Prvá recenzia Renault Mégane R.S. 265

Mégane R.S. patrí od uvedenia v roku 2008 k najúspešnejším hothatch na svete. Minuloročný rekord pre predokolky na veľkom Nurburgringu s časom 8:07,97 jeho obľúbenosť pádne certifikoval. V priebehu 3,5 roka si ho kúpilo už vyše 12 500 šťastlivcov v 62 krajinách, kde sa predáva. Slovenský trh za ten čas privítal vyše 20 kúskov. Uprostred životného cyklu pripravil Renault vrámci modernizácie tretej generácie Mégane novinky aj pre najostrejší R.S. Presné označenie novinky je teraz R.S. 265 a iste nikomu netreba vysvetľovať, čo to číslo znamená...

265 je max. výkon ostrého zážihového radového štvorvalca prepĺňaného turbom v koňoch. V kilowattoch to je 195. Doposiaľ to bolo 184 kW, teda 250 k. Zvýšený výkon o 15 k a sila motora o 20 Nm nie sú k dispozícii stále. Extra silu prebudí tlačidlo stabilizačného systému. Jeho krátkym stlačením sa elektronika v aute komplexne prepne do módu Sport. To znamená, nie len výkonnejšiu mapu v RJ motora, ale napríklad ja posunutie hraníc zásahu stabilizačného systému do riadenia vodiča. Samozrejme, možnosť vypnúť ESP úplne tu zostala. Tlačidlo na ľavo pri volante stačí podržať niekoľko sekúnd...

Väčší výkon a krútiaci moment sa podpísali aj na nepatrne lepších dynamických parametroch. Mégane R.S. 265 dokáže na dobrom povrchu vypáliť z pokoja na stovku za rovných 6 s. Maximálka je netradičných 254 km/h. V porovnaní s Mégane R.S. 250 je to lepšie o 0,1 s a o 9 km/h. Sami uznáte, že nárasty čísel či zlepšenie parametrov nie je nič dychberúce. A viete čo? Ani nemusia byť. Pretože Mégane R.S. berie svojimi schopnosťami dych aj tak. Asi si nespomeniem na jednoznačnejšieho kráľa svojej triedy. Už dlhšie som sa v opisoch áut nestretol s kedysi mimoriadne často používaným - podvozok rýchlejší ako motor. Kedy si v 90. rokoch som to čítal hlavne pri autách značky BMW. Uvádzalo sa to pri nich bez ohľadu na motor, či karosársku verziu. Mégane R.S. to vystihuje veľmi dobre. Jeho podvozok má skutočne na viac, než ponúkne motor.

Renault Mégane R.S. je aj po vyše 3 rokoch kráľom predokoliek. Nikdy doposiaľ to nebolo v žiadnej kategórii áut tak jednoznačné a zrejmé. Neznamená to však, že nemá chyby...

Dostali sme príležitosť jazdiť na úplne novom okruhu Monteblanco neďaleko mesta Sevilla. Ak som si dobre zapamätal trať, jazdili sme tu variant č. 4 z až 10 možných variácií. Verzia 4 má dĺžku 2 756 m. Spolu s Rasťom Chválom z redakcie auto.sme.sk sme ostali už pri prvom zoznamovacom kole pre novinárov zarazení, ako smelo a bez podrobnejších vysvetľovaní sa nám organizátori prudko dynamickej prezentácie rozhodli predstaviť auto a okruh zároveň. Napriek tomu, že safety car bolo Clio R.S. Gordini, mali sme čo robiť, aby sme s ním na relatívne otvorenej trati udržali tempo... Naozaj odvázni borci z legendárnej divízie Renault Sport Technologies. Ale asi svoju prácu napriek našim zimomriavkam robila dobre, lebo ani po 4 týždňoch intenzívneho prezentovania novinárom z celého sveta tu nik nerozbil, ani vážnejšie nepoškodil ani jeden zo 6 pristavených kúskov. O spotrebe pneu sa už zďaleka to isté povedať nedá... :)


Poznám výbušnejšie a agresívnejšie predokolky (Astra OPC a Focus RS), no Mégane R.S. či už vo verzii 250 alebo 265 si s nimi dokáže poradiť. Som veľmi rád, že chalani v oddelení Sport Technologies nesiahli svojmu aktuálne najlepšiemu športiaku na nič z toho, prečo ho mnohí ľúbia a obdivujú. Pohrali sa síce len s detailami, no vlastne urobili dobre. Modernizovaný Mégane R.S. 265 ako súčasť Mégane Collection má viaceré prvky, ktoré mu chýbali, no nerobili z neho lúzera.

Ešte väčšia snaha orientovať sa na klienta prináša pre sériovú verziu niektoré prvky doposiaľ k dispozícii len pre edíciu Trophy. Nejedná sa len o LED svetlá vpredu, ktoré majú teraz o 2 diódy navyše, či tmavé predné reflektory, ale aj dve nové farby laku (Sirius Yellow a Deep Black). Rovnako vnútri si môže budúci majiteľ vybrať väčší počet farebných kombinácií. Športové sedadlá Recaro s mierne novými tvarmi majú kožené poťahy aj na stranách, kde sa doposiaľ textília dosť rýchlo odrala. Renault konečne predstavil trojblik, ktorý doposiaľ napriek tvrdej kritike ignoroval. Tiež je tu tzv. air quality sensor, teda inými slovami automatická kontrola akosti vzduchu vonku a v prípade prachu/špiny prepnutie na vnútorný cyklus.