Naftovú Škodu Kamiq 1.6 TDI už testoval aj kolega Alex a zhodnotil ju naozaj veľmi pekne, rozhodne preto odporúčam pozrieť si jeho test a hneď ste v obraze. "Jeho" Kamiq mal síce o stupeň nižšiu výbavu (Ambition), no principiálne ide o to isté auto. Tentoraz vás preto nebudem otravovať siahodlhým opisom dizajnu, kabíny, priestorových pomerov, či iných všeobecným a už miliónkrát opisovaných skutočností, ale v skrátenej forme sa povenujem len detailom, ktoré ma na testovanom aute zaujali.

Také normálne auto s priemerným kufrom

Už v článku „Test Škoda Kamiq 1.6 TDI: Odpovede na otázky čitateľov“ som sa vyjadril, že Kamiq bol v mojich očiach veľmi príjemným prekvapením. Je to skrátka také normálne auto, ktoré sa na nič nehrá. Relatívne jednoduchý a konzervatívny dizajn, vyvážené proporcie a línia strechy vzdialene pripomínajúca kombi. Na rozdiel od Fabie Combi mu síce chýba dlhší zadný previs, ale aj tak doň naložíte 400 litrov. Medzi podbehmi je jeho podlaha široká presných 1000 mm, medzi podlahou v dolnej polohe a krycím platom je vysoký 570 mm a ak sklopíte zadné delené operadlo, viete jeho podlahu predĺžiť zo základných 690 mm na približne 1,3 m (podľa aktuálnej polohy predných sedadiel). Kratší zadný previs je navyše veľmi dobrá vec pri ťahaní ťažkých prívesov (Kamiq TDI utiahne 1250 kg). Pri dlhom zadnom previse totiž v priečnom smere pôsobí "rozhojdaný" príves na auto cez veľkú páku (vzdialenosť "gule" od zadnej nápravy) a má väčšiu tendenciu rozhádzať auto do strán. Aj preto sa na ťahanie veľkých podvalníkov hodila omnoho viac Škoda Yeti ako povedzme Octavia Combi Scout. V kratšom zadnom previse sa navyše lepšie "ukryje" ťažký náklad a následne má menší vplyv na celkové rozloženie hmotnosti a zmenu jazdných vlastností (slabina Octavií prvej generácie). A čím unavenejšie tlmiče auto má, tým je tento efekt výraznejší. 

Testovaný Kamiq jazdil na 18-palcových diskoch. Keby bolo na mne, poradil by som o číslo menšie "sedemnástky". Vyzerajú stále dobre, neverím, že citeľne znížia presnosť vedenia stopy, ale o čom som presvedčený skoro na 100 % je fakt, že auto na nich bude v kabíne tichšie. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Ideálne hodnotím aj sedenie vpredu. Výška sedáku nad zemou je tak akurát, do Scaly totiž musíte doslova „spadnúť“ ako do lavóra, do vyšších SUV zasa vyskakujete ako na koňa, ale tu sa za volant len vsuniete. Čiastočne aj zásluhou skromnejšieho bočného vedenia predných sedadiel, ktoré by niekomu mohlo chýbať pri športovej jazde v rýchlych zákrutách, tu sa však hrá na rodinný komfort, takže kritika tohto detailu nie je na mieste. Nech už máte na prácu koncernu VW názor akýkoľvek, jedno sa mu uprieť nedá – z hľadiska ergonómie stavia jedny z najprepracovanejších interiérov. A Kamiq nie je výnimkou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Zladený tandem

Dvojspojkové prevodovky som kedysi nemal rád. Najmä v začiatkoch pracovali ideálne len v niektorých prípadoch a veľmi ľahko ste ich dostali výraznejším pridaním, alebo naopak prudším pribrzdením do situácie, kedy si nevedeli vybrať ten správny prevodový stupeň a jazda s nimi bola nevypočítateľná, nekomfortná a v rozpore s tvrdením automobiliek dvíhali reálne spotreby áut. Inokedy zasa prehrievali svoje vystresované spojky a aby ich chránili pred vyššími teplotami, autá dostávali rozjazdové algoritmy s prudkým púšťaním lamiel do záberu, takže ste pri parkovaní s autom poskakovali ako v autoškole (najmä pri "suchých" spojkách). Tým dňom je však pomaly koniec a rokmi sa ich podarilo fabrikám vyladiť na prijateľnú úroveň. A čo viac, konečne je ich práca zladená s charakteristikou motora. To je aj prípad testovanej škodovky. Tu ma zaujalo najmä precízne zladenie práce prevodovky DSG s charakteristikou motora pod kapotou. Tým bol naftový štvorvalec 1.6 TDI s takmer štvorcovou konfiguráciou (vŕtanie x zdvih 79,5 x 80,5 mm) a príjemne kontinuálnym záberom takmer od voľnobežných otáčok. Svojím výkonom 85 kW (115 k) motor TDI na 1426 kg ťažký Kamiq bohato stačil, v prípade voľby verzie s manuálnou prevodovkou však treba byť pripravený na jeden závažný moment. Maximálny krútiaci moment je dostupný už pri 3250 ot./min, rovnako vysoko však zostáva až do 4000 otáčok, čo v praxi vyvoláva efekt, že mu pri zrýchľovaní dochádzajú sily. Je to zaujímavý moment, kedy motor pri zrýchľovaní síce točíte do stále vyšších otáčok, no s rastúcim tempom a aerodynamickým odporom máte „pod plynom“ nemenných 115 k. Takzvané „rozťahovanie“ do otáčok pri zrýchľovaní tak má význam len v nižších rýchlostiach, keď nie je nárast aerodynamického odporu (vo vzťahu k aktuálnej rýchlosti) tak výrazný.

Inak je motor tichý, od nejakých 1300 otáčok vyššie nevibruje a najmä v kopcoch predvádza výbornú pružnosť. Prevodovka DSG občas síce dostane "ekologické" maniere a v meste dusí motor pri tempe 55 km/h na šiesty prevodový stupeň a 1200 otáčkach, ale stačí prudšie pridať a ak treba, rýchlo podradí. Pri miernej akcelerácii to však "potiahne" aj z podtočenej šestky. K spotrebe som sa už vyjadroval v článku „Odpovede na otázky čitateľov“, len pre zopakovanie, na okresných cestách reálne spotreby testovanej Škody s prehľadom zodpovedali údajom výrobcu a nad sedemlitrovú hranicu sa dostávali až na diaľnici (pri 130 km/h motor točí 2400 ot./min, pri 110 km/h točí 2000 ot./min. a pri 90 km/h presne 1700 ot./min.).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Dobrá práca, ale Fabiu Combi nám neberte

Škoda Kamiq je fajn auto a rozhodne ju nebudem nikomu vytĺkať z hlavy. Chybu s ňou určite neurobíte, minimálne s jej naftovou verziou teda určite nie. Dokonca som mal pocit, že testovaný kus netrpel žiadnymi softvérovými prešľapmi či problémami, ktoré by sa dali pripísať na vrub prvým kusom. Normálne doladené auto pripravené na kariéru nenáročného rodinného približovadla. Ale rozhodnutie nahradiť Kamiqom populárnu Fabiu Combi považujem za úlet nejakého manažéra, ktorý sa v ten deň zle vyspal. Už to, zdá sa, pochopila aj fabrika a podľa posledných vyjadrení nám Fabiu Combi predsa len ponechá v ponuke. A tak to má byť, Kamiq totiž nie je alternatívou k Fabii Combi, ale v ponuke fabriky zastupuje praktickejšiu a doladenejšiu alternatívu k hatchbacku Scala. V mojich očiach určite.

PLUSY:

+ úsporný a pružný motor;

+ využitie vnútorného priestoru;

+ ergonómia kabíny;

+ reálne spotreby;

+ komfortný a obratný podvozok;

+ jazdné vlastnosti.

     

MÍNUSY:

- hluk "odspodu" na veľmi rozbitých cestách;

- dotykové ovládanie niektorých dôležitých funkcií;

- občasné "podtáčanie" DSG prevodovkou;

- sebavedomá cena.

Typ karosérie: crossover
Trieda / kategória: nižšia stredná trieda
Vonkajšie rozmery (mm): 4241 x 1793 x 1553
Druh pohonu: naftový motor, pohon predných kolies
Zdvihový objem (ccm): 1598
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 85/115 (3250 - 4000 ot./min.)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 250 (1500 - 3250 ot./min.)
Maximálna rýchlosť (km/h): 192
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,4
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,0 - 5,8
Prevodovka: 7-DSG
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1426
Brzdy: kotúčové vetrané/vetrané
Podvozok: vzpery MacPherson, vlečené ramená spojené torznou priečkou
Rozmery kolies: 215/45 R 18
Rozchod (p/z), rázvor: 1531/1516
Objem nádrže: 50
Objem kufra: 400/1395
Cena ( Euro ): 26 353
  Škoda Kamiq 1,6 TDI
85 kW A7 Style
VW T-Cross 1,6 TDI
70 kW A7 Style
základný model 15 590 €
(Kamiq 1,0 TSI 70 kW M5 Active)
15 990 €
(T-Cross 1,0 TSI 70 kW M6 Life)
adekvátny model 24 980 €
(Kamiq 1,6 TDI 85 kW A7 Style)
22 960 €
(T-Cross 1,6 TDI 70 kW A7 Style)
adekvátna výbava alarm, vyhrievaný volant, LED svetlá, PDC vpredu a vzadu, zadná kamera, soundsystem, zatmavené zadné sklá, dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, DAB rádio, 18-palcové disky, bezkľúčový vstup v sérii: manuálna klimatizácia, adaptívny tempomat, LED svetlá, 17-palcové disky

za príplatok: 18-palcové disky 430 €, alarm 270 €, automatická dvojzónová klimatizácia 330 €, bezkľúčový vstup 330 €, zadná kamera 250 €, DAB rádio 220 €, PDC vpredu a vzadu 440 €, soundsystem Beats 450 €, zatmavené zadné sklá 170 €, vyhrievané predné sedadlá 300 €
výsledná cena 26 353 € 26 150 €



 

  Seat Arona 1,6 TDI
70 KW A7 Xcellence Premium
Hyundai Kona 1,6 CRDI
100 kW A7 Family
základný model 14 020 €
(Arona 1,0 TSI 70 kW M5 Reference)
16 090 €
(Kona 1,0 T GDI 88 kW M6 Classic)
adekvátny model 21 900 €
(Arona 1,6 TDI 70 KW A7 Xcellence Premium)
23 090 €
(Kona 1,6 CRDI 100 kW A7 Family)
adekvátna výbava v sérii: 16-palcové disky, automatická dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový vstup, PDC vzadu a vpredu a parkovací asistent, tempomat, vyhrievané predné sedadlá, LED svetlá

za príplatok: 18-palcové disky 613 €, Beats audiosystem 424 €, DAB rádio 188 €, alarm 188 €, zatmavené zadné sklá 141 €, 
v sérii: 17-palcové disky, vyhrievané predné sedadlá a volant, zatmavené zadné sklá, automatická klimatizácia, tempomat, predné a zadné PDC, zadná kamera

za príplatok: LED svetlá 900 €, alarm s bezkľúčovým vstupom 400 €, DAB rádio 150 €
výsledná cena 23 454 € 24 540 €
  Renault Captur 1,5 DCI
85 kW A7 Intens
Peugeot 2008 1,5 HDI
96 kW A8 GT Line
základný model 14 900 €
(Captur 1,0 TCE 74 kW M5 ZEN)
15 490 €
(2008 1,2 Puretech 74 kW M6 Active)
adekvátny model 21 600 €
(Arona 1,6 TDI 70 KW A7 Xcellence Premium)
23 390 €
(2008 1,5 HDI 96 kW A8 GT Line)
adekvátna výbava v sérii: 17-palcové disky, LED svetlá, zadné PDC, navigácia, automatická klimatizácia, bezkľúčový vstup, zatmavené zadné sklá, tempomat

za príplatok: pack Bose 500 €, Parking pack s prednými PDC a zadnou kamerou 200 €, 18-palcové disky 300 €, vyhrievanie predných sedadiel 200 €
v sérii: LED predné svetlá, predné a zadné PDC, parkovacia kamera, tempomat, 17-palcové disky, 3D digitálny prístrojový štít, automatická klimatizácia, zadné zatmavené sklá

za príplatok: alarm 400 €, bezkľúčový vstup 450 €, vyhrievané predné sedadlá 240 €, 18-palcové disky 350 €
výsledná cena 22 800 € 24 830 €