Z možných vznetových motorizácií dostupných pre Allspace sme dostali tú naj. Pýtate sa, kde je dvojlitrové biturbo s výkonom 240 koní? Ak vám to náhodou ušlo, tento motor vlani skončil. VW dalo dôraz na benzínovú a hybridnú techniku a kedysi dostupný dvakrát preplňovaný naftový motor bol vyradený z ponuky. Namiesto neho je dnes na vrchole 2.0 TDI EVO s výkonom 147 kW (teda 200 koní), ktorý je sériovo dostupný s pohonom všetkých kolies a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Naša verzia nemala príplatkový sedemmiestny interiér a vďaka tomu sme mali k dispozícii obrovský batožinový priestor s objemom 760, respektíve až 1920 litrov. Dno kufra je pomerne pevné a pod ním nájdete stále menej vídanú dojazdovú rezervu, ktorú dnes nahradzuje sada na opravu kolies. Mimochodom, značka rezervy len podčiarkuje súčasnú globalizáciu automobilového trhu.

Všetky sedadlá boli nastaviteľné len manuálne, tie predné však majú parádne bočné vedenie a príjemná na dotyk je tiež látka microfleece ArtVelours. Operadlo spolujazdca si môžete dokonca sklopiť vpred do roviny. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40, pozdĺžne posuvné v mimoriadnom rozsahu a okrem polohovania ich samozrejme môžete aj sklopiť do mierne stúpajúcej roviny. 

Čo sa týka spokojnosti s pozíciou, všetci pasažieri si pochvaľovali. Obzvlášť športovejšie naladení vodiči si tu prídu na svoje vďaka pevnejším výrazným bočniciam a krajní cestujúci si môžu zapnúť i vyhrievanie. Zadné sedadlá ľahko sklopíte i z batožinového priestoru a elektricky, s pomocou malého spínača, si môžete vyklopiť inak schované ťažné zariadenie, ktorým potiahnete aj 2,5 tony.

V sérii tu nájdete 3-zónovú automatickú klimatizáciu ovládanú vpredu i vzadu dotykovo. Je to síce efektné, ale v istých ohľadoch niet nad klasické tlačidlá. Z príplatkovej výbavy stoja za zmienku dobre vyzerajúce 20-palcové disky so zimným obutím Hankook Winter i*cept evo3 s rozmerom 255/40 R20.

Keď je jazda v noci radosť

Rozpisovať drobnosti by som na tomto mieste mohol ešte pomerne dlho. Ale viete čo? Kašlime na to. Poďme na to skutočne dôležité...

Auto malo vo výbave príplatkové svetlá IQ Light LED matrix s technikou takzvaného vyrezávania v automatickom diaľkovom režime (v Elegance sú sériovo). Ani raz sa mi nestalo, že by mi niekto zablikal a aj vďaka nim som sa tešili na každú večernú jazdu. Absolvoval som zhruba rovnakú porciu kilometrov v noci aj cez deň, a musím povedať, že tých celkovo 48 LED podáva taký výkon, že si ich prácu všimli aj tí vzadu sediaci, bez nejakého bližšieho vzťahu k autám.

Ak teda zvažujete kúpu Tiguanu, priplatok za tieto svetlá vám vyhovárať nebudem. Naopak. V tomto prípade boli v pakete s názvom Technic, ktorý obsahuje aj elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru či bezkľúčové odomykanie Keyless Access v hodnote 2360 eur. Je to síce dosť, ale ak máte obmedzený rozpočet a ste ochotní/nútení robiť kompromisy… jednoducho tie svetlá sú fakt super.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jazda ako sa patrí

Vo výbave tohto auta boli okrem iného aj príplatkové adaptívne tlmiče, ktoré môžete nastaviť do režimov Normal, Comfort a Sport. A zmena jazdných režimov je doplnená aj o Eco a Individual. Na vyladení tlmičov a podvozku si vývojári dali dosť záležať. Na obutých dvadsiatkach s relatívne nízkym profilom pneumatík som totiž čakal tvrdé rany, ale tie v zásade neprišli. Auto bolo skôr príkladne tuhé a vyslovene tvrdšie až po prepnutí do Sportu.

Ak by som mal vytvoriť rebríček, kde a ako je zmenu režimov cítiť najviac, pradie by bolo nasledovné. V prvom rade sa prejavuje v tuhosti volantu, potom v odozve plynu a až v poslednom rade na podvozku. Ak ale máte vo zvyku jazdiť svižnejšie aj na zlých cestách s výmoľmi, vyberte si radšej menšie disky s vyšším profilom gúm.

Inak, s Tiguanom Allspace sa na našich cestách budete cítiť príjemne, či už jazdíte po dedinách, mestách alebo budete brázdiť diaľnice. Sedačky vás podržia, podvozok je príkladne odhlučnený, nepočuť ani svist od spätných zrkadiel. Čo sa tuhosti karosérie týka, auto ani raz nenaznačilo krútenie a plasty sa ani nepohli. Jednoducho, pochvala. Jediné čo sa občas ozývalo, pri prejazdoch cez zvýšený nájazdový obrubník, boli citlivé parkovacie snímače po bokoch. Tie mali snahu pípaním uchrániť 20 cm vysoký podvozok od poškodenia, pričom rezerva bola ešte vždy viac než slušná.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Rýchlosti, otáčky a spotreba

Mnohí z vás sa logicky zaujímajú o reálnu spotrebu, začnime teda diaľnicou. Pri tachometrových 140 km/h auto točí 2050 ot./min. a motor v takých chvíľach berie cca 7,8 l/100km. Pri 130 km/h a zaradenej sedmičke otáčky poklesnú k hodnote 1950 ot./min. a ak zvyknete šetriť ešte viac, pri 120 km/h otáčkomer ukazuje 1800 ot./min a auto orientačne žerie 6,4 litra nafty na 100km. V obci, pri plynulej jazde, si Allspace niekedy pýta len 4,3 litra, okamžitá spotreba však hovorí len málo o výslednom priemere.

Reálne je veľký Volkswagen schopný jazdiť na krátkych trasách (a nevyužívaní plného dynamického potenciálu, ktorý je mimochodom viac ako slušný) za 7,8 l/100km. Na našej obvyklej testovacej trase mi vyšiel priemer 6,2 l/100km, teda navlas rovnaké číslo, ako pred rokom s kratšou verziou a výkonom 110 kW (150 koní). Osobne si myslím, že dlhodobo by nemal byť problém jazdiť na úrovni 7 litrov na stovku.

Poznámka k radeniu: DSG by vám nemalo robiť žiadne vrásky na tvári, prevodovka je s motorom zladená príkladne. Áno, párkrát sa stalo, že elektronika nechala dlhšie zaradený vyšší stupeň pri nízkej rýchlosti a motoru to už nesedelo, stačilo však ťuknúť do páčky pod volantom a predbiehanie či akcelerácia prebehla so značnými rezervami.

Ide to aj bez točenia volantu, bezpečnosť predovšetkým

Elektronické asistenčné systémy postupne pribúdali vo Volkswagenoch až do tej miery, že dostali svoj vlastný súhrnný názov IQ.DRIVE. Mali by fungovať do rýchlosti 210 km/h, čo u nás oficiálne neotestujete, viac než dobre si však na vlastnej koži môžete vyskúšať, ako elektronika zvláda slabšie značenie našich ciest a nové úseky v okolí Bratislavy.

Aby som to ale zbytočne nerozpitvával... ak je značenie ideálne, stačí vám zľahka pridržiavať volant a auto sa na diaľnici či okreske chová príkladne, na hranici obce už máte spomalené, na kruhovom objazde vypíše na displeji upozornenie a spomalí na zvládnuteľnú rýchlosť a… jednoducho Tiguan odšoféruje skoro všetko sám a takmer bezchybne. Aby som nezabudol, za značkou obce sa začne okamžite a celkom svižne rozbiehať. Čím si však musíte byť istí, je to, že chcete presne dodržiavať tachometrových 50, 60, 90... a ani o chlp viac. Ak by ste nejakým zázrakom niekoho takto dobehli, spomalíte na jeho úroveň. Bezpečnosť je tu na prvom mieste. Poviem to ešte trochu inak. Je to paráda, ale trochu otravná. Navyše naše značenie má k ideálu ďaleko, takže auto občas váha, v tomto smere sú však nemeckí inžinieri bezmocní.

V každom prípade sledovanie mŕtvych uhlov funguje skvele, auto vás stráži aj pri parkovaní, systém vás upozorní i na blížiace sa zákruty a následne, ak mu v tom nebránite, spomalí, aby ste daným úsekom prešli v maximálnom bezpečí. Ak chcete, aby na vás auto „zaštekalo“, musíte volant pustiť na niekoľko dlhých sekúnd.

Aby som to zhrnul. Systémy auta sú vyladené vážne veľmi dobre. Zasahuje citlivo a plynulo. Ak sa ale necháte unášať premávkou a asistenčnými systémami, čoskoro zistíte, že vo vedľajšom pruhu je prázdne miesto alebo celý voľný pruh a vy môžete upaľovať o niečo rýchlejšie.

Apropo, volant

… sadne asi každému. Má hrubý veniec, kožený poťah, trochu zvláštne tvary a dole písmeno R. Pod ním sa nachádzajú páčky sekvenčného radenia a nechýba ani multifunkčné ovládanie skoro všetkého podstatného. Aby som nezabudol, ovládače sú pekné, podsvietené, fungujú, ale... Asi tušíte. Zrejme každý šofér si aspoň z času na čas niečo zapne alebo prepne, aj keď nechce. Nebolo tomu inak ani v našom prípade. Keď si však začnete dáva väčší pozor a časom sa ešte naučíte čo, kde a ako, nebude to až taký veľký problém. Klasické tlačidlá však boli v tomto prípade nahradené modernejšou, elegantnejšou, no ani zďaleka nie lepšou alternatívou.

Vďaka digitálnemu prístrojovému panelu som si mohol navoliť viaceré režimy zobrazovania údajov a nechýbajú ako také informácie, ako je teplota oleja. Skvele funguje navigácia s odporúčaným radením do pruhov a odpočítaním vzdialenosti do odbočenia.

Zhrnutie

Tiguan Allspace R-line je po všetkých stránkach skvelé auto pre rodiny, ako i pre tých ostatných, ktorí na neho majú. Aj vďaka plastovým krytom podvozkových častí ide za každých okolností o pomerne tichý automobil (dokonca aj v chladnom ráne).

Vo výbave R-line vyzerá športovo i elegantne, v priamej konkurencii to však nebude mať ľahké, mieri totiž na pomerne konzervatívne spektrum zákazníkov a v nových vodách tak asi nezaloví. Vo vnútri je primerane komfortný, má oku lahodiaci čierny interiér, so stropom vo farbe Titanium. Náladu a luxusný nádych si viete urobiť vďaka ambientnému podsvieteniu s možnosťou navoliť si jednu z 30 dostupných farieb. Lakťovú opierku si môžete vysunúť a polohovať v dostatočnom rozsahu. Nikde nič nevŕzga, všetko je pevné a dobre lícuje. Allspace vás dokáže odviezť komfortne, niekedy i s miernym športovým nádych, nikdy však húpavo. Keď je treba zabrať, aj vďaka pohonu 4x4 sa môžete spoľahnúť na dlho neutrálne jazdné vlastnosti. V teréne, do ktorého autá tohto typu bežne nejazdia, asi nebude nutné ani meniť jazdné režimy. A na dôvažok, napriek silnému 200-koňovému motoru ani veľmi nepije.

Cena tejto verzie začína na úrovni 45 490 eur a nič zásadné by vám tu nemalo chýbať. Ak chcete niečo inak či navyše, budete si musieť ako obyčajne jednoducho priplatiť. Momentálne však môžete využiť akciu Maxi Bonus v hodnote 1500 eur.

Typ karosérie:

päťdverová

Trieda / kategória:

SUV

Vonkajšie rozmery:

4701 x 1839 x 1658

Typ motora:

vznetový

Zdvihový objem (cm3):

1968

Počet valcov/ventilov:

4/16

Maximálny výkon (kW/k):

147/200

Maximálny krútiaci moment (Nm):

400

Maximálna rýchlosť (km/h):

213

Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s):

neuvedené (krátky Tiguan - 7,5 s)

Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km):

6,4/4,7/5,3 podľa WLTP 6,5

Prevodovka:

7-stupňovaá dvojspojková

Pohotovostná hmotnosť (kg):

1788

Brzdy:

kotúčové

Podvozok:

 

Rozmery kolies:

255/40 R20

Rozchod (p/z), rázvor:

1575/1564, 2787

Objem nádrže:

58

Objem kufra:

760 až 1920

Cena (eur):

50 920

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov