Nezmyselná éra downsizingu pomaly odznieva. Priznávajú to aj značky, ktoré ho masovo rozšírili a uplatnili v praxi. Motory, ktoré na papieri vykazovali nízke emisie a spotrebu, reálne očakávania neplnili. K zvráteniu trendu dopomohla aj nová norma merania paliva WLTP, ktorá prinesie výsledky spotreby a emisií bližšie k realite. Idea malých „nafúkaných“ downsizing motorov však nekončí.

 

 

Dlhoročný Ford motorár Jim Clark prichádza s niečím, čo môžeme pokojne nazvať extrémnnou formou downsizingu. Pre každý valec motora chce samostatné turbo!

Budeme jazdiť trojvalcovými trojturbovými motormi so šiestimi škrtiacimi klapkami, alebo je to len utopická predstava?

Netuším, či myšlienka vznikla z pocitu byť výnimočný alebo z reálnych fyzikálnych možností spaľovacieho motora. Každopádne ide o veľmi zaujímavé, aj keď rozporuplné riešenie. Objavili sa technológie, ktoré chcú zo spaľovacieho motora dostať maximum. Spomeňme variabilný kompresný pomer Infiniti a Toyoty, Hyundai Smart Stream a Mazda Skyactiv-X. Pripája sa k ním motor s turbom na každý valec. Jim Clarke nie je žiadny šarlatán. Bol zodpovedný za modulárne V8 a V6 Duratec agregáty a tiež pracoval na motoroch V12 Aston Martin. 

Zástup turbodúchadiel a škrtiacich klapiek

Koncept založil na malom motore prepĺňanom turbodúchadlami pre každý valec osobitne. „Slimáky“ umiestnili čo najbližšie k výfukovým ventilom. "Čím bližšie umiestnite turbodúchadlo k výfukovému ventilu, tým viac energie roztočí turbínu," vysvetľuje Clarke. Turbá môžu byť o 20 % menšie ako v konvenčných jednoturbových trojvalcových motoroch. Tvorí to synergický efekt. Čím menšie turbo, tým menšia zotrvačnosť a rýchlejšie roztočenie turbíny. Clarke predpokladá, že toto riešenie úplne eliminuje „turbo-lag“ a dal si ho patentovať.

Ďalšou zaujímavosťou motora je použitie dvoch škrtiacich klapiek pre každý valec. Na trojvalci by ste ich tak našli šesť! Umiestnil ich extrémne blízko hlavy valcov motora. Riešenie zabezpečuje okamžité naplnenie valcov vzduchom a následne „dávku“ výfukových plynov pre turbodúchadlá pre každý valec. Spolu s nimi generuje masívny krútiaci moment už od veľmi nízkych otáčok. V jednoduchosti, motor markantne zrýchli fázu sania a výfuku. Teoreticky...

Revolúcia alebo utópia?

Na papieri znie projekt skvelo, revolučne a úžasne. Ako by sa správal taký motor v praxi, si netrúfnem odhadnúť. Pesimisticky vyznieva hlavne technická náročnosť na materiály komponentov. Už len malý trojvalček by obsahoval 3 turbá a 6 škrtiacich klapiek. Spoľahlivosť je otázkou. Výmena jedného turba bolí aj pri „klasických“ motoroch. Vynásobte si to troma alebo štyrmi (štvorvalec) a zaplače nejeden majiteľ jazdeného auta. To sú však špekulácie, keďže celý projekt je v plienkach. Každopádne veľmi zaujímavé riešenie, aj keď príliš exotické.

ČO MYSLÍTE, MÁ ZMYSEL VYVÍJAŤ MOTOR S JEDNÝM TURBOM PRE KAŽDÝ VALEC?

  • Áno, ide o revolučné riešenie! ( 10% )

     

  • Neviem, počkajme si na realitu. ( 54% )

     

  • Nie, technicky je to mimoriadne zložité. ( 36% )

     

Odpovedalo 110 ľudí  

Zdroj: Car and Driver, motor1com, carscoops, carbuzz

Zdroj foto: Car and Driver, flatout.com

HYUNDAI SMART STREAM PRINESIE MOTORY S 50 % ÚČINNOSŤOU!

HYUNDAI SMART STREAM PRINESIE MOTORY S 50 % ...

„Smart Stream“ - silné slová, alebo technológia predlžujúca život spaľovacím motorom? Po vzore Mazdy a SkyActiv ...

01. 11.
POZNÁTE BUDACKOV CYKLUS MOTORA? VW HO NASADIL DO 2,0 TSI

POZNÁTE BUDACKOV CYKLUS MOTORA? VW HO ...

Konštruktéri VW vyvinuli nový pracovný cyklus motora. Pomenovali ho „Budackov cyklus“, alebo B-cyklus po vynálezcovi ...

19. 10.
VARIABILNÝ KOMPRESNÝ POMER PATENTOVALA UŽ AJ TOYOTA

VARIABILNÝ KOMPRESNÝ POMER PATENTOVALA UŽ ...

Toyota pracuje na motore s variabilným kompresným pomerom! Svätý grál vývoja spaľovacích motorov má spojiť výhody ...

04. 10.
AKO FUNGUJE SPCCI MOTOR MAZDA SKYACTIV-X?

AKO FUNGUJE SPCCI MOTOR MAZDA SKYACTIV-X?

Mazda je malá automobilka, avšak na poli vývoja nových technológii je to veľký hráč. Už odjakživa ide tak trochu proti ...

20. 08.