Ak sa snažíte dlho predať vozidlo na inzerát a nedarí sa vám, tak vás môže napadnúť, že ho odveziete do bazára. Ide o jednoduchý a pohodlný krok ako predať čo najrýchlejšie. Na výkupe však môžete naraziť na problém. Vaše auto môžu odmietnuť aj napriek tomu, že je v dobrom stave. Môže sa totiž nachádzať na „čiernej listine“ nepredajných áut. Viete čo to je?

 

Autobazáre majú svoje pravidlá a teda nemusia vykúpiť všetky vozidlá. Predať niektoré typy ojazdených áut tak môže byť o niečo zložitejšie. Nie len poruchovosť, technický stav a vek môžu zohrať rolu pri výkupe vozidla. Niektoré modely áut alebo konkrétne motorizácie sa autobazárom predávajú proste ťažšie a nemusí to byť ich kvalitou. „Obľuba alebo naopak opovrhovanie niektorými modelmi zákazníkmi má občas iracionálnu povahu,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ AAA AUTO Petr Vaněček a dodáva, „niektoré modely sú pri tom opomínané úplne neprávom a často prevýšia i notoricky známe a zaručené predajné  hity a čo je najdôležitejšie – za výhodnejšiu cenu.“ Tento fakt sa odráža i v správaní autobazárov. Niektoré vozidlá sú jednoducho autobazármi prehliadané.

 

AAA AUTO sa ako najväčší predajca ojazdených vozidiel v strednej Európe pri analýze svojich štatistík zameral na autá, ktoré ostávali v autobazári výrazne dlhšie ako ostatné modely. Spoločnosť AAA AUTO tak zostavila veľmi zaujímavý rebríček týchto desiatich absolútne nezaujímavých vozidiel z pohľadu obchodníka s ojazdenými autami.

Top 10 nepredajných jazdených vozidiel:

1)    Fiat Sedici (2006-2014)

Prvým modelom v prehľade je automobil, na ktorom nie je nič zlé. Sedici je dvojča veľmi populárneho Suzuki SX4 a spoločne s ním sa aj v Maďarsku vyrábal. V začiatkoch svojej kariéry zaznamenal veľké predajné úspechy, ešte v polovici roka 2007 bol Fiat najpredávanejší SUV a crossover na talianskom trhu, ale postupom času začala jeho sláva upadať. Suzuki SX4 si medzitým vydobylo takmer celosvetovú popularitu a predávalo sa dokonca aj na severoamerickom kontinente. A rovnaký nepomer v obľube medzi SX4 a Sedici panuje aj na trhu ojazdených vozidiel - kým SX4 je bestsellerom o Sedici už nezavadí ani pes.

2)    Ford Galaxy 1.6 TDCI (2011-2015)  

Pohonná jednotka 1.6TDCi má veľmi zlú povesť najmä pre svojich šestnásť ventilov, ktoré vo veľkom aute kolabovali už po 100 tisícoch km. Do Galaxy sa ale montovalo prepracovaných a spoľahlivejších osem ventilov. S tými je pri pravidelnom servise a častých výmenách oleja dobrou voľbou i s doloženými 150 tisícmi kilometrov. Podvodní dovozcovia, ktorí manipulujú pri dovoze zo zahraničia s odometrami a DPH sa jej pre zlú predajnosť vyhýbajú. Oplatí sa skôr hľadať lepšie vybavené modely Titanium a Ghia. Aj napriek týmto pozitívam uprednostňujú zákazníci pred Galaxy iné vozidlá.

3)    Volkswagen Passat 1.4 TSI 90kW (2010-2014)  

Passat je prestížne vozidlo, ktoré vyžaduje dôstojnú a výkonnú pohonnú jednotku. A tou 1.4 TSI určite nie je. Okrem toho nie je tento motor ani príliš úsporný a ani spoľahlivý. Kto sa s Passatom nechce obmedzovať, musí motoru poriadne šliapať na krk. Motor 1.4 TSI je  vhodný skôr do menších vozidiel, vo veľkom Passat rastie spotreba cez 9 litrov na 100 km. Tento motor sa ale "preslávil" ťažkosťami s rozvodovou reťazou, pred ktorými výrobca najprv skúšal strkať hlavu do piesku. Aj keď by dnes už všetky vozidlá s doloženou servisné históriou mali mať vadnú reťaz od výrobcu vymenenú, pochybnosti zostávajú. Volkswagen dokonca v novej generácii motorov TSI nahradil reťaz za rozvody riešené remeňom.

4)    Hyundai i10 (2008-2013)

Kým aktuálna generácia maličkého Hyundaia je sympatickým a úspešným vozidlom, generácia vyrábaná v rokoch 2008 až 2013 trpela na strohý dizajn s nevyváženými proporciami karosérie, podobne ako jej predchodca, model Hyundai Atos. Hoci si tento nezvyčajne úzky a vysoký voz hľadá zákazníkov ťažko, kto sa pre neho nakoniec rozhodne, je s ním spokojný. Ide o úplne bezproblémový, spoľahlivý a úsporný automobil, do ktorého sa navyše vďaka pomerne vysoko uloženým sedadlám dobre nastupuje.

5)    Opel Combo 1.3 CDTI (2001-2011)

Tento motor je pre nasadenie v úžitkovom modeli Combo poddimenzovaný a slabý, vo výsledku aj veľmi poruchový. Bazáre sa mu vyhýbajú aj keď je za zdanlivo dobrú cenu. Prijateľný je snáď len v  päťmiestnom variante Combo Tour, ktorý nemáva tak ťažký pracovný život.

6)    Hyundai H-1 (od roku 2008 dodnes)

O tomto aute ste možno doteraz ani nepočuli. Na Slovensku nie je veľmi rozšírený, pritom ide o veľmi vydarený a spoľahlivý van. Podobne ako jeho konkurenti, existuje ako troj- alebo šesťmiestny van alebo ako luxusný minibus označovaný H-1 Tour, ktorý sa smelo vyrovná aj Volkswagenu Multivan alebo Mercedesu Viano. Väčšina ojazdených H-1 má silný 100 kW motor.  I napriek jeho technickým výhodám zákazníci o toto vodilo nejavia veľký záujem.

7)    Fiat Fiorino a Qubo, Peugeot Bipper a Citroen Nemo

Trojčatá Fiorino, Bipper a Nemo sú malé úžitkové vozidlá, ktoré sa svojou veľkosťou zaradili v modelovej ponuke pod bežné a zavedené modely. Zatiaľ čo na trhu nových vozidiel úspora z ceny za menší automobil dáva nemalému množstvu zákazníkov zmysel, na trhu ojazdených áut sa rozdiel v cene zmenší a práve "plnohodnotné" Dobló, Partner a Berlingo sú vozidlá, ktoré u zákazníkov víťazia.

8)    Volvo C30, S40 a V50 1.6 D (2004-2012)  

Kto volí Volvo, ten často vyžaduje zodpovedajúce výkonové parametre. A tie tento motor, známy tiež z Fordu, Peugeotov a Citroenov, rozhodne neposkytne. Je síce mimoriadne úsporný, no aj veľmi problémový. Najmä starší šestnásťventil s 80 kW trpel na zanášanie karbónom, zlyhávanie turbodúchadiel a na celkové opotrebenie kvôli zlej konštrukcii. Novší osemventil s 84 kW je o niečo spoľahlivejší.

9)    Škoda Octavia 1.4 16V 55kW alebo 59 kW (2000-2014)  

Základná motorizácia 1.4 v Octavii je na takto veľký voz nedostatočne výkonná a je v podstate jedno  či ide o Octaviu prvej alebo druhej generácie. Aj stredne naložený voz v kopcoch nestačí a trápi sa. Komu ale malá dynamika vozidla nevadí, jazdí po meste alebo v nížinných oblastiach, získa v tomto vozidle priestranný, spoľahlivý a húževnatý automobil, ktorý býva v dobrom stave a s nízkym kilometrovým nájazdom. V rokoch 1999-2001 sa vyrábal ešte variant s osemventilovým celohliníkovým motorom 1.4 OHV s výkonom 44 kW známym z Fabie a s menšími objemami zo starších škodoviek. Tomuto motoru sa rozhodne vyhnite, oficiálne uvádzaných 19 sekúnd zrýchlenie z 0 na 100 je len zbožné želanie, toto auto jednoducho vôbec nejde.

10)    Hyundai Accent (2000-2005)  

Problém Accentu spočíva v jeho image spôsobenom nie príliš atraktívnym vzhľadom a enormnej obľube u vodičov dôchodkového veku. Pritom Accent druhej generácie je osvedčený lacný a spoľahlivý automobil. Interiér je priestranný, podvozok pohodlný, motor výkonný a väčšina vozidiel na trhu je málo jazdených a vo veľmi dobrom stave. Ustrážiť si stačí koróziu, ktorá u niektorých vozov hlodá do zadných lemov a zadnej časti prahov a podlahy. Dôkazom jeho jednoduchosti a spoľahlivosti je aj to, že sa v Rusku pre tamojší trh vyrábal až do roku 2011.