Ak má každá benzínová Škoda Octavia III RS TSI nami odmerané parametre (na okruhu aj na valcovej brzde) je to bez debaty najrýchlejší okrídlený šíp. Papierovo to možno nesedí, lebo Superb 3.6 V6 dosiahne o čosi vyššiu rýchlosť a na stovku vystrelí nepatrne skôr. No okrem šprintu ozaj nemá šancu! Vlastne vôbec!

Lifback ponúka takmer to isté, a viac než konkurencia. Zatiaľ neviem aký je Golf GTI 7 (naozaj sa nedá stihnúť vyskúšať všetko :(. No viem, že Octaviu III RS Combi by som volil pred každým z predošlých Golfov GTI. Ten nie lenže kategóriu hothatchov vytvoril, ale mnohí jeho posledné verzie označovali za etalón áut triedy GTI. Aj keď s tým bez výhrad súhlasiť nemôžem, pre Octaviu RS je to veľká pocta. A verte, nepíšem to len preto, lebo športovkyňa vyzerá fakt dobre, má najväčší kufor, alebo veľa miesta na zadných sedadlách...

Škoda Octavia III RS je mimoriadne zdatná. Až ma zaráža, ako skokovo sa ju podarilo zlepšiť. Všetko čo o nej z môjho pohľadu potrebujete v prvej fáze vedieť zaznie vo videoteste. Nižšie dopĺňam ďalšie fakty, ktoré info celok doplnia. Nezabudnite si pozrieť graf z merania výkonu a krútiaceho momentu. Tento je za celý rok z tých, čo sme urobili najdôležitejší. Jasne dokumentuje o poznanie väčší výkon a silu motora, z ktorej som túto potvoru podozrieval už pri testovaní na okruhu...

To, čo sme opakovane namerali na valcovej brzde vo firme MMracing nám doslova vyrazilo dych! Samozrejme, zďaleka to nebolo prvé auto, ktoré pri meraní dokázalo podať lepšie výkony ako uvádza výrobca. No prakticky vo všetkých prípadoch sa navýšenie maximálneho výkonu a špičky krútiaceho momentu pohybovalo do 5-6%. V tomto prípade je to však 2x viac! Konkrétne maximálny deklarovaný výkon od výrobcu 162 kW (220 k) je väčší o 11%. Ako vidno v grafe, odmerali sme takmer 179 kW (244 k). V prípade špičky krútiaceho momentu je navýšenie dokonca až o 13%, teda namiesto sľúbených 350 je tam 395 Nm! Týždeň pred meraním testovanej Škoda Octavia RS TSI danú valcovú brzdu MAHA LPS3000 4x4 kalibrovali poverení servisní pracovníci spoločnosti Homola Servisná Technika v rámci pravidelného serviu. Verte, odmerané čísla pri jazde sakramentsky poznať. Som si istý, že toto auto pokorí 250 km/h a stovku dá pod 6,5 s. To sme však nemerali... Keďže sa nám ani po troch mesiacoch nepodario zabezpečiť na porovnanie a meranie inú Octaviu 3 RS, môžeme len ostať s podozrením, že Škoda-Auto pre lepšie výsledky v testoch a väčšiu radosť novinárov novinárske verzie upravila. Ak je to pravda, je to riadna špinavosť!

graf merania vykonu Skoda Octavia 3 RS TSI

Keď ostatné roky výrobca tvrdí, že kombinovaná spotreba novinky je zásadne nižšia než mal predchodca, snáď čokoľvek nad 5% vyznieva ako preháňanie. Väčšie čísla snáď v niektorých prípadoch aj pravdivé sú. No v kontexte už roky zle nastavenej metodiky jej posudzovania na síce reálnych autách no nereálnych podmienkach má svet stále menej vodičov, ktorí sú schopní takto jazdiť. Alebo inak, to ako si aktuálna norma jazdu v rôznych cykloch jazdu predstavuje s reálnym svetom nekorešponduje.

Keď teda Škoda Auto a.s. pri Octavii III RS TSI uvádza až o 19% nižšiu spotrebu (neuvádzajú pre ktorý jazdný režim a pravdepodobne v porovnaní s predošlým modelom RS TSI s prakticky rovnakým motorom), rozťahovalo mi to líčka do širokého úsmevu. Nie preto, že by ma prakticky pätinová úspora tak potešila, ale preto, lebo mi to pripadalo smiešne. Predošlej generácii (mali sme na test Škoda Octavia II RS TSI DSG) uvádzali 7,5 litra na sto km. Moja spotreba počas testu bola čosi pod 9 l, pri snahe sa dalo 8,5 l. Novinka vraj je schopná jazdiť za 6,2 l :) To je, samozrejme, absurdné. Mne sa pri troche snahy podarilo jazdiť za 7,5 l, čo je o liter na stovku menej. Vyjadrené v percentách, je to o cca 12% menej. Do 19-ky to má síce veľmi ďaleko, no aj tak to považujem za veľkú vec a znova potvrdzujem, že tieto čísla nikomu nedávajú dôvod kupovať naftovú verziu. Snáď len v prípade, že naftu nekupujú v oficiálnej distribučnej sieti, ale s rizikom nižšej kvality za podstatne výhodnejšiu cenu. Ale, žeby ich bolo až toľko, že na 1 benzínovú verziu Octavie RS  TSI pripadne 5 naftových TDI? To snáď nie?!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Octavia III RS je oproti bežným verziám nie len pre lepší vzhľad, ale hlavne športovejšie jazdné vlastnosti a vyššiu stabilitu vo vysokých rýchlostiach nižšie o 12 mm v prípade liftbacku a 13 mm v prípade verzie s batohom. Viacprvková zadná náprava určená pre verzie s výkonom motora nad 110 kW je tu samozrejmosť. Prekvapivo, priamo buchot zozadu vo verzii RS sme extra nezaregistrovali (na rozdiel od oboch verzií test Škoda Octavia III 2,0 TDI s vlečenou a test Škoda Octavia III 1,8 TSI s viacprvkovou zadnou nápravou). No o tichom aute vnútri sa hovoriť naozaj nedá, v kombinácii s horšími cestami dokonca ani v nízkych rýchlostiach pod 90 km/h. Zaujímavým prvkom pre športovejší zážitok je elektromechanické riadenie s variabilným ostrejším prevodom v rozsahu po 120° do každej strany od stredu. Tento účinok som si bezprostredne síce nevšimol, no snáď by bol badateľný pri priamom porovnaní so staršou verziou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Škoda Octavia III RS Combi TSI

PLUSY:

+ každého urobí pilotom,
+ krásne drzá a sebavedomá,
+ rýchly rodinný vagón,
+ progresívne riadenie
  (stred 240° ostrejších),
+ 4 módy jazdy,
+ väčšia a ľahšia než predtým,
+ základná verzia je pod 1400 kg,
+ pruženie skvelý kompromis
  komfort/šport,
+ základná cena liftbacku 25 000 €,
+ základná cena kombi 26 260 €.

     

MÍNUSY:
 

- neutrálna až nuda :),
- ESP sa nedá vypnúť úplne,
- systém XDS nefunguje dobre,
- sedačky bez riadneho nastavenia,
- nudný zvuk motora,
- vnútri celkom hlučná od kolies/zrkadiel,

- koeficient odporu vzduchu až 0,316
- len 50 litrová nádrž.


Cenník modelov Škoda Octavia RS platný na Slovensku.

Škoda Octavia III RS TSI rok výroby 2013
Motor:

zážihový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 984 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 82.5 × 92.8 mm, kompresný pomer 9.6 : 1, max. výkon 162 kW (220 k) / 4 500 - 6200 ot, max. krútiaci moment 350 Nm / 1 500 - 4 400 ot, litrový výkon 81 kW (110 k) / l.

Pohon: suchá trecia spojka, 6-stupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies,
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy predné 340 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA,
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 18", pneu 225/40 R18
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4685 x 1814 x 1452 mm, objem kufra - 610 - 1 740 l, pohotovostná hmotnosť - 1 372 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba -6,2 l/100 km, výkonová hmotnosť 8,47 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 244 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,9 s

Cena:

Základný model - od 26 260 €,
Testovaná verzia - cca 31 000 €