to s týmto drobcom je. Prechádza ich so sebavedomím, bez nakláňania, bez akejkoľvek nervozity. Skvelo ho opísal kolega. Je to jeden ohromne vyladený, silný predok. Poslúcha a reaguje na každú korekciu a zadok sťa by za sebou len ťahal. Toto v žiadnom prípade nie je výčitka. Skôr poklona. Čo viac si od predokolky môžete želať, než aby celá fungovala podľa pokynov predku? Takto ju dokážete predvídať, odhadnúť a v zákrutách presnejšie ovládať.

Stret generácií. Prvé Clio Sport 172 a aktuálny kúsok

Stret generácií. Prvé Clio Sport 172 a aktuálny kúsok

Čo viac si od predokolky môžete želať, než aby celá fungovala podľa pokynov predku?

Vyladenie tuhšieho podvozka je dobré, ale trošku zákerné. Na vyvádzanie však ponúka ohromný priestor. S istou dávkou odvahy a zručnosti odhalí vodičovi skutočný charakter a schopnosti. Jazdiť na predokolke kontrolovaným šmykom bez nutnosti šklbať ručnou je ohromná zábava, akú neponúka veľa áut. S Cliom RS sa stačí vrútiť do zákrut a podradiť. Kdesi uprostred prudko ubrať a vzápätí dať plný. Tým, čo sa neboja, je odmenou nádherne ľahký, pretáčavý šmyk. Nebudem robiť hrdinu. Prvýkrát ma to zaskočilo. Zimomriavky sa zmenili na studený pot. Keď sa mi to v priebehu piatich minút stalo trikrát, veľmi sa mi to zapáčilo. Vôbec som si neuvedomoval, že nado mnou drží ochrannú ruku elektronický anjel ESP. Nielen pri bežnom jazdení, ani pri vyvádzaní som necítil jeho zásahy, lebo žiadne neboli. Za tolerantné vyladenie patrí divízii Renault Sport hlboká poklona. Dokonca anjel nezasiahol ani pri šklbaní ručnou. A teda že ručná tu funguje! Je stvorená pre šklbanie v zákrutách. Prisahám, precíznejšiu, lepšie fungujúcu parkovaciu brzdu, okrem špeciálnej súťažnej hydrauliky, som nezažil.

Nepamätám si atmosférické auto, ktoré na najvyššom prevodovom stupni zrýchľovalo živšie. Nepamätám si auto s kratším prevodom na najvyššom stupni. To sa pre športiak môže zdať super, ale točiť cez 4 500 ot. pri diaľničných 130 km/h je z hľadiska bežného použitia neakceptovateľné. Po zmeraní výkonu na valcovej brzde vďaka firme Profituning a naštudovaní grafu mi to zaplo. Vôbec nevadí, že namerané parametre sú mierne nižšie než udáva výrobca.

Všimnite si priebeh krútiaceho momentu (oranžová krivka). Je vcelku vyrovnaná, až na hrču medzi 5 500 a 6 000 ot. Keď to ostrou jazdou roztáčate po obmedzovač, ďaleko za číslo 7, po preradení padnú otáčky tesne pred 6-ku. Bez ohľadu, či to na prevodovke práve bolo z jedna do dva, alebo z päť do šesť. To znamená, že s rastúcim zaťažením, s klesajúcimi otáčkami stúpa schopnosť motora pasovať sa so záťažou. Takto sa konštruktéri pretekárskych aút odjakživa snažili prispôsobiť sprevodovanie charakteru motora. Sprevodovanie je doslova pretekárske. Ale toto nie je pretekárske auto...

Graf z valcovej brzdy

Z toho sa priamo odvíja i spotreba. Clio RS je stále korheľ. Priemernú spotrebu, kým som si ho užíval, vám radšej písať nebudem. Keď som sa dokopal k tomu, že po zresetovaní počítača budem jazdiť, ako sa patrí, stále som mal problém byť v meste pod 10 l. Je to o chĺp lepšie ako predtým, ale stále dosť...

Na výbornú obstál i v ďalšej našej skúške. Už papierovo to bol adept na skvelé časy v TopSpeed slalome. Prvé desiatky kilometrov v ňom nás v tom len utvrdili. A keď došlo na lámanie chleba, RS nesklamal. Na trati v Paddocku zajazdil v priemere čas 0:57,65 s, čo ho v tvrdej konkurencii posunulo z pôvodného 17. miesta zo skorej jari 2008 (chladné počasie) na aktuálne slušné 10. miesto.

Totálnym šokom je však cena priatelia! Pri predošlej verzii som sa vznášal, keď som zistil, že auto, ktoré by v prvej polovici tohto desaťročia mohlo stáť pokojne milión ponúkal Renault za 866 000 korún. Teraz strácam reč! Vážení, dobre sa podržte! Modernizovaná verzia s upravenou elektronikou motora, prepracovaným výfukovým systémom - tu je schované tajomstvo litrového výkonu rovných 100 k stojí teraz od 21 100 €! To je menej než 636 000 korún. Za tieto prachy si nespomeniem na rovnako zábavné auto. Je nutné uvedomiť si, že toto je kompakt. Rovnako ako Fabia RS, Fiesta ST, či Mini Cooper a Cooper S. A v tejto triede je Clio RS kráľom.Tieň naň vrhá len super ostrý Mini Cooper S JCW, ale videli ste jeho cenovku? Nie je to konkurent pre Civic Type-R, Golf GTI, Astru OPC či Focus RS, i keď ho v mnohých testoch porovnávajú práve s nimi. Tu má Renault už roky kanón menom Mégane RS.

Opakovaný kontakt s Cliom RS zo mňa robí veľkého priaznivca divízie Renault Sport Technologies. Doposiaľ som o schopnosti Francúzov stavať skvelé malé športové autá len čítal a počúval. Odteraz to budem hlásať, vďaka intenzívnym zážitkom so zvodne agresívne/eroticky tvarovaným Cliom RS.

PS: A nezabudnite ohodnotiť tradičné a obľubené video z testu! Ďakujeme.

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Už len pohľad na Clio RS je úžasný: rozšírené svalnaté blatníky, agresívny predný pohľad, veľké brzdiče či špičkové sedačky Recaro (tie isté boli aj v nedávno testovanom BMW 325i Performance). A za akú cenu! Poklona!

PLUSY:

+ cena! 21 100 €
+ tvary
+ imidž/renomé
+ jazdné vlastnosti
+ motor
+ spracovanie
+ zábava!

MÍNUSY:

- spotreba
- absencia samosvoru
- naročný pre začiatočníka
- ovládacie prvky (rádio/tempo)

Renault Clio III RS 200
rok výroby 2009
Motor:

atmosférický radový 4-valec vpredu naprieč, objem 1998 cm3, vŕtanie x zdvih - 82,7 x 93 mm, kompresný pomer 11,5:1, max. výkon 147 kW (200 k) / 7 250 ot, max. krútiaci moment 215 Nm / 5 250 ot, litrový výkon 73,5 kW (100k) / l.

Pohon: suchá trecia spojka, 6-stupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu vlečená náprava, skrutné stabilizátory, športové pruženie RS, kotúčové brzdy Brembo,
Kolesá: ultraľahké kované disky, rozmery diskov 7,5 x 17", pneu 215/45 R17
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 3 990 x 1 770 x 1 480, objem kufra - 290 - 1025 l, pohotovostná hmotnosť - 1 280 kg, kombinovaná spotreba - 8,4 l/100 km, výkonová hmotnosť 8,7 kg/kW.
Dynamické parametre: max. rýchlosť - 223 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,9 s
Cena: Základný model  od 21 100 €, Testovaná verzia - cca 26 000 €
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 20 obrázkov