Test: Škoda Octavia II RS TSI

Svet priaznivcov jazdy, nie premiestňovania, pozná skratky, ktoré tlmia tep a kazia zábavu. ABS, TCS, ESP a podobne... Samozrejme, niet najmenších pochýb, že tieto systémy posunuli aktívnu bezpečnosť áut skokovo vpred. Zachránili životy, zmiernili následky, prípadne k nehode nedošlo. Našťastie máme skratky, ktoré tep dvihajú a zaručujú zábavu. Napríklad GTI, OPC či RS. A verte, že pre RS to platí nie len v kontexte Audi, Ford, Porsche a Renault. Pokojne môžu byť aj za menom Škoda.

Skoda Octavia RS TSI

Pre našinca sú proporcie karosérie verzie RS už klasické

Prvá eresa zo 70. rokov sa stala hotovou legendou, aj keď asi len v našich končinách napriek medzinárodným úspechom. Potom si škoda dala s touto skratkou na dlho pokoj. V súčastnosti je v ponuke už druhá novodobá generácia Octavie RS, a iste vám neušlo, že Fabia II RS je už za dverami. Bude mať premiéru na autosalóne v Ženeve a v predaji by mala byť snáď už v lete.

Ale tieto riadky čítate preto, aby ste sa dozvedeli čosi o Octavii II RS. Snáď pre nikoho z vás to nie je novinka, v predaji je druhá generácia už prakticky štyri roky. Iste teda viete, že Škoda ponúka Octaviu II RS s dvojlitrovými radovými štvorvalcami. Oba majú prepĺňanie turbom, medzichladič stlačeného vzduchu a priame vstrekovanie. Jeden však pije naftu, druhý benzín. Minuloročnou novinkou je však modernizácia, ktorá po vzore bežných Octavii prebehla i na špičkových verziách RS. Rozdiely si na pohľad všimne asi každý, no nie každý zaznamená všetky. Koniec koncov, ja možno tiež nie :) Ale upozorním na tie najdôležitejšie.

"Zývanie so slovami zasa Octavia tu absolútne nehrozí. Verzia RS je naozaj hodnotná mašina, do koča i do voza. Ale treba ju mastne zaplatiť"

Každý si všimne nový tvar športového predného nárazníka v ktorom sú s logom Škoda po prvýkrát použité LEDky pre denné svietenie. Svetlá s krásnym detailom mena auta už poznáme, oku neujdú ani modernejšie zadné lampy. Zmeny sú aj vnútri, nový 3-ramenný volant s logom, centrálny a naozaj vydarený multimediálny systém s dotykovým displejom a možnosťou prehrávania súborov priamo z SD karty. Táto možnosť sa mi mimoriadne páčila. Je to rýchle, praktické, kompaktné, bez káblov, bezdrôtových spojení s krásnou kapacitou (SD vraj už vyrábajú s kapacitou až do 2TB!) A v tejto súvislosti treba poznamenať, že audiosústava Bolero v eRSe tiež veľmi milo prekvapila. Je schopná hrať naozaj kvalitne aj pri veľkej hlasitosti, čo mnohé fabrické inštalácie nezvládnu vôbec, alebo len s veľkým skreslením. A hlučnú hudbu ja naozaj rád. Tu mi nik nebude trieskať po radiátore, či zvoniť pri dverách... Preto kvalitné audio v aute naozaj vysoko oceňujem, pretože si ho môžem užiť každý deň, čo sa o jazdení, žiaľ, povedať nedá.

Skoda Octavia RS TSI

Vzhľadovo sa RS síce líši od bežných verzií, patrí však medzi decentky

Musím znova potvrdiť, že Octavia II je o ligu lepšie auto, než predtým. Potvrdzuje to spracovanie, materiály, bezpečnosť, technológie i komfort. Rovnako aj v prípade nového Superba, ale o tom už čoskoro samostatne. Škoda s ostatnými generáciami (snáď okrem Fabie) urobila ohromný pokrok.

Poviete si starý známy 2,0 TSI. Koncern VAG ho montuje snáď do 20 ďalších áut a už ničím neprekvapí. V produkcii je s výkonovým spektrom od 170 do 265 k. K najrozšírenejšej 200 k verzii som mal ten postoj aj ja. V zásade som sa nemýlil. Rovnako alebo veľmi podobne silné TSI má v ponuke Audi v A3, A4 a A5, VW v Golfe, Sciroccu, Passate, Tiguane, a čo ja viem v čom ešte. Bokom neostal, ani Seat s Leonom, Alteou Freetrack, Exeom. Čo som ozaj nečakal bola prekvapivo nízka spotreba a zdatnosť pri meraní na valcovej brzde. S Octaviou RS TSI nie je žiaden problém jazdiť pod 9 l / 100 km. Pri troche snahy, čo som osobne skúsil, sa to dá dokonca aj za 8,5 litra!

Skoda Octavia RS TSI

Je dynamická, nie výbušná

Meranie výkonu vo firme Profituning bolo tiež príjemne šokujúce. Nestáva sa často, aby auto na prvýkrát dalo tak presne to, čo uvádza výrobca. RSa dala takmer na chĺp presne uvádzaný výkon 146,6 kW (199,3 k) pri 5 525 ot a namiesto uvádzaných 280 Nm zvládla čosi cez 293 Nm pri 2 125 ot. Tak ukážkové parametre, hlavne pre prepĺňaný motor si už dlhšiu dobu nepamätám. Pozrite si priložený priebeh krútiaceho momentu. Od 2 000 do 5 000 ot podáva prakticky stále viac než 270 Nm. A to je na jazde patrične cítiť. Bez ohľadu ako rýchlo ide, a aký stupeň je zaradený, stále má dosť pary ťahať. Nie je tak výbušná ako Golf GTI s týmto motorom, ani tak obratná. Ale má iné prednosti. Krásne a pohodlne odvezie 5 dospelých so serióznou batožinou. Urobí to rýchlo, komfortne a vcelku úsporne. A to Golf GTI tak dobre nedokáže. Napriek tomu, že obe autá majú zhodnú základnú mechaniku, Golf GTI je pravý ostrý hothatch, Octavia RS je športový turista. Ani neznie ako ostré športové auto, bez ohľadu či vnútri, alebo vonku.

graf Škoda Octavia RS TSI

Skoda Octavia RS TSI

Vnútro je až prekvapivo kvalitné. Materiálmi aj spracovaním.

Má o poznanie tuhšie aj komunikatívnejšie riadenie než iné škodovky, čo je dané iným nastavením posilňovača a snáď aj geometriou. S 1 395 kg v základnej verzii je o 20 kg ľahšia než staršia verzia, ale tento údaj môžu zistiť naozaj len váhy. Verzia so samočinnou 6-stupňovou DSG II je o rovných 20 kg ťažšia, testovaná verzia v prakticky plnej výbave mala v techničáku údaj až 1 470 kg. Niektorí moji kolegovia v iných redakciách veľa chvály na dvojspojkovú robotizovanú skriňu DSG nepustili oslavné spevy. Tvrdili mi, že je pomalá, že pri ostrej jazde často zmätočné radí a chýba jej plynulosť preraďovania. K tomuto by som rád nasledovné: pomalšia s tými najlepšími dvojspojkovými prevodovkami v brandži možno naozaj je. Zmätočné či nepredvídavé preraďovanie potvrdiť nemôžem. Trhavé, neplynulé radenie, hlavne pri ostrejšej jazde potvrdiť môžem, ale. Ak uvážim, že sa jedná o novinársku chuderu, ktorá si za pol roka v rôznych redakciách bezpečne užila svoje, nedovolím si tvrdiť, že tento problém je záležitosťou výrobcu. Skôr neadekvátneho zaobchádzania počas testov. Ja mám prevodovky DSG, hlavne druhej generácie vcelku rád. V móde Normal sú kľudné a úsporné, v móde Sport radia celkom presne vtedy a tak ako by som aj ja. Radenie páčkami pod volantom som počas týždňa použil naozaj len preto, lebo to tam je a chcel som skúsenosť. Netvrdím, že by som chcel Octaviu RS s DSG. Je ťažou pre jazdu a pri nákupe aj riadne pre peňaženku. Ale nemám s touto verziou žiaden väčší problém.

S čím však mám problém je ručná brzda. Je skvelé, že Octavia ešte nemá elektrickú parkovaciu brzdu, ale klasickú páku s možnosťou dávkovania brzdenia. Pre šantenie na cestách je to super pomôcka. Teda, bola by. Nebyť až jej šokujúco tuhého nastavenia. Pri prvom použití páky som si myslel, že je pokazená a nedá sa vôbec zodvihnúť. Následne mi došlo, že je to tak nastavené od výrobcu. Ľutujem dámy pri parkovaní s ňou. Manuál je jednoduchšie nechať so zaradeným stupňom, ale automatom sa neodporúča nechávať ich parkovať na šikmej ploche len na prevodovka. Keď som šantil, ledva som bol schopný ju 3x potiahnuť za sebou. Doslova som dostával kŕč do ruky. Keď som neskôr sadol do nového Superba, ukázalo sa, že škoda takto tuhé ručné rob í naozaj schválne. Nechápem prečo?

Skoda Octavia RS TSI

Drvivá väčšina vodičov bude na Octaviu RS zízať zhruba z toho uhla :)

Pochvala smeruje k jazdným vlastnostiam. Vzhľadom, alebo práve preto, že je to pôdorysom najväčšie auto na tejto koncernovej podlahovej plošine je Octavia RS prekvapivo stabilná aj vo vysokých rýchlostiach aj na našich necestách. Rýchlosti nad 130 km/h jej veľmi svedčia a nik vnútri by bez pohľadu na rýchlomer neveril, že cestuje 180 km/h. Opakovane sa mi to povrdilo. Niektorí tvrdia, že verzia liftback, alebo teda sedan je na nerovných cestách uskákaná. To je možno pravda, a prax ukázala, že kombi tento problém s väčšou hmotnosťou vzadu celkom dobre žehlí. Mne sa Octavia kombi vždy páčila viac, inak to nie je ani v prípade RSky. Moja optimálna verzia, ktorú by som naozaj rád mal doma je Octavia II RS TSI Combi s manuálom.

Vo videu tvrdím, že Octavia RS je dosť ojedinelý zjav. Málokto si to uvedomí, že toto auto prakticky nemá konkurentov. Bavíme sa o športovo ladenom sedane/kombi s výkonom od 180 - 230 k a podobnou cenou. Audi S4 či Insignia OPC sú výkonom, štýlom a cenou v inej lige. Sedelo by tu snáď Mondeo ST220 a Mazda 6 MPS, no tie už Ford a Mazda dlho nerobia. Tak ostáva snáď len koncernový konkurent Leon FR, aj ten má 155 kW (211 k). Alebo mi niečo uniklo? Vlastne áno, Mitsubishi má v ponuke Lancer Ralliart.

To že je tak sama, je vlastne super. Mám však jeden problém. Octavia RS už nie je tak dostupné auto, ako kedysi. Základná verzia síce stojí 26 820 €, no ostáva priveľa, čo by som do nej chcel doobjednať. Ak niekto poškuľuje po modeli s DSG, ten stojí o 2 270 € viac. Krásna, v mojich očiach v oblasti výbavy bezchybná testovaná verzia sa tak príplatkami ocitá až na 33 500 €. Napriek tomu, že Octavia RS prakticky nemá priameho konkurenta, za tieto peniaze sa dnes už dá zadovážiť auto vyššej kategórie.

POZNÁMKA: pre sneh na našej testovacej trati sme Octaviu RS nemali možnosť v Paddocku vyskúšať.


PS: za časť fotiek ďakujeme Martinovi S.

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Asi úplne najlepšia vec na celej eReSke je prevodovka DSG. Kupovať takéto auto s manuálom už viac nedáva zmysel...

PLUSY:

+ bez priamej konkurencie
+ spotreba
+ spracovanie/materiály/výbava
+ ťah motora
+ milé detaily
+ pre 5 dospelých vnútri/kufor

     

MÍNUSY:

- cena
- predná časť
- zvuk
- ručná brzda

Škoda Octavia II RS TSI DSG
rok výroby 2009
Motor:

radový 4-valec vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva prepĺňaný turbom s medzichladičom stlačeného vzduchu, objem 1984 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 82,5 x 92,8 mm, kompresný pomer 9,6:1, max. výkon 147 kW (200 k) / 5 100 ot, max. krútiaci moment 280 Nm / 1 700 - 5 000 ot, litrový výkon 73,5 kW (100 k) / l.

Pohon: 2x suchá trecia spojka, 6-stupňová robotizovaná samočinná prevodovka DSG II, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu vlečená náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy p/z - 312/286 mm, ABS, EBD, EBA, ESP, elektrický posiľňovač riadenia EPS.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17", pneu 225/45 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 570 x 1 770 x 1 460 mm, objem kufra - 560 - 1 420 l, pohotovostná hmotnosť - 1 470 kg, kombinovaná spotreba - 7,5 l/100 km, výkonová hmotnosť 10 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 240 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,3 s

Cena: Základný model  od 28 320 €, Testovaná verzia - cca 33 500 €
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 44 obrázkov