Benzíňaky po r2005 a nafťáky po r2017 majú problém!

Na nový metodický pokyn a postup snímania videozáznamov musia všetky STK/EK stanice prejsť najneskôr do júna 2019. Zaujímavým a nepotešujúcim je však iný fakt, ktorý negatívne ovplyvní vcelku veľkú skupinu benzínových modelov s rokom výroby od roku 2005 a naftové motory vyrobené od roku 2017. V prvom prípade totiž došlo pre zážihové (benzínové) motory k sprísneniu maximálne povoleného množstva uhľovodíkov pre autá vyrobené/registrované po 01. 01. 2005, teda tie, ktoré už používajú OBD II pripojenie pre diagnostiku. 

Pôvodná hodnota 100 ppm je od teraz prísnejšia až o 40 %! Po novom nesmie mať motor viac než hodnotu len 60 ppm. Podobne moderné naftové motory, vyrobené ešte podľa normy Euro5/Euro6 po 01. 01. 2017, mohli mať korigovaný súčiniteľ absorpcie (ľudovo dymivosť) na úrovni adekvátnej norme platnej v danom čase. Nová hodnota zavedená pre tieto autá je však stanovená na úroveň 0,3 m-1. Samozrejme, tieto autá majú za povinnosť prísť na kontrolu emisií v roku 2021, teda 4 roky od uvedenia do prevádzky. Taxíkov, autoškôl, sanitiek, či ťahačov sa to týka už tento rok, pretože tieto autá majú povinnosť absolvovať EK každoročne. Otázka teda znie: Čo majú ľudia s modernými a takmer celkom novými autami robiť? Majú dymivosť na úrovni vtedy platnej homologizácie/emisnej normy.


Kompetentní si dali námahu, a pripravili metodický pokyn, ktorý by mal zamedziť teoreticky nespôsobilým vozidlám premávať sa po cestných komunikáciách. Slovo teoreticky uvádzam zámerne preto, lebo problémy absolvovať EK na prvýkrát majú aj nové vozidlá, ktoré zvyčajne najazdili len desiatky tisíc kilometrov, alebo aj staršie, 10 - 15-ročné autá, ktoré majú najazdené minimum. Nebavím sa teda o autách, ktoré sú už na oko v zlom technickom stave. Jednoznačne by také na našich cestách nemali čo robiť. 

Záver? Je na naše podmienky vhodné, aby sme boli pápežskejší ako Vatikán, ak na novšie autá ľudia jednoducho nemajú financie? Systém by mal byť nastavený pre ľudí a ich možnosti. Ľudia sa v minulosti báli skôr TK. Pripravia si auto, aby bolo v poriadku a bezpečné a pohoria na EK. Áno, po novom je možnosť dočasnej spôsobilosti na 60 dní, kedy si môžete dať auto do poriadku, ale čo ak je to chyba, ktorá bude stáť značnú sumu z hodnoty vozidla? Prípadne ani nebude možné ju odstrániť, pretože auto je tak navrhnuté a vyrobené?

Je veľmi divné, že pre kontrolu áut sa neberú do úvahy údaje s ktorými bolo auto ako nové schválené do premávky, ale pri mnohých sa teraz vyžadujú prísnejšie hodnoty, ktoré autá dosiahnuť nemôžu. Z neovereného zdroja máme info, že prísnejšie limity naše úrady skopírovali od Rakúšanov. V momente nájdeme 10 dôležitejších vecí, ktoré by sme podľa Rakúska mali skopírovať a buďte si istí, že emisné limity áut by medzi nimi určite neboli!